Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slecht zien en vergrote pupillen
Moderator: moderatorteam
-
Daphne__
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Jack russel x Chihuahua
Border Collie - Aantal honden: 2
Slecht zien en vergrote pupillen
Hoihoi,
Ik hoop dat iemand van jullie dit herkent. We hebben al contact opgenomen met de dierenarts en die zegt dat we het eerst even moeten aankijken tot morgen.
Onze hond kwam vanmorgen uit de kamer waar ze slapen en liep toen tegen spullen op. Zijn Pupillen zijn vergroot, ze reageren niet op licht en hij ziet niet/slecht. Zijn temperatuur is goed en hij is verder ook vrolijk, hij speelt nog met onze andere hond als we hem een speeltje in zijn bek geven.
We maken ons erg zorgen om hem en hebben alles er voor over om hem er weer bovenop te krijgen... Als het morgen niet beter is gaan we ook direct naar de dierenarts en als hij het niet weet gaan we direct door naar de kliniek.
Herkent iemand dit?
Ik hoop dat iemand van jullie dit herkent. We hebben al contact opgenomen met de dierenarts en die zegt dat we het eerst even moeten aankijken tot morgen.
Onze hond kwam vanmorgen uit de kamer waar ze slapen en liep toen tegen spullen op. Zijn Pupillen zijn vergroot, ze reageren niet op licht en hij ziet niet/slecht. Zijn temperatuur is goed en hij is verder ook vrolijk, hij speelt nog met onze andere hond als we hem een speeltje in zijn bek geven.
We maken ons erg zorgen om hem en hebben alles er voor over om hem er weer bovenop te krijgen... Als het morgen niet beter is gaan we ook direct naar de dierenarts en als hij het niet weet gaan we direct door naar de kliniek.
Herkent iemand dit?
- kipo
- Zeer actief
Re: Slecht zien en vergrote pupillen
Vergrote pupillen en slecht zicht kunnen wijzen op (acuut) glaucoom, alleen is dat meestal wel pijnlijk. Ik weet niet of ik zolang zou wachten, als het glaucoom is en de oogboldruk is erg hoog, raakt de oogzenuw beschadigd en dan wordt hij definitief blind.
-
jelle & syb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun - Aantal honden: 6
Jakkie , klinkt niet best , snap dat ik ook ongerust zou zijn
Had vanmorgen al op de DA zijn stoep gestaan met hond
Sterkte
Had vanmorgen al op de DA zijn stoep gestaan met hond
Sterkte
-
Daphne__
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Jack russel x Chihuahua
Border Collie - Aantal honden: 2
Glaucoom is het volgens mij niet, hij heeft er geen pijn aan en als ik op internet kijk dan puilen de oogbollen ook uit, dat heeft hij helemaal niet.
Dat is ook de reden dat de dierenarts zei dat we het moeten aankijken, omdat hij er verder geen pijn oid aan heeft.
Zelf dachten we aan Cataract. Maargoed we hebben hier totaal geen ervaring mee en het is maar gokken...
Dat is ook de reden dat de dierenarts zei dat we het moeten aankijken, omdat hij er verder geen pijn oid aan heeft.
Zelf dachten we aan Cataract. Maargoed we hebben hier totaal geen ervaring mee en het is maar gokken...
- kipo
- Zeer actief
Als de oogbollen gaan uitpuilen, ben je te laat, dat gebeurt nl pas als ze door de aanhoudende druk vergroot raken. Cataract treedt vrijwel nooit zo acuut op en dat herken je aan de (grijs-)verkleuring van de lens, net achter de pupil. Nogmaals, of het glaucoom is, weet ik niet, maar met ogen ben ik zelf enorm voorzichtig.Daphne__ schreef:Glaucoom is het volgens mij niet, hij heeft er geen pijn aan en als ik op internet kijk dan puilen de oogbollen ook uit, dat heeft hij helemaal niet.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Yup, ik zou het risico ook hier niet nemen en als de hierdaarengunter naar de DA met je lieverd.
Het kan "voor niets" zijn maar je kunt ook nog "redden wat er te redden valt".
Suzanne
Het kan "voor niets" zijn maar je kunt ook nog "redden wat er te redden valt".
Suzanne
-
_AAASCHAAA_
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Bordercollie
Jackrussel x chihuahua - Aantal honden: 2
Mijn zusje heeft dit topic aangemaakt voor mijn hond.
Vannacht zijn we verschillende keren gaan kijken en alles was rustig, zijn ogen waren nog hetzelfde maar hij had geen pijn ed.
Vannochtend kwamen we bij hem en zijn ogen zagen er beter uit. De pupillen waren iets kleiner maar reageerden nog niet echt. Nu reageren zijn pupillen weer helemaal normaal. Als ik zijn ogen afdek worden ze groot en als ik hem mee neem naar het licht worden ze weer mooi klein. Hij vangt zijn bal weer uit de lucht. Wat het gister geweest is weten we niet. Zijn oogwit was gister ook rood, nu is er niets meer te zien, hij is weer helemaal de oude....
Vannacht zijn we verschillende keren gaan kijken en alles was rustig, zijn ogen waren nog hetzelfde maar hij had geen pijn ed.
Vannochtend kwamen we bij hem en zijn ogen zagen er beter uit. De pupillen waren iets kleiner maar reageerden nog niet echt. Nu reageren zijn pupillen weer helemaal normaal. Als ik zijn ogen afdek worden ze groot en als ik hem mee neem naar het licht worden ze weer mooi klein. Hij vangt zijn bal weer uit de lucht. Wat het gister geweest is weten we niet. Zijn oogwit was gister ook rood, nu is er niets meer te zien, hij is weer helemaal de oude....
- Rikoy
- Zeer actief
Geen risico nemen met ogen a.u.b. het kan iets neurologisch zijn............zeg niet dat het zo is maar toch.
Ga vandaag nog naar een DA.
Bedenk dat grote pupillen heel erg lichtgevoelig zijn voor de ogen, dus vandaag de schaduw zoveel mogelijk op zoeken.
Sterkte en succes hier wordt geduimd.
Ga vandaag nog naar een DA.
Bedenk dat grote pupillen heel erg lichtgevoelig zijn voor de ogen, dus vandaag de schaduw zoveel mogelijk op zoeken.
Sterkte en succes hier wordt geduimd.
_AAASCHAAA_ schreef:Mijn zusje heeft dit topic aangemaakt voor mijn hond.

-
_AAASCHAAA_
- geregistreerd lid
Ik heb de dierenarts net gebeld en hij zegt dat als er niets meer aan hem te merken is en zijn ogen verder weer normaal reageren er geen reden is om nu te komen. Zodra er iets veranderd moet ik meteen weer bellen. Maar tot nu toe, nog steeds alles volkomen normaal.
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
- Aantal honden: 2
Onze Pleun vond ik op een ochtend ook met vergrote pupillen maar die had echt pijn. Mee naar de DA geweest en de pijn bleef... terug naar de DA, doorgestuurd naar een oogarts. Bleek ze een losgelaten lens te hebben
Die lens moest er direct uit want die was onderin haar oog gezakt. Haar oogdruk was sterk verhoogd en daardoor natuurlijk die pijn. Dus ook gelijk aan de medicijnen om de oogdruk te verminderen. Het is een erfelijke kwestie bij kleine terrier rassen.
-
_AAASCHAAA_
- geregistreerd lid
Het gaat hier om een bordercollie reu die geen seconde pijn heeft gehad. Niet knijpen met de ogen, niet tranen, geen prut oid. Alleen ogen vergroot, oogwit was wat rood en hij kon niet/bijna niet zien. Maar nu is alles weer helemaal normaal en is er niets meer te zien aan zijn ogen. Gisteren reageerde zijn pupillen ook niet maar nu is alles weer helemaal normaal en daar ben ik echt heel erg blij om.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik zou het toch echt alsnog even nagekeken willen hebben hoor.
Al is er nu niets meer aan de hand, even een check up kan nooit geen kwaad.
Al is er nu niets meer aan de hand, even een check up kan nooit geen kwaad.