Verlengde stukjes van de wervels? Dat snap ik niet zo goed. Bij een hernia zie je minder ruimte tussen de wervels, of soms zie je de tussenwervelsschijven als die gemineraliseerd zijn maar wat jij zegt klinkt meer als botbruggetjes tussen de wervels. Dat heeft met een hernia verder niets te maken.Canis Sapiens schreef:Goed, hernia komt geloof ik wel vaak voor bij honden, maar ik heb het bij mijn honden nooit eerder gehad, dus ben er een behoorlijke "newbie" in. Mijn hond heeft waarschijnlijk een hernia bij de l3 - l4 wervels, onderrug dus zeg maar. Hoewel het orthopedische onderzoek duidelijk geen bijzonderheden liet zien, lieten de x-rays wel zo'n verlengd stukje van de wervels zien. Behandelplan is dus eigenlijk niets doen, en als er verergering is (hij heeft pijn bij het lopen soms) dan terugkomen.
Een hernia is een uitsulpsel van de tussenwervelschijf die het ruggenmerg drukt. Dat heeft dus met verlengde stukjes niets te doen. Heb je de fotos zelf? Kun je ze wellicht even plaatsen.Nu is eigenlijk mijn vraag: die "verlengde stukjes" van die 2 rugwervels, die dus kunnen duiden op hernia, blijven die voor altijd zichtbaar? Oftewel: kan de hernia nu genezen zijn, ondanks dat die 2 stukjes zichtbaar zijn?
Ik denk dat je een grondig neurologisch onderzoek moet laten doen. Zijn zijn reflexen gestest? Een probleem in het lumbare deel van de rug zou verminderde reflexen moeten geven bij de achterpoten en (soms) versterkte reflexen bij de voorpoten. Hoe is de gevoeligheid (oppervlakkig en diep) en de propioceptie?Tijdens een orthopedisch onderzoek kunnen ze dus alles met hem doen. Daarbij is het bijna onmogelijk om stil te houden, hij wil heel graag springen en spelen. Als we binnen stoeien, gaat ie vaak "rossen" (hyperdruk de kamer doorrennen) en daarbij springt hij graag op en af alle banken en stoeien. Lijkt me nou niet echt gunstig als hij deze hernia nog heeft, straks krijgt hij er neurologische problemen van? :S Heeft hij nl. in januari ook al eventjes gehad.
Als je problemen met de werveldkolom hebt is springen en rossen niet ideaal (verre van). Ik zou proberen meer rustige rechtlijnige beweging te geven en zo min mogelijk rossen en springen.Lopen gaat soms lastig nog steeds (dit zou evt. ook verklaarbaar kunnen zijn door zijn hernia perinealis - die gelukkig niet erg genoeg is om te opereren maar waar hij wel af en toe last van heeft- maar dat staat hier los van).
Kan zo een rughernia genezen, is het nu genezen, of moet ik er iets mee doen? Moet ik hem nou steeds tegenhouden om op banken te springen of tegen mensen en honden aan te springen? Kan dat verergering veroorzaken? Blegh, nou ja, alle informatie is welkom. tnx alvast, ook namens mijn gekke sukkel.
Is dit trouwens dezelfde hond die ook onverklaarbaar bloed in de urine heeft? Als er echt een probleem zit bij l3-l4 dan hebben we daar misschien meteen een verklaring voor gevonden namelijk (neurogene blaas, betekent dat hij niet meer uit zichzelf kan plassen, dat kan hij dan alleen als de druk zo hoog oploopt dat de blaas vanzelf 'overloopt', zeg maar).
Wat ik je aan zou arden: ga naar een DA die goed verstand heeft van neurologie, en laat een goed neurologisch onderzoek doen. Dan evt op basis van de rx en het neurologisch onderzoek bepalen of een MRI wellicht nodig is / zin kan hebben.
Groetjes,
Kees