Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv én brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

kvv én brok?

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Hallo allemaal,

Ik heb wel eens gelezen dat het niet goed is om zowel brok als kvv op één dag te voeren. Daartegenover staat dat ik behoorlijk wat mensen ken die dit wel doen.

Mijn hondje is niet dun, maar mag wel íets meer spekkie hebben. Als hij staat zie je heel lichtjes zijn ribben door het vachtje heen. Hij krijgt bijna het maximale van wat staat aangegeven op het voer (Carnibest).

Mijn hondje wandeld best veel voor een kleine hond (1,5 tot 2 uur op een dag toch wel) en daarbij speelt hij zo'n 4 dagen in de week zo ongeveer de héle dag lang met zijn broertje samen in de tuin van mijn ouders. Hij is erg actief.

Hij krijgt nu al meer eten, maar toch mag hij nog wel iets aankomen. Nog meer in één keer vind ik teveel van het goede. Ben bang dat dat niet prettig voor hem is. Nu vraag ik me af of het dus inderdaad niet kan om bijvoorbeeld sochtends een handje brok te voeren en savonds gewoon de carnibest.

Groetjes, Manon
dagmar88
Zeer actief

Re: kvv én brok?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou het gewoon proberen.
Niko kwam hier wat spekkig en moest wat afvallen.
Maar met zijn nervositeit/loopsheid van Charlie en het feit dat hij nu vele malen actiever is sloeg hij door naar de andere kant.
Daarbij had hij moeite met poepen op alleen vers.

Nu krijgt hij KVV/zelf samengesteld en Cavom (calorierijke brok)
Gaat prima :ok:
Cuddie_
Zeer actief

Ja ik hoorde dat dat niet goed zou zijn omdat de vertering van het kvv veel ander is dan dat van brok, dus dat je dat beter niet op 1 dag samen kon geven. Maar nu krijgen alle honden denk ik ook koekjes e.d. tussendoor en dat verteerd toch ook heel anders dan kvv? :D

Bedankt voor je antwoord in ieder geval! Als er nog meer meningen zijn hoor ik het graag! Ook als die hetzelfde zijn.
Cos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer mix.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cos »

Mazzel krijgt ook allebei. Sóchtends krijgt hij wat brokjes en Sávonds krijgt hij vers. Nooit een probleem geweest.
'Anybody who doesn't know what soap tastes like, Never washed a dog.'
Cuddie_
Zeer actief

Bedankt voor je antwoord!
Ik zag het probleem ook niet zo... maar wil natuurlijk niet iets voeren aan mijn hond wat niet goed is.
2 keer per dag kvv vond ik ook wat te veel (en moeilijker in porties te maken). Wat brokjes bijvoeren is wat makkelijker (en afwisselender voor hem).
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cuddie_ schreef:Ja ik hoorde dat dat niet goed zou zijn omdat de vertering van het kvv veel ander is dan dat van brok, dus dat je dat beter niet op 1 dag samen kon geven. Maar nu krijgen alle honden denk ik ook koekjes e.d. tussendoor en dat verteerd toch ook heel anders dan kvv? :D

Bedankt voor je antwoord in ieder geval! Als er nog meer meningen zijn hoor ik het graag! Ook als die hetzelfde zijn.
Dat werd gezegd ja, maar geloof dat daar wel op terug gekomen is.
Misschien dat het bij hele gevoelige honden, of honden die normaal enkel altijd hetzelfde bakje kvv krijgen niet goed valt.
Maar die van mij vreten buiten het vlees nog van alles aan tafelresten, groente en fruit etc.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Cos schreef:Mazzel krijgt ook allebei. Sóchtends krijgt hij wat brokjes en Sávonds krijgt hij vers. Nooit een probleem geweest.
Dit dus. Hier ook beide...totaal geen probleem.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik lees/hoor daar ook wisselende meningen over, het zou dan niet mogen vanwege het maagzuur, moet dan tenminste 8 uur tussen zitten.
Maar ik gaf in een ver verleden gewoon brokken met zo'n hamburger erboven op en dat is toch jaren goed gegaan, dus ik denk dat het gewoon kan/mag.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Cuddie_
Zeer actief

Super! :D Bedankt voor al jullie antwoorden.

Flip krijgt vanaf morgen dan iedere ochtend een beetje Platinum Natural Lam en Rijst.

Ik moet alleen nog even gaan uitvogelen wat een goede hoeveelheid is voor erbij.
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Het is niet helemaal kul hoor, dat het niet zou kunnen, maar bij bijna alle honden gaat het gewoon goed. Het heeft te maken met de vertering van eiwitten en de vertering van koolhydraten. Hiervoor zijn verschillende enzymen nodig, die beiden weer optimaal functioneren in een andere zuurgraad. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld ook niet goed tegen het eten van koolhydraatrijke voeding en eiwitrijke voeding tegelijk. Als Flip nergens last van heeft, gewoon doen dus.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ollie heeft het ook maanden zo gekregen, 's morgens brok en 's avonds KVV.. Hij is alleen op een gegeven moment kieskeurig geworden en at z'n brokjes niet meer, en ik ben daar heel makkelijk in geweest; dan maar volledig over naar KVV :P
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Maar je kunt ook gerust meer carnibest geven dan op de verpakking aangegeven staat hoor, het is alleen een richtlijn.
De ene hond heeft wat meer nodig en de andere wat minder. Als ik mijn honden voer wat aangegeven staat op de verpakking dan kun je ze rollen
maar een kennis van me moet juist meer geven dan op de verpakking staat anders wordt de hond echt te mager.
Groetjes, Marjan
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Meike schreef:Het is niet helemaal kul hoor, dat het niet zou kunnen, maar bij bijna alle honden gaat het gewoon goed. Het heeft te maken met de vertering van eiwitten en de vertering van koolhydraten. Hiervoor zijn verschillende enzymen nodig, die beiden weer optimaal functioneren in een andere zuurgraad. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld ook niet goed tegen het eten van koolhydraatrijke voeding en eiwitrijke voeding tegelijk. Als Flip nergens last van heeft, gewoon doen dus.
tja het verhaal dat het niet kan in 1 maaltijd is idd achterhaald :wink:
in alle landen om ons heen pleuren ze alles door elkaar, allen hier in Holland kunnen de hondjes er niet tegen, en dat gerucht blijft maar voort gaan.
je kunt zo ongeveer alles door elkaar mengen.
maar het verhaal is hardnekkig
Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)

Ongelezen bericht door Saar2012 »

Oh, fijn om te lezen dat er toch een hoop zijn die zeggen dat het geen probleem is. Ik twijfel nog tussen volledig kvv en 's ochtends brokken en 's avonds kvv. De meeste honden krijgen tussendoor ook iets van hondensnoepjes of brokken voor het trainen, dus dat is dan toch een beetje hetzelfde als ze verder alleen kvv krijgen?
Afbeelding
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Cuddie_ schreef:Ja ik hoorde dat dat niet goed zou zijn omdat de vertering van het kvv veel ander is dan dat van brok, dus dat je dat beter niet op 1 dag samen kon geven.
In een maaltijd samen zou wat lastiger verteren, hoor je wel eens. Niet "op dezelfde dag", dat is denk ik een misverstand?
Zorro eet 's morgens brok en/of brood met wat blikvoer, en 's avonds vlees.
Ik denk ook niet dat je er al te mieperig over moet doen, of je hond moet echt iets mankeren.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Je probeert het een keer en als het goed gaat, is het goed. Moeilijk gedoe over eten altijd :roll:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Pauline schreef:
Cuddie_ schreef:Ja ik hoorde dat dat niet goed zou zijn omdat de vertering van het kvv veel ander is dan dat van brok, dus dat je dat beter niet op 1 dag samen kon geven.
In een maaltijd samen zou wat lastiger verteren, hoor je wel eens. Niet "op dezelfde dag", dat is denk ik een misverstand?
Ik denk ook niet dat je er al te mieperig over moet doen, of je hond moet echt iets mankeren.
Zo vatte ik het ook op dat je het niet in 1 maaltijd moet doen.
En wellicht dat iemand daar wat meer kennis in heeft. Want ik heb de klok horen luiden maar.. Het ligt volgens mij ook aan het soort brok? Geperst of niet. En de combi vers en die brok kan wat verschillend verteren in de maag.
Zelf gaf ik ook gecombineerd, in de ochtend brok en in de avond vers.
Nu ben ik volledig overgestapt op vers.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Hier krijgt er ook eentje vlees en brok gemend, enkel kvv betekend spuitpoep.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

blondie schreef:
Pauline schreef:
Zo vatte ik het ook op dat je het niet in 1 maaltijd moet doen.
En wellicht dat iemand daar wat meer kennis in heeft. Want ik heb de klok horen luiden maar.. Het ligt volgens mij ook aan het soort brok? Geperst of niet. En de combi vers en die brok kan wat verschillend verteren in de maag.
Zelf gaf ik ook gecombineerd, in de ochtend brok en in de avond vers.
Nu ben ik volledig overgestapt op vers.
nope, gewoon gebakken brokken doen het ook prima hoor, laat die klok maar luiden, hij loopt achter :pffff:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

alles door en met elkaar hier, 1 maaltijd.

kvv, rauw, geperste brok, krokante brok... en een gezonde hond. Wat wil een mens nog meer :cheer:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Hier ook KVV vaak gewoon met Prins brokken gemengd. Ook bij de pups die hier opgroeien, en dat gaat super. Op die manier leer ik ze vaak de brokjes eten nadat ze een paar weken vlees hebben gegeten ;) en het gaat er in als koek dan. Om vervolgens ook af en toe losse brokmaaltijden te krijgen en s'avonds weer vlees. Enige verschil, meer ontlasting van de brok. Verder doen ze het er goed op.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
mum
Zeer actief
Mijn ras(sen): een hondje

Ongelezen bericht door mum »

Hier ook happydog als ontbijt,en vlees als als avondeten, vooral kiezebrink met goedkoop spiervlees van de islamslager werkt hier prima
life is good
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Dit is wel zo'n hardnekkig fabeltje!
Als je geen brok en vlees samen mag voeren, suggereer je dus dat er geen vlees in de brok zit. Wat zit er dan in brok?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nance schreef:Dit is wel zo'n hardnekkig fabeltje!
Als je geen brok en vlees samen mag voeren, suggereer je dus dat er geen vlees in de brok zit. Wat zit er dan in brok?
vleesmeel....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

malinois schreef:
nance schreef:Dit is wel zo'n hardnekkig fabeltje!
vleesmeel....
doodgekookte vleesmeel om precies te zijn.
En granen ;-)

Suzanne
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Brok heeft inderdaad niet heel erg veel (understatement) met vlees te maken. :wink:
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)

Ongelezen bericht door Saar2012 »

@Suzanne: niet in elke brok zitten granen hoor :)
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb lang alleen brok gevoerd en nu 1 hond sinds bijna een half jaar op alleen kvv. Ben het nu weer aan het combineren omdat dat beter bevalt. Ontlasting is beter als ik het combineer en ook de vacht word langzaam wat beter nu. Ik meng het bij mijn andere hond regelmatig, dat word beter verdragen zelfs dan vlees alleen!
hondje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier

Ongelezen bericht door hondje »

Hmm goed om te lezen. Ga ik ook weer proberen wat brok (Orijen) toe te voegen aan het dieet van mijn hondje. Heb het idee dat ze wat vezels te kort komt. Vaak slappe ontlasting, sleetje rijden en gras kanen.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”