Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Menu samenstellen Kiezebrink (compleet maken)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Yosh
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Menu samenstellen Kiezebrink (compleet maken)

Ongelezen bericht door Yosh »

Na de hint gekregen te hebben om bij Caroba te bestellen, heb ik vandaag mijn bestelling binnengekregen, maar nu wil de Kiezebrink mixen compleet gaan maken,
wie wilt mij hier bij adviseren??

Wat is er nu in huis,
Kiezebrink Kippennekken 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/bar/138+13 ... nekken.pdf
Kiezebrink Eendenmix 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/189%20 ... denmix.pdf
Kiezebrink Paardenvlees gemalen 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/paa/173%20 ... emalen.pdf
Kiezebrink Rundkipmix 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/196%20 ... kipmix.pdf
Kiezebrink Konijnenmix 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/286%20 ... nenmix.pdf
Kiezebrink Hazenmix 1 kg http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/178%20-%20Hazenmix.pdf
Kiezebrink hertenvlees gemalen 1 kg http://www.kiezebrink.nl/pdf/wil/190%20 ... emalen.pdf
Kiezebrink Lamsmix 1 http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/199%20-%20Lamsmix.pdf
Kiezebrink vette vismix 1 kg http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/427%20 ... Vismix.pdf
Kiezebrink organenmix 1 kg http://www.kiezebrink.nl/pdf/mix/195%20 ... nenmix.pdf
Haring 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/vis/409+40 ... %20IQF.pdf
Kiezebrink Eendennekken 1 KG http://www.kiezebrink.nl/pdf/een/186%20 ... nekken.pdf
Kiezebrink Kalkoennek http://www.kiezebrink.nl/pdf/and/139%20 ... nekken.pdf

VOEDINGSANALYSE

Smaak Vocht Droog As Eiwit Vet Vezels Calcium Fosfor Calcium : Fosfor
Rundkipmix % 70.12 29.88 3.11 16.12 10.96 0.98 0.61 0.42 1.45
Kipmix % 74.82 25.18 2.98 15.66 6.68 1.40 0.65 0.49 1.33
Fazantenmix % 58.05 41.95 4.84 18.80 17.30 0.60 0.85 0.56 1.52
Eendenmix % 68.91 31.10 3.85 16.41 9.59 0 1.12 0.71 1.59
Lamsmix % 60.68 39.32 5.82 17.46 15.48 0 1.66 0.95 1.75
Konijnenmix % 65.32 34.68 2.84 17.91 12.82 0 0.77 0.57 1.36
Orgaanmix % 72.48 27.52 2.30 17.17 8.38 0.80 0.80 0.45 1.22
Zalmmix % 61.83 38.17 3.74 14.04 22.70 0.50 0.88 0.56 1.58

Rundkipmix 40% Kippennekken, 30% Rundvlees, 15% Runderpens en 15% Runderhart.
Kipmix 35% Kippenruggen, 35% Kippennekken, 15% Kippenlevertjes en 15% Kippenmagen.
Fazantenmix 100% Hele fazant zonder veren en ontdaan van de filet. Bevat 35% bot.
Hazenmix 100% Hazenbout inclusief lever, hart en long. Bevat 35% bot.
Eendenmix 35% Eendennekken, 35% Eendenkarkas, 15% Eendenhartjes en 15% Eendenlevertjes.
Lamsmix 70% Lamsvleesbotmix en 30% Lamspens. Bevat 25% bot.
Konijnenmix 70% Konijnenkarkas, 15% Konijnenhartjes en 15% Konijnenlongen. Bevat 30% bot.
Bosduifmix 100% Bosduifkarkassen inclusief organen. Bevat 20% bot.
Organenmix 25% Konijnennieren, 25% Eendenlever, 25% Kippenmaagjes en 25% Runderhart.
Zalmmix 100% Zalmlijven. Bevat 35% visgraat.
Vette vismix 40% Zalmlijven, 30% Sardines, 30% Haring. Bevat 30% visgraat.

http://www.kiezebrink.nl/index.php?pid=38

En nog wat restjes smuldier
2 pakjes kip 400 gram
2 pakjes vlees 400 gram
2 pakjes vleescompleet 400 gram

Nu heb ik misschien niet het meest ideale in huis, om de menu's te maken maar ik neem aan dat we vast wel voor een paar dagen in huis hebben, om complete menu's te maken, ik ben nu zelf het menu in elkaar aan het zetten en zodra ik het heb zal ik het posten.

Met kweilende verwachting Yosh :D
[Edit] Links toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Yosh op 18 apr 2012 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Yosh
Actief

Re: Menu samenstellen Kiezebrink (compleet maken)

Menu voor een Rottweiler, reu, 25 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 25 kilo = 1000 gram per dag / 7000 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 500 gr.
Groentes 10% : 100 gr.
Orgaanvlees 15% : 150 gr.
Spiervlees 25% : 250 gr.
-------------------------------------------------
Was ik vergeten toe te voegen.
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Volgens mij voer je compleet als je de kiezenbrink mixen gewoon afwisselt met elkaar (4 of 5 diersoorten geloof ik) want in elke mix zit al een redelijk goede verdeling van bot orgaan en spiervlees. gewoon lekker afwisselen dus dan zit je goed :ok:
Tank
Zeer actief

Je hond zal het niet erg vinden trouwens wat je allemaal in huis hebt gehaald haha
Yosh
Actief

Tank schreef:Volgens mij voer je compleet als je de kiezenbrink mixen gewoon afwisselt met elkaar (4 of 5 diersoorten geloof ik) want in elke mix zit al een redelijk goede verdeling van bot orgaan en spiervlees. gewoon lekker afwisselen dus dan zit je goed :ok:
Maar welke mixen kan ik dan het best afwisselen, met welke mix, want ik zie hem morgen liever niet rondjes door de tuin lopen, dat hij niet kan poepen :wink:

Tank schreef:Je hond zal het niet erg vinden trouwens wat je allemaal in huis hebt gehaald haha
Haha nee die gaat smullen zo niet dan heb ik nog een kilo of 4 farmfood brokjes dat zal hem leren :D
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat leuk! een vraag van jou!

dat zie ik liever dan al die ongevraagde adviezen!
Afbeelding
Yosh
Actief

massam schreef:wat leuk! een vraag van jou!

Was niet mijn eerste vraag hier op het forum, maar leuk dat je toch even kwam kijken :).

[Edit] Begon me eigenlijk af te vragen, welke ongevraagde adviezen je eigenlijk op doelt, want wanneer er om voeding advies gevraag wordt,
en ik reageer door middel van het adviseren van KVV, zie ik zelf het probleem niet? dus misschien kan jij me dit uitleggen zodat ik in het vervolg,
anders kan antwoorden en meer van dienst kan zijn.
Laatst gewijzigd door Yosh op 18 apr 2012 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Tank
Zeer actief

Yosh schreef:
Tank schreef:Volgens mij voer je compleet als je de kiezenbrink mixen gewoon afwisselt met elkaar (4 of 5 diersoorten geloof ik) want in elke mix zit al een redelijk goede verdeling van bot orgaan en spiervlees. gewoon lekker afwisselen dus dan zit je goed :ok:
Maar welke mixen kan ik dan het best afwisselen, met welke mix, want ik zie hem morgen liever niet rondjes door de tuin lopen, dat hij niet kan poepen :wink:

Tank schreef:Je hond zal het niet erg vinden trouwens wat je allemaal in huis hebt gehaald haha
Haha nee die gaat smullen zo niet dan heb ik nog een kilo of 4 farmfood brokjes dat zal hem leren :D
Dat vind ik lastig om te zeggen want de ene hond kan veel meer botwerk aan dan de andere. Als je bezorgd bent daarom dan zou ik mixen met meer botgehalte afwisselen met mixen met meer orgaan. Bot stopt en orgaan laxeert zoals je denk ik wel weet. Je kan bijvoorbeeld ook in de ochtend de ene soort mix geven en de avond een andere soort en dan moet je gewoon even kijken hoe het uitpakt. Ik zou geen kippenekken bij mixen met veel bot erbij geven. Maar als je een keer pens geeft dan kan je wel weer heel goed kippenekken erbij geven.
Yosh
Actief

Tank schreef:
Yosh schreef:

Dat vind ik lastig om te zeggen want de ene hond kan veel meer botwerk aan dan de andere. Als je bezorgd bent daarom dan zou ik mixen met meer botgehalte afwisselen met mixen met meer orgaan. Bot stopt en orgaan laxeert zoals je denk ik wel weet. Je kan bijvoorbeeld ook in de ochtend de ene soort mix geven en de avond een andere soort en dan moet je gewoon even kijken hoe het uitpakt. Ik zou geen kippenekken bij mixen met veel bot erbij geven. Maar als je een keer pens geeft dan kan je wel weer heel goed kippenekken erbij geven.
Dat weet en begrijp ik, maar daarom ben ik opzoek naar een richtlijn om te gaan geven met deze mixen, zodat ik op een gemiddelde kom, en daarna een beetje meer of minder bot geef/ orgaan / spiervlees etc etc

PS pens staat volgens mij niet in mijn lijst dat ik in huis heb :), kan het eventueel wel halen.
Tank
Zeer actief

Ja die richtlijnen die heb je al die heb je zelf gepost in je openingspost en die daar onder, en dan is het afwachten of dit voor je hondje ook werkt en zo nodig aanpassen.
Enne volgens mij duurt het niet lang meer of jij haalt ook penslappen in huis, vind je hond erg leuk, je interieur wat minder maar die kan je in de tuin geven. Je kan natuurlijk ook een pakje smuldier pens halen
Yosh
Actief

Tank schreef:Ja die richtlijnen die heb je al die heb je zelf gepost in je openingspost en die daar onder, en dan is het afwachten of dit voor je hondje ook werkt en zo nodig aanpassen.
Enne volgens mij duurt het niet lang meer of jij haalt ook penslappen in huis, vind je hond erg leuk, je interieur wat minder maar die kan je in de tuin geven. Je kan natuurlijk ook een pakje smuldier pens halen

Ja dat klopt maar ik ben nog steeds onzeker, over welke mixen te mengen met elkaar, misschien moet ik me daar gewoon overheen zetten, maar wil graag een goeie basis leggen zodat ik er over X tijd niet achter kom dat ik het verkeerd doe, of eventueel verkeerd zou adviseren aan andere mensen ;)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Yosh schreef:
massam schreef:wat leuk! een vraag van jou!

Was niet mijn eerste vraag hier op het forum, maar leuk dat je toch even kwam kijken :).

[Edit] Begon me eigenlijk af te vragen, welke ongevraagde adviezen je eigenlijk op doelt, want wanneer er om voeding advies gevraag wordt,
en ik reageer door middel van het adviseren van KVV, zie ik zelf het probleem niet? dus misschien kan jij me dit uitleggen zodat ik in het vervolg,
anders kan antwoorden en meer van dienst kan zijn.

als iemand vraagt om brok dan geef je brok advies. wil je toch even kvv noemen doe dat dan 1x en ga niet door daarover.
Afbeelding
Yosh
Actief

massam schreef:
Yosh schreef:
massam schreef:

als iemand vraagt om brok dan geef je brok advies. wil je toch even kvv noemen doe dat dan 1x en ga niet door daarover.
Ik kan het even niet voor me halen wanneer, ik KVV adviseerde en iemand er niet voor open stond, er toch over door gegaan ben, ik zal even mijn berichtjes terug lezen.

[Edit] Maar ik kan dit niet terug vinden in mijn berichtjes, zou jij me misschien de goeie richting op willen sturen, zodat ik mijn fout in kan zien, en het in het vervolg,
niet meer zal doen?? want ik kan me voorstellen dat het inderdaad vervelend is, maar ik zie het zelf niet in.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Volgens mij kan je die Kiezebrinkmixen zien als de goede verdeling vleesbot en orgaan. Je moet er dus nog in verhouding de goede hoeveelheid spiervlees aan toevoegen.

Dus: wat hij aan orgaan en vleesbot moet hebben geef je in hoeveelheid aan mix (650 gram dus volgens je eigen berekening) en wat hij aan spiervlees moet hebben geef je aan het gemalen vlees (250 gram). En als je wilt een paar keer per week een groentemix erbij. Dan 1x per week z'n totale hoeveelheid voer in een vismix en je zou redelijk compleet moeten zitten.
Welke diersoort je wanneer of gemixt geeft maakt niet zo uit. Als je maar in een week voldoende diersoorten hebt gegeven. Alhoewel sommige zeggen dat veel verschillende diersoorten heus niet perse nodig is.

Poept hij moeilijk dan voeg je in verhouding spiervlees of orgaan toe, poept hij te slap dan moet je meer mix met bot geven.
Zelf zou ik niet alleen Kiezebrink geven maar nog een dag of 2 zelf in de goede verhouding samenstellen of ook nog een dag of 2 een compleet kvv.
Afbeelding
Yosh
Actief

pioenroos schreef:Volgens mij kan je die Kiezebrinkmixen zien als de goede verdeling vleesbot en orgaan. Je moet er dus nog in verhouding de goede hoeveelheid spiervlees aan toevoegen.

Dus: wat hij aan orgaan en vleesbot moet hebben geef je in hoeveelheid aan mix (650 gram dus volgens je eigen berekening) en wat hij aan spiervlees moet hebben geef je aan het gemalen vlees (250 gram). En als je wilt een paar keer per week een groentemix erbij. Dan 1x per week z'n totale hoeveelheid voer in een vismix en je zou redelijk compleet moeten zitten.
Welke diersoort je wanneer of gemixt geeft maakt niet zo uit. Als je maar in een week voldoende diersoorten hebt gegeven. Alhoewel sommige zeggen dat veel verschillende diersoorten heus niet perse nodig is.

Poept hij moeilijk dan voeg je in verhouding spiervlees of orgaan toe, poept hij te slap dan moet je meer mix met bot geven.
Zelf zou ik niet alleen Kiezebrink geven maar nog een dag of 2 zelf in de goede verhouding samenstellen of ook nog een dag of 2 een compleet kvv.

Bedankt voor de info, nog even een vraagje wat zou jij adviseren om 2 dagen te samenstellen? , en welke KVV compleet erbij geven voor 2 dagen,
dan kan ik daar ook naar gaan kijken :)
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Yosh schreef:
pioenroos schreef: Bedankt voor de info, nog even een vraagje wat zou jij adviseren om 2 dagen te samenstellen? , en welke KVV compleet erbij geven voor 2 dagen,
Ik zou een paar verschillende merken kvv bestellen en zelf kijken wat jou en je hond bevallen. Elke hond is anders.
Barf hetzelfde. Bestel wat verschillende soorten spiervlees en karkas en kijk wat bevalt. Orgaanvlees/pens zou ik voorzichtig opbouwen ivm laxerende werking. Bij voorkeur biologisch orgaanvlees of vlees van niet bio-industrie. Scheelt in de afvalstoffen die je hond binnenkrijgt.
Afbeelding
Yosh
Actief

pioenroos schreef:
Yosh schreef:
pioenroos schreef: Bedankt voor de info, nog even een vraagje wat zou jij adviseren om 2 dagen te samenstellen? , en welke KVV compleet erbij geven voor 2 dagen,
Ik zou een paar verschillende merken kvv bestellen en zelf kijken wat jou en je hond bevallen. Elke hond is anders.
Barf hetzelfde. Bestel wat verschillende soorten spiervlees en karkas en kijk wat bevalt. Orgaanvlees/pens zou ik voorzichtig opbouwen ivm laxerende werking. Bij voorkeur biologisch orgaanvlees of vlees van niet bio-industrie. Scheelt in de afvalstoffen die je hond binnenkrijgt.

Kwa KVV heeft Yosh er vrij weinig moeite mee om het naar binnen te krijgen, maar dat komt goed, ik ga eens kijken wat ik kan gaan doen, het maandelijkse budget,
bekijken en dan wat keuzes gaan maken kwa KVV/barf enz, bedankt voor de tip :)
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik zou reageren op dit topic maar zie nu net dat pioenroos precies schrijft wat ik zou schrijven :ok:
Afbeelding
Yosh
Actief

Minhie schreef:Ik zou reageren op dit topic maar zie nu net dat pioenroos precies schrijft wat ik zou schrijven :ok:
Alsnog bedankt dat je de tijd genomen heb om even te lezen :)
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Pioenroos heeft het goed beschreven inderdaad. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat er heel erg weinig nier inzit en dat dit volgens de barfprincipes wel in een goed menu hoort. Je zou wat toe kunnen voegen, zo'n 2% van het menu. En je zou eens een penslap erbij kunnen geven.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Meike schreef:Pioenroos heeft het goed beschreven inderdaad. Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat er heel erg weinig nier inzit en dat dit volgens de barfprincipes wel in een goed menu hoort. Je zou wat toe kunnen voegen, zo'n 2% van het menu. En je zou eens een penslap erbij kunnen geven.
Ah goed punt :ok:
Afbeelding
Limar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Limar »

Hoi,
Ik voer ook al enige tijd de mixen van kiezebrink. Ik geef 50 procent mix met daarbij 50 procent spiervlees. Op deze manier kom je op de barfpercentage,s
De mix zelf bevat 70 procent karkas (waarvan 30 procent bot is) en 30 procent orgaan.
Als je er 50 procent spervlees bij geeft kom je op 15 procent bot en 15 procent orgaan en 70 procent spiervlees.
Natuurlijk moet je ook altijd naar je hond kijken. ik geef ook extra niertjes erbij omdat deze in geen een mix ziet, deze kan je ook bestellen bij kiezebrink. ze hebben daar konijnenniertjes. Ook geef ik 3 keer per week groentemix erbij maar dat moet ieder voor zich weten.
Ik heb ook de eendennekken en karkassen en nog wat oraanvlees van kiezebrink waaronder pens en eendenhartjes, dit bevalt goed.

succes
Yosh
Actief

Limar schreef:Hoi,
Ik voer ook al enige tijd de mixen van kiezebrink. Ik geef 50 procent mix met daarbij 50 procent spiervlees. Op deze manier kom je op de barfpercentage,s
De mix zelf bevat 70 procent karkas (waarvan 30 procent bot is) en 30 procent orgaan.
Als je er 50 procent spervlees bij geeft kom je op 15 procent bot en 15 procent orgaan en 70 procent spiervlees.
Natuurlijk moet je ook altijd naar je hond kijken. ik geef ook extra niertjes erbij omdat deze in geen een mix ziet, deze kan je ook bestellen bij kiezebrink. ze hebben daar konijnenniertjes. Ook geef ik 3 keer per week groentemix erbij maar dat moet ieder voor zich weten.
Ik heb ook de eendennekken en karkassen en nog wat oraanvlees van kiezebrink waaronder pens en eendenhartjes, dit bevalt goed.

succes
Had je bericht al gelezen het is alleen z'n gedoe om via je telefoon te reageren :), nog bedankt voor het advies :E:

nog een kleine update heb de mixen inderdaad gemixt met spiervlees en orgaan en Yosh vind het allemaal super lekker nog geen lange tanden gezien, ook het kluiven gaat beter dan verwacht nog geen schrokken gezien

Poot van Yosh.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”