Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hernia perinealis behandelen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Hernia perinealis behandelen?

Ongelezen bericht door Muk »

Verschilt een hernia perinealis met een gewone hernia? Dan zou je cortisoneninjecties kunnen overwegen.
Mijn vorige senior hond had een gewone hernia in zijn onderrug, ongeveer 10 cm boven zijn staart. Dit is met cortisoneninjecties behandeld. Het was geen acute hernia, ik merkte het op doordat langzaam alles wat minder soepel ging (lopen, opstaan enz.). Opereren kon ook, maar dat doe ik een oude hond niet zomaar aan.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

een hernia perinealis is heel wat anders dan een hernia in de rug.

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... benadering

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=152

of je moet opereren of niet hangt af van of en hoeveel last de hond ervan heeft. Risico van niet behandelen is dat de verscheuring steeds groter wordt omdat de hond toch meer moet persen op de ontlasting dan normaal, en als dat gebeurt loop je een steeds groter risico dat de blaas in de breukzak terecht komt en de operatie wordt er dan ook niet makkelijker op.
Als je hond verder in goede conditie is, zou ik zijn leeftijd niet te zwaar laten wegen.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Mijn teckel van 11 jaar heeft het ook aan een kant, hij had veel pijn bij het poepen, kreeg de drollen er niet meer uitgeperst.. .. hij krijgt nu paar druppels paraffine door zijn eten.. ik heb hem tijdelijk blik voer van de lidl gegeven daar poepte hij goed op.. Op smuldier kreeg hij veel last en werd het poepen weer erg moeilijk dus dat krijgt hij nu niet meer..
hij krijgt nu brokken en dat gaat ook goed..
Ik heb ook een periode isogel door zijn eten gegeven. dat hielp ook wel maar daardoor kreeg hij veel langere drollen en brak de drol soms niet af.. en bleef er nog stuk zitten wat ook weer lastig was voor hem.
Maar het gaat nu met de paraffine erg goed dus ik ben erg tevreden. Ik gaf hem zalmolie maar dat werkt niet zei de dierenarts omdat dat verteerbare olie is en je moet juist onverteerbare olie gebruiken dus vandaar de paraffine..
Afbeelding
JR Fan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door JR Fan »

In 2010 is onze oudste Jack Russell Bowie geopereerd aan een Hernia Perinealis aan beide kanten. Hij was toen 6,5 jaar, maar hij had weer geen last van een vergrote prostaat.
Bowie heeft sinds een tijd wel weer een bult aan 1 kant van zijn poepgaatje zitten, maar volgens de dierenarts zijn zijn schuttinkjes die voor de HP gezet zijn nog heel zijn.

Misschien kan je bij je hond iets door zijn eten doen waardoor hij makkelijker kan poepen? Ik weet alleen niet wat (zonnebloemolie??).
Groetjes, Linda
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn

In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Je zou ook Isogel kunnen geven misschien, dat helpt bij Sjefke, die de laatste tijd ook meer moeite heeft gekregen met poepen, heel goed.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik vind een oudere hond opereren ook best een risicovolle brslissing hoor maar je dier elke dag duidelijk met pijn zien gaat je ook door merg en been.
Enige optie is in mijn beleving het probleem dragelijk maken? Dat kan met pijnstilling in alle soorten en maten.
Wel heb ik sinds kort kennis gemaakt met een homeopatische middel dat erg goed werkt. Het heet TRAUMEEL.
In 1e instandie ontwikkeld voor mensen, maar tegenwoordig ook erg bekend bij mensen met (sport) dieren als honden en paarden. Traumeel heefr een pijnstillende en ontstekingsremmende werking, te krijgen in creme, pil en druppels.

Gila had ook last van haar achterpoot. Ondanks 2 weken rust en een kuur met Metacam vond ik dat ze niet genoeg vooruit ging. Na enig speurwerk (google is je vriend) liep ik tegen Traumeel aan en de vele positieve meningen en ervarinven van diverse mensen op diverse fora. juist omdat het homeopatische is, is het relatief veilig, een overdosis is feitelijk niet mogelijk. Dus, nadat het gewoon vetkrijgbaar bleek bij mijn eigen apotheek maar een flesje druppels gekocht. Temeer omdat ik het zelf, eventueel, ook kan gebruiken.
Maar goed, begonnen met (zoals de bijsluiter zegt) 5 druppeltjes, elk kwartier, 2 uur lang om een niveau te creeeren. Daarna gewoon 7 druppels, 3 maal per dag in een klein beetje melk (mager) anders dronk ze het niet, maar ik zie haar vooruit gaan, met sprongen.
Als ze zo doot gaat dan kunnen we over een paar dagen stoppen, probleem opgelost en ligt het voortaan op stand-by voor ons allemaal, mens, kat en hond.
Uitermate blij en tevreden over. Zonder recept te krijgen.
Misschien is het een optie voor je, of het overwegen waard?
Groet: Rene & een dankbare (en instemmende) hond Gila. :ok:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

@ArCee: als de hond van TS pijn heeft door de hernia, dan lijkt het middel wat je aanraadt niet van toepassing. Het gaat dan om druk en beknelling van ingewanden/organen. dat is gebaat bij iets anders dan pijnstilling, lijkt me.

Maar @TS: ik zou eerst dat andere onderzoek even afwachten voor de mogelijke oorzaak van de pijn. Ik heb zelf een hondje had met een dubbele hernia perinealis, die er 2x aan geopereerd is (de 2e keer vanwege recidive aan 1 kant). Ik zou even moeten opzoeken hoe oud hij toen precies was (of je zoekt hier even op het forum op mijn posts en hernia perinealis, dan vind je het wel), maar zeker de tweede keer was hij al op een behoorlijke leeftijd. daarna heeft hij nog een aantal jaren geleefd, dus ondanks z'n leeftijd doorstond hij het allemaal prima. Hij was wel altijd in een goede conditie.

De risico's van onbehandeld laten zijn gewoon zoals er beschreven wordt, je weet alleen niet hoe rap zoiets kan gaan en dat valt ook niet te voorspellen. Het blijft natuurlijk altijd een kwetsbare plek, dus alert blijven moet je altijd. Als het met middelen als isogel niet gemakkelijker gaat en je ziet dat de hond overmatig moet blijven persen (wat de breuk natuurlijk niet kleiner maakt), zou ik toch eens serieus aan een operatie gaan denken. Of je moet de natuur op zijn beloop laten en voorlopig nog afwachten, wat is wijsheid?

In principe moet volgens mij de arts wel redelijk goed kunnen inschatten hoe groot de uitstulping is. Bedenk wel dat daar ook ontlasting in achterblijft. Ik ken jouw hond niet, die ken je zelf het beste, en uiteindelijk moet je zelf deze keuze maken, we kunnen hier natuurlijk geen garanties geven.

Bij deze operatie is het trouwens wel erg belangrijk dat je het laat doen door iemand die al ervaring heeft met deze operatie, bij artsen met minder ervaring is de kans op recidive vele malen groter (is altijd aanwezig maar ervarenheid van de arts is een grote factor daarbij). De arts die mijn hond de tweede keer geopereerd heeft is voor mij een aanrader, maar ik weet niet of het relevant zou zijn (welke regio).
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

ik heb gekozen , op advies van dierenarts, om niet te opereren omdat Teun bijna 12 jaar is, en hij zei dat we het eerst konden proberen met de paraffine en daar doet hij het perfect op.. Dus voor nu is opereren niet nodig..
Opereren was een zware en ingrijpende operatie en Teun is geen held bij pijn etc.. dus dat zou hem veel stress geven denk ik een operatie ...als hij een takje in zijn oksel heeft vastzitten gilt en krijst hij al moord en brand...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”