Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wratje aan ooglid
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
wratje aan ooglid
wratje weghalen aan bovenste ooglid
iemand daar ervaring mee want schelsey moet binnenkort onder het mes daarvoor en wilde toch beetje voorbereid zijn
iemand daar ervaring mee want schelsey moet binnenkort onder het mes daarvoor en wilde toch beetje voorbereid zijn
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
- Aantal honden: 1
Re: wratje aan ooglid
Onze Bo had altijd wel ergens een wratje, ook op zijn oogleden. Valt erg mee hoor, er zijn er ooit een aantal weg gebrand en een keer weggesneden. Ziet er even akelig uit, voor ons, maar het was altijd zo genezen en Bo heeft er weinig last van gehad (geen kap op of zo)
Ik weet niet hoe het bij jouw hondje is maar bij Bo kwamen ze wel altijd weer terug, hij had ze ook op zijn neus. Zijn laatste jaren heeft hij een flinke wrat op zijn onderste ooglid gehad, gelukkig wel naar buiten gericht. Kon echter door hoge ouderdom niet meer onder narcose.
In ieder geval veel sterkte.
Ik weet niet hoe het bij jouw hondje is maar bij Bo kwamen ze wel altijd weer terug, hij had ze ook op zijn neus. Zijn laatste jaren heeft hij een flinke wrat op zijn onderste ooglid gehad, gelukkig wel naar buiten gericht. Kon echter door hoge ouderdom niet meer onder narcose.
In ieder geval veel sterkte.
- Esther1963
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Mijn Manus had ook een wratje op zijn ooglid maar omdat hij er geen last van had heb ik 'm nooit weg laten halen en ineens was hij vanzelf weg. Hoe is mij een raadsel want er heeft nooit een wondje gezeten. Zolang ze er geen last van hebben zou ik het zelf niet weg laten halen want ik vind een narcose meer schade aan het lichaam toe doen dan een wratje.
Esther en d'r beestenboel

- kipo
- Zeer actief
Grote kans dat het bij Manus geen wratje, maar een overvulde klier geweest is. In de ooglidrand zitten een aantal "talgkliertjes" (niet helemaal hetzelfde, maar het lijkt er erg op), als die overvuld raken kan er een "propje" uitpuilen wat er net zo uitziet als een wratje. Door er net op de juiste manier eens goed over te wrijven of schuren (poot, of kop over de grond) kan hij dat propje net eraf gewreven hebben en misschien zelfs het klierzakje leeggeduwd.Esther1963 schreef:Mijn Manus had ook een wratje op zijn ooglid maar omdat hij er geen last van had heb ik 'm nooit weg laten halen en ineens was hij vanzelf weg. Hoe is mij een raadsel want er heeft nooit een wondje gezeten. Zolang ze er geen last van hebben zou ik het zelf niet weg laten halen want ik vind een narcose meer schade aan het lichaam toe doen dan een wratje.
Kita heeft er nu ook zo eentje en die houd ik op een acceptabel formaat door hem af en toe met 2 wattenstaafje uit te drukken, nu laat Kita wel echt enorm veel toe, want leuk vindt ze dat niet.
Zolang een 'onregelmatigheid' aan het ooglid niet aan het hoornvlies kan komen, vind ik een operatie (en dus narcose) ook niet nodig, het middel is dan imo ernstiger dan de kwaal.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Is het een wratje of een soort poliepje?
Rana had zoiets

Voor de kijker op het rechter oog.
Het is drie keer weggehaald.
De eerste twee keer groeide het weer aan.
De laatste keer is het heel diep tussen de huid weggesneden.
Dat bleek effectief.
Ik heb het weg laten halen omdat ze er echt flink last van had.
Rana had zoiets

Voor de kijker op het rechter oog.
Het is drie keer weggehaald.
De eerste twee keer groeide het weer aan.
De laatste keer is het heel diep tussen de huid weggesneden.
Dat bleek effectief.
Ik heb het weg laten halen omdat ze er echt flink last van had.
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Boomer had een paar maanden geleden een soort bloemkooltje op zijn ooglid. Dit was volgens de DA een tumor, moest weggehaald worden. Op het moment dat ik weer bij de DA was voor de operatie, was het bloemkooltje verdwenen en er alleen een muggenbultje overgebleven..
- schelsey
- Zeer actief
Het wratje is groter geworden en begint op haar oogbol te wrijven, nog niet zo erg dat ze er schade aan heeft maar dierenarts zei me dat ik niet te lang ermee mag wachten omdat er anders te veel weefsel moet afgesneden worden.
heb ook wel beetje schrik dat het terug gaat groeien en ik om de zoveel tijd dit kan laten weghalen, voor een hond van voorbij de 11 jaar is
dat natuurlijk niet zo heel goed, altijd die narcose.
spijtig dat er niet een andere manier bestaat om zo iets te verkleinen of zo
heb ook wel beetje schrik dat het terug gaat groeien en ik om de zoveel tijd dit kan laten weghalen, voor een hond van voorbij de 11 jaar is
- kipo
- Zeer actief
Als het op haar oogbol begint te wrijven, zou ik ook niet lang meer wachten. Dat voelt nl alsof er de hele dag een haartje of zoiets in haar oog zit.
- ranetje
- Zeer actief
Zeg dus dat ze het niet oppervlakkig weg moeten halen maar echt helemaal tot diep tussen de huid.schelsey schreef:Het wratje is groter geworden en begint op haar oogbol te wrijven, nog niet zo erg dat ze er schade aan heeft maar dierenarts zei me dat ik niet te lang ermee mag wachten omdat er anders te veel weefsel moet afgesneden worden.
Anders heb je idd kans dat het terug komt.
- schelsey
- Zeer actief
Heb even de dierenarts gecontacteerd en ze rade toch aan om het binnenkort te doen, momenteel heeft schelsey er nog geen last van, ze wrijft niet over haar oog en het wratje zit aan de zijkant, maar het blijft groeien dus het moet toch gebeuren.
ze gaat wel voldoende weg snijden om te voorkomen dat er geen nieuwe komt, maar vind toch maar een beetje naar gedacht, tis toch weel iets delicaat, een oog en het weefsel er rond, vraag me af hoe ze dat oog lid gaan herstellen als ze erin gaan snijden
sonja
ze gaat wel voldoende weg snijden om te voorkomen dat er geen nieuwe komt, maar vind toch maar een beetje naar gedacht, tis toch weel iets delicaat, een oog en het weefsel er rond, vraag me af hoe ze dat oog lid gaan herstellen als ze erin gaan snijden
sonja
- schelsey
- Zeer actief
het lijkt wel wat op hetgeen u hond had aan oog ranetje
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Een pleeghondje van mij had een tumor onder het ooglid. De dierenarts vertelde mij dat ze die goed ruim en diep weg moesten snijden, omdat de wortel van zo'n ding vaak even groot is als het ding zelf. Als je de wortel ook weghaalt, heb je minder/geen kans op teruggroeien. Bij Evert, mijn pleeghondje, irriteerde het toch wel flink. Uiteindelijk bleek de wortel mee te vallen en was de ingreep echt minimaal. Maar anders hadden ze het ook wel netjes aan elkaar kunnen maken, vertelde de dierenarts.
- ranetje
- Zeer actief
schelsey schreef:het lijkt wel wat op hetgeen u hond had aan oog ranetje
Beter in één keer goed weg laten halen.