Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedingsadvies gevraagd

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

safari

Voedingsadvies gevraagd

Ongelezen bericht door safari »

Na een aantal weken hier op het forum veel te lezen ben ik er wel achter dat ik mijn honden niet optimaal voer. Het mogen dan wel "gewone" huishonden zijn maar ik lust zelf ook wel eens wat anders dan iedere avond piepers toch. :lol1: Ik kom dus regelmatig Lotgering tegen en ben daar maar even op gaan Googelen. Wat ik daar lees spreekt mij erg aan. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor het "lam en rijst" totaalvoer gaan.
Hoeveel moet ik voeren? Kom er niet goed uit omdat in het voorbeeld een hond van 40 kilo gebruikt wordt. Rakker is een kilo of 11 en mag er best 1 kwijt. Molly is te licht (volgens de DA worden fokteefjes vaak leeggezogen door hun jongen, en ik heb natuurlijk geen idee van de hoeveelheid nesten die ze heeft gehad) haar gewicht was 5,4 kilo toen de DA haar woog. Zij mag dus best 1 tot 1 1/2 kilo aankomen.
Volgende vraag is of ik dan echt niets meer bij hoef te voeren?

Waar ik me ook over verbaas is dat er kip met botten te koop is. Ik weet niet beter dan dat ze juist geen kippenbotten mogen hebben ivm versplinteren. Hoe zit dat dan precies. De tanden van Rakker houden we nu blinkend schoon met gerookt dino bot. Hij krijgt altijd complimenten van de DA dat zijn gebit er zo prachtig uitziet, maar uit verhalen hier meen ik te begrijpen dat die juist weer niet zo goed zijn. Hij kauwt ze niet stuk, hij trekt de pezen eraf en gaat dan schrapen. Het bot is bijna groter dan de hond :O: Hij is er weken zoet mee en krijgt hem uiteindelijk wel helemaal uithgehold.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Voedingsadvies gevraagd

Ongelezen bericht door HillieS »

Lees dit ook eens:
http://www.voerwijzer.com/artikelen/vers-vlees

Wij begonnen met onze hond van nu 1,5 met pedigree. Sinds hij helemaal op KVV zit (na 3 maanden al zo'n beetje) poept hij minder (en steviger), plast hij minder (in veel minder goede brokken zit veel zout, dus veel drinken en ook veel plassen).
Zijn vacht glimt als een gek.

Wij voeren nu Naturis, maar ook de Lotgering hebben we gevoerd.
Het zijn complete maaltijden. Je kan er ook nog bottenwerk bijgeven als je wil.
Bot mag je NIET gekookt geven, dan gaat het splinteren, rauw kan wel gewoon.
Geen varkensvlees geven, dat is niet goed voor je hond.

Er zijn veel verschillende soorten KVV, daarover kan je in de link bovenaan veel lezen.
Succes ermee!
Goed dat je je erin verdiept!

Ow ja, de hoeveelheden... Wij voeren onze hond van 11 kilo (die goed op gewicht is) 250 gram vlees per dag, verdeeld over 2 maaltijden.
Je moet het een beetje bekijken.
Wordt je hond wat dikker, geef je wat minder. Wordt hij wat te mager, geef je wat meer. Op het oog voeren dus :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

kippenbotten zijn gevaarlijk als ze verhit zijn, dan versplinteren ze. als ze rauw zijn kan het wel gewoon. hondje moet er wel aan wennen natuurlijk.

hoeveel moet je voeren vind ik altijd een lastige vraag. ik voer altijd op het oog. wordt hondje te dik krijgt ie minder valt ie af krijgt ie meer
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Ow ja, ik lees net op die link die ik neerzette nog een mooie gebruiksaanwijzing:
http://www.voerwijzer.com/artikelen/geb ... ijzing-kvv
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik denk dat ik als ik jou was een aantal verschillende smaken zou geven, zo kun je meteen uittesten wat je honden lekker vinden.
Lotgering is prima voer voor honden die wat aan de magere kant zijn maar voor honden met overgewicht vind ik het niet ideaal,
het is behoorlijk vet namelijk.
Groetjes, Marjan
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kijk ook eens op deze site: http://www.caroba.nl Daar kan je veel verschillende soorten kvv bestellen. Het minimum orderbedrag is maar 25 euro. Zo kan je eens wat uitproberen zonder dat je gelijk erg veel moet bestellen van 1 soort.
Ik heb goede ervaringen met de service van deze site.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”