Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spike toch een vernauwde luchtpijp

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Angel1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terriër
Aantal honden: 2

Spike toch een vernauwde luchtpijp

Ongelezen bericht door Angel1985 »

Spike was altijd erg benauwd bij inspanning/opwinding, vooral bij iets warmer weer. Dan zaagde hij alsof er een heel bos omging.
Vorig jaar september is hij 2x geopereerd. 1x voor zijn verlengd zacht gehemelte, toen was het nog niet over en zijn zijn valse stembanden verwijderd.
Daarna leek het verdwenen, en hebben we genoten van een vrolijke energieke hond die zijn energie weer kwijt kon zonder benauwdheid. We waren zo blij! Het was werkelijk genieten!
Tot 2 weken geleden... Het zonnetje kwam om de hoek, de temperatuur steeg iets dus we gingen lekker weg met de honden.
Toen hoorde ik dat geluid weer, dat harde zagende geluid... Godver! nee he! Ja dus...
Dit keer een afspraak in Sleeuwijk gemaakt bij Walter Strikkers. Vandaag gingen ze hem onderzoeken middels scopie.
Nou blijkt dat zijn luchtpijp niet goed is. in plaats van een ronde luchtpijp, heeft Spike een ovale luchtpijp, alsof er iemand op gestaan heeft.
Hij is aan 1 kant helemaal doorgezakt. Waarschijnlijk ook weer een aangeboren afwijking.
Dus als Spike zich opwind of aktief is, gaat hij hijgen waardoor de luchtpijp dichtklapt, waardoor hij nog harder gaat hijgen enz, enz...
Hier kunnen ze helaas niks aan doen :( Ik heb pillen mee gekregen ter verlichting, die ontspannen de luchtwegen zegmaar. (Theolair Retard) Maar als deze niet ietsjes helpen moet ik er mee stoppen. En iets anders is er niet.
Hij raadde ons aan voortaan te wandelen/spelen langs het water zodat hij zich kan koelen indien nodig. Maar dat deden we al.
We zijn vooral zomers erg beperkt in ons doen en laten met Spike, maar we passen ons gewoon aan.
Wel is het triest, hij is zo vol energie! Alleen kan hij die niet kwijt op warmere dagen. Dan maar s'avonds fietsen als het overdag erg warm is geweest.
Het komt wel goed, in de zin van aanpassen maar het is alleen zo ontzettend balen!!!!!
Laatst gewijzigd door Angel1985 op 04 apr 2012 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Patricia

Afbeelding
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Re: Spike toch een vernauwde luchtpijp

Ongelezen bericht door Selene »

Klinkt naar, hoe oud is Spike?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Angel1985
Zeer actief

Selene schreef:Klinkt naar, hoe oud is Spike?
Spike is 2,5 jaar oud. Dit speelt al vanaf dat hij rond een jaar oud was.
Groetjes, Patricia

Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Tjee, dat is heel naar en helemaal niets aan te doen wat jammer...:roos:
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Angel1985 schreef:
Moeilijk!
Maar ik weet niet of ik een hond die nog zo jong is en zoveel energie heeft op deze manier in leven zou willen laten als medicatie niet helpt, hij is dan toch het grootste deel van het jaar beperkt in zijn functioneren. Klinkt msch hard, sorry :roos:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Angel1985
Zeer actief

Selene schreef:
Angel1985 schreef:
Moeilijk!
Maar ik weet niet of ik een hond die nog zo jong is en zoveel energie heeft op deze manier in leven zou willen laten als medicatie niet helpt, hij is dan toch het grootste deel van het jaar beperkt in zijn functioneren. Klinkt msch hard, sorry :roos:
Nou dat gaat sowieso niet gebeuren :wink: Ik begrijp wel wat je bedoeld, en natuurlijk is het ontzettend sneu, maar als wij ons gewoon aanpassen aan hem gaat het prima. Ik bedoel, we kunnen prima naar het strand gaan, want daar kan hij zich koelen in het water. En als hij zich kan koelen merk je niets.
Dus nee inslapen is geen optie voor ons, zo lang we de wamte proberen te ontlopen (letterlijk) of water opzoeken gaat het prima. Ook hebben we zomers altijd een zwembadje voor hem in de tuin staan, waar hij dan heerlijk van geniet. En wat ik al zei, gaan we dan met warme dagen gewoon fietsen in de avonden, zodat hij toch lekker zijn energie kwijt kan.
En in de herfst/winter kunnen we dan weer lekker gek doen, het bos in etc. Ja hij is beperkt in zijn doen en laten, maar we maken het zo aangenaam en leuk mogelijk voor hem.
Groetjes, Patricia

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het is natuurlijk heel erg, maar inderdaad geen reden om in te laten slapen. Je moet er rekening mee houden.

Sterkte!
Angel1985
Zeer actief

Ja precies, veel rekening houden met hem, en dan kan hij echt nog een heel leuk leven hebben.
Als ik het idee zou hebben dat hij geen plezier meer in het leven heeft, dan zou ik die keuze zeker overwegen. Maar dat is totaal niet aan de orde, die brede glimlach van hem zie ik constant. En zo lang hij geniet, knokken wij ons samen wel de warme dagen door.
Groetjes, Patricia

Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik vroeg me af, voor konijnen bestaat er iets, een cabine waarin je je konijn zet en waar je medicijnen kunt vernevelen, zodat ze die inademen. Dat doen ze bij konijnen met snot wel eens, da's een infectie van de voorste luchtwegen. Ik vind dat zelf voor een konijn te stressvol. Op die manier zou je ook astma medicatie kunnen toedienen, volgens mij doen ze het ook wel met katten. Die apparaten zijn alleen erg duur en alleen in Amerika te krijgen, volgens mij. En ik weet dus niet of ze ook voor honden bestaan. Misschien hebben ze daar wel iets anders voor omdat je bij een hond vrij makkelijk iets over de snuit kunt doen natuurlijk. Misschien is daar nog wat winst te behalen voor je hond, dat hij af en toe luchtwegverwijders en ontstekingremmers etc toegediend kan krijgen, misschien dat dat hem toch iets meer lucht geeft, vooral in de zomer.

Maar er zijn hier genoeg mensen met kortsnuiten, bestaat er zoiets voor honden? En wordt dat ook gebruikt want er zijn er bij waarbij operaties geen verlichting kunnen bieden, dus ik vroeg me af of er dan ook astma medicatie wordt gebruikt.
Angel1985
Zeer actief

Ik zou het je niet durven zeggen of er zoiets bestaat. Tot nu toe kan ik er niks over vinden, en de dierenarts zei ook dat er echt niets aan te doen was. Ja er bestaat iets, maar dat maakt het op een gegeven moment weer erger. Hij had het over een versteviging in/op de luchtpijp van zilver, dat werkt in het begin fantastisch, maar brengt na een jaar of wat juist weer veel ellende met zich mee. Het lichaam gaat daar op een gegeven moment niet goed op reageren, en veroorzaakt dan juist weer ontstekingen etc. En de verzakking kan zich verplaatsen, waardoor je dan telkens weer een versteviging moet plaatsen.
Dus dat raadde hij mij sterk af.
Maar als iemand tips of iedeeën heeft hoor ik het graag! :wink:
Groetjes, Patricia

Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Theolair is best een heftig medicijn (in de zin van zwaar). Tenminste voor mensen. Ik ga er vanuit dat dat ook voor dieren geldt. Een vernevelaar met bijv. Ventolin zou misschien wat zijn voor momenten dat hij de moord stikt zeg maar. Voor mensen is dit een puffer maar die krijg je bij een hond niet zomaar naar binnen helaas. Je kan hem immers niet op commando laten inademen. Vroeger (volgens mij bestaan die niet meer) had je van ventolin capsules die je moest knakken in een apparaatje en daarna moest je dat inademen. Aan de achterkant zat een soort van ventilator die ook bewoog. Door daar op te blazen kwam het poeder ook uit de capsule naar buiten (geprobeerd toen mijn man te benauwd was om het zelf in te ademen en het werkte). Dat zou wel een mooi systeem zijn om bij een hond naar binnen te krijgen. Je kan het dan in de bek blazen. Alles wat dan naar binnen komt is mee genomen.

Mooi balen dit. Er is best een mouw aan te passen dat wel. Maar toch.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat rot zeg, zo'n jonge hond die al zo beperkt moet worden. Hadden ze die vernauwde luchtpijp niet kunnen/moeten zien bij de 2 operaties die hij al gehad heeft? En weet de fokker van Spike hiervan?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nanna schreef:Heeft het er mee te maken dat hij toch wel van een extreem bully type is of is dat toeval?
Nee het is helaas geen toeval..

Arm kereltje :(:
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Jeetje Patries wat een rot nieuws, enerzijds weet je nu eindelijk wat het is. Dat is na anderhalf jaar zoeken ook wel fijn. Anderzijds erg ... dat er helemaal niks aan te doen is voor hem.
Sterkte voor je kereltje..
Afbeelding

Groetjes Annemieke
Angel1985
Zeer actief

@Dogo4ever Volgens mij is die theolair gewoon de mensen variant, er zit een bijsluiter bij waar het over personen gaat. Spike heeft veel speeksel wat in zijn slokdarm zit, en daarom braakt/hoest hij vaak speeksel op. Dit zou ook het slijm oplossen.
Ik keek naar de bijwerkingen die het medicijn kan hebben, en dat vind ik idd ook niet niks. Ik ben het ook nog niet gaan geven, hij heeft met deze temperatuur nergens last van, behalve af en toe wat speeksel ophoesten dan, maar dat valt momenteel wel mee.

@Longfields Nee dat hebben ze bij de vorige operaties dus niet gezien helaas... Die operaties zijn bij mijn eigen DA gedaan. Daar hadden ze een foto gemaakt van de luchtpijp, en op de foto leek het toen dus in orde. Maar meneer Strikkers vertelde dat je dat eigenlijk bijna niet kunt zien op een foto, het is maar net vanaf welke kant je de foto neemt, en of hij net in of uit ademt.
De eigenaar van de vader van Spike is op de hoogte. De eigenaar van de moederhond niet, maar die is ondertussen ook geholpen (de hond dan :mrgreen: ). Ik heb daar geen contact meer mee, ongeintresseerd rot mens was dat.

@Annemiek, ja het is echt rot nieuws, en ik baal echt als een stekker. Ik was echt bereid er alles aan te doen om hem te laten helpen. Maarja, dat zit er dus niet in. Ik moet me hier maar bij neerleggen.
Wel ben ik blij dat ik nu weet wat het is, ik hoef niet langer te zoeken naar de oorzaak, dat geeft ook wel een stukje rust. We gaan gewoon weer verder waar we gebleven waren, en blijven ons gewoon aanpassen aan die gekke kroelkont.
Ik boek gewoon een vakantie naar de noordpool voor van de zomer :pffff: :wink:
Groetjes, Patricia

Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Hou er rekening mee dat die Theolair wel een inwerkings tijd heeft. Mijn man gebruikt het ook. Er is een tijdje geweest dat het niet meer verkrijgbaar was in Nederland en dat het uit Zuid Europa moest komen. Daardoor kwam mijn man ook met een tekort aan medicijnen te zitten en dat zijn geen grappen. Het heeft ook weer tijd nodig om in te werken. Je kan het dus niet gaan geven op het moment dat hij het benauwd heeft. Dan is het eigenlijk al te laat.

Het is eigenlijk het kwade met het kwade bestrijden. Maar je hebt ook geen keus. Het gevoel van door een rietje ademen is echt niet leuk.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”