Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ALKP hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lil90
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Havanezer

ALKP hond

Ongelezen bericht door Lil90 »

Hoi allemaal,

Een hond van onze kennis heeft gister een bloedonderzoek ondergaan en de resultaten zijn inmiddels ook bekend. Ik heb een vraag over een afkorting: ALKP. Ik kan hier redelijk wat vinden op engelse sites, alleen als die moeilijke termen erbij worden gegooit is het nogal lastig om eruit te halen wát dat nou echt inhoud.

Iemand hier een idee? Wat ik eruit kan halen is dat het iets met het lever te maken heeft. Bij de hond van mijn kennis was de ALKP aanzienlijk hoog, vandaar dat ik er informatie over ben gaan zoeken wat deze afkorting inhoud etc.
HardSan01
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: ALKP hond

Ongelezen bericht door HardSan01 »

Alkalische Fosfatase... Deze bepaling wordt bij de mens vaak aangevraagd om te controleren of er afwijkingen in de lever (dan in combinatie met de bepaling gamma-glutamyltransferase (γGT)) of in het botweefsel zijn.
CKS
Zeer actief

Re: ALKP hond

Ongelezen bericht door CKS »

Bij honden kan de ALKP om twee (belangrijke) redenen verhoogd zijn: wegens steroides (die de hond zelf produceert, bijvoorbeeld bij stress of bij Cushing, oftewel door medicijnen zoals prednison) of door colestase: dus een obstructie van de vaten die de galzuren naar de galblaas vervoeren. Andere redenen, die minder vaak voorkomen, zijn medicijnen tegen epilepsie, tumoren, dracht, een probleem in de botten, en hiperparatiroidisme. Jonge honden (<6 mnd) kunnen ook verhoogde waardes hebben.

Om te weten of de verhoging door steroides of de lever komt kun je kijken naar de bilirrubines: bij colestase zijn die meestal ook verhoogd. Of het laboratorium kan het serum verwarmen en opnieuw meten, want de ALKP die in de lever aangemaakt wordt gaat stuk bij hogere temperaturen.

Kortom als je alleen weet dat de ALKP verhoogd is weet je eigenlijk helemaal niets. Je moet veel meer informatie hebben om er iets uit te kunnen concluderen. Voordat een verhoging überhaubt relevant is moet de waarde zo'n beetje het dubbele zijn van de normale waarde (dus boven de 300 zeg maar, de normale waarde is max. 189).

Groetjes,

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”