Op een gegeven moment werd ze onrustiger en werden de weeën heftiger. Na veel persweeën kwam éindelijk een vluchtblaasje tevoorschijn.. Wát een opluchting. Ze heeft nog veel persweeën gehad om het kitten eruit te krijgen. Toen het hoofd eruit kwam schrok ik me dóód. Wát een hoofd, zo groot.. Geen wonder dat ze daar zo lang over deed. Ik heb meteen het hoofdje vastgepakt en met de wee meegetrokken om haar te helpen. Tessa was verschríkkelijk lief, liet alles toe wat wij deden om haar te helpen en toen het kitten eruit was was ze meteen mama. En écht een goede mama. Ze genoot er meteen van. Een poesje van 102 gram.
De placenta kwam niet en het kitten zat dus nog vast aan Tessa. Toen er weer persweeën kwamen kwam er een stukje placenta uit maar ook tegelijk een nieuw vruchtblaasje. Ik heb meteen het kitten van de navelstreng losgemaakt en bij Tesssa gelegd om mee te kunnen helpen met het volgende kitten. Dit zag er erg eng uit, er kwam een hoofd uit maar het vruchtblaasje zat er heel strak omheen dus het leek net of er geen vruchtblaasje omheen zat. Toen het hoofdje eruit was stopten de persweeën even en ik dacht dat het kitten blauwig werd.. Ik dacht dat het te laat was toen ik dat zag. Gelukkig kwamen de persweeën al snel weer en heb ik het kitten er meteen uitgehaald en het bewoog!!
Toen dachten we.. Nou nu zijn het wel genoeg, Tessa is uitgeput.. Maar ik voelde nog heel duidelijk één zitten. De placenta's kwamen eerst van de laatste 2 en toen kwam er nog een vruchtblaasje.. Weer een stuit, maar dit keer kwam er maar één achterpoot uit en een staart. Ik heb wat persweeën afgewacht in de hoop dat pootje 2 er ook uit kwam maar helaas.. Toen duurde het wel erg lang dus ik besloot dan maar aan één achterpootje mee te helpen.. Het moest er gewoon uit.
Dus ik heb heel voorzichtig aan dat pootje getrokken en met mn andere vinger ben ik erbij in gegaan om zo snel mogelijk het pootje erbij uit te kunnen wippen. Een katertje van 98 gram werd om 8 uur geboren, meteen de placenta eruit getrokken en ik voelde (gelukkig) geen kittens meer in d'r buikje. Het zat erop! Ze heeft het fantastisch gedaan dat ze het zo toegelaten heeft dat ik ze eruit heb gehaald en zorgde er meteen super goed voor. Ze ligt nu heerlijk te genieten met haar drukke 5-ling.
Eerst even een foto van hoe dik ze was.

Ze kon bijna niet meer lopen, niet meer liggen en was kortademig. Als ze zat dan hing die buik echt tussen dr benen.

De ouders:

Tessa is een sealpoint Heilige Birmaan van 2,5 en heeft vorig jaar haar eerste nestje gehad. De aardbeitjes waren een groot succes en Tessa was een gewéldige moeder. De aardbeitjes zijn 6 maart alweer 1 jaar geworden.
De vorige dekking heeft Tessa helaas niet opgenomen, nu gelukkig wel!
De papa is een chocolatetabbykater van 12 jaar. Hij is nog van het oude soort Birmanen met een héle goede kleur. Dit is een verbeterpunt bij de Birmaan op dit moment, de kleur is er slecht aan toe. De nakomelingen van Baggio hebben ook een goede en diepe kleur. Hij gaat dit jaar met pensioen. Hij is met zijn 12 jaar nog steeds heel gezond en HCM/PKD vrij. Dat is natuurlijk een streepje voor. Hij is erg lief en goed van type, hij is ook Europees kampioen.
Zo,mag ik jullie voorstellen aan het C-nest!
De Chocolaatjes!!
Er zijn veel thema's door onze gedachten gegaan maar het moesten toch de chocolaatjes worden.
We hebben dus voor een chocolade thema gekozen en alle kittens hebben een chocolade reep naam.
Op volgorde van geboorte:
Belle Fae's Cherry Blossom - 102 gram - poes
Milk chocolate and coconut shell with liquid cherry center

Belle Fae's Prince Polo - 100 gram - kater
Chocolate covered wafers

Belle Fae's Lotte Ghana - 100 gram - poes
Milk chocolate “with extra cacao"

Belle Fae's Rocky Road - 104 gram - kater
Marshmallow topped with cashews and covered with Chocolate

Belle Fae's Ivory Mountain - 98 gram - kater
Chocolate with macadamia nuts

Birmanen krijgen over het algemeen niet zulke grote nesten. Gemiddeld 3.
Tessa is een vrij kleine poes en gedekt door een grote kater, het is dus best bijzonder dat ze 5 grote kittens op de wereld heeft gezet.
De vorige keer had ze 3 kittens van rond de 90 gram.
Tessa eet goed, drinkt goed en geniet met volle teugen. Ze doet het echt super. De kleintjes drinken ook heel goed en zijn heel pittig.
De melkproductie komt ook al goed op gang.
De kittens zijn allemaal nog steeds een paar grammetjes aangekomen, heel netjes voor 5 kittens en de eerste dag vind ik
Cherry Blossom geb: 102. nu: 109
Prince Polo geb: 100. nu: 108
Lotte Ghana geb: 100. nu: 110
Rocky Road geb: 104. nu: 113
Ivory Mountain geb: 98. nu: 103
Alleen de eerste was echt droog toen we haar hebben gewogen met de bevalling. Vooral de laatste 3 waren nog vrij nat, dus die zijn nog iets meer aangekomen ws. omdat hun geboortegewicht droog ws íets lichter was.
Nog wat geniet foto's

Een dikbuikje rolt om

Ik ben een trotse mede-mama!!