Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te snel slijtende nagels

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

te snel slijtende nagels

Ongelezen bericht door mijke »

Al sinds ik Oortje heb viel het me op dat Oortjes nagels wat snel lijken te splinteren of slijten. Regelmatig heeft ze er losse haaltjes aan hangen, die je er dan heel makkelijk af kunt trekken. Een broertje van Oortje heeft dit ook en haar baasje was er mee naar de dierenarts geweest. Die had gezegd dat het hoornvlies waarschijnlijk te snel groeit, iets dat regelmatig schijnt voor te komen bij jonge honden. Zolang niet de hele nagel splijt oid was dit niet erg, hoorde ik van dat baasje.

Nou leek Oortje er ook geen last van te hebben, en ik bekijk de nageltjes dagelijks en, hoewel kort, ging het tot nu toe altijd goed. Maar het lijkt wel alsof de nageltjes steeds sneller gaan slijten.

Vandaag was ik met Oortje naar buiten, en na 100 meter begint ze ineens te bloeden bij haar pootje. Dus gelijk naar huis en pootje schoongemaakt. Blijkt 1 nagel vrijwel tot bloedens toe te zijn gesleten, een was echt helemaal open gesleten en alle andere nagels zitten ook vrijwel gelijk aan het leven.

Nu heb ik de pootjes gespoeld met zout water en daarna de bloedende nageltjes gestelpt met gaasjes en betadine. Het bloedde niet super hard en het was dus ook zo weer gestopt gelukkig. Ik heb ook niet de indruk dat ze er nou nog echt last van heeft.

Maar dat is binnen. De afgelopen dagen lag ik met griep op bed dus Oortje kan eigenlijk wel wat beweging gebruiken. Echter ik woon midden in de stad, en harde wegen zijn onvermijdelijk. Drie keer per week breng ik Oor naar de oppas, dat betekent 6x per week een half uur lopen over de stoep. Als haar nagels zo slijtgevoelig blijven dan ben ik bang dat het al gaat bloeden onderweg naar het plantsoen, dat is maar een paarhonderd meter. Of naar de supermarkt, waar ik zo heen moet want ik heb honger, en Oor kan niet alleen zijn.

Nu vraag ik me dus de volgende dingen af:

- iemand enig idee hoe het kan dat de nageltjes zo snel slijten? Ze zit trouwens wel prima in haar vacht.
- wat kan ik er tegen doen?
- hoe zorg ik er voor dat het niet weer gaat bloeden als ik zo direct weer met Oortje naar buiten moet. Haar op de kattenbak zetten lijkt me niet een goed idee :P
Muk

Re: te snel slijtende nagels

Ongelezen bericht door Muk »

Minder op asfalt en andere harde ondergronden lopen (straat / stoep).

Toen wij Lobbes (oude hond) net hadden, had hij hier ook last van. Lobbes sloft ook heel erg, dus zijn nagels blijven erg kort. In het begin heeft hij wel eens een bloedende nagel gehad, maar dat is gelukkig genezen.
Bij zijn vorige eigenaar zat Lobbes in de tuin en daar is de ondergrond natuurlijk minder hard. Het went vanzelf en het gaat ook wel over, maar ik zou dus de harde ondergronden even vermijden. En de wond natuurlijk flink ontsmetten na elke wandeling als het open is gegaan.
mijke
Zeer actief

Mjah, maar zoals ik schreef zijn harde ondergronden gewoon onvermijdelijk. Ik woon midden in de stad, dus als ik de stoep of asfalt wil vermijden is er maar 1 "optie": thuis blijven. En die optie bestaat natuurlijk niet. Oortje moet nu eenmaal plassen en poepen en bewegen, en ik moet naar de winkel en ze moet naar de oppas. Dat kan allemaal maar op 1 manier: lopend. En er is onderweg geen of onvoldoende groen om op te lopen. En naar de oppas kan ook niet met het OV. Nouja kan wel, maar dan moeten we nog steeds naar de bushalte lopen, en dat is net zo ver als naar dat stukje groen waar Oortje tenminste lekker kan rennen. Ik moet dus een andere oplossing vinden dan harde ondergrond vermijden!
Muk

mijke schreef:Mjah, maar zoals ik schreef zijn harde ondergronden gewoon onvermijdelijk. Ik woon midden in de stad, dus als ik de stoep of asfalt wil vermijden is er maar 1 "optie": thuis blijven. En die optie bestaat natuurlijk niet. Oortje moet nu eenmaal plassen en poepen en bewegen, en ik moet naar de winkel en ze moet naar de oppas. Dat kan allemaal maar op 1 manier: lopend. En er is onderweg geen of onvoldoende groen om op te lopen. En naar de oppas kan ook niet met het OV. Nouja kan wel, maar dan moeten we nog steeds naar de bushalte lopen, en dat is net zo ver als naar dat stukje groen waar Oortje tenminste lekker kan rennen. Ik moet dus een andere oplossing vinden dan harde ondergrond vermijden!
Tsja, dan zul je kortere wandelingen moeten maken. De wond moet wel kunnen helen natuurlijk.

En anders koop je schoentjes voor je hond, die bestaan ook. Ruffwear heeft goede en stevige hondenschoenen, misschien is dat wel wat. Kijk dan wel naar schoenen die ademen. Ik heb het nooit geprobeerd, want de poten van Lobbes zijn te groot en breed voor elke hondenschoen.
mijke
Zeer actief

Muk schreef:
mijke schreef:Mjah, maar zoals ik schreef zijn harde ondergronden gewoon onvermijdelijk. Ik woon midden in de stad, dus als ik de stoep of asfalt wil vermijden is er maar 1 "optie": thuis blijven. En die optie bestaat natuurlijk niet. Oortje moet nu eenmaal plassen en poepen en bewegen, en ik moet naar de winkel en ze moet naar de oppas. Dat kan allemaal maar op 1 manier: lopend. En er is onderweg geen of onvoldoende groen om op te lopen. En naar de oppas kan ook niet met het OV. Nouja kan wel, maar dan moeten we nog steeds naar de bushalte lopen, en dat is net zo ver als naar dat stukje groen waar Oortje tenminste lekker kan rennen. Ik moet dus een andere oplossing vinden dan harde ondergrond vermijden!
Tsja, dan zul je kortere wandelingen moeten maken. De wond moet wel kunnen helen natuurlijk.

En anders koop je schoentjes voor je hond, die bestaan ook. Ruffwear heeft goede en stevige hondenschoenen, misschien is dat wel wat. Kijk dan wel naar schoenen die ademen. Ik heb het nooit geprobeerd, want de poten van Lobbes zijn te groot en breed voor elke hondenschoen.
Oooh, ja, voor nu is korte wandelingetjes maken even geen probleem, hoewel ik me afvraag of dat helpt, want het ging vanmiddag al fout binnen 100 meter. Maar dat zal ik aankijken.

Op de lange termijn moet ik iets anders verzinnen. Schoentjes kan wellicht helpen, maar kan het niet liggen aan iets dat ze bijvoorbeeld tekort komt in haar voer? Of met eoa voedingssupplement de nagelgroei of nagelhardheid bevorderen? Dat lijkt me eerlijk gezegd prettiger voor Oor dan haar elke keer schoentjes aandoen als we gaan wandelen.
Muk

mijke schreef: Oooh, ja, voor nu is korte wandelingetjes maken even geen probleem, hoewel ik me afvraag of dat helpt, want het ging vanmiddag al fout binnen 100 meter. Maar dat zal ik aankijken.

Op de lange termijn moet ik iets anders verzinnen. Schoentjes kan wellicht helpen, maar kan het niet liggen aan iets dat ze bijvoorbeeld tekort komt in haar voer? Of met eoa voedingssupplement de nagelgroei of nagelhardheid bevorderen? Dat lijkt me eerlijk gezegd prettiger voor Oor dan haar elke keer schoentjes aandoen als we gaan wandelen.
In het begin bloedt het ook snel, omdat de wond dan nog niet goed genezen is, dat is normaal. Gewoon de wond goed ontsmetten na afloop van de wandeling. Ik heb zelf met provisorisch verband wat lopen rommelen bij Lobbes destijds, maar dat was geen succes.

Aan het voer ligt het niet denk ik (tenminste ik geef Carnibest en dat is heel goed voer), het ligt meer aan de manier van lopen. Lobbes sloft dus de nagels zijn bij hem heel kort. Hij heeft een keer een bloedende nagel gehad, daarna niet meer. Wel vind ik af en toe een stukje nagel, maar dat vond ik bij mijn vorige hond ook wel eens.
Voedingssupplementen die de nagels harder maken ken ik niet.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Hoe lang wandel je dan elke dag met Oortje? Ik woon ook in stedelijk gebied en hier slijten de nagels ook hard. Misschien ligt het ook wel aan de manier van lopen, Bruno heeft er meer last van dan Shelly. Bruno weegt ook bijna 50 kg, misschien ook door het gewicht. Voor Bruno hebben we laatst een allergiescreening gedaan en hij is nergens allergisch voor, dus daar ligt het niet aan. Hij eet kvv en barf hapjes. Bij hem kan ik ook wel eens stukjes nagel eraf plukken. Wij lopen geen uren per dag ofzo, dus ik snap ook niet helemaal waarom ze zo hard slijten. We wandelen ook vaak in het park en daar zijn zandpaden. Ik heb wel gemerkt dat modder soms bij de nagelriemen opdroogt en dat het Bruno irriteert. Hij blijft er dan aan likken, ik maak het dan schoon met een doekje met lauw water. De nagelriem is dan ook een beetje rood.

Klinkt heel gek hoor, maar nagels zijn nagels, je zou ook blanke lak op Oortje's nagels kunnen doen, niet de kant waar het afslijt natuurlijk, maar de bovenkant. Misschien dat er dan minder snel stukjes vanaf breken. Bij Bruno valt het nog mee, hij heeft geen bloedende nagels, maar als het erger wordt, ga ik dat ook proberen. Volgens mij kun je ook nagelverharder erop smeren (uitkijken dat hij het niet oplikt natuurlijk) want het is hetzelfde materiaal als onze nagels. Als de nagel ingespleten is, kun je er beter niks opsmeren, want er zit wel een ader in natuurlijk.
mijke
Zeer actief

Vind het heel lief dat je meedenkt Fizgig :ok: , maar die adviezen van jou soms.... :U: blanke lak op de bovenkant smeren :denken: Sorry, dat slaat echt helemaal nergens op :LOL:

But keep em coming, ik vind ze wel lollig namelijk :E:

:flower:
Fizgig
Zeer actief

Je hoeft niet zo uit de hoogte te doen, schat. Als je geen advies wilt, moet je niet om advies vragen op een openbaar forum. Zo belachelijk is mijn tip helemaal niet, maar ik zal je voortaan geen advies meer geven, lieverd. Zoek het maar lekker zelf uit!
Fizgig
Zeer actief

Laatst vond je mijn advies over halsbanden ook al zo belachelijk. Bleek toch een wetenschappelijke ondersteuning voor te bestaan. Misschien toch niet zo snel oordelen over wat iemand weet. Als je wat meer open staat voor adviezen van anderen, zul je beter voor Oortje zorgen.
mijke
Zeer actief

Dat ik jouw adviezen vaak larie vind betekent niet dat ik niet open sta voor alle andere adviezen hoor ;)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bij jullie beide gaat het om honden die nog niet zo lang bij jullie zijn. Het is soms moeilijk te bepalen hoe het in de vorige situatie was. Misschien liepen beide honden toen minder op verharde ondergrond en moet de hond daar dus nog wel aan wennen.

Kay's vervolgcursus (na puppycursus) was op tegels. Nu wonen wij bij bos en was de andere cursus is paardenbak. Meteen de eerste les van die nieuwe cursus: 3 van de 4 zolen helemaal kapot en een gescheurde nagel. Hij was zulke ondergrond niet gewend (was inmiddels denk ik ook een half jaar?) en dat ging dus snel. Daarna een behoorlijk tijd wel gevoelig gebleven.

Kay heeft dus ook met schoentjes gelopen. Wel handigom evenredig schoentjes aan te doen. Als het dus 1 achterpoot is, dan ook andere achterpoot aandoen. Is ook enige wat ik nu voor je kan bedenken. Nagelverharder lijkt me met een wondje geen goed idee. dan is wondje namelijk ook helemaal verstikt....

Zooplus heeft nu trouwens ook veel schoentje in assortiment ineens...
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik dacht dat te snel slijten komt door de stand van de voet? Maar misschien is dat alleen wanneer het iedere keer terug komt. Het zou nu heel goed kunnen dat hij misschien te lang op een harde ondergrond heeft gelopen. Ik geloof dat ik ook voor schoentjes zou gaan, als het ontwijken van die ondergrond niet mogelijk is.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

We hebben een hond op het asiel die dat ook heeft. Nagels bijna tot op het leven afgesleten. Hij heeft enorm steile achterpoten en staat dus behoorlijk recht op zijn nagels. Hij heeft er dan ook echt pijn aan. Hij gaat dus altijd mooi op de zachte speelwiede met gras en niet op het tegelveld. Bij hem is dat eigenlijk de enige oplossing, want je kunt niet echt zijn poten anders neerzetten. Het is echt best een heel lastig probleempje. Ik denk dat ik in jouw situatie de schoentjes zou proberen, zeker nu het open is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ligt het niet aan de manier van lopen dan? Ik fiets hier elke dag met de honden, alleen maar asfalt waar ze dus op lopen maar prima nagels...
daarnaast lopen ze nog 3 x per dag op het industrieterrein, met zowel zachte ondergrond als asfalt. Bij geen enkele hond heb ik hier problemen mee.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief

Ja daar zat ik ook al aan te denken idd, de manier van lopen. Ben daar nu ff op aan het letten maar is lastig zonder vergelijkingsmateriaal :P
De nageltjes zijn gelukkig na gistermiddag niet weer open gegaan met wandelen en ze lijkt er ook geen last meer van te hebben. Ik heb voor straks een afspraak bij de DA staan hiervoor, maar nu twijfel ik of ik moet gaan. Kost toch zo weer 40 euro, en na de eerste schrik heb ik toch het idee dat het helemaal niet zo ernstig is als ik eerst dacht. Niet dat ik die 40 euro niet met liefde betaal als het nodig is natuurlijk, maar zou het echt nodig zijn? Wat vinden jullie?

Ach, de onzekerheid van een versgebakken hondenbaasje..... *mijmer* :F:
Muk

Ik zou niet gaan. Gewoon aanzien, de wond goed schoonmaken en eventueel schoentjes kopen. Als een hond geen harde ondergrond gewend is, heeft dat even tijd nodig. Komt vanzelf wel goed. Pas als het een structureel probleem is zou ik naar de da gaan.
mijke
Zeer actief

Ben toch gegaan want had ook nog wel wat andere vraagjes verzameld over verloop van tijd. DA vond de nagels wel opvallend kort idd, maar stand van poten was niks mis mee en ze tilt de poten ook goed op. Voor de rest vond ze Oortje kerngezond, en Oortje vond het er erg gezellig dus ze wilde bijna niet meer weg :P
Muk

mijke schreef:Ben toch gegaan want had ook nog wel wat andere vraagjes verzameld over verloop van tijd. DA vond de nagels wel opvallend kort idd, maar stand van poten was niks mis mee en ze tilt de poten ook goed op. Voor de rest vond ze Oortje kerngezond, en Oortje vond het er erg gezellig dus ze wilde bijna niet meer weg :P
Dat klink geruststellend. De nagels van onze Lobbes zijn ook vreselijk kort (net stompjes), maar hij heeft nergens last van en loopt prima. En dat is het belangrijkste. :ok:
mijke
Zeer actief

Haha ja, bij Oortje zijn het ook net van die afgekloven stompjes idd :P Zodanig dat het haar direct opviel toen we binnen kwamen. Maar sinds gister hebben we al aardig wat gelopen over stoep/asfalt waarbij ik nageltjes goed in de gaten hield, maar het blijft nu netjes dicht. Ze heeft er ook tijdens het lopen geen last van. DA zei dat het ook gewoon hond-eigen kan zijn; sommigen hebben lange en anderen juist korte nageltjes.
widje
Actief
Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog

Ongelezen bericht door widje »

waarom is die tip van nagelverharder nou weer een stom idee. baily heeft ook 1 nagel waar ze ene tijd last van heeft gehad en die afbrokkelde en daar heb ik idd nagelverharder ene tijd op gesmeerd en nagel olie voor de verzorging en tegenwoordig doet ook die nagel het prima en is net zo hard als de rest. kijk ik zou t ook raar vinden om als ik mijn nagels roze maak die van haar ook te doen maar soms willen producten voor mensen het toch ook echt prima doen bij honden.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

mijke schreef:Dat ik jouw adviezen vaak larie vind betekent niet dat ik niet open sta voor alle andere adviezen hoor ;)
Beetje jammer dat je alleen de naam van de adviesgever leest en niet het advies. De nagelverharder is namelijk een prima idee en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het werkt.
Afbeelding
Muk

Hilde schreef:
mijke schreef:Dat ik jouw adviezen vaak larie vind betekent niet dat ik niet open sta voor alle andere adviezen hoor ;)
Beetje jammer dat je alleen de naam van de adviesgever leest en niet het advies. De nagelverharder is namelijk een prima idee en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het werkt.
Ik zou nagelverharder dus nooit op een bloedende nagel doen, ook niet als dat wondje net dicht is. :wink:

En ik ben het hier wel mee eens eigenlijk, de adviezen van Fizgig (en dan voornamelijk op het gebied van hondengedrag) zijn vaak niet echt zinnig. Komt vanzelf wel goed, maar daardoor krijg je wel dat mensen je minder serieus nemen en minder waarde hechten aan de adviezen.
mijke
Zeer actief

Muk schreef:Ik zou nagelverharder dus nooit op een bloedende nagel doen, ook niet als dat wondje net dicht is. :wink:
Dit dus :) Sterker nog, de DA kwam er uit zichzelf mee dat ik dat iig dus niet moest doen. Blijkbaar komen er meer mensen op dat onzalige idee. Besides, Oortjes nagels zijn hard genoeg. Als ik het goed begrepen heb dan duiden te zachte nagels meestal op eoa schimmelinfectie ofzo, en dan zou ik daarvoor sowieso naar de dierenarts gaan ipv zelf met nagellak te gaan lopen knoeien :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hilde schreef:
hoe kan die nagel dan uit zichzelf herstellen en zelf zorgen dat hij steviger wordt? Ik vind het grote onzin en zou het ook nooit doen. Vreselijk onnatuurlijk... nagels herstellen zich zelf prima, daar moet je niet aan zitten knoeien. Het enige wat hier weleens gebeurd is, is dat de nagel afgebroken was in de teen, dus die is er bij de dierenarts uitgetrokken... verder helemaal niets. En ook dat was wel hersteld alleen duurde dat te lang en kon hij dan een paar maanden niet sporten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik weet niet of sommige mensen wel eens goed naar de nagels van honden hebben gekeken, maar ben toch blij dat ik niet zulke nagels aan het einde van mijn vingers heb hoor. Daarbij hebben wij niet ook nog een levend stuk in de nagel en kan onze nagel niet bloeden dus. Dus hoezo hetzelfde? Alleen de benaming, maar als je toch eens even echt goed ging kijken, dan had je toch wel wat verschil opgemerkt......
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

bij paarden gaven we altijd biotine bij als de hoeven slecht waren... mss kan je dat ook voor je hond bij geven??
Zou even googlen of dat mogelijk is.. mss is er wel een ander suplement wat kan helpen hiermee??
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Volgens de DA was er niet echt iets dat ik in de voeding hoefde te veranderen of aan te vullen, ook omdat haar vacht er supergoed uit ziet en de nagels hard genoeg waren. Ze heeft er sinds die ene keer dat het bloedde ook geen last meer van gehad, dus voorlopig laat ik het even zo. Toch bedankt voor de tip iig! :ok:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

jacq1970 schreef:bij paarden gaven we altijd biotine bij als de hoeven slecht waren... mss kan je dat ook voor je hond bij geven??
Zou even googlen of dat mogelijk is.. mss is er wel een ander suplement wat kan helpen hiermee??
Biotine kun je ook prima aan honden geven, alleen moet je dan de dosering uiteraard aan passen. Wij gebruiken het als Luna weer slecht in haar vacht zit, maar het wordt inderdaad ook gebruikt bij zachte hoeven, dus wellicht ook voor de nagels effectief.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”