Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Franse hartworm in Nederland

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Misschien een goed idee om dit bij te houden? De plekken waar deze gevallen zijn geconstateerd..

Almere is er alvast 1 van

http://www.kcpampus.nl/?p=1465

Spoelworm vind ik nog niet zo een reden om steeds te gaan ontwormen maar ik ben best bang voor hartworm.. Ik denk dat hier een eind komt aan mijn anti gif beleid.
PepperenAngel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler (03-07-2013 overleden)
Jack Russell
Contacteer:

Re: Franse hartworm in Nederland

Ongelezen bericht door PepperenAngel »

Hartworm komt steeds meer voor, ook onder paarden.

Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen 'Franse' hartworm en de 'gewone'?

Ik ben ook niet voor 'gif' maar een te veel aan wormen in je dier richt nog veel meer schade aan dan een extra ontwormingskuur :wink:
abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door abmiS »

Zie je deze worm ook in de ontlasting ?
1 van mijn honden krabt de laatste paar dagen veel en vandaag zag ik wormen in zijn ontlasting.
De andere hond heeft geen wormen in zijn ontlasting maar heeft de afgelopen 3 dagen wel veel gekotst.
Ze zijn verder niet lusteloos ofzo. Ik wou vanavond sowieso een wormenkuur bij de DA halen maar is dat voldoende voor elke soort worm ? of moet ik ze ergens op laten testen ?

edit ; wij ontwormen normaal niet, en geen van onze honden heeft ooit eerder zichtbare wormen gehad. We laten ze wel af en toe testen maar het is altijd goed geweest.
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
PepperenAngel
Vaste gebruiker
Jack Russell
Contacteer:

Simba's pride schreef:Zie je deze worm ook in de ontlasting ?
1 van mijn honden krabt de laatste paar dagen veel en vandaag zag ik wormen in zijn ontlasting.
De andere hond heeft geen wormen in zijn ontlasting maar heeft de afgelopen 3 dagen wel veel gekotst.
Ze zijn verder niet lusteloos ofzo. Ik wou vanavond sowieso een wormenkuur bij de DA halen maar is dat voldoende voor elke soort worm ? of moet ik ze ergens op laten testen ?
Hier wat info over de hartworm:

Een zoogdier kan besmet worden met deze parasiet door een steek van steekmuggen. De meest voorkomende dieren die besmet worden zijn hondachtigen, maar ook bij katachtigen en andere zoogdieren komt besmetting voor. Nadat de mug de infectie over heeft gebracht, ondergaat de worm verschillende transformaties passend bij stadia in zijn leven. Uiteindelijk komt de worm via de bloedbaan in het hart terecht, waar hij zijn volwassen leven in de rechterventrikel (kamer) van het hart van de gastheer doorbrengt. Een volwassen hartworm kan in het uiterste geval wel 30 centimeter lang worden.
abmiS
Zeer actief

PepperenAngel schreef:

Een zoogdier kan besmet worden met deze parasiet door een steek van steekmuggen. De meest voorkomende dieren die besmet worden zijn hondachtigen, maar ook bij katachtigen en andere zoogdieren komt besmetting voor. Nadat de mug de infectie over heeft gebracht, ondergaat de worm verschillende transformaties passend bij stadia in zijn leven. Uiteindelijk komt de worm via de bloedbaan in het hart terecht, waar hij zijn volwassen leven in de rechterventrikel (kamer) van het hart van de gastheer doorbrengt. Een volwassen hartworm kan in het uiterste geval wel 30 centimeter lang worden.

Brrr dat klinkt niet zo goed. Maar als ik ze een ontwormingskuur geef helpt dat ook tegen eventuele hartworm ? Nu moet ik ze sowieso ontwormen want 1 hond had spoelwormen in zijn ontlasting als ik het goed zag maar nu ben ik ook wel een beetje bang voor hartworm.
Of moet je ze daarvoor speciaal ergens op testen ?
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
PepperenAngel
Vaste gebruiker
Jack Russell
Contacteer:

Stronghold en Milbemax helpen ook bij hartworm.

http://www.dierenkliniek-overtoom.nl/si ... d:Hartworm
abmiS
Zeer actief

Oke bedankt ! dan vraag ik de DA om milbemax.

- fresku
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

PepperenAngel schreef:

Volgens mij gaat dit over de andere hartworm
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Dit gaat over de franse hartworm:

Franse hartworm

Er zijn veel soorten wormen, maar we richten onze aandacht op de Franse hartworm. Tot voor kort kwam hij niet in ons land voor, maar wel in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Denemarken en Engeland. Sinds 2007 zijn er echter gevallen bekend van honden die nog nooit de Nederlandse grens over zijn geweest en toch last hebben van deze wormen. De larven van de Franse hartworm leven in slakken en kikkers. Als de hond deze glibberige diertjes opeet, kan hij besmet raken. Maar ook wanneer je viervoeter iets doorslikt waarop uitwerpselen van een besmette slak liggen, moeten alarmbellen gaan rinkelen.

Sypmtomen

De larven van de Franse hartworm gaan via de darmen de bloedbaan van de hond in. Hier ontwikkelen zij zich tot volwassen wormen. Uiteindelijk belanden ze in de rechter harthelft en de longslagader. Symptomen zijn een slechte conditie en eetproblemen. Ook hoesten, braken en vocht vasthouden kunnen duiden op de aanwezigheid van de parasiet. Behandeling is alleen mogelijk met een wormenkuur. Je dierenarts weet welke geschikt is voor het bestrijden van de Franse hartworm.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Franse hartworm is LEVENSGEVAARLIJK, ook zomaar gaan ontwormen kan daarbij de dood van je hond betekenen als hij er veel heeft!!!

Lees dit maar eens:

viewtopic.php?f=16&t=235075
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Valerie
Zeer actief

Dat heb ik inderdaad gelezen en daarom vraag ik mij af waar het allemaal al is gesignaleerd en wat je ertegen kan doen.. Milbemax zou preventief werken maar hoelang? En hoe?
Ik lees dat stronghold niet meer zonder recept te verkrijgen is?
Wat te doen..
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:Franse hartworm is LEVENSGEVAARLIJK, ook zomaar gaan ontwormen kan daarbij de dood van je hond betekenen als hij er veel heeft!!!

Lees dit maar eens:

dat was niet zomaar ontwormen, dat is het risico dat er aan kleeft als je een hond met veel volwassen wormen moet gaan behandelen....ik was me dus bewust (ondanks dat er dus nog niet vastgesteld was dat hij hartworm had) dat de dood een risico zou zijn als zijn klachten hartworm gerelateerd waren....
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Valerie schreef:Dat heb ik inderdaad gelezen en daarom vraag ik mij af waar het allemaal al is gesignaleerd en wat je ertegen kan doen.. Milbemax zou preventief werken maar hoelang? En hoe?
Ik lees dat stronghold niet meer zonder recept te verkrijgen is?
Wat te doen..
Stronghold kan je gewoon bij je dierenarts kopen heb je geen reden voor nodig (in ieder geval bij onze dierenarts niet) en als ze wel vragen wat de reden is dan kan je oormijt zeggen :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Valerie schreef:Dat heb ik inderdaad gelezen en daarom vraag ik mij af waar het allemaal al is gesignaleerd en wat je ertegen kan doen.. Milbemax zou preventief werken maar hoelang? En hoe?
Ja, dat wil ik ook weten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Browny
Zeer actief

even de gebruiksaanwijzing van stronghold erbij gepakt en dit is wat erin staat:

preventie hartwormziekte: veroorzaakt door dirofilaria immitis, indien maandelijks toegediend. stronghold kan veilig aan met volwassen hartworm geinfecteerde dieren worden toegediend. maar in overeenstemming met ''good verterinary practice'', wordt aanbevolen alle dieren die 6 maanden of ouder zijn en in endemische gebieden wonen, op bestaande besmettingen met hartworm te testen voordat met toediening van stronghold wordt begonnen. bij honden wordt tevens periodiek onderzoek op infecties met volwassen hartwormen aanbevolen als integraal onderdeel van een hartwormpreventie strategie, ook als strondhold maandelijks is toegediend. dit product is niet effectief tegen volwassen D immitis.

behandeling:
het product kan het hele jaar door toegediend worden of tenminste binnen een maand nadat het dier voor het eerst aan muggen is blootgesteld en daarna elke maand tot het einde van het muggenseizoen. de laatste dosis moet binnen een maand nadat het dier voor het laat aan muggen blootgesteld was, worden gegeven. indien een dosis gemist wordt en de tussenperiode van een maand overschreden wordt, zal onmiddellijke toediening van het product en hervatten van de maandelijkse dosering de kans op de ontwikkeling van volwassen hartwormen minimaliseren. de eerste dosis van het product moet, wanneer een ander product in een programma ter voorkoming van hartwormziekte vervangen wordt, binnen een maand na de laatste dosis van het vorige medicament gegeven worden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Browny schreef:even de gebruiksaanwijzing van stronghold erbij gepakt en dit is wat erin staat:

preventie hartwormziekte: veroorzaakt door dirofilaria immitis, indien maandelijks toegediend. stronghold kan veilig aan met volwassen hartworm geinfecteerde dieren worden toegediend. maar in overeenstemming met ''good verterinary practice'', wordt aanbevolen alle dieren die 6 maanden of ouder zijn en in endemische gebieden wonen, op bestaande besmettingen met hartworm te testen voordat met toediening van stronghold wordt begonnen. bij honden wordt tevens periodiek onderzoek op infecties met volwassen hartwormen aanbevolen als integraal onderdeel van een hartwormpreventie strategie, ook als strondhold maandelijks is toegediend. dit product is niet effectief tegen volwassen D immitis
Dirofilaria immitis is de 'gewone' hartworm, franse hartworm is Angiostrongylus vasorum.

In Nederland is tot nu toe in Den Haag, de Oostvaardersplassen en Nationaal park de Hoge veluwe A. vasorum gevonden in slakken of vossen. De enige geregistreerde producten (in Nederland) voor de behandeling van A. vasorum zijn Milbemax en Advocate. Advocate werkt niet tegen de volwasssen wormen, maar doodt wel de larven, hierdoor komen er geen nieuwe volwassen wormen bij en de volwassen wormen die er al zijn hebben ook maar een beperkte levensduur. Van Milbemax kan ik zo 1,2,3 niets vinden over het hoe en waarom.

bron: http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... 3-2010.pdf
Valerie
Zeer actief

Bedankt voor de informatie.. maandelijks dat soort spul geven vind ik ook weer zo wat..
Geen leuke berichten dit.
kipo
Zeer actief

Het meest vervelende vind ik nog dat er nog geen makkelijke en goede testen voor beschikbaar zijn, icm de uiteenlopende verschijnselen maakt dat een diagnose stellen wel lastig en wordt er, denk ik, best vaak pas erg laat een behandeling gestart.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:Franse hartworm is LEVENSGEVAARLIJK, ook zomaar gaan ontwormen kan daarbij de dood van je hond betekenen als hij er veel heeft!!!

Lees dit maar eens:

dat was niet zomaar ontwormen, dat is het risico dat er aan kleeft als je een hond met veel volwassen wormen moet gaan behandelen....ik was me dus bewust (ondanks dat er dus nog niet vastgesteld was dat hij hartworm had) dat de dood een risico zou zijn als zijn klachten hartworm gerelateerd waren....
nee dat snap ik, maar als jij het niet geweten had (bijv. 2 weken voordat ie ziek werd) dat hij het had en je had hem ontwormd voor hartworm (stel het was geconstateerd bij jou in de buurt dus je had het hem preventief gegeven) was hij ook overleden toch?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Browny
Zeer actief

oostvaardersplassen moet ik dus niet meer lopen met de honden :schrik: maar via daar kan het dus ook verspreid worden naar Almere en Lelystad :scratch:
maar is deze kans net zo groot als het krijgen van bv babsiosis? (weet nog steeds niet of Browny dat hier heeft opgelopen of in buitenland)
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Browny schreef:oostvaardersplassen moet ik dus niet meer lopen met de honden :schrik: maar via daar kan het dus ook verspreid worden naar Almere en Lelystad :scratch:
maar is deze kans net zo groot als het krijgen van bv babsiosis? (weet nog steeds niet of Browny dat hier heeft opgelopen of in buitenland)
Babesia wordt overgebracht door teken, in Nederland is het risico daarop nog steeds klein, bovendien, als je je honden goed controleert op teken (en/of een goed anti-tekenproduct gebruikt) wordt het risico nog kleiner. Franse hartworm krijgen ze door het eten van besmette slakken (-uitwerpselen), ga dat maar eens controleren. Ik ben er vrij zeker van dat mijn honden geen slakken eten, doen ze hier in de tuin ook niet, maar ik weet niet of en hoe vaak ze iets opeten of in de bek nemen waar wel slakkenuitwerpselen (of resten) aanzitten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
crutz schreef:

Lees dit maar eens:

nee dat snap ik, maar als jij het niet geweten had (bijv. 2 weken voordat ie ziek werd) dat hij het had en je had hem ontwormd voor hartworm (stel het was geconstateerd bij jou in de buurt dus je had het hem preventief gegeven) was hij ook overleden toch?
Wrs wel, alhoewel hierboven dus staat dat stronghold geen volwassen wormen dood. Volgens iedereen doe ik gesproken heb doet de werkzame stof in stronghold dat juist wel....
Browny
Zeer actief

kipo schreef:
Browny schreef:oostvaardersplassen moet ik dus niet meer lopen met de honden :schrik: maar via daar kan het dus ook verspreid worden naar Almere en Lelystad :scratch:
Babesia wordt overgebracht door teken, in Nederland is het risico daarop nog steeds klein, bovendien, als je je honden goed controleert op teken (en/of een goed anti-tekenproduct gebruikt) wordt het risico nog kleiner. Franse hartworm krijgen ze door het eten van besmette slakken (-uitwerpselen), ga dat maar eens controleren. Ik ben er vrij zeker van dat mijn honden geen slakken eten, doen ze hier in de tuin ook niet, maar ik weet niet of en hoe vaak ze iets opeten of in de bek nemen waar wel slakkenuitwerpselen (of resten) aanzitten.
Dat weet ik :wink: Browny is net van de babesia af en wordt elke maand behandeld tegen teken, dus of hij heeft het in buitenland opgelopen of in nederland, vandaar de vraag of die kans net zo klein is. want hiervoor vermijd ik de bossen ook niet..
ze eten soms uitwerpselen en denk dat dit kattenstront betreft, maar kan ook heel goed van vossen zijn die hier lopen.. (doen ze alleen in de wijk)
Chiko pakt buiten altijd stokken en plukt gras, dus die krijg meer in zijn bekkie :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Het blijft gewoon kut... ik zit nog steeds in twijfel om mn honden te laten checken, ook al zit ik niet in een risicogebied.
Afbeelding
PepperenAngel
Vaste gebruiker
Jack Russell
Contacteer:

kipo schreef:Het meest vervelende vind ik nog dat er nog geen makkelijke en goede testen voor beschikbaar zijn, icm de uiteenlopende verschijnselen maakt dat een diagnose stellen wel lastig en wordt er, denk ik, best vaak pas erg laat een behandeling gestart.
Bij kliniek Den Hoek kunnen ze testen op hartworm. Ze gebruiken daarvoor een Lecherantenne.
http://www.holistischdierenarts.nl/
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
PepperenAngel schreef:
kipo schreef:Het meest vervelende vind ik nog dat er nog geen makkelijke en goede testen voor beschikbaar zijn, icm de uiteenlopende verschijnselen maakt dat een diagnose stellen wel lastig en wordt er, denk ik, best vaak pas erg laat een behandeling gestart.
Bij kliniek Den Hoek kunnen ze testen op hartworm. Ze gebruiken daarvoor een Lecherantenne.
:80:

allen daarheen :ok: :roll: .

Even helemaal off-topic, maar ik heb me bescheurd om de elementen-honden. :LOL:
Zit nu heel erg te twijfelen, zijn Lyndie en Kyra nu Vuurhonden of toch Aarde-honden? En van Bonnie weet ik het nu helemaal niet meer. :cry:

:mrgreen:
Afbeelding
PepperenAngel
Vaste gebruiker
Jack Russell
Contacteer:

lieke schreef: Even helemaal off-topic, maar ik heb me bescheurd om de elementen-honden. :LOL:
Zit nu heel erg te twijfelen, zijn Lyndie en Kyra nu Vuurhonden of toch Aarde-honden? En van Bonnie weet ik het nu helemaal niet meer. :cry:
I.p.v. je er om te 'bescheuren' zou je ook eens kunnen kijken wat het inhoudt en daarna een 'onderbouwend' antwoord neerzetten waarom je je er zo om moet 'bescheuren' :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

PepperenAngel schreef:
lieke schreef: Even helemaal off-topic, maar ik heb me bescheurd om de elementen-honden. :LOL:
I.p.v. je er om te 'bescheuren' zou je ook eens kunnen kijken wat het inhoudt en daarna een 'onderbouwend' antwoord neerzetten waarom je je er zo om moet 'bescheuren' :wink:
Ik heb gekeken en ik vind het je reinste flauwekul. Maar wel lollige flauwekul. Vandaar het bescheuren :wink:.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Inge O schreef:
PepperenAngel schreef:
:80:

allen daarheen :ok: :roll: .

Even helemaal off-topic, maar ik heb me bescheurd om de elementen-honden. :LOL:

ik zou een houten waterhond moeten hebben, blijft in ieder geval drijven da's dan weer een voordeel :idea:

nee sorry ik zie hier echt totaal het nut niet van in...
ik weet wat voor type honden ik heb en daar heb ik geen water en vuur en die onzin voor nodig om dat te weten.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

PepperenAngel schreef:Bij kliniek Den Hoek kunnen ze testen op hartworm. Ze gebruiken daarvoor een Lecherantenne.
Doe eens een direct linkje? Ik kom die site echt niet doorgeworsteld, sorry. Bijna 5 jaar studie diergeneeskunde zijn niet genoeg (of, waarschijnlijker, juist veel te veel) om ook maar een jota te kunnen snappen van wat er allemaal op die site staat.

Als ze daadwerkelijk een toetsbare diagnose stellen met een Lecher-antenne zou dat een unicum zijn. Meestal geven wonder-apparaten van kwakzalvers hooguit uitslagen als: "Een Sub-condrale verstoring van de radiale Qi-stroom, ter hoogte van het cervicale aspect van de lumbaarwervels, die een energetisch-plastische verschuiving in het anale bewustzijnspectrum veroorzaakt." Oid.

Als zij echt beweren hartworm vast te kunnen stellen met de lecher-antenne kunnen ze voor het eerst eens de werking van zo'n opgevoerde wichelroede bewijzen. Cool! En even 1 miljoen Euris van James Randy incasseren, natuurlijk. Maar ik ben bang dat als puntje bij paaltje komt, ons aller dierenvriend en wondertovenaar Laarakker weer met zijn wartaal aankomt. Die miljoen euris heeft hij -dankzij goedgeloving Nederland- natuurlijk ook helemaal niet nodig :tongue:

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”