Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PL toots. Operatie achter de rug. nieuwe fotos op pagina 3

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

PL toots. Operatie achter de rug. nieuwe fotos op pagina 3

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik heb morgen ochtend weer een afspraak voor Toots bij de dierenarts.
Om weer te kijken naar zijn pootje.

Hij loopt vanaf dat het slechter weer werd echt niet meer alsof het een gradatie 2 is. denk zelf eerder 3 of zelfs 4.
natuurlijk heeft hij minder beweging gehad enz en hield ik me daar een beetje aan vast. Van zo dra we weer veel wandelen dan komt het wel weer goed.

maar de afgelopen weken hebben we wel veel gelopen en gedaan en zou er verbetering in moeten zitten maar dat is uitgebleven helaas.

Hij geeft geen pijn aan. maar ja het lijkt mij toch niet lekker om je poot uit de kom te hebben. Patella Luxatie.

Ik heb er zelf best angst voor omdat het toch een hele heftige operatie is met een lange revalidatie tijd. En met zulke fragiele botjes als toots kleeft er toch wel een behoorlijk risico aan.
en zeker met het mooie weer op komst is dit natuurlijk niet echt leuk.

ik hou jullie op de hoogte
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 22 mar 2012 16:16, 6 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Pathella nu toch serieus

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Patella?
Dan heeft hij niet zijn poot uit de kom, hoor.
Succes in elk geval.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Hij heeft Pathella Luxatie en dat houd in dat zijn knieschijf niet op zijn plek zit. dat noem ik toch wel uit de kom.

trouwens tips en positieve ervaringen zijn welkom hoor ik vind het echt dood eng.

dat kleine hummeltje.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 06 mar 2012 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Patella uit de kom is niet hetzelfde als de poot uit de kom. Dan staat zn onderpoot naast zn boven poot, of is zn heup uit de kom.
Daarbij vergeleken is patella een peulenschil...
Patella kan zelf weer terug schieten de andere twee niet
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef:Hij heeft Pathella Luxatie en dat houd in dat zijn knieschijf niet op zijn plek zit. dat noem ik toch wel uit de kom.
Heb je wel eens plaatjes gekeken? Mijn knieschijf zit ook los, maar heb m'n poot meestal niet uit de kom hoor :mrgreen:
Chihuahua-paws
Zeer actief

nou het heet iig pathella en in mijn ogen is daarmee wel zijn knie uit de kom. als het niet zo is dan is dat ook goed.

iig kan het bij toots niet meer vanzelf goed (tenminste dat denk ik nu) maar daarvoor hebben we dus morgen een afspraak.

en nee het is gelukkig geen heup uit de kom. maar ik vind dit al heftig genoeg hoor zoon operatie.

Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

toots schreef:nou het heet iig pathella en in mijn ogen is daarmee wel zijn knie uit de kom. als het niet zo is dan is dat ook goed.

iig kan het bij toots niet meer vanzelf goed (tenminste dat denk ik nu) maar daarvoor hebben we dus morgen een afspraak.

en nee het is gelukkig geen heup uit de kom. maar ik vind dit al heftig genoeg hoor zoon operatie.
Nee de knie is niet uit de kom, de knie is wat anders dan de patella(zonder h overigens) als de knie uit de kom is staat het bovenbeen niet meer goed op het onderbeen, of zelfs naast het onderbeen.

bij patella gaat de knieschijf uit het gootje

zijn de ouders van toots hierop getest eigenlijk?
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

nee. Ik heb toots ook geadopteerd he.

Toots is gewoon een leuk huis hondje met een mankementje.

Ik laat morgen wel weten hoe het is gegaan bij de da. want ik weet niet eens welke gradatie nu enz.

Maar omdat hij nu wel vaker makt en vaker op 3 pootjes loopt en niet meer af en toe een huppel dat ik vind dat ik iets moet doen.

Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Re: PL nu toch serieus

Ongelezen bericht door Nerazi »

Sterkte! Voor jou en Toots natuurlijk.. Hopelijk valt het allemaal mee morgen :( snap dat je nu zit te stressen..
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dank je wel.

Mijn buurvrouw die zei net mischien vald het toch wel mee. net weer een lekkere lange wandeling gemaakt net als vanochtend en nu gebruikte die de hele weg alle 4 zijn pootjes 1 x een huppel gehad. terwijl die dus vanmorgen juist maar een paar keer noormaal liep.
Mischien was het ook wel stijf vanochtend. maar ik zie de afgelopen tijd het gewoon niet goed zijn.

maar ik weet gewoon met dit echt niet wat wijsheid is. Hij rent met de trein mee heel vrolijk, hij rent zo naar andere honden ook heel vrolijk en met andere honden. en thuis heeft hij bijna nooit een huppel. maar als hij gewoon rent om het rennen en niet omdat hij iets heel intresants ziet. dan loopt hij toch regelmatig mank. Vraag me zelf alleen af hoe het dan kan als hij iets leuk vind dat hij er wel gewoon op loopt. en in een gewone stap loopt hij ook altijd op 4 pootjes en in draf eigenlijk ook. maarja mijn gevoel zegt me nu gewoon dat het niet goed is. en enige wat ik dan maar kan doen is da raad op volgen.

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef:Vraag me zelf alleen af hoe het dan kan als hij iets leuk vind dat hij er wel gewoon op loopt. en in een gewone stap loopt hij ook altijd op 4 pootjes en in draf eigenlijk ook.
:U: Dat werkt bij mensen toch niet anders? Dan ga je op in het moment en vergeet eventjes dat je pijn had.
Om er snel weer aan herinnert te worden :tongue:

Een losse knieschijf voelt heel naar en hij is nog jong, dus denk dat ik wel zou laten opereren wanneer de DA aangeeft dat het verergert is.
Chihuahua-paws
Zeer actief

ja dat zoizo hoor. Ik ga absoluut de da zijn raad volgen.

en jah mischien is dat het idd. dat hij het vergeet. maar daardoor krijg ik al mens wel zo mijn twijfels.

vooral als je hem zo ziet genieten en dan weet wat voor pijn je hem aan doet na de operatie.

Dat is niet makkelijk voor mij hoor. maar als dit moet gebeuren dan is het niet anders. dan maar door bijten ook voor hem.

maar net heeft hij dus een uur en 15 min op alle 4 zijn poten gelopen met 1 huppeltje. dat zijn van die momenten nu dat ik denk he en vanmorgen was het heel anders. De buurvrouw die had echt zoiets van zal je dat nou wel doen hij loopt toch verder goed en geniet van zijn leven. en dan ga ik wel weer denken van ja dat genieten zal er idd voorlopig dan niet in zitten na de operatie. maar ik wil het beste doen voor hem en denk wel dat dat een operatie is. En als het eenmaal achter de rug is denk ik waarschijnlijk weer waar heb ik me druk om gemaakt.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Re: PL toots. vrijdag 16 maart gaat hij onder het mes.

Volgende week vrijdag is het dan echt zo ver. toots word geopereerd.

ze doen het gelijk goed heb ik begrepen.

ze gaan 1 pees inkorten , 1 tje mischien verlengen gaan ze kijken tijdens de operatie
ze gaan een bot in het onderbeen dat naar voor staat iets breken en naar binnen zetten (hij heeft het uitgetekend)
en dan krijgt hij een schroef bij zijn kogel.

Dus het wordt idd toch wel heftig.

maar als ik niks zou doen zou het wel erger kunnen worden , vroeg artrose en afbreken van het bot. wat je ook echt niet wil.

Toots krijgt de eerste week een soort verband omdat hij zo levendig is. en daarna hopen dat hij zich een beetje in kan houden.

de arts heeft verteld dat de kans van slagen van deze operatie 87 procent is. Ik had er ook voor kunnen kiezen om de schroef weg te laten en zelfs om het pootje niet naar binnen te laten buigen. maar dan is de kans groot dat het weer terug komt volgens dr meursing.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 08 mar 2012 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Zo dat wordt ingrijpend..bij Ollie zijn er onder bandjes korter gemaakt en is het uitgefrased.
Maar dat is al weer ouderwets geloof ik. Sterkte alvast voor Toots en jou :ok:
Chihuahua-paws
Zeer actief

ja bedankt hoor.

Ik zit zelf heel erg in over de revalidatie.
Hoopte dat de arts me daar in kon geruststellen maar word gewoon echt wel een ding.

zoon klein bewegelijk ding is toots ook. dat ik echt mijn hart vast hou. omdat ik gewoon weet dat meneer gewoon veel gaat bewegen.

Na de casterartie wilde hij om 14:00 uur smiddags al weer wandelen. toen mocht hij ook gewoon wandelen maar noormaal hoor ik wel dat de meeste honden pas de volgende dag echt weer actief zijn. maar hij wilde toen al gaan racen (mocht niet) en deed die ook niet. maar daardoor weet ik wel dat hij heel moeilijk rustig te houden is.

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Kun je niet vragen of ze het toch (gedeeltelijk) in het gips kunnen zetten? Je hebt nog even tijd om erover na te denken in ieder geval, misschien is het een idee om van die elastische banden te kopen die je kunt gebruiken voor polsblessures ed. Die heb je in allerlei soorten en maten. Ik heb laatst polsbandjes gebruikt want daar zit klittenband aan zodat je het net zo strak kunt doen als je wilt. Bescherming voor Bruno's poten want Shelly bijt hem in zijn achterpoten waardoor er wondjes zitten die niet goed dicht gaan. Ideaal, vond ik zelf, blijft goed op zijn plek zitten. Ik denk dat ik zou denken aan zoveel mogelijk immobiliseren (waar nodig), je hebt ook sporttape, waarmee je het kunt inwikkelen. Denk wel dat je dat moet overleggen want sommige delen moeten juist weer goed kunnen bewegen. Zou ik gewoon nog even over bellen en mijn zorg uitspreken.

Ik heb wel zoiets met dieren dat ze pas echt weer alles gaan gebruiken als het geen vreselijke pijn doet. Ze gaan niet door hele scherpe pijn heen hoor, dat kunnen honden wel met matige pijn (uitzonderingen daargelaten) maar echt scherpe (post-operatieve pijn) niet. Mijn kat heeft een ongeluk gehad waarbij haar hele achterlijf in puin lag, beide achterpoten verbrijzeld, bekken stuk, heupkop eraf. Alles aan elkaar gezet met titamium plaatjes ed. Ze werd heel slim met haar voorpootjes tijdens haar herstel, en drukte zichzelf op met haar voorpootjes en zwaaide dan haar achterlijf de andere kant op, als ze bijvoorbeeld de kattenbak gebruikte. Dieren hebben geen medelijden met zichzelf en gaan als de pijn het toelaat veel sneller dan mensen met herstellen. Mijn kat had slechts 2 maanden nodig en toen was ze echt helemaal de oude, springt zo op een schutting als vroeger. Die kat van mij is ook een hele taaie tante die je niet tegen houdt als ze wil gaan, maar die was de eerste weken ook heel rustig aan aan het doen hoor. Ze was tijdens het herstel erg aanhankelijk, ze kreeg snel door dat ze nu echt afhankelijk van ons was. Dus wie weet versterkt het jullie band en valt de onrust wel mee. Je kunt ook overwegen om de pijnstilling niet op 100% te houden na de eerste tijd, zodat hij er nog wel iets van voelt. Zodat dat hem in toom houdt. Mijn kat kreeg dat ongeluk toen ze nog geen jaar oud was en ze is nu 16 en blaakt nog steeds van gezondheid. Ze heeft trouwens na dat ongeluk nog drie gezonde kittens op de wereld gezet ook.

Sterkte met het herstel!
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Meursing? De veearts?
Is niet de normale procedure om het gootje waarin de knieschijf loopt uit te diepen? Ik vind dit nogal wat, pootjes breken en zo. Zou toch een second opinion vragen bij een orthopeed.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

PL toots. vrijdag 16 maart gaat hij onder het mes.

Ongelezen bericht door crutz »

fes/lou schreef:Meursing? De veearts?
Is niet de normale procedure om het gootje waarin de knieschijf loopt uit te diepen? Ik vind dit nogal wat, pootjes breken en zo. Zou toch een second opinion vragen bij een orthopeed.
Zou me verbazen als Meursing t zelf uitvoert. Was toen ik in Rdam woonde mijn DA & bv bij Umi dr breuk werd er echt niet zelf gedokterd, maar werd ik netjes geadviseerd naar een orthopeed te gaan/werd ik doorverwezen.
Chihuahua-paws
Zeer actief

fes/lou schreef:Meursing? De veearts?

Deze Meursing is orthopeed. het zijn 2 broers. waarvan 1 de vee kant doet en de ader gezelschapsdieren.

Dus niet de veearts. maar wel in die kliniek.

ze zijn nu wel uitgebreider ook , het is idd niet niks zoon operatie maar het is wel de beste optie denk ik.

o ja dat gootje zou wel kunnen en dan met de pees inkorten. alleen de kans is groot dat het toch terug komt dan en bij toots met zijn dunne botjes is die helemaal groot.

Ik zie natuurlijk wel op tegen zoon heftig iets. maar ik wil doen wat het beste is voor toots.

Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Heel veel sterkte met Toots vandaag.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Het is super heftig, maar ons is het enorm meegevallen.
Als je wilt heb mag je me pmen met de site over Bo haar verhaal.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Chihuahua-paws
Zeer actief

Fizgig schreef:Kun je niet vragen of ze het toch (gedeeltelijk) in het gips kunnen zetten? Je hebt nog even tijd om erover na te denken in ieder geval, misschien is het een idee om van die elastische banden te kopen die je kunt gebruiken voor polsblessures ed. Die heb je in allerlei soorten en maten. Ik heb laatst polsbandjes gebruikt want daar zit klittenband aan zodat je het net zo strak kunt doen als je wilt. Bescherming voor Bruno's poten want Shelly bijt hem in zijn achterpoten waardoor er wondjes zitten die niet goed dicht gaan. Ideaal, vond ik zelf, blijft goed op zijn plek zitten. Ik denk dat ik zou denken aan zoveel mogelijk immobiliseren (waar nodig), je hebt ook sporttape, waarmee je het kunt inwikkelen. Denk wel dat je dat moet overleggen want sommige delen moeten juist weer goed kunnen bewegen. Zou ik gewoon nog even over bellen en mijn zorg uitspreken.

Ik heb wel zoiets met dieren dat ze pas echt weer alles gaan gebruiken als het geen vreselijke pijn doet. Ze gaan niet door hele scherpe pijn heen hoor, dat kunnen honden wel met matige pijn (uitzonderingen daargelaten) maar echt scherpe (post-operatieve pijn) niet. Mijn kat heeft een ongeluk gehad waarbij haar hele achterlijf in puin lag, beide achterpoten verbrijzeld, bekken stuk, heupkop eraf. Alles aan elkaar gezet met titamium plaatjes ed. Ze werd heel slim met haar voorpootjes tijdens haar herstel, en drukte zichzelf op met haar voorpootjes en zwaaide dan haar achterlijf de andere kant op, als ze bijvoorbeeld de kattenbak gebruikte. Dieren hebben geen medelijden met zichzelf en gaan als de pijn het toelaat veel sneller dan mensen met herstellen. Mijn kat had slechts 2 maanden nodig en toen was ze echt helemaal de oude, springt zo op een schutting als vroeger. Die kat van mij is ook een hele taaie tante die je niet tegen houdt als ze wil gaan, maar die was de eerste weken ook heel rustig aan aan het doen hoor. Ze was tijdens het herstel erg aanhankelijk, ze kreeg snel door dat ze nu echt afhankelijk van ons was. Dus wie weet versterkt het jullie band en valt de onrust wel mee. Je kunt ook overwegen om de pijnstilling niet op 100% te houden na de eerste tijd, zodat hij er nog wel iets van voelt. Zodat dat hem in toom houdt. Mijn kat kreeg dat ongeluk toen ze nog geen jaar oud was en ze is nu 16 en blaakt nog steeds van gezondheid. Ze heeft trouwens na dat ongeluk nog drie gezonde kittens op de wereld gezet ook.

Sterkte met het herstel!
aller eerst bedankt :flower: .

dat intapen dat had ik zelf in principe gewild. al zou de arts zelf liever ook de eerste week geen verband doen.
maar omdat toots is huis best druk kan zijn, dat vroeg de arts aan mij gaat hij dat toch doen. daarna hoopt hij dat het niet meer nodig is omdat hij wil dat toots juist zijn pootje zo snel mogelijk gaat gebruiken. toots weegt maar 3.2 kilo en hoe sneller hij het pootje gaat gebruiken hoe gunstiger voor hem, als het gaat om een snel en goed herstel. in zijn geval kan het geen kwaad als hij op zijn pootje loopt. (maar springen en op zijn achterpooten staan mag niet) .

Ik moet minimaal wel 6 weken uit trekken voor dat we echt weer kunnen wandelen en voor die tijd korte stukjes. maar dat is natuurlijk logisch.

en de pijnstilling krijgen we ook 6 weken maar of ik dat ook al die 6 weken moet gaan gebruiken hangt geheel van toots af en ook de hoeveelheid ervan. de dokter geeft hem liever wel genoeg pijnstilling vertelde hij omdat het een klein hondje is en waarschijnlijk na 2 weken al weer goed op de been is, dat is wat de dokter verwacht. (kan niet kwaad met zijn gewicht) maar kan wel pijn doen.
daarin ga ik me ook aanpassen aan wat de da zegt.
ja dit maak je niet vaak mee gelukkig en je moet je toch wel over geven aan een specialist.

ik ga zowieso niet zelf met tape zitten pielen hoor , met een grotere hond is dat mischien wel te doen want dan is het pootje groter. maar dit is zo fragiel.

Ik hou jullie na vrijdag wel weer op de hoogte , iig wel bedankt voor de tips en de adviezen.

PepperenAngel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler (03-07-2013 overleden)
Jack Russell
Contacteer:

Ongelezen bericht door PepperenAngel »

Van mij ook alvast veel sterkte toegewenst voor volgende week!
Chihuahua-paws
Zeer actief

o joh heel erg bedankt alleen 16 maart is pas volgende week :flower:

dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Ik had deze helemaal gemist! Succes met de operatie, ik zal duimen voor jullie!
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

dank je wel. jij kan weer alles doen en nu gaat toots onder mes. Gezellig he.

dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Achja, het is noodzaak, anders kan je straks helemaal niks meer met Toots als zn pootje alleen erger wordt! Hoe is zn "mindere" pootje nu eigenlijk? Is die ook verergerd?
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

uhm he ?

Toots heeft aan 1 pootje Pl en daar aan word hij geopereerd.
Het rechterpootje heeft Meursing ook gecontroleerd nu en daar is geen pl. Wel is zijn pootje ook heel dun natuurlijk en sluit hij niet uit dat het ooit gebeurd. of dat het wel eens voor zou kunnen komen dat hij op het randje zit. maar daar zit nu dus geen pl.
Maar ik heb hier zelf wel een tijdje over zitten twijfelen maar volgens mij heb ik me gewoon van alles in mijn hoofd zitten halen volgens mij ga je gewoon dingen zien als je wat wil zien zeg maar.

Toots heeft ook geen hoge gradatie Pl maar omdat het zo fragiel is is het gewoon zo dat hij er nuu vaker naast zit , hij gaat ook wel makkelijk terug uit zichzelf. Ik denk dat dit de rede is van de schroef. als hij alleen de pees in doet korten of een gleuf maakt, blijft het fragiel. en nu word het vast gezet.

Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Annedee »

Och ik lees het nu allemaal pas, wat zielig voor Toots, is dit een kwaal die veel bij kleine honden voorkomt? In elk geval veel sterkte de 16e en de weken erna!
Chihuahua-paws
Zeer actief

het komt regelmatig voor, volgens mij vaker bij kleine hondjes maar ook bij grote honden.

bedankt iig.

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”