Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hotspots op de ballen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Hotspots op de ballen?

Ongelezen bericht door Muk »

Vandaag ontdekte ik een paar vieze, pussige smetplekken op de ballen van Lobbes. Ook voelen de ballen van Lobbes wat warm aan. Die heb ik uiteraard schoongemaakt en ontsmet en het haar eromheen wat bijgeknipt. Nu was Lobbes een paar dagen terug wat sloom en suf, net zoals mijn vorige hond altijd was voordat hij een hotspot kreeg. Al heb ik nog nooit hotspots op de ballen gezien van een hond.
Is het mogelijk dat zich daar hotspots vormen? Of is dit iets anders?
Ik voel verder geen rare bubbels in zijn ballen of andere enge dingen. Al moet ik zeggen dat ik dat niet al te uitgebreid heb gecheckt, zo graag zit ik namelijk ook weer niet aan de ballen van een hond.

Een foto posten van het geheel heeft niet veel zin, aangezien de ballen van Lobbes nu geel zijn van de Dutimonpoeder.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Hotspots op de ballen?

Ongelezen bericht door empyree »

Of het echt hotspot is durf ik niet te zeggen maar mijn newf-reu had het ook wel eens en dat kwam dan met name nadat hij zich grondig had gereinigd en dat dan daarna de haren aan de ballen blijven plakken.........als hij dan gaat bewegen trekt dat soms de huid kapot, die erg gevoelig is en dat geeft dan weer aanleiding tot nog meer grondige poetsbeurten en het probleem is 'geboren'.....
Vacht rondom kortmaken en nu soigneren is al een goed begin. Als het droog blijft kan het velletje weer helen ;-)

Succes !
Sandra
Afbeelding
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Ja hotspots op de ballen kunnen voor komen.
Meestal door kleine irritatie en vervolgens telkens eraan zitten.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Inge is mij voor. Inderdaad overal op de huid. Vaak wel op warme plekken omdat het daar sneller gaat broeien. Ballen zijn dus niet eens zo heel vreemde plaats.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Arme Lobbes! Ik las ergens dat hotspots vaker voorkomen in het kruis, vond ik al zo pijnlijk klinken. Mijn kat heeft het wel eens gehad bij zijn staartaanzet. Ik ontvlo dus ook erg vaak. Misschien is een nat washandje prettig voor hem? Beterschap!
Muk

Bedankt voor de antwoorden. :ok: Ik hou de plekjes in de gaten en ontsmet ze een paar keer per dag. Hopelijk is het snel weer over.
Janie
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Janie »

Sjeuzes, zeker weten.
Je had de ballen van mijn arme hondenkind moeten zien.
Ze zijn nu zwart ipv maagdelijk roze, van het littekenweefsel.

Die tijd zijn we gelukkig voorbij, het hondenkind liep zelfs wijdbeens.
Bij ons heeft genezing helaas 3 maanden geduurd, geen enkel zalfje hielp.
Toen de dierenarts de haren had geschoren was het helemaal een rampgebied, dus dat nooit meer.

Met voeding en de hele reutemeteut is het nu weer rustig.

Kort knippen (niet te kort), wassen met biotex en wat schoon/soepel houden met eventueel honingzalf.
Muk

Janie schreef: Kort knippen (niet te kort), wassen met biotex en wat schoon/soepel houden met eventueel honingzalf.
Ik behandel zijn (kale) ballen zoals ik standaard hotspots behandel. Eerst schoonmaken en het haar eromheen flink kortwieken (nooit scheren zoals jij zegt) met de schaar. Daarna ontsmetten met Dutimon. Dutimon is een poeder dat tegelijkertijd de wond ontsmet en uitdroogt. Allerlei andere kalmerende en ontsmettende zalfjes zoals honingzalf, Betadine, Hydrocortiderm enz. vertragen het genezingsproces alleen.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Topic trok m'n aandacht omdat Figo er ook last van heeft gehad. Ik heb geen advies, want ik weet er niet veel van. Maar hoop voor Lobbes dat hij er snel van af is.
Zo vervelend als ze zo uit hun doen zijn.
Janie
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Janie »

Bdankt voor de tip van Dutimon poeder.
Jammer dat geen enkele dierenarts zo slim is als jou, dat schrijven ze nooit voor.
Zal eens zoeken op het poeder!
Muk

Janie schreef:Bdankt voor de tip van Dutimon poeder.
Jammer dat geen enkele dierenarts zo slim is als jou, dat schrijven ze nooit voor.
Is geen tip van de da, maar van mensen die ook NF hebben. Het is bij een drogist of apotheek te koop, want het is voor mensen gemaakt. Tegenwoordig wordt het nauwelijks meer gebruikt, maar het werkt prima. Drooghouden is bij smetplekken heel belangrijk en dit poeder doet dat precies, naast het ontsmetten.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Muk schreef:
Janie schreef:Bdankt voor de tip van Dutimon poeder.
Is geen tip van de da, maar van mensen die ook NF hebben. Het is bij een drogist of apotheek te koop, want het is voor mensen gemaakt. Tegenwoordig wordt het nauwelijks meer gebruikt, maar het werkt prima. Drooghouden is bij smetplekken heel belangrijk en dit poeder doet dat precies, naast het ontsmetten.
Ik ken het van vroeger, zo'n tubetje is dat toch, waar geel poeder uitblaast. Dat heb ik later nooit kunnen terug vinden want het is inderdaad heel goed spul ook bij bijvoorbeeld grote schaafwonden ed. Dus dat is nog steeds te koop, ga ik toch eens vragen in de apotheek of ze het hebben.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Je kan het gewoon bij Etos kopen, het zit nu in een plastic busje. En dat busje is verpakt in een doosje.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Toen we Beuk net hadden ging hij van de stress zo ballen likken dat zijn huid daar helemaal kapot ging.
We deden hem eerst een kap op maar de huid bleef kapot gaan, dus toen hebben we 3x per dag aloë verazalf gesmeerd (en moest hij dus de kap op) en toen was het na een dag of 3 weg. Het is ook nooit meer terug gekomen.

edit: klote vogel sprong op het toetsenbord toen ik op enter drukte dus de tekst werd enigszins raar
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”