Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Generatiekloof
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Generatiekloof
Ik bespeur een generatiekloof. En dan bedoel ik het verschil in de manier waarop we dingen aanleren tussen de jongere en de oudere generaties. De nieuwe manier van leren is dat je je stof leest en leert vóórdat de leraar het gaat bespreken. In de les kun je dan dingen vragen die je niet begrijpt of wilt bespreken, maar de leraar gaat het niet meer helemaal voor je uitkauwen. 'Vroeger' dus eigenlijk voor 2002 ongeveer (weet niet het precieze jaartal) vertelde de leraar een lang verhaal, waar je dan later huiswerk over ging maken. Je had geen internet en hoefde weinig zelf na te denken over je leerproces. Iets wat bij de jongere generatie juist wel gebeurt.
Dat zorgt ervoor dat de stof dus niet heel uitvoerig meer wordt behandeld. Je leert daardoor zelfstandiger en sneller en wordt ook pragmatischer. Zelf iets uitzoeken is normaler en de leraar is meer een coach geworden. Er zijn nog meer verschillen, die ik nu niet zal noemen, maar waar het om gaat, is dat jonge mensen of mensen die na 2002 geschoold zijn, anders omgaan met informatie en anders aankijken tegen leren.
Zo ook op het hondenforum. Ik bespeur een cultuur waarbij de oudere generatie zich ergert aan de snelheid waarmee de jongere generatie zich alles eigen probeert te maken. Mensen die bijvoorbeeld slecht voorbereid aan een pup beginnen, krijgen vaak veel negatieve reacties. Dingen die de moeite waard zijn, duren lang, zeggen ze dan. Is dat wel zo? Want tijden veranderen en het is mogelijk om sneller te leren dan we deden, op de nieuwe manier. Of toch niet?
Zou dat verschil in visie te maken hebben met de nieuwe manier van leren op school? Jonge mensen leren zich snel aan te passen aan nieuwe, veranderende omstandigheden, want de wereld verandert snel. Zo is hun leersysteem ook opgebouwd. Of misschien ook door de snelheid van de wereld tegenwoordig, jonge mensen willen graag alles meemaken en het leven gaat snel. Ze hebben het gevoel dat ze geen tijd hebben om alles rustig te leren, ook al duurt het leven lang en is daar genoeg tijd voor.
Dat zorgt ervoor dat de stof dus niet heel uitvoerig meer wordt behandeld. Je leert daardoor zelfstandiger en sneller en wordt ook pragmatischer. Zelf iets uitzoeken is normaler en de leraar is meer een coach geworden. Er zijn nog meer verschillen, die ik nu niet zal noemen, maar waar het om gaat, is dat jonge mensen of mensen die na 2002 geschoold zijn, anders omgaan met informatie en anders aankijken tegen leren.
Zo ook op het hondenforum. Ik bespeur een cultuur waarbij de oudere generatie zich ergert aan de snelheid waarmee de jongere generatie zich alles eigen probeert te maken. Mensen die bijvoorbeeld slecht voorbereid aan een pup beginnen, krijgen vaak veel negatieve reacties. Dingen die de moeite waard zijn, duren lang, zeggen ze dan. Is dat wel zo? Want tijden veranderen en het is mogelijk om sneller te leren dan we deden, op de nieuwe manier. Of toch niet?
Zou dat verschil in visie te maken hebben met de nieuwe manier van leren op school? Jonge mensen leren zich snel aan te passen aan nieuwe, veranderende omstandigheden, want de wereld verandert snel. Zo is hun leersysteem ook opgebouwd. Of misschien ook door de snelheid van de wereld tegenwoordig, jonge mensen willen graag alles meemaken en het leven gaat snel. Ze hebben het gevoel dat ze geen tijd hebben om alles rustig te leren, ook al duurt het leven lang en is daar genoeg tijd voor.
Re: Generatiekloof
Nee
Ik zie die generatiekloof overigens niet.
Wat ik wel zie is dat er recent mensen nieuw op het forum komen die geen verstand van een aantal zaken hebben en wel direct aannames en adviezen geven die niet kloppen. Daar reageer ik op, want slecht advies verergert gedragsproblemen van honden in plaats van dat het die verhelpt. Overigens maakt het totaal niet uit of het forumlid nieuw of oud is, ik maak daar geen onderscheid tussen.
Er zit enorm veel hondenkennis (en ook kennis van andere onderwerpen) op het forum. De adviezen van die mensen neem ik heel serieus. Maar, het hondenforum is net een groot café, er zitten dus ook heel veel mensen op het forum die niets weten, maar wel het hoogste woord hebben over onderwerpen waar zij niets van weten. En dat stoort, dan kun je beter een toontje lager zingen (als nitwit) en veel bijlezen, zodat je ook weet waarover het gaat.
Ik zie die generatiekloof overigens niet.
Wat ik wel zie is dat er recent mensen nieuw op het forum komen die geen verstand van een aantal zaken hebben en wel direct aannames en adviezen geven die niet kloppen. Daar reageer ik op, want slecht advies verergert gedragsproblemen van honden in plaats van dat het die verhelpt. Overigens maakt het totaal niet uit of het forumlid nieuw of oud is, ik maak daar geen onderscheid tussen.
Er zit enorm veel hondenkennis (en ook kennis van andere onderwerpen) op het forum. De adviezen van die mensen neem ik heel serieus. Maar, het hondenforum is net een groot café, er zitten dus ook heel veel mensen op het forum die niets weten, maar wel het hoogste woord hebben over onderwerpen waar zij niets van weten. En dat stoort, dan kun je beter een toontje lager zingen (als nitwit) en veel bijlezen, zodat je ook weet waarover het gaat.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het is alleen jammer dat het zelfstandiger en sneller leren blijkbaar veroorzaakt heeft dat er geen jongere meer lijkt te zijn die normaal en correct Nederlands kan schrijven.Fizgig schreef: Dat zorgt ervoor dat de stof dus niet heel uitvoerig meer wordt behandeld. Je leert daardoor zelfstandiger en sneller en wordt ook pragmatischer. Zelf iets uitzoeken is normaler en de leraar is meer een coach geworden. Er zijn nog meer verschillen, die ik nu niet zal noemen, maar waar het om gaat, is dat jonge mensen of mensen die na 2002 geschoold zijn, anders omgaan met informatie en anders aankijken tegen leren.

De generatiekloof waar jij het over hebt zie ik eerlijk gezegd ook niet zo.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Nu ben ik een kloof an sich, want ik heb 'ouderwetsche' middelbare school gevolgd, maar ik had wel internet thuis vanaf 1991 en zat in 2002 op de uni.
Nadenken moet je nog steeds zelf, hoe je ook je informatie tot je neemt en hoe een leraar je ook benadert.
Veelgehoorde klacht in mijn studietijd was het grote aantal eerstejaars studenten dat dingen die van internet kwamen standaard als waarheid aannam "het staat op internet, dus is het zo".
En dat is dus niet zo. Je hebt veel sneller de beschikking over informatie, maar je dient wel bij alle informatie de betrouwbaarheid van je bron na te gaan. Als het over honden gaat vertrouw ik eerder op degene die ik tegenkom in het park met die honden die goed luisteren, dan mijn oom die geen hond heeft maar er wel behoorlijke theorieen op nahoudt hoe je een hond moet opvoeden.
Op internet is het alleen moeilijk ze als dusdanig te herkennen.
Het devies eerst nadenken en dan doen blijft onverminderd van kracht, in welke generatie je ook thuishoort.
Nadenken moet je nog steeds zelf, hoe je ook je informatie tot je neemt en hoe een leraar je ook benadert.
Veelgehoorde klacht in mijn studietijd was het grote aantal eerstejaars studenten dat dingen die van internet kwamen standaard als waarheid aannam "het staat op internet, dus is het zo".
En dat is dus niet zo. Je hebt veel sneller de beschikking over informatie, maar je dient wel bij alle informatie de betrouwbaarheid van je bron na te gaan. Als het over honden gaat vertrouw ik eerder op degene die ik tegenkom in het park met die honden die goed luisteren, dan mijn oom die geen hond heeft maar er wel behoorlijke theorieen op nahoudt hoe je een hond moet opvoeden.
Op internet is het alleen moeilijk ze als dusdanig te herkennen.
Het devies eerst nadenken en dan doen blijft onverminderd van kracht, in welke generatie je ook thuishoort.
- Jeannettebo
- Zeer actief
welke generatiekloof
ik kwam in 2000 van de havo en ben in 2003 pas met mijn beroepsopleiding begonnen die ik afgerond heb.

- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 1
Ik heb mijn kinderen als vergelijkingsmateriaal en bespeur die generatiekloof absoluut niet. Het valt mij juist op dat het nog steeds zo lijkt op de manier waarop ik alles heb geleerd. Terwijl er wel een heel groot verschil is tussen de manier waarop ik heb geleerd en de manier waarop mijn man (die 9 jaar ouder is dan ik) heeft geleerd. Dat komt weer veel meer overeen met de manier van mijn ouders.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Het is toch iets iets van alle tijden dat jongeren het wel (beter) denken te weten? In die zin dus wel een kloof maar daar hoeft wat mij betreft geen jaartal of leermethode aan vast te worden gehangen. 't Is gewoon de leeftijd toch?
Laatst gewijzigd door Wilma op 27 feb 2012 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef:als er al sprake is van een generatiekloof in deze dan zou ik zeker niet zeggen dat de doorsnee jongere tegenwoordig zelfstandiger en sneller leert maar vooral sneller en oppervlakkiger waardoor ze van heel veel dingen heel weinig (of zelfs het verkeerde) weten of vooral dénken het te weten.
ze baseren zich vaak op veel te weinig bronnen, nemen het eerste het beste voor waarheid aan (of juist helemaal niks meer), zijn daardoor te weinig genuanceerd en niet of op een verkeerde manier kritisch.
Ach ja, je hebt er zo ook die de waarheid in pacht hebben omdat ze al 40 jaar hetzelfde doen en dat altijd prima heeft gewerkt

Maar ik ondervind ook geen generatiekloof, ga eigenlijk nauwelijks met mensen van mijn leeftijd om.
Met één van m'n beste vrienden scheelde ik precies 50 jaar...
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik bespeur ook een generatiekloof. Ik ben te oud om TS te begrijpen. De hele post is abracadabra voor mij.
Als kind las ik uit mezelf de hele encyclopedie. We hadden geen internet in de jaren 80 en begin jaren 90 maar er waren wel gebouwen vol boeken. Bibliotheken werden ze genoemd. Daar kwam ik vaak en daar surfde ik het hele gebouw door voor leeswerk en muziek. Boeken moest je nog echt lezen, ipv een samenvatting te downloaden. En soms moest ik helemaal naar Den Haag voor een zeldzaam werk.
Je moest wat creatiever zijn om aan informatie te komen.
Als kind las ik uit mezelf de hele encyclopedie. We hadden geen internet in de jaren 80 en begin jaren 90 maar er waren wel gebouwen vol boeken. Bibliotheken werden ze genoemd. Daar kwam ik vaak en daar surfde ik het hele gebouw door voor leeswerk en muziek. Boeken moest je nog echt lezen, ipv een samenvatting te downloaden. En soms moest ik helemaal naar Den Haag voor een zeldzaam werk.
Je moest wat creatiever zijn om aan informatie te komen.

- Belle
- Zeer actief
Als ik al een dergelijke generatiekloof zie, dan is het eerder andersom. Ik heb juist de ervaring dat jongeren alles in hapklare brokken voorgeschoteld willen krijgen en liever niet teveel zelf nadenken of dingen uitzoeken. En studenten die de stof lezen en leren voordat het door de docent besproken wordt, zijn volgens mij niet in de meerderheid.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Belle
- Zeer actief
Maar daardoor misschien ook wat kritischer ten opzichte van de informatie. Internet is handig om informatie te vinden, maar soms ook wat te makkelijk, in de zin dat het te snel als een betrouwbare bron wordt gezien.EstherK schreef: Je moest wat creatiever zijn om aan informatie te komen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
- Zeer actief
Mee eens, en de manier van lesgeven. Ach, ik had leraren die heel bedreven waren om de stof interessant te maken, te verklaren en dat beeldend wisten te vertellen. Ik had ook leraren die inderdaad zeiden "lees hoofdstuk... maar door en vrijdag komt er een overhoring".Belle schreef:Maar daardoor misschien ook wat kritischer ten opzichte van de informatie. Internet is handig om informatie te vinden, maar soms ook wat te makkelijk, in de zin dat het te snel als een betrouwbare bron wordt gezien.EstherK schreef: Je moest wat creatiever zijn om aan informatie te komen.
Vak Frans was een drama voor mij, woordjes stampen ging me goed af, maar grammatica was een drama. Tot ik het jaar erop een lerares kreeg die wel de moeite nam om "les" te geven. Ineens kon ik het wel.
Op de basisschool werden wij overigens ook al behoorlijk zelfstandig gelaten, om ons voor te bereiden hoe het er in het voortgezet onderwijs aan toe zou kunnen gaan.
Thuis geen internet of pc, dus voor informatie dook ik in de encyclopediën en was ik regelmatig in de bibliotheek te vinden.
Wat ik wel eens lastig vond is dat ik met de materie van de middelbare school niet bij mijn ouders aan kon kloppen als het om wiskunde, economie of duits en engels ging

Generatiekloof heb ik nooit echt iets van gemerkt. Ik heb nog hele goede herinneringen aan mijn overgrootoma, dat was een pienter wijfje die volop in het leven stond, ondanks haar traditionele oude klederdracht en hoge leeftijd. Heb vlak voor haar onverwachte dood nog heel wat kunnen bespreken over van alles en nog wat en dat koester ik nog steeds.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik weet niet of het een generatiekloof is. Ik ben van de generatie waarin klassikaal les werd gegeven en de leerlingen geacht werden hun mond te houden en te luisteren naar de leraar die praatte.
Misschien leert de huidige generatie studenten meer zelfstandig werken en zelf hun taken indelen, maar dat is voor een hele grote groep best moeilijk. Die willen juist meer aanwijzingen en halen betere resultaten als ze niet zo in het diepe worden gegooid en het zelf maar moeten uitzoeken.
Plus dat de hele maatschappij snel-sneller-snelst is. Er is geen tijd om iets diepgaands uit te zoeken. Dus veel mensen weten nu een beetje van heel veel maar alles blijft zo oppervlakkig.
Maar dat heeft niks te maken met leeftijd of generaties.
Misschien leert de huidige generatie studenten meer zelfstandig werken en zelf hun taken indelen, maar dat is voor een hele grote groep best moeilijk. Die willen juist meer aanwijzingen en halen betere resultaten als ze niet zo in het diepe worden gegooid en het zelf maar moeten uitzoeken.
Plus dat de hele maatschappij snel-sneller-snelst is. Er is geen tijd om iets diepgaands uit te zoeken. Dus veel mensen weten nu een beetje van heel veel maar alles blijft zo oppervlakkig.
Maar dat heeft niks te maken met leeftijd of generaties.

- dagmar88
- Zeer actief
EstherK schreef:Ik bespeur ook een generatiekloof. Ik ben te oud om TS te begrijpen. De hele post is abracadabra voor mij.

- lieveheersbeestje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Ik vind het twee hele verschillende dingen eigenlijk. Het onderwijssysteem (en of je stof stof voor of na bespreking door de docent leest en hoe zelfstandig je naar informatie moet zoeken) en het al dan niet voorbereiden op een pup. Hoe makkelijk en goed je kan selecteren op betrouwbare informatie kan tot op zekere hoogte wel geleerd worden in het onderwijs en is ook handig als je je voorbereid op een pup. Maar dat gewoon niet doen, onder het motto ik zie wel waar het schip strand want mijn ouders hadden vroeger ook altijd honden en ik denk nog te weten dat we het toen ook altijd zo deden heeft in mijn optiek heeeeel weinig met het onderwijssysteem te maken.

------Groetjes Prana-----
- la_buuf
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Am. Stafford - Aantal honden: 2
Ik zie die kloof ook nog niet echt om eerlijk te zijn.
Kan me voorstellen dat de manier van lesgeven in het onderwijs verandert. Vroeger kreeg je klappen van de leraar of moest je de hoek in / de gang op. Dat kun je je tegenwoordig toch ook niet meer voorstellen!
Internet heeft wel veel veranderd. Op de basisschool moest ik de informatie inderdaad uit boeken halen, maar op het HBO gebruiken we wetenschappelijke bronnen en literatuur die we zomaar op internet kunnen vinden en waarvoor we niet naa Verweggistan af hoeven te reizen
Les 1 informatica op de havo was dan ook dat je de informatie op internet van betrouwbare bronnen moest hebben. En google was ook de beste vriend van de leraar om te kijken of een samenvatting letterlijk over was genomen van een reeds bestaande samenvatting op het net
Ik denk dat je vroeger ook mensen had die zomaar een pup kochten, zonder eerst naar de bibliotheek te gaan om zich in te lezen. Nu we internet hebben, vernemen we alleen maar eerder dat dit zo is. Wie had immers 20 jaar geleden kunnen denken dat we nu met mensen uit heel Nederland op een computertje met elkaar over honden aan het praten waren?
Kan me voorstellen dat de manier van lesgeven in het onderwijs verandert. Vroeger kreeg je klappen van de leraar of moest je de hoek in / de gang op. Dat kun je je tegenwoordig toch ook niet meer voorstellen!
Internet heeft wel veel veranderd. Op de basisschool moest ik de informatie inderdaad uit boeken halen, maar op het HBO gebruiken we wetenschappelijke bronnen en literatuur die we zomaar op internet kunnen vinden en waarvoor we niet naa Verweggistan af hoeven te reizen

Les 1 informatica op de havo was dan ook dat je de informatie op internet van betrouwbare bronnen moest hebben. En google was ook de beste vriend van de leraar om te kijken of een samenvatting letterlijk over was genomen van een reeds bestaande samenvatting op het net

Ik denk dat je vroeger ook mensen had die zomaar een pup kochten, zonder eerst naar de bibliotheek te gaan om zich in te lezen. Nu we internet hebben, vernemen we alleen maar eerder dat dit zo is. Wie had immers 20 jaar geleden kunnen denken dat we nu met mensen uit heel Nederland op een computertje met elkaar over honden aan het praten waren?
Gr. la_buuf
"Wat wij samen beleefden, pakt niemand ons nog af"
"Wat wij samen beleefden, pakt niemand ons nog af"
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik werk bij mensen van zeventig plussers en die denken net zo goed dat hun mening vaak de enige is.
Net zoals jongeren dat ook hebben. Dus nee, denk dat er geen generatiekloof is.
Denk dat het meer met de persoon zelf te maken heeft.

Denk dat het meer met de persoon zelf te maken heeft.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
De generatiekloof (wat overigens een proces is, en een proces heeft geen einde
) heeft per defintie alleen maar betrekking op oppervlakkige (bij-)zaken.
Dingen die er echt toe doen trekken zich niks aan van generaties. De wetten van Newton zijn voor een 13-jarige hetzelfde als voor een 93-jarige. En als je ze wilt begrijpen moet je er mee aan de slag.
Het is net zoals duiken. Je kunt prima binnen een jaar 4 brevetten halen met 50 duikjes op je naam. Maar dat maakt je nog geen goede duiker. Daarvoor moet je het gewoon vaak dóen.

Dingen die er echt toe doen trekken zich niks aan van generaties. De wetten van Newton zijn voor een 13-jarige hetzelfde als voor een 93-jarige. En als je ze wilt begrijpen moet je er mee aan de slag.
Het is net zoals duiken. Je kunt prima binnen een jaar 4 brevetten halen met 50 duikjes op je naam. Maar dat maakt je nog geen goede duiker. Daarvoor moet je het gewoon vaak dóen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zie geen kloof.
Ik zie el een andere instelling dan die van mezelf maar die zie ik mijn hele leven al.
Mensen verschillen nou eenmaal
Daar erger ik me aan, geef ik toe.
"Ik heb het van wiki, hoor
".
Ja, dus?
Dat iedere idioot daar pagina's kan vullen schijnen mensen niet te beseffen. Het staat op internet en dus is het waar, blijkbaar.
Dat vind ik niet heel kritisch en het klopt ook bepaald niet.
Ik zie el een andere instelling dan die van mezelf maar die zie ik mijn hele leven al.
Mensen verschillen nou eenmaal

Ja!Belle schreef:Maar daardoor misschien ook wat kritischer ten opzichte van de informatie. Internet is handig om informatie te vinden, maar soms ook wat te makkelijk, in de zin dat het te snel als een betrouwbare bron wordt gezien.
Daar erger ik me aan, geef ik toe.
"Ik heb het van wiki, hoor

Ja, dus?

Dat iedere idioot daar pagina's kan vullen schijnen mensen niet te beseffen. Het staat op internet en dus is het waar, blijkbaar.
Dat vind ik niet heel kritisch en het klopt ook bepaald niet.
Wat ik vooral bij jongeren mis is een algemene ontwikkeling. Dingen waar ik eigenlijk gewoon van uit ga dat ze die zouden moeten weten, hebben ze geen flauw benul van. Wat mij ook veel opvalt en tegenstaat is het stukje tekst dat ze vaak gebruiken 'daar heb ik recht op'???
Maar goed, ik denk dat het een groot gedeelte ligt toch aan de wijziging hoe les wordt gegeven op school, als je al hoort dat de onderwijzers/onderwijzeressen bijles moeten hebben in taal en rekenen, dan zit je toch al met een behoorlijk gat, want dan kunnen ze het ook niet fatsoenlijk doorgeven. Voor de andere onderwerpen op school wil ik het nog eens niet weten, want dat zou wel eens erbarmelijk veel erger zijn.
Maar goed, ik denk dat het een groot gedeelte ligt toch aan de wijziging hoe les wordt gegeven op school, als je al hoort dat de onderwijzers/onderwijzeressen bijles moeten hebben in taal en rekenen, dan zit je toch al met een behoorlijk gat, want dan kunnen ze het ook niet fatsoenlijk doorgeven. Voor de andere onderwerpen op school wil ik het nog eens niet weten, want dat zou wel eens erbarmelijk veel erger zijn.
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Ik denk meer dat die ergernis wordt aangewakkerd door de manier waarop iemand die net een jaar aan d'r eerste hond begonnen is zichzelf al als een soort deskundige profileert.Fizgig schreef:Zo ook op het hondenforum. Ik bespeur een cultuur waarbij de oudere generatie zich ergert aan de snelheid waarmee de jongere generatie zich alles eigen probeert te maken.
toen ik jong was........... heeeeel lang geleden moesten wij ook al stukken lezen op school die daarna behandeld werden. Ik had niet in de gaten op wat een supermoderne school ik zat 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxers...
Juist. Bovenstaande dus!Maylala schreef:Ik denk meer dat die ergernis wordt aangewakkerd door de manier waarop iemand die net een jaar aan d'r eerste hond begonnen is zichzelf al als een soort deskundige profileert.Fizgig schreef:Zo ook op het hondenforum. Ik bespeur een cultuur waarbij de oudere generatie zich ergert aan de snelheid waarmee de jongere generatie zich alles eigen probeert te maken.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Idem.Neeltje schreef:Wat ik vooral bij jongeren mis is een algemene ontwikkeling. Dingen waar ik eigenlijk gewoon van uit ga dat ze die zouden moeten weten, hebben ze geen flauw benul van. Wat mij ook veel opvalt en tegenstaat is het stukje tekst dat ze vaak gebruiken 'daar heb ik recht op'???

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Volgens mij word de manier van lesgeven nog altijd bepaald door de volwassenen hoor 

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik merk hier op het forum weinig van een generatiekloof. Ik herken wel het verschil in lesgeven, maar ik zie dat verschil niet echt als een positieve ontwikkeling. Op de universiteit werd in colleges bijvoorbeeld uitleg gegeven over de ingewikkelde stof of er werd een aanvulling gegeven. Op het hbo vind ik de colleges absoluut geen toegevoegde waarde. Hetgeen verteld wordt, komt letterlijk uit het boek en is dus geen aanvulling op de stof die je moet leren. Ik vind dat zelf nadenken en zelf stof eigen maken juist niet gestimuleerd wordt. Als je de stof niet van tevoren bestudeert, kauwt de docent het wel voor en als je dat wel doet, zit je voor jan lul in een college zaal.
Ik zie trouwens de relatie niet tussen het lesgeven op scholen en de houding op het hf. Maar dat kan aan mij liggen
doen alsof je de wijsheid in pacht hebt, komt volgens mij bij alle leeftijden wel voor en dat heeft m.i. weinig met het lesgeven op scholen te maken.
Ik zie trouwens de relatie niet tussen het lesgeven op scholen en de houding op het hf. Maar dat kan aan mij liggen

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Daar ben ik het dan wel weer mee eensNanna schreef:Geen generatiekloof maar wel een manier van schrijven.luna2906 schreef:Ik merk hier op het forum weinig van een generatiekloof.
Als het wemelt van de sms-taal schrijffouten en er staat volcontinu me ipv mijn dan kun je er van uitgaan dat het om een niet zo oud iemand gaat....

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Veel oudjes kunnen ook niet normaal Nederlands schrijven hoor
en die hebben dan nog veel langer de tijd gehad om het te leren 

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Valerie schreef:Veel oudjes kunnen ook niet normaal Nederlands schrijven hooren die hebben dan nog veel langer de tijd gehad om het te leren
Nou, ik onderschrijf Nanna's post. Ik kreeg vandaag een sms'je van mijn lieve zoon waar ik toch heel verdrietig van word.

Ik citeer ad verbatim: 'Ey main kheb bylessen voor wiskunde genomen gesien de sijfers.'
Ik moest het verdorie hardop lezen om te begrijpen wat hij nou precies bedoelde.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Echt, wij moeten eens kindjes uitwisselen ...... mijn partner denkt altijd dat die van ons uniek zijn in hun onverschilligheid.lieke schreef:Valerie schreef:Veel oudjes kunnen ook niet normaal Nederlands schrijven hooren die hebben dan nog veel langer de tijd gehad om het te leren
Nou, ik onderschrijf Nanna's post. Ik kreeg vandaag een sms'je van mijn lieve zoon waar ik toch heel verdrietig van word.![]()
Ik citeer ad verbatim: 'Ey main kheb bylessen voor wiskunde genomen gesien de sijfers.'
Ik moest het verdorie hardop lezen om te begrijpen wat hij nou precies bedoelde.
Maar als ik het zo lees: dan zijn ze krek gelijk.