Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oorproblemen door voeding??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Oorproblemen door voeding??

Ongelezen bericht door Peter27 »

Beste mensen, graag jullie advies.

Mijn hond (labrador, 4 jaar oud) heeft het laatste half jaar geregeld last van haar oren.
Deze zijn continue soppig en ze lijkt er een beetje last van te hebben, dit uit zich in krabben.

Volgens de dierenarts is het niet ontstoken en ik heb al een paar flesjes schoonmaakspul gebruikt. Echter blijft het probleem aanhouden.
Nu heb ik vandaag weer contact gehad met de dierenarts. Deze gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met de voeding die ze krijgt en dat het waarschijnlijk een eiwit allergie is. Nu kan ik me dat bijna niet voorstellen aangezien ze verder nergens last van heeft, geen vacht problemen, geen jeuk, schilfers enzo.

De oplossing die zij gaven was om 8 weken hypoallergeen voedsel te geven en zo uit te sluiten of dit het probleem is. Met andere woorden willen ze me weer een zak brokken aansmeren. Ik heb aangegeven dit nog niet te willen en dat ik eerst andere alternatieven wilde proberen. (Bumper krijgt een combi van Smuldier compleet aangevuld met barf hapjes als lamshart en kippenbouten en rauwe eieren met schil) De dierenarts gaf aan dat dit helemaal geen goed idee is en ik beter brokken kan gaan geven.. Gelul natuurlijk, maar die oorproblemen moeten toch worden opgelost..

Wie heeft tips voor mij?

Groet,
Peter en Bumper
blablabla :)
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Oorproblemen door voeding??

Ongelezen bericht door tekkel »

andere dierenarts?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Misschien kan je een kvv proberen zonder granen, rijst of maïs? Die veroorzaken vaak zo'n problemen.
Verder zou ik proberen van het oor zoveel mogelijk met rust te laten, je komt al snel in een vicieuze cirkel met die oorreinigers.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

het kan ermee te maken hebben. mijn 1e hond had een voedsel allergie en altijd last van haar oren, tot we overgingen op het zelf koken in de eerste instantie (rijst, bonen en lamshart) en naderhand op eukanuba lams en rijst. haar oorproblemen waren toen verleden tijd.
ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja hoor, het oor behoort ook gewoon tot de huid en huidproblemen kunnen veroorzaakt zijn door een voedselallergie. Ik zou het gewoon proberen, als het niet werkt kan je altijd nog iets anders proberen. Je zou die brokken kunnen proberen, om aan te tonen dat het inderdaad om een voedselallergie gaat. Daarna kan je altijd kijken hoe dit te combineren is met KVV, ander soort KVV of bepaalde hapjes achterwege laten.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Als je al kvv en barf voert, lijkt het mij veel logischer om te gaan elimineren met dat voer en niet met brokken :ok: Er zijn hier vast mensen die weten welke kvv je dan kunt geven om te zien of er sprake is van allergie.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Onze Westie had ook een extreme vooedselallergie en het eerste waar wij het aan merkte waren zijn oren, dus dat zou zeker kunnen.

Speciaal voer helpt vaak niet, omdat daar vaak toch allerlei toevoegingen inzitten.
Wij zijn begonnen met een eliminatiedieet van rijst/koolvis/sperziebonen, maar omdat onze hond altijd honger had zijn we overgegaan op aardappels/koolvis/sperziebonen.
Het gaat er om dat je iets kiest wat hij nog niet eerder gegeten heeft.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik zou ook gaan elimineren, lijkt mij ook een stuk beter dan brok :ok:
Haaksbarf en Tinlo hebben mixen met 1 diersoort. Haaksbarf heeft zelfs een stukje over elimineren op de site zie ik nu, misschien kun je daar eens kijken.
Afbeelding
ghost
Zeer actief
Mijn ras(sen): Noa

Ongelezen bericht door ghost »

Peter27 schreef:Beste mensen, graag jullie advies.

Mijn hond (labrador, 4 jaar oud) heeft het laatste half jaar geregeld last van haar oren.
Deze zijn continue soppig en ze lijkt er een beetje last van te hebben, dit uit zich in krabben.

Volgens de dierenarts is het niet ontstoken en ik heb al een paar flesjes schoonmaakspul gebruikt. Echter blijft het probleem aanhouden.
Nu heb ik vandaag weer contact gehad met de dierenarts. Deze gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met de voeding die ze krijgt en dat het waarschijnlijk een eiwit allergie is. Nu kan ik me dat bijna niet voorstellen aangezien ze verder nergens last van heeft, geen vacht problemen, geen jeuk, schilfers enzo.

De oplossing die zij gaven was om 8 weken hypoallergeen voedsel te geven en zo uit te sluiten of dit het probleem is. Met andere woorden willen ze me weer een zak brokken aansmeren. Ik heb aangegeven dit nog niet te willen en dat ik eerst andere alternatieven wilde proberen. (Bumper krijgt een combi van Smuldier compleet aangevuld met barf hapjes als lamshart en kippenbouten en rauwe eieren met schil) De dierenarts gaf aan dat dit helemaal geen goed idee is en ik beter brokken kan gaan geven.. Gelul natuurlijk, maar die oorproblemen moeten toch worden opgelost..

Wie heeft tips voor mij?

Groet,
Peter en Bumper
Heeft de Da ook al onderzocht of het probleem veroorzaakt wordt door een bacterie? Dan kan het eventueel gericht worden behandeld.
Schoonmaakspul (als het dat is wat je gebruikt hebt) verstoort ook vaak het oormilieu. Waardoor de klachten juist blijven bestaan.

Verder kunnen het gisten zijn of oormijt, dit zal gericht onderzocht moeten worden.

Natuurlijk kan het een voedselallergie zijn. Ik zou dan inderdaad advies vragen aan mensen hier op het forum die versvoeren. De DA is wel erg snel in het aanbieden van ZIJN 'brokjes' !! Gezien het oorprobleem het 'enige' is. Dat kan altijd nog.

Beterschap
Afbeelding
Sjloap zach leeve Noa (20-09-2001- 30-03-2012)
janine
Zeer actief

Ongelezen bericht door janine »

Oorproblemen kunnen inderdaad veroorzaakt worden door voeding..Zelf ben ik dus van brok overgegaan op KVV, later barf ivm oorproblemen van mijn hond...Ieder half jaar was het raak met haar oren..Oorcleaners, zalven etc..Voor de rest had ze niet echt klachten..Nu ik al maandenlang op Barf zit, heeft ze geen last meer gehad van haar oren..Toeval ? Ik vermoed van niet..En wat het nu veroorzaakte dat ze last kreeg van haar oren ? Tot op de dag van vandaag weet ik het niet..Ik weet dat ze op bepaalde toevoegingen van brokjes wel reageert omdat ze af en toe beloningsbrokjes krijgt..

Ik zou gaan elimineren..En haar oren behandelen met Puur Oor..
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Linsey schreef:Misschien kan je een kvv proberen zonder granen, rijst of maïs? Die veroorzaken vaak zo'n problemen.
Verder zou ik proberen van het oor zoveel mogelijk met rust te laten, je komt al snel in een vicieuze cirkel met die oorreinigers.
TS geeft Smuldier kompleet, als dat de vleeskompleet is, zitten er geen granen etc in.
Die tip van het oor zoveel mogelijk met rust laten vind ik een goede tip.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Toen Tessa hier kwam, heb ik met mijn honden ook wat oorproblemen gehad. Uiteindelijk bleek het oormijt te zijn.
DA en ik hebben dit stevig aangepakt en sindsdien geen oorproblemen meer. Alleen schoonmaken is niet altijd voldoende.
Overigens krijgen mijn honden het zelfde voer als jouw hond (Smuldier met aanvullingen).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Linsey schreef:Misschien kan je een kvv proberen zonder granen, rijst of maïs? Die veroorzaken vaak zo'n problemen.
TS geeft Smuldier kompleet, als dat de vleeskompleet is, zitten er geen granen etc in.
Die tip van het oor zoveel mogelijk met rust laten vind ik een goede tip.
Bij de vleescompleet inderdaad niet, ik zou toch voor een meer natuurlijker product gaan als er zo'n problemen zijn (zonder zonnebloemolie en toegevoegde mineralen/vitaminen).
Al kan gewoon het oor met rust laten al heel veel doen. Het word altijd eerst wel erger, veel oorsmeer, maar dan krijgt het oor zijn eigen natuurlijke reiniging terug, heb met Kai dezelfde weg afgelegd en hij is nu al meer dan 2 jaar oorprobleem vrij.

Ik weet niet of er al staaltjes zijn genomen door de DA? Vaak kan daar al veel in gezien worden, oormijt is daar goed in te zien en een teveel aan gisten ook (kan wijzen op voedingsallergie of andere allergie), al hoeft dat laatste geen problemen te geven. Dino heeft heel veel gisten in zijn oren, al van pups af aan, normaal zou een hond met zoveel gisten ooronstekingen moeten hebben, maar Dino heeft nog nooit problemen gehad.
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Elimineren of toch 6 tot 8 weken hypoallergeen voeren.
Daarnaast adviseer ik ook Puur Oor.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Gisteren even bij een andere dierenarts geweest.. Deze was er vrijwel van overtuigd dat het hier niet om een allergie ging maar om een "normale" oor ontsteking. Dit aangezien de schelp niet geirriteerd was. Ik heb dus een antibiotica zalfje mee gekregen waarmee het over moet gaan.

Hypoallergene brokken zouden sowieso geen optie zijn aangezien Bumper 2x per week met de uitlaatservice mee gaat. En aangezien het een strontvreter is zou dit het hypoallergene aspect weer teniet doen.

Dus voorlopig gokken we op de zalf.
blablabla :)
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Peter27 schreef:Gisteren even bij een andere dierenarts geweest.. Deze was er vrijwel van overtuigd dat het hier niet om een allergie ging maar om een "normale" oor ontsteking. Dit aangezien de schelp niet geirriteerd was. Ik heb dus een antibiotica zalfje mee gekregen waarmee het over moet gaan.
Dat was bij Kai ook niet hoor. Zijn er staaltjes genomen? Dat is wat de dierenarts hier altijd standaard doet, ook als er niets te zien is aan het oor.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”