Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

NicoBorder

Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door NicoBorder »

Eigenlijk had ik dit forum al gelaten voor wat het was maar wat ik vandaag mee maakte! Ik fietste dus over een landbouw weggetje gewoon rustig met een maatje, niets aan de hand. In de verte zien we een vrouw met een nogal grote hond ( zelfde als uit flodder volgens mij ). Ze liepen midden op de weg dus we minderen wat vaart en gaan er allebei langs. De hond sprint ons blaffend en grommend achterna en daardoor stopte mijn trainingsmaat.

Hij vroeg: " kunt u de hond even aan de lijn doen zodat we door kunnen " Waarop de vrouw zei: Nee het is los loop gebied. Nou was ik daar nog nooit geweest dus ik weet niet of het dat was dus dat terzijde. Maar ze weigerde dus de hond bij de halsband vast te pakken en liet hem ons achterna rennen wat er tot 2 keer toe bijna tot leiden dat de hond voor de wielen sprong. Uiteindelijk na zo'n 30 seconde was hij moe denk ik.

Nou was ik best aardig moe van de lange training en heb ik niet veel gezegd omdat ik er inmiddels wel aan gewend bent dat honden je achterna rennen. Maar ik snap dus niet waarom die eigenaresse niet even die hond bij de halsband vast kan pakken.

Dus: Wat zouden jullie doen?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door sbientje »

ga je nu weer min of meer hetzelfde topic voeren als je mountainbike topic??
NicoBorder

Neuh ik vraag wat jullie zouden doen. Ik ga me alleen beschouwend opstellen en zal dus niet op jullie reageren wat ik zou doen. Ik vraag wat zouden jullie doen.
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik zou het absoluut niet grappig vinden als een bouvier (de hond uit flodder) mij achterna zou rennen als ik aan het fietsen was.
En dan kan het mooi losloopgebied zijn maar fietsers achterna zitten is not done. Vind ik.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Gewoon doorfietsen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

In alle gevallen had ik mn monsters even vastgehouden, tenzij jij het was Nico. Dan mochten ze ff ouwehoeren :mrgreen:
NicoBorder

@Suske: Ja dat deed ik ook maar alleen omdat ik dat gewend ben te doen. Pak weg een jaar geleden had ik hetzelfde als m'n maat gedaan. Puur omdat je dan gewoon bang bent.
NicoBorder

@Machie

Laten we het netjes proberen te houden deze keer.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als het mijn hond was lijnde ik hem gewoon even aan als dat gevraagd wordt.
Andersom zou ik dat ook vragen als ik de fietser was en me onprettig voelde door een hond die me achterna komt.
Ook in een losloopgebied moet je je hond namelijk onder controle hebben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

NicoBorder schreef:@Machie

Laten we het netjes proberen te houden deze keer.
Ik lijn altijd aan. Heb ik in het vorige topic ook al gezegt.
Bij me roepen heeft nl geen zin, dan keert de een daarna alsnog om om even mee te sprinten. Komtomdat ze thuis altijd als mn vriend mtb't ook even mee mogen sprinten :)

Deze vrouw was gewoon asociaal. Zulke hondenbezitters zijn er, zulke MTB'ers zijn er.
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

Mijn honden gaan niet achter fietsers of joggers aan, maar: In een losloop gebied zou ik mijn honden niet aanlijnen voor een fietser, ik verwacht dan van de fietser het fatsoen dat die er rekening mee houdt dat erin dat gebied loslopende honden zijn. En als ze dat fatsoen niet op kunnen brengen gaan ze maar ergens anders fietsen. Fietspaden genoeg in Nederland, losloop gebieden niet.

Sommige wielrenners denken dat de halve wereld voor hen is, even de bel laten rinkelen, als dat al gebeurt, en de andere helft van de wereld moet maar opzij springen. Zolang mijn honden niet in gevaar komen zal ik me niet zo maar aanpasen in een losloopgebied.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

sbientje schreef:ga je nu weer min of meer hetzelfde topic voeren als je mountainbike topic??
Lijkt het wel op.

Heb zelf makkelijk praten: mijn hond rent niet achter fietsers aan en als hij terug wordt geroepen luistert hij.
Snap overigens wel dat mensen menen dat in losloopgebieden er ook rekening gehouden kan worden met honden. Neemt niet weg dat honden geen fietsers op horen te jagen.
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

*Marina* schreef:Mijn honden gaan niet achter fietsers of joggers aan, maar: In een losloop gebied zou ik mijn honden niet aanlijnen voor een fietser, ik verwacht dan van de fietser het fatsoen dat die er rekening mee houdt dat erin dat gebied loslopende honden zijn. En als ze dat fatsoen niet op kunnen brengen gaan ze maar ergens anders fietsen. Fietspaden genoeg in Nederland, losloop gebieden niet.

Sommige wielrenners denken dat de halve wereld voor hen is, even de bel laten rinkelen, als dat al gebeurt, en de andere helft van de wereld moet maar opzij springen. Zolang mijn honden niet in gevaar komen zal ik me niet zo maar aanpasen in een losloopgebied.
Daar gaat het toch helemaal niet om hier. Zij waren rustig aan het fietsen en die bouvier rende achter hun aan waarop die maat van Nico nog stopte en fatsoenlijk vroeg of die dame haar hond even bij zich wilde houden. Wat die dame dus niet deed.
We leven met z,n allen hier dus een beetje rekening houden met elkaar zou leuk zijn.
Zowel als fietser en als hondenbezitter.
Afbeelding
NicoBorder

@marina Ja dat vroegen we ook niet. We vroegen of ze h'm anders bij de band vast kon houden tot we een eindje weg waren. Een allerminst redelijk voorstel lijkt me zo.
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

Als ik een fietser zie dan hou ik mijn hond naast mij. Ik doe haar niet aan de lijn. Is ook niet nodig want ze blijft gewoon naast mij.

Vorige week liep ik in een gebied waar de hond los mag lopen. Er kwam een mevrouw aan die van een afstand riep dat ze erg bang is voor honden. Dan lijn ik haar wel aan en loop langs haar heen. Als iemand mij normaal aanspreekt lijn ik mijn hond gewoon aan. Geen probleem.
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Je deelt de losloopgebieden nou eenmaal met mountainbikers/paarden en het is wel zo netjes om even je hond bij je roepen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

O, ik had het vanmiddag nog.
Ik heb nog getuigen ook, want ik had Tara net aan de lijn. Die heeft het gehoord dus.

Ik liep langs het fietspad met de honden omdat de gewone paden grotendeels niet beloopbaar zijn. Die zijn namelijk stukgereden door MTB-ers, en dat terwijl wij geen routes daarvoor hebben.
Ik loop dus het laatste stukje naar de auto over het fietspad om die reden.

Ik was dus 100 meter van het eind van het pad, komen er twee fietsers keihard aangefietst. Mijn honden gaan keurig aan de kant, zoals ze dat geleerd is, terwijl de fietsers hysterisch krijsen: Aanlijnen! Aanlijnen! :gvd:
Mijn honden stonden :scratch: in de berm, de fietsers maakten (uiteraard :roll: ) schopbewegingen.
Mijn honden deden niets, ook niet meelopen.

Ik heb mij beperkt tot het hen naroepen van: Losloopgebied! Losloopgebied!
Tara is mijn getuige :pffff:

We hadden het dus nog over je, Nico, naar aanleiding hiervan. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Ik vind dat je (in het algemeen) hond even bij de halsband moet pakken zodat een fietser even kan passeren, maar ik zal wel even m'n hond bij me roepen en even een aandachtsoefening.
En ik weet zelf uit eigen ervaring als ik op de fiets zit, als een hond op je afkomt hoe vervelend dit kan zijn. Blaffend en al kwam vanmiddag een zeer grote hond op me afrennen en wat dacht je wat die eigenares zei: Puntje, puntje niet blaffen.
En dit was op een fietspad in het bosgebied

En in het losloopgebied en waar ook een mtb-pad loopt doe je even naar mekaar toe.
En zeker als iemand netjes vraagt
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik zou niet gaan fietsen. Blijkbaar maakte de fiets de hond erg agressief zodat hij er achteraan moest rennen. Ik leer dan van die fout en ga de volgende keer lopend. Zo geniet ik extra lang van de buitenlucht, kan ik de hond even aaien en misschien zelfs een praatje maken met die mevrouw!
Afbeelding
NicoBorder

Het overgrote meerendeel zou hem dus vastpakken. Oké mooi om te weten.

Volgende vraag: wat zouden jullie in zo'n situatie doen als jullie de fietser zijn?
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

NicoBorder schreef:Het overgrote meerendeel zou hem dus vastpakken. Oké mooi om te weten.

Volgende vraag: wat zouden jullie in zo'n situatie doen als jullie de fietser zijn?

Die hond een vreselijke klap op zijn achterlijke hoofd geven ? Wat denkt dat kut beest wel niet.
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Kijk ik heb een vooruitziende blik he. Ik zal ook nog even uitleggen wat ik als eigenaar zou doen. Mijn hond laten zitten met een koekje voor de neus tot de fietser voorbij is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als ik mezelf tegenkwam? Niets. Want mijn honden lopen er niet achteraan.
En anders zou ik even stoppen, zodat ze hem konden roepen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Vind het asosiaal van die vrouw. Vraag me wel af of de hond ook had blijven hangen als jullie door waren gefietst en hij niet had gestopt.
Met het verhaal van de herder die schoolkinderen heeft gebeten die voorbijfietsten weet ik echter niet of als de hond écht aggressief of happerig zou overkomen ik ook niet zou stoppen. Op de fiets kun je verder niet veel meer doen als de hond daadwerkelijk in je been hangt :19:. Dan had ik ook afgestapt om me te verweren of dat beest een grote bek te geven. (wederom afhankelijk van de "staat" waarin de hond verkeerd afhankelijk.
Vind het belachelijk dat je zeker als het je gevraagd wordt je je hond niet even aan de halsband vasthoud/bij je roept.

Heb overigens zelf eens heel hard STOPPEN! STOPPEN NU! moeten schreeuwen, mijn ene liep los langs het fietspad in de berm, de ander aan de flex links van me, ik had de fietser totaal niet aan horen komen maar die fietste bijna door de flex :oeps: Gelukkig stopte deze man direct, anders had het een hele lelijke valpartij kunnen worden of een gestropte hond :80: (was diep in de nacht en dan verwacht je niet zo snel op dat stuk snelle fietsers)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Machie schreef:
Ik lijn altijd aan. Heb ik in het vorige topic ook al gezegt.
Bij me roepen heeft nl geen zin, dan keert de een daarna alsnog om om even mee te sprinten. Komtomdat ze thuis altijd als mn vriend mtb't ook even mee mogen sprinten :)

Deze vrouw was gewoon asociaal. Zulke hondenbezitters zijn er, zulke MTB'ers zijn er.
Dit dus.
Verder zou ik niks doen als fietser, je kan je wel aan alles ergeren, maar dat schiet niet op. Gewoon doorfietsen, de eigenaar komt er dan wel vanzelf achteraan rennen, aangezien haar honden vast niet uit zichzelf terugkomen.
Maar je hoort in een losloopgebied rekening te houden met loslopende honden, net zoals een hondeneigenaar rekening moet houden met de medegebruikers van dat gebied.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bouviers zijn drijvers he. Die drijven vee en hebben dat instinct nog een beetje. Dus als je een bouvier hebt (net als andere drijfhonden zoals border collies en herders) moet je daar alert op zijn. Natuurlijk is het strikt verboden bij ons om fietsers na te rennen. Dat valt onder ongewenst gedrag, lijkt me duidelijk. Ik zou ze bij me roepen en de fietser langs laten. Zo nodig aanlijnen maar mijn honden zijn vrij gehoorzaam.

Als ik zelf zou fietsen, zou ik waarschijnlijk even stoppen en de hond checken. Dat voordeel heb je dan weer als je zelf honden hebt en hun lichaamstaal een beetje kan lezen. Was het een vrolijkerd die speels was, dan fietste ik door. Gromde hij met schuim om zijn bek, bleef ik even wachten, ik heb hem liever niet in mijn kuiten hangen. Maar omdat het een bouvier was, zou ik erop gokken dat hij gewoon stout is en loopt te drijven dus zou ik door fietsen. (en dan zou ik even denken aan die schat van een bouvier die mijn oom vroeger had, die kon scheten laten waar het behang van ging krullen)
Leeuwtje
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Beauceron

Ongelezen bericht door Leeuwtje »

Beleefdheid moet inderdaad van twee kanten komen. Ook die van mij heeft het wel eens in haar kop gehaald om achter een fietser aan te gaan en als een echte puber maar niet terugkomen. Die man gillen...lijn die k.. hond aan etc. En als ik haar dan bijna had, weer hard wegfietsen en weg was mijn hond weer. Tja ik blijf niet achter een fietser aanrennen die niet het fatsoen heeft om even te wachten zodat ik mijn hond kan pakken. Dan draai ik om en loop ik weg.. Jammer dan voor die fietser dat die een puber aan zijn pedaal heeft.
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

In deze heb je gelijk: ik had die van mij ook bij me geroepen, losloopgebied of niet. Verwacht dat ook van andere hondeneigenaren dat ze hun honden niet zomaar bij die van mij laten, geldt voor die van mij voor iedereen in dat gebied.
Als fietser zou ik gewoon door fietsen. Rent die hond alleen maar even mee, niks aan de hand. Gaat die happen, kan ie een rotschop krijgen.
Wiel
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Als ik fietser was zou ik ook een stoppen om te vragen of ze aanlijnen en anders rustig doorfietsen. Hoe sneller je gaat, hoe leuker het spelletje.

Verder moet beleefdheid wel van 2 kanten komen inderdaad, zodra mountainbikers gaan brullen 'aanlijnen' o.i.d. dan zal ik geen haast maken (als ik een hond heb die er alleen naar kijkt).

Daarbij komen mountainbikers hier vaak opeens een hoek omzeilen, ze kunnen niet verwachten dat je je honden direct aangelijnd hebt, maar tot nu toe is het altijd netjes groeten en dankjewel.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn honden moeten even aan de kant en als ze al te belangstellend kijken, gaan ze even aan de lijn of pak ik ze bij de halsband. Als ik de fietser ben, hangt het van de hond af, voor een jonge enthousiasteling die bananen in de oren heeft, stop ik, zodat zijn eigenaar hem kan komen halen. Een vriendelijke hond laat ik even meerennen en een hond die minder vriendelijk oogt brul ik weg en die keer ik de rug niet toe, voordat hij ook daadwerkelijk afdruipt.
Een eigenaar die probeert om de hond bij zich te houden (en die zich eventueel verontschuldigt, groet ik vriendelijk, kan gebeuren), een eigenaar die het normaal vindt dat de hond achter fietsers aan gaat, kan ook een brul krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”