Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tips/raad gevraagd oudere hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

tips/raad gevraagd oudere hond

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik zit met iets wat ik graag even in de groep wil gooien.
Onze oude dame (Schotse Herdershond van (op 2 dagen na) 15) heeft sinds een week of twee afwisselend goede en dunne ontlasting. Een enkele keer kan ze het snachts niet ophouden en vinden we het smorgens. Nou vind ik dat an sich geen probleem; opruimen en klaar, maar op een of andere manier lijkt het mij toch niet de bedoeling.
Verder toont ze niet ziek, lijkt ze geen pijn te hebben, is ze doorgaans haar vrolijke, maar soms wat afwezige ;-) zelf.

Omdat de ontlasting tussendoor wel goed is geloof ik niet dat ze ziek is, maar.. nou ja.. ik wil het even bij jullie in de groep gooien.

Is dit iets wat bij oudere honden voor kan komen? Kan het dus aan de leeftijd liggen?

Ze krijgt overigens Smuldier te eten, normaliter de Vlees-compleet -variant, afgewisseld met de kip-variant (enkelvoudig) en de vlees-variant (ook enkelvoudig). Er is geen verschil tussen wat ik haar voer en hoe en of het mis gaat met de ontlasting. Of het voer uit de koelkast komt of op kamertemperatuur is, maakt ook niet uit.
Ze eet tussendoor een Frolicje of hondenkoekje, maar kauwt niet (meer) op bijvoobeeld kauwstaven die wel ter beschikking zijn.

Door het eten krijgt zij primeval gelatinaat, Cholodin, en chlucosamine. Daarin is niet recent iets veranderd.
Soms krijgt ze ei door haar eten; ook dat is niet maatgevend voor het wel of niet misgaan met de ontlasting.

Het feit dat ik het op moet ruimen doet mij minder dan niets, dat is dus niet het probleem. Maar ik weet niet goed of ik nou naar de DA moet of dat dit "gewoon kan gebeuren met oudere honden"?
Zeker omdat ze verder niet ziek toont en zich volstrekt zoals zichzelf gedraagt.
Het is dus ook niet zo dat ik wil bezuinigen op een DA, maar .. nou ja.. ik heb even wat raad nodig denk ik.

Wie helpt me even op weg? Ze is onze eerste oude hond, die, toen ze hier kwam, al oud WAS... ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: tips/raad gevraagd oudere hond

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou er een tripje dierenarts aan wagen, laat je haar even grondig checken zoals ik gisteren heb gedaan bij Sjefke (die ruim 12 is).
Gewoon doorgeven wat er aan de hand is en om een klinische check-up vragen. Zelf ben ik van plan dit minimaal 1x per jaar te laten doen bij Sjefke.
Misschien is er iets aan de hand wat heel gemakkelijk verholpen kan worden, en misschien komt het inderdaad door de ouderdom. Ik zou dat persoonlijk het liefst even door mijn dierenarts laten bekijken.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Het is jammer dat je weinig van haar verleden weet. Heb je nog contact met de vorige eigenaar om eventueel vragen te stellen?

Beetle (bij ons geboren, nu 15,5 jaar) had als pup al gevoelige darmen. Het duurde heel lang voordat ze 's nachts het poepen op kon houden. Dit kon ze ook pas toen de avondmaaltijd van 18 uur naar 16 uur verschoof.
De laatste 1,5 jaar gebeurt het steeds vaker dat ik 's ochtends wat vind. Soms is ze aan de diarree en soms is het stevige ontlasting. Ik maak me hier geen zorgen over en neem het voor lief, want ik weet ook dat het bij haar altijd al gevoelig is geweest en ze hier 'aanleg' voor heeft. Beetle krijgt Rodi, af en toe Smuldier.
Wel zijn er ander dingen, bij twijfel ga ik naar de dierenarts. Zo is laatst haar bloed ook nog een keetrje onderzocht.
~Suzanne~
Zeer actief

Renske schreef:Het is jammer dat je weinig van haar verleden weet. Heb je nog contact met de vorige eigenaar om eventueel vragen te stellen?

Beetle (bij ons geboren, nu 15,5 jaar) had als pup al gevoelige darmen. Het duurde heel lang voordat ze 's nachts het poepen op kon houden. Dit kon ze ook pas toen de avondmaaltijd van 18 uur naar 16 uur verschoof.
De laatste 1,5 jaar gebeurt het steeds vaker dat ik 's ochtends wat vind. Soms is ze aan de diarree en soms is het stevige ontlasting. Ik maak me hier geen zorgen over en neem het voor lief, want ik weet ook dat het bij haar altijd al gevoelig is geweest en ze hier 'aanleg' voor heeft. Beetle krijgt Rodi, af en toe Smuldier.
Wel zijn er ander dingen, bij twijfel ga ik naar de dierenarts. Zo is laatst haar bloed ook nog een keetrje onderzocht.
Nee, ik heb geen contact met een vorige eigenaar; ze is uit het asiel gekomen en was in beslag genomen. Ik heb dus geen idee waar ze gewoond heeft of hoe of wat. Ik weet van haar idd dan ook gewoon niets ;-(
Soms is dat lastig, zoals nu.

Suzanne
BoBe
Actief
Mijn ras(sen): Alle, maar vooral bouvier / Ierse Wolfshond / poedel / terrier. En niet te vergeten mijn Cookie, grijze roodstaart papegaai. Meer lef dan alle honden tesamen.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door BoBe »

Tja, weet je ... met de leeftijd komen de gebreken. Ik heb hier een aantal ouwetjes rondlopen die allemaal zo af en toe hun dingetje hebben. Ik accepteer dat het erbij hoort en tenzij ze duidelijk aangeven dat er iets niet helemaal lekker gaat, doe ik er niets mee.

Wat ik uit jouw verhaal begrijp heeft de oude dame, behalve het ongemak, verder nergens last van. Ze valt niet reuze af, ze is niet heel erg anders van humeur, ze is niet heel erg lusteloos, ze is gewoon zichzelf. Met een hondje die gewoon verder zichzelf is zou ik niet heel snel naar de DA gaan. Tenzij je jezelf heel veel zorgen maakt, dan kun je dat ter geruststelling doen.
Groetjes,
Ylona
www.bouvierbemiddeling.nl
bouvierbemiddeling@hotmail.nl
Klik voor de uitgaven van het BouvierBemiddelingsBlad op de onderstaande link:
https://skydrive.live.com/?sc=documents ... =documents

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

BoBe schreef:Tja, weet je ... met de leeftijd komen de gebreken. Ik heb hier een aantal ouwetjes rondlopen die allemaal zo af en toe hun dingetje hebben. Ik accepteer dat het erbij hoort en tenzij ze duidelijk aangeven dat er iets niet helemaal lekker gaat, doe ik er niets mee.

Wat ik uit jouw verhaal begrijp heeft de oude dame, behalve het ongemak, verder nergens last van. Ze valt niet reuze af, ze is niet heel erg anders van humeur, ze is niet heel erg lusteloos, ze is gewoon zichzelf. Met een hondje die gewoon verder zichzelf is zou ik niet heel snel naar de DA gaan. Tenzij je jezelf heel veel zorgen maakt, dan kun je dat ter geruststelling doen.
Jij omschrijft wat ik bedoel ;-)
Ik maak me op zich geen zorgen, maar omdat ik gewoon 0 ervaring heb met (heel) senior honden wilde ik het even in de groep gooien. Er zijn vast mensen hier met meer ervaring met ouwetjes ;-)

Ik hou haar natuurlijk in de gaten en als ik ook maar half denk dat ze echt ziek is, zit ik al bij de DA.
Eigenlijk heb ik op grond van wat ik zie geen reden om aan te nemen dat ze ziek is, maar aan de andere kant kan een check-up geen kwaad....

suzanne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Suzanne123 schreef: Eigenlijk heb ik op grond van wat ik zie geen reden om aan te nemen dat ze ziek is, maar aan de andere kant kan een check-up geen kwaad....
Dat laatste dus is mijn mening. Gewoon om haar huidige toestand en conditie in kaart te laten brengen, zodat er een vergelijking gemaakt kan worden met over een half jaar/jaar. En nogmaals, het kan gemakkelijk zo zijn dat de dierenarts iets vindt of weet waardoor Guinnie niet meer in huis hoeft te poepen. Het lijkt me voor de hond zelf ook niet zo prettig om dat te doen, en er daarna de hele verdere nacht de lucht van in de neusgaten te hebben.
Is ze sinds je haar hebt wel eens gecheckt door de dierenarts?
BoBe
Actief
Mijn ras(sen): Alle, maar vooral bouvier / Ierse Wolfshond / poedel / terrier. En niet te vergeten mijn Cookie, grijze roodstaart papegaai. Meer lef dan alle honden tesamen.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door BoBe »

Niks mis mee om voor je eigen geruststelling naar de DA te gaan: dat kan ook wat geld waard zijn. En al doende leert men: gaandeweg zul je in staat zijn jezelf gerust te stellen.

Doe wat jij vindt dat je moet doen. Het is jouw hond, het is jouw geld en het is jouw gevoel.

Succes en geef de oude dame een dikke knuffel van me!
Groetjes,
Ylona
www.bouvierbemiddeling.nl
bouvierbemiddeling@hotmail.nl
Klik voor de uitgaven van het BouvierBemiddelingsBlad op de onderstaande link:
https://skydrive.live.com/?sc=documents ... =documents

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

LongFields schreef:
Suzanne123 schreef: Eigenlijk heb ik op grond van wat ik zie geen reden om aan te nemen dat ze ziek is, maar aan de andere kant kan een check-up geen kwaad....
Dat laatste dus is mijn mening. Gewoon om haar huidige toestand en conditie in kaart te laten brengen, zodat er een vergelijking gemaakt kan worden met over een half jaar/jaar. En nogmaals, het kan gemakkelijk zo zijn dat de dierenarts iets vindt of weet waardoor Guinnie niet meer in huis hoeft te poepen. Het lijkt me voor de hond zelf ook niet zo prettig om dat te doen, en er daarna de hele verdere nacht de lucht van in de neusgaten te hebben.
Is ze sinds je haar hebt wel eens gecheckt door de dierenarts?
Ik snap waar je vandaan komt en ik snap ook zeker je advies; dat is ook niet iets wat ik negeer of als "niet belangrijk" terzijde leg!

Ze is regelmatig gecheckt maar dan meer het onderzoek zoals dat gebeurd voordat er een enting ingaat (ZONDER die enting dus!!!!). Geen bloedonderzoek oid omdat daar geen enkele reden toe was.
Dat is nu voor het laatst een (even denken) maand of 5 geleden.. zoiets.

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Suzanne123 schreef: Ik snap waar je vandaan komt en ik snap ook zeker je advies; dat is ook niet iets wat ik negeer of als "niet belangrijk" terzijde leg!
Dat zie je mij toch ook nergens schrijven? :wink:
Suzanne123 schreef:Ze is regelmatig gecheckt maar dan meer het onderzoek zoals dat gebeurd voordat er een enting ingaat (ZONDER die enting dus!!!!). Geen bloedonderzoek oid omdat daar geen enkele reden toe was.
Dat is nu voor het laatst een (even denken) maand of 5 geleden.. zoiets.
Dat zijn dan al mooie ijkpunten voor haar lichamelijke conditie, prima toch?
Bloedonderzoek zou ik ook niet zomaar laten doen als er gevoelsmatig geen reden voor zou zijn trouwens.

Verder natuurlijk gewoon lekker doen (of laten) waar jij jezelf goed bij voelt.
Ik heb in eerdere posts alleen mijn eigen gevoel en ervaring opgeschreven over wat ik zou doen bij Sjefke. Bij mijn vorige ouwetje Rex heb ik het precies zo gedaan, af en toe een check naar haar algemene toestand en als er iets was waar ik me niet happy bij voelde even contact met de dierenarts en eventueel daaropvolgend een consult.
Nu heb ik ook wel een hele fijne dierenarts die ik ook telefonisch mag "lastig vallen" en hij denkt altijd heel reëel mee zonder bij voorbaat al met allerlei middeltjes en supplementen aan te komen. Dus ik ben niet bang dat me iets aangepraat of aangesmeerd wordt, ook niet bij mijn oudere honden.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Ha Suzanne,
Heel herkenbaar jouw "probleem". Onze Bo (Duitse staande van 15,5 jaar, ik kan het niet laten het te zeggen want ik ben zo trots op onze kerel) poept zelfs wisselend gedurende de dag. Hij poept diverse malen per dag en de ene keer mooie stevige drollen en de volgende wandeling is het spetter-vla.

Wij zijn met hem bij de dierenarts geweest en die zegt dat het heel veel voorkomt bij honden op die hoogbejaarde leeftijd. Darmwerking is gewoon niet meer optimaal. Wij dachten te kunnen ontdekken of het aan zijn eten lag door te "turven" wanneer en wat hij at en vervolgens hoe hij had gepoept. B.v. zoveel uur na brokjes eten poept hij zo en zoveel uur naar pens eten poept hij zus. Nou vergeet het maar want er is geen pijl op te trekken. Wat wel een beetje lijkt op te vallen (zeg ik heel voorzichtig) is dat als hij zich druk maakt, veel gewandeld heeft etc. kun je de volgende ronde dunnere poep verwachten dan als hij na de nacht moet poepen. Dus mogelijk dat darmwerking versneld bij inspanning wat kan kloppen als je bedenkt dat bij obstipatie een flinke wandeling wel eens wil helpen (bij mensen).

Wat wij ook merken is dat hij steeds harder begint te stinken (haha) als hij een scheet laat. Soms is er echt sprake van een walm die niet te harden is (maar liefde maakt..........)

Bo heeft tot nu toe maar 1 x in huis gepoept maar we gaan heel vaak met hem extra naar buiten. ongeacht wat de uitkomst is (stevig of dun) het is wel zo dat als hij moet poepen dan valt het er ook gewoon uit, dus op de stoep of waar we dan ook lopen.
Naast poepzakjes hebben wij dus ook voortaan een stuk keukenpapier bij.

Enfin, veel succes met jullie ouwetje.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kan het niet gewoon een milde giardia besmetting of iets anders zijn?
De ouwetjes die ik heb (gehad), kregen juist hardere ontlasting en moeite met poepen.

Ik zou voor de zekerheid gewoon 3 dagen ontlasting verzamelen en de gebruikelijke testen laten doen. (giardia, wormen en gist).

Tenzij er natuurlijk iets veranderd is in de samenstelling van haar voer, dan kan ze wellicht daar niet tegen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hier was de ontlasting van Billy (krasse knar van 14 :wink: ) ook wel eens dun. De da kon niets verontrustend vinden en het bleek toch met de voeding te maken. Hij verdraagt vetten wat minder goed. Ik geef dus minder vette vleessoorten en geen vellen meer. Dat kan ook makkelijk als je zelf samenstelt. De meeste kvv's zijn behoorlijk vet.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

pioenroos schreef:Kan het niet gewoon een milde giardia besmetting of iets anders zijn?
De ouwetjes die ik heb (gehad), kregen juist hardere ontlasting en moeite met poepen.

Ik zou voor de zekerheid gewoon 3 dagen ontlasting verzamelen en de gebruikelijke testen laten doen. (giardia, wormen en gist).

Tenzij er natuurlijk iets veranderd is in de samenstelling van haar voer, dan kan ze wellicht daar niet tegen.
je bent me net voor, dit is precies wat ik wilde schrijven.
het feit dat ze bejaard is maakt haar niet immuun voor giardia en andere parasieten natuurlijk ;)
juist giardia komt vaak met vlagen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
~Suzanne~
Zeer actief

Hm... Giardia... laat ik zeggen dat ik niets kan uitsluiten ;-) maar zou ze dan niet zieker moeten zijn? Dan moet ze toch in contact daarmee zijn gekomen? Zouden de andere honden dan niets moeten mankeren?

Punt van aandacht; ik neem dat nog even mee in de overweging.

Overigens is het zo dat het ook dagen achtereen goed gaat om dan weer ineens minder te zijn. De ontlasting binnen is zowel gewoon als dun, ook daar kan ik geen lijn in vinden.

Suzanne
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Suzanne123 schreef:Hm... Giardia... laat ik zeggen dat ik niets kan uitsluiten ;-) maar zou ze dan niet zieker moeten zijn? Dan moet ze toch in contact daarmee zijn gekomen? Zouden de andere honden dan niets moeten mankeren?

Punt van aandacht; ik neem dat nog even mee in de overweging.

Overigens is het zo dat het ook dagen achtereen goed gaat om dan weer ineens minder te zijn. De ontlasting binnen is zowel gewoon als dun, ook daar kan ik geen lijn in vinden.

Suzanne
ze wordt toch gewoon uitgelaten?
dan kan ze ook met giardia in aanraking komen, dat ligt zowat op elke straathoek en de ene hond is er wat bevattelijker voor dan de andere.
weet het niet zeker, maar ik denk dat dat ook met verminderde weerstand te maken zou kunnen hebben.

mijn honden waren ook niet ziek toen ze giardia hadden, wel hadden ze wisselend diarree en gewone poep en dat ging niet over.
naar giardia moet speciaal gezocht worden bij ontlastingonderzoek, daarom moet je ook ontlasting van een aantal dagen brengen.
heeft te maken met de cyclus van de parasiet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
~Suzanne~
Zeer actief

Ze wordt gelukkig gewoon uitgelaten ja ;-)

Ik snap je punt; wordt vervolgd!

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

pioenroos schreef: De ouwetjes die ik heb (gehad), kregen juist hardere ontlasting en moeite met poepen.
Hier bij Sjefke is dat inderdaad het geval. Ik heb van de dierenarts daarvoor Pro Fibre meegekregen, een soort hagelslagvorm korrels die door haar eten gaan en waar probiotica in zit, met verschillende soorten vezels erin voor de darmwerking en vertering.
Ben gisteren pas begonnen dat te geven dus weet nog niet of het voor haar helpt bij het gemakkelijker kunnen ontlasten, maar daar kom ik snel achter denk ik.
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:Misschien is het wel iets heel banaals. Als je haar uitlaat, eet ze dan van de sneeuw?
Nee, dat doet ze niet; ze snuffelt wel, maar eet niet. Bovendien is het al "gaande" (af en aan) voor een goede 2 weken nu; en toen was er nog geen sneeuw.
Voor mij "kan alles" inclusief "hoort er zo bij, bij een ouwetje" ;-)

Het "rare" is dat ze verder niet ziek is, gewoon zichzelf is, met alle rarigheidjes die er bij haar bijhoren ;-)

Suzanne
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bowie had het he laatste jaar ook regelmatig. Vooral in huis poepen. Bij hem was hetmeer dat hij het pas voelde komen, als het al op de grond lag. Heb ik nooit een probleem van gemaakt. Wel werd er zeker 2 keer per jaar grondig naar hem gekeken door de dierenarts en bloed geprikt. Pashakrijgt vanaf dit jaar ook elk jaar een gro dige check up met bloedonderzoek. Als ze 13 is geweest, ga ik dat ook twee keer per jaar doen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”