Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
van puppybrok naar volwassenbrok
Moderator: moderatorteam
- Kenzo23
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Standaard Langhaar Teckel _ Kenzo geboren:13-05-2011
Labrador _ Casper geboren:26-08-2001 - Aantal honden: 2
van puppybrok naar volwassenbrok
Heb een teckel van bijna 9 maanden oud,nou kan ik zo over naar volwassenvoer,wanneer van te voren moet je ermee beginnen om te mengen,om over te schakelen?vr gr Natalie en een poot van Kenzo
Voor altijd in mijn hart zal je nooit vergeten Kitty rust zacht.... 29-05-1998 overleden 26-06-2011

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: van puppybrok naar volwassenbrok
Wij hebben vanaf drie maanden al geen puppybrokken meer gegeven dus je zou zo over kunnen stappen
- Kenzo23
- Vaste gebruiker
Dat vind ik wel erg vroeg met 3 maanden al,in puppybrok zit veel meer eiwit en is goed voor de groei enzzz onze teckel is nou uitgegroeid dus wil er zo mee beginnen maar lijkt me verstandig om eerst te mengen...Suske schreef:Wij hebben vanaf drie maanden al geen puppybrokken meer gegeven dus je zou zo over kunnen stappen
Voor altijd in mijn hart zal je nooit vergeten Kitty rust zacht.... 29-05-1998 overleden 26-06-2011

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Zijn de meningen over verdeeld.Kenzo23 schreef:Dat vind ik wel erg vroeg met 3 maanden al,in puppybrok zit veel meer eiwit en is goed voor de groei enzzz onze teckel is nou uitgegroeid dus wil er zo mee beginnen maar lijkt me verstandig om eerst te mengen...Suske schreef:Wij hebben vanaf drie maanden al geen puppybrokken meer gegeven dus je zou zo over kunnen stappen
Op puppybrokken schijnen honden harder te groeien waar een wat gelijkmatiger groei wenselijker wordt geacht.
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Waar haal je die informatie vandaag? Dat het goed is voor de groei?Kenzo23 schreef:Dat vind ik wel erg vroeg met 3 maanden al,in puppybrok zit veel meer eiwit en is goed voor de groei enzzz onze teckel is nou uitgegroeid dus wil er zo mee beginnen maar lijkt me verstandig om eerst te mengen...Suske schreef:Wij hebben vanaf drie maanden al geen puppybrokken meer gegeven dus je zou zo over kunnen stappen
De meningen verschillen inderdaad.
Ik zou mijn hond dus niet eens pupbrokken geven..

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Inzichten veranderen
. Mijn laatste twee pups hebben geen puppybrokken gekregen.
-
Loraine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Had onze boef ook al snel van de pupbrok af. Mengen.....nou ja, men zegt het, heb het nooit gedaan. Of het laatste beetje onder in de ton.
-
Mojuan
- Zeer actief
Tegenwoordig zijn er al heel veel merken waarbij ze bij de pupbrok juist zorgen voor een rustiger groei.

- Kenzo23
- Vaste gebruiker
minhie schreef:Waar haal je die informatie vandaag? Dat het goed is voor de groei?Kenzo23 schreef:Dat vind ik wel erg vroeg met 3 maanden al,in puppybrok zit veel meer eiwit en is goed voor de groei enzzz onze teckel is nou uitgegroeid dus wil er zo mee beginnen maar lijkt me verstandig om eerst te mengen...Suske schreef:Wij hebben vanaf drie maanden al geen puppybrokken meer gegeven dus je zou zo over kunnen stappen
We weten allemaal als hondeneigenaren wel,dat het erg belangerijk is voor de groei,sterke botten,en organen enzzz als baby geef je toch ook babyvoeding en geen volwassenvoeding in het begin van de levensjaren,ik wil ook geen discussie aangaan hierover,maar weet dat er in puppyvoer meer bouwstoffen en calcium is toegevoegd,en het aan te raden is tot 9 maanden hiermee te gaan voeren!
De meningen verschillen inderdaad.
Ik zou mijn hond dus niet eens pupbrokken geven..

- Minhie
- Zeer actief
Ik denk dat de meeste hondeneigenaren hier op het hondenforum juist geen puppybrok zullen adviseren. En een pup is niet vergelijkbaar met een mens; je kan het beter vergelijken met wolven. Eten die ook puppybrokken?
Maar goed, het maakt niet zoveel meer uit zoals er al is gezegd; Je kunt het gaan mengen maar ook gewoon meteen overzetten. Maakt weinig uit.
Maar goed, het maakt niet zoveel meer uit zoals er al is gezegd; Je kunt het gaan mengen maar ook gewoon meteen overzetten. Maakt weinig uit.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
hier nooit meer puppybrok gegeven nu alleen maar kvv vroeger met brok direct volwassen brok. 1 x gedaan wat een ellende, hond die veel te snel en hard groeide met alle gevolgen van dien.Kenzo23 schreef:Heb een teckel van bijna 9 maanden oud,nou kan ik zo over naar volwassenvoer,wanneer van te voren moet je ermee beginnen om te mengen,om over te schakelen?vr gr Natalie en een poot van Kenzo

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
jaja, in de natuur lopen ook puppykonijntjes en puppybami's .... speciaal voor welpjes...Kenzo23 schreef: We weten allemaal als hondeneigenaren wel,dat het erg belangerijk is voor de groei,sterke botten,en organen enzzz als baby geef je toch ook babyvoeding en geen volwassenvoeding in het begin van de levensjaren,ik wil ook geen discussie aangaan hierover,maar weet dat er in puppyvoer meer bouwstoffen en calcium is toegevoegd,en het aan te raden is tot 9 maanden hiermee te gaan voeren!
dus allemaal onzin imo.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
angelseye2000
- Actief
Een wolf had ook geen hondenmand, of een halsband?, of een eten/drinkbak? of een borstel of kam?minhie schreef: je kan het beter vergelijken met wolven. Eten die ook puppybrokken?
Een pup heeft voeding nodig waarop ie kan groeien: veel hoogwaardige eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.
Het is belangrijk om uw pup slank te houden, zodat zijn botten kunnen groeien zonder extra belasting door overgewicht. Daarom mag hij niet maximaal eten en niet maximaal groeien.
Er zijn verschillende manieren om te bepalen hoeveel voeding u geeft.
1. Een percentage van het ideale gewicht op volwassen leeftijd. Dit ligt tussen 2 procent voor de grote rassen en 8 procent voor de kleine rassen.
2. Een percentage van het werkelijke gewicht. Dit ligt tussen 3 procent voor de grote rassen en 10 procent voor de kleine rassen.
3. U voert met uw ogen. Groeit de pup goed en blijft hij slank zonder dat zijn ribbetjes uitsteken, dan krijgt hij voldoende voeding binnen. Wordt hij mager, dan geeft u meer.
Bij brokken hanteert men soms ook de richtlijn: dat ie bij elke maaltijd net zo veel eten mag als hij in tien minuten naar binnen kan werken, daarna het eten weghalen.
De pup moet altijd een beetje hongerig blijven, mag niet te snel groeien of mollig en dik worden, maar wel slank, actief en lenig blijven.
Men moet leren om naar zijn/haar pup te kijken.
Succes.
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
- Minhie
- Zeer actief
Wat heeft een hondenmand, halsband, een bak, borstel of kam te maken met voer en het verteringsstelsel?
Mijn hond kan prima zonder dit alles, als ik de in goede omgeving zou wonen wat betreft de halsband.
Ook prima zonder brokken trouwens.
Mijn hond kan prima zonder dit alles, als ik de in goede omgeving zou wonen wat betreft de halsband.

- dagmar88
- Zeer actief
angelseye2000 schreef: Een pup heeft voeding nodig waarop ie kan groeien: veel hoogwaardige eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Honden zijn geen wolven idd, maar de inwendige bouw komt wel degelijk overeen. Ik heb het dan over maag-darm stelsel.
Maar goed de wolven buiten beschouwing gelaten. Een hond in het wild, gaat die speciaal voer uitzoeken voor een pup of oudere hond? je kan natuurlijk wel naar wilde honden kijken, die zijn er ook namelijk.
Maar goed de wolven buiten beschouwing gelaten. Een hond in het wild, gaat die speciaal voer uitzoeken voor een pup of oudere hond? je kan natuurlijk wel naar wilde honden kijken, die zijn er ook namelijk.

- sas&Billy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Er zijn er al veel voor mij die het ookal gezegd hebben, maar puppybrokken zijn een beetje een goeie verkoopstruc eigenlijk. Alle brokken tegenwoordig, of toch de meesten, zijn samengeperst graan met nog wat extra s erin die hun dan vlees noemen.Puppybrokken hebben geloof ik meer eiwitten??? (ik kan fout zijn) maar in ieder geval zorgen ze er wel eens voor dat pups te snel gaan groeien, en als je al eentje met standaard kromme pootjes hebt wil je dat liever niet...
Dus je kan gewoon overgaan, geen probleem.
Gezien teckels nogal kromme pootjes hebben en een gevoelige rug is het wel belangrijk hem een goeie brok te geven (als je alleen brok wil geven) dan heb je alweer wat minder risico op gewrichtsproblemen later.
Ben je misschien te vinden voor KVV? vers vlees.
Mijn teckel is er dol op!
(wat een poepie op die foto trouwens
)
Dus je kan gewoon overgaan, geen probleem.
Gezien teckels nogal kromme pootjes hebben en een gevoelige rug is het wel belangrijk hem een goeie brok te geven (als je alleen brok wil geven) dan heb je alweer wat minder risico op gewrichtsproblemen later.
Ben je misschien te vinden voor KVV? vers vlees.
Mijn teckel is er dol op!
(wat een poepie op die foto trouwens
-
angelseye2000
- Actief
Net zoveel als puppybrokken te maken hebben met wolven.minhie schreef:Wat heeft een hondenmand, halsband, een bak, borstel of kam te maken met voer en het verteringsstelsel?
Maar ik snap je punt.
Mijn punt is dat je een wolf niet meer 1 op 1 kunt vergelijken met de huishond van vandaag.
-
angelseye2000
- Actief
Grappig. Ik heb een gedeelte van mijn mail, waaronder deze quote, van een barf site.dagmar88 schreef:angelseye2000 schreef: Een pup heeft voeding nodig waarop ie kan groeien: veel hoogwaardige eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.Ik geef m'n honden liever hun hele leven lang wat fatsoenlijks.
op puppy voeding in het algemeen.
- Jeannettebo
- Zeer actief
maar het verteringsstelsel wel degelijk met wilde honden, met wolven trouwens ook als je kijkt naar de lengte van de darm etc. In het koppie en in het sociale gedrag misschien niet, maar lichamelijk wel degelijk, dat zie je al aan de buitenkant(opgetrokken buiklijn= korte dunne darm= carnivoor)angelseye2000 schreef:Net zoveel als puppybrokken te maken hebben met wolven.minhie schreef:Wat heeft een hondenmand, halsband, een bak, borstel of kam te maken met voer en het verteringsstelsel?![]()
Maar ik snap je punt.
Mijn punt is dat je een wolf niet meer 1 op 1 kunt vergelijken met de huishond van vandaag.

-
angelseye2000
- Actief
Wilde honden en wolven zorgen er zo wie zo voor dat hun puppy's voldoende voeding krijgen. Ze geven hun kroost eerder (genoeg) voeding dan zichzelf.Jeannettebo schreef:Honden zijn geen wolven idd, maar de inwendige bouw komt wel degelijk overeen. Ik heb het dan over maag-darm stelsel.
- dagmar88
- Zeer actief
angelseye2000 schreef:Grappig. Ik heb een gedeelte van mijn mail, waaronder deze quote, van een barf site.dagmar88 schreef:angelseye2000 schreef: Een pup heeft voeding nodig waarop ie kan groeien: veel hoogwaardige eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.Ik geef m'n honden liever hun hele leven lang wat fatsoenlijks.
Blijkbaar ga je uit van brokken maar ik doelde meer
op puppy voeding in het algemeen.
Dan heb je niet bijster veel aan hoe veel versvoer je zou moeten geven.
-
Muk
Puppybrokken zijn een verkooptruc. Ik zou dit nooit geven, gewoon omdat (zeker bij de grotere hondenrassen) dit kan leiden tot groeipijnen,omdat de pup te snel en ongelijkmatig groeit. Juist door het teveel aan eiwitten en calcium in de puppybrokken. En ja, dat is onderzocht. Tegenwoordig zijn er merken die dit hebben aangepast.
TS kan dus veilig overstappen op volwassenbrokken.
TS kan dus veilig overstappen op volwassenbrokken.
- Jeannettebo
- Zeer actief
uiteraard, maar gaan zij een konijn laten lopen omdat het de verkeerde verhoudingen heeft?angelseye2000 schreef:Wilde honden en wolven zorgen er zo wie zo voor dat hun puppy's voldoende voeding krijgen. Ze geven hun kroost eerder (genoeg) voeding dan zichzelf.Jeannettebo schreef:Honden zijn geen wolven idd, maar de inwendige bouw komt wel degelijk overeen. Ik heb het dan over maag-darm stelsel.

-
angelseye2000
- Actief
Er zijn misschien meer overeenkomsten dan verschillen, maar 1 op 1 is een ander verhaal.Jeannettebo schreef:maar het verteringsstelsel wel degelijk met wilde honden, met wolven trouwens ook als je kijkt naar de lengte van de darm etc. In het koppie en in het sociale gedrag misschien niet, maar lichamelijk wel degelijk, dat zie je al aan de buitenkant(opgetrokken buiklijn= korte dunne darm= carnivoor)angelseye2000 schreef:Net zoveel als puppybrokken te maken hebben met wolven.minhie schreef:Wat heeft een hondenmand, halsband, een bak, borstel of kam te maken met voer en het verteringsstelsel?![]()
Maar ik snap je punt.
-
angelseye2000
- Actief
Waar zeg ik dat?Jeannettebo schreef: uiteraard, maar gaan zij een konijn laten lopen omdat het de verkeerde verhoudingen heeft?
- Jeannettebo
- Zeer actief
jij hebt het over de juiste verhoudingen en dat het anders is voor pups, denk je dat wilde honden daar rekening mee houden als ze een konijn vangenangelseye2000 schreef:Waar zeg ik dat?Jeannettebo schreef: uiteraard, maar gaan zij een konijn laten lopen omdat het de verkeerde verhoudingen heeft?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn hond ziet er van binnen nog steeds zo goed als hetzelfde uit als een wolf vwb zijn spijsvertering, daar hebben halsbandjes en mandjes niks mee te maken.angelseye2000 schreef:Een wolf had ook geen hondenmand, of een halsband?, of een eten/drinkbak? of een borstel of kam?minhie schreef: je kan het beter vergelijken met wolven. Eten die ook puppybrokken?![]()
Een pup heeft voeding nodig waarop ie kan groeien: veel hoogwaardige eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.
Het is belangrijk om uw pup slank te houden, zodat zijn botten kunnen groeien zonder extra belasting door overgewicht. Daarom mag hij niet maximaal eten en niet maximaal groeien.
Er zijn verschillende manieren om te bepalen hoeveel voeding u geeft.
1. Een percentage van het ideale gewicht op volwassen leeftijd. Dit ligt tussen 2 procent voor de grote rassen en 8 procent voor de kleine rassen.
2. Een percentage van het werkelijke gewicht. Dit ligt tussen 3 procent voor de grote rassen en 10 procent voor de kleine rassen.
3. U voert met uw ogen. Groeit de pup goed en blijft hij slank zonder dat zijn ribbetjes uitsteken, dan krijgt hij voldoende voeding binnen. Wordt hij mager, dan geeft u meer.
Bij brokken hanteert men soms ook de richtlijn: dat ie bij elke maaltijd net zo veel eten mag als hij in tien minuten naar binnen kan werken, daarna het eten weghalen.
De pup moet altijd een beetje hongerig blijven, mag niet te snel groeien of mollig en dik worden, maar wel slank, actief en lenig blijven.
Men moet leren om naar zijn/haar pup te kijken.
Succes.
en ja mijn pups zijn altijd mollig en toch erg levendig, gezond etc. ik doe het helemaal fout ook

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wel qua spijsvertering en voor welpjes zijn er nog steeds geen puppykonijntjes.angelseye2000 schreef:Net zoveel als puppybrokken te maken hebben met wolven.minhie schreef:Wat heeft een hondenmand, halsband, een bak, borstel of kam te maken met voer en het verteringsstelsel?![]()
Maar ik snap je punt.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en dus? puppybrokjes geven ze? Nee dus gewoon het eten wat ze zelf ook eten.angelseye2000 schreef:Wilde honden en wolven zorgen er zo wie zo voor dat hun puppy's voldoende voeding krijgen. Ze geven hun kroost eerder (genoeg) voeding dan zichzelf.Jeannettebo schreef:Honden zijn geen wolven idd, maar de inwendige bouw komt wel degelijk overeen. Ik heb het dan over maag-darm stelsel.