Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontwormen van de buitenhond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Joop De Microob
Vaste gebruiker
Aantal honden: 5

Ontwormen van de buitenhond

Ongelezen bericht door Joop De Microob »

Ik heb hier geen topic over kunnen vinden met de zoekfunctie.

Ik heb mijn honden sinds een tijdje buiten in kennels zitten, met als ondergrond normale stoeptegels.
Ik ontworm 4 x per jaar. Nu hoor ik uit bepaalde hoeken dat het verstandig is om je buitenhonden iedere maand te ontwormen aangezien eitjes via de ontlasting ook in de grond gaan zitten en de hond zodoende dus t gehele jaar door wormen heeft.

Wie weet hier meer vanaf en kan me vertellen wat het juiste is om te doen?

Bedankt!
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: Ontwormen van de buitenhond

Ongelezen bericht door kloesje »

Dan zou ik gewoon wat vaker de ontlasting tussendoor laten checken door de dierenarts, maar ik zou niet nog meer gif in mijn hond stoppen wanneer dit niet noodzakelijk is.
Afbeelding
Joop De Microob
Vaste gebruiker

Das waar maar allicht is er een mildere ontwormer bekend onder de mensen die vaker moeten wordem
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

eh... dat zie ik anders.

Je kunt niets doden wat er niet is; dus preventief ontwormen is an sich zinloos.

Als je wormen vermoedt kun je mest-onderzoek doen.
Ook als je geen wormen vermoedt, maar zekerheid wilt kun je periodiek, bijvoorbeeld 1 x per kwartaal mestonderzoek doen. Mocht dan blijken dat er eitjes oid gevonden worden kun je gericht tegen die worm medicatie geven. Dat vermindert de gif-inname bij de hond met een factor (reken zelf maar uit).

Het is zinloos (en gevaarlijk) om zomaar elke maand een gif in je hond te duwen ongeacht hoe "mild" dat is.

Suzanne
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door cybert2 »

4 keer per jaar? :80: Wat veel. Ik zou een mestonderzoek laten doen..
Groet, Janine
~Suzanne~
Zeer actief

cybert2 schreef:4 keer per jaar? :80: Wat veel. Ik zou een mestonderzoek laten doen..
4 x per jaar is het algemeen geldende DA- advies.
In mijn beleving zinloos en gevaarlijk omdat er doorgaans onnodig gif in de hond komt.

Suzanne
Joop De Microob
Vaste gebruiker

Hebben er mensen met buitenhonden gereageerd, wat dat maak ik niet op uit de reacties

Gif puntje is nu wel vermeld.
~Suzanne~
Zeer actief

Joop De Microob schreef:Hebben er mensen met buitenhonden gereageerd, wat dat maak ik niet op uit de reacties
Ik heb geen buitenhonden maar dat maakt voor de redenering niet uit.
Zelfs als het zo is dat de KANS groter is op wormen zou je kunnen besluiten vaker te testen op de aanwezigheid van worm(eitjes).

Het is onmogelijk iets de doden wat er niet is. Preventief ontwormen heeft dus nul zin, noch voor binnen- noch voor buitenhonden.

In jouw gedachtengang is het logischer om 1 x per maand ipv 1 x per kwartaal op wormen te testen.

ALS er dan wat gevonden wordt, kun je er (gericht) een middel (= gif) ingooien.
Overigens ;-) ALS er wormen gevonden worden vind ik wel dat je moet ontwormen!
Ik ben dus niet noodzakelijkerwijs tegen ontwormen, maar wel als er wormen ZIJN ;-)

Suzanne
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

zover ik weet van een vriendin die haar honden buiten heeft ontwormt ze zo'n 2 tot 3x per jaar omdat ze ook katten heeft die buiten lopen en 1 die binnen zit eet nog wel eens de kattenbak leeg.
Het maakt niet uit qua frequentie of je hond binnen of buiten zit, besmetting van wormen komt via ontslasting aan de grond die in de vacht blijft hangen of via vlooien (lintworm)
Heeft wat mij betreft niet veel te maken met de dichtheid waarin ze verblijven omdat honden geen grazers zijn. Even de vergelijking met weidegang dieren maken want dat is wel een reden om grazers vaak te ontwormen.

Wat mij betreft zet ik mijn vraagtekens bij jou stelling en ik zou, als je vermoed dat deze stelling waarheid betreft ingaan op de suggestie wat betreft mest/ontlasting onderzoek tussendoor.
Met dit onderzoek bekijkt de dierenarts of laborant of er eitjes of stukjes lintworm in de ontlasting zit die kan wijzen op een wormenbesmetting
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

hier kennelhonden, ontworm alleen als pup en als ik een wormeninfectie constateer of vermoed.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Joop De Microob
Vaste gebruiker

Geen idee of het op waarheid berust. Dat is grotendeels de vraag, klopt het dat een buitenhond het gehele jaar door wormen heeft?

Mijn honden ontlasten in de kennel, en eitjes gaan net zo makkelijk in de grond zitten en daarmee de hond weer besmetten. Wormen hebben hoeft niet te betekenen dat je hond er ziek van is.

Ik kan een aantal maanden niet wormen en dan de ontlasting laten bekijken, maar met een vraag is niets mis lijkt me zo. Geen zorgen de honden zijn nog niet vergiftigd :lol1:
Joop De Microob
Vaste gebruiker

Dankje Selena, al zit er nog wel in verschil tussen een betonnen vloer of betegeling.
Selena
Zeer actief

Een deel zit op beton, andere deel zit op aarde met houtmot. Ga met allemaal hetzelfde om :wink:

cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby

Ongelezen bericht door cybert2 »

Joop De Microob schreef:Hebben er mensen met buitenhonden gereageerd, wat dat maak ik niet op uit de reacties

Ik begrijp niet wat het fenomeen buitenhond er mee te maken heeft. Je laat hun mest onderzoeken als je wormeninfectie vermoedt. Appeltje, eitje lijkt me.
Groet, Janine
Joop De Microob
Vaste gebruiker

Top Selena

@ Inge O, hoe zit het met advocate. Enerzijds adviseert de DA om 4x per jaar te ontwormen. Maar er is geen probleem om elke 4 weken advocate te geven tegen vlooien e.d., maar dit is tevens een volledig ontwormingsmiddel.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Inge O schreef:
EschaenStefanie schreef:zover ik weet van een vriendin die haar honden buiten heeft ontwormt ze zo'n 2 tot 3x per jaar omdat ze ook katten heeft die buiten lopen en 1 die binnen zit eet nog wel eens de kattenbak leeg.
ook dat is overbodig want honden- en kattenwormen zijn niet dezelfde.
Joop De Microob schreef:maar allicht is er een mildere ontwormer bekend onder de mensen die vaker moeten wordem
geen enkel wormmiddel wordt zomaar 'voor de lol' giftig gemaakt, er wordt altijd gezocht naar stoffen die liefst zo giftig mogelijk zijn voor de worm en zo min giftig mogelijk voor het dier dat moet ontwormd worden.

en ja, ik heb buitenhonden - niet in kennels, nog erger zelfs : ze lopen hun hele leven buiten op het erf/bos waar hun mest zelfs grotendeels blijft liggen (wat bij jou neem ik aan niet het geval zal zijn).

nu is de natuur niet voor één gat te vangen natuurlijk, wat dacht je hoe wilde dieren die niet ontwormd worden dit oplossen? juist, die worden immuun en hebben zo tijdens hun volwassen leven amper nog last van wormen :idea: .

jonge honden moeten inderdaad een aantal keer netjes ontwormd worden maar eens die periode voorbij dient het routinematig ontwormen eerder ter spijzing van de kas van de da of apotheker dan dat het nut heeft voor je hond - tenzij je ze echt in metershoge drek zou laten lopen maar dat is neem ik aan ook niet aan de orde :wink: ?
Dat verklaart wel dat ik bij de volwassen honden nooit wormen zie en bij de jonge buitenhonden toch nog regelmatig. Ik ben nu een kruidenproduct aan het testen bij Bolletje wat elke maand 3 dagen achter elkaar gegeven moet worden.
Zij heeft nu twee keer een fikse worminfectie gehad en dan moet er toch wel veel zooi in zo'n hondje. Het spul heet Verm-X en ik ben erg benieuwd of ik nog wormen ga zien.

edit typo's
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb een 'soort' buitenhonden, dat wil zeggen , ze lopen op eigen terrein en komen in aanraking met uitwerpselen van wild zoals vos, marter reeën, herten en ander (on)gedierte. Onze honden worden iet echt bewust ontwormd maar in de zomermaanden/showseizoen gebruik ik af en toe pipetten zoals Advocate en Stronghold en enkel een teef met pups wordt bewust ontwormd als haar pups ook ontwormt worden.
Sandra
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

hier wordt de moederhond alleen voor de dracht ontwormd en de geboren puppen worden 2 x ontwormd in het nest. De rest van het hele beestenspul wordt niet of nauwelijks ontwormd. In 2011 heb ik ze voor het eerst sinds jaaaaren een keer ontwormd. geen wormen te vinden dus was overbodig. ( t zijn allemaal buitenhonden maar in de kennels liggen houten vloeren)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Joop De Microob schreef:Ik heb hier geen topic over kunnen vinden met de zoekfunctie.

Ik heb mijn honden sinds een tijdje buiten in kennels zitten, met als ondergrond normale stoeptegels.
Ik ontworm 4 x per jaar. Nu hoor ik uit bepaalde hoeken dat het verstandig is om je buitenhonden iedere maand te ontwormen aangezien eitjes via de ontlasting ook in de grond gaan zitten en de hond zodoende dus t gehele jaar door wormen heeft.

Wie weet hier meer vanaf en kan me vertellen wat het juiste is om te doen?

Bedankt!
mijn honden worden niet ontwormt, zowel de binnen- als de buitenhonden dus niet.
Niet nodig, geen wormen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dat gif puntje is wel enorm belangrijk, ik ben mijn hond er nl. bijna aan verloren oh ja.. een buitenhond
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joop De Microob
Vaste gebruiker

tegen demodex wordt het ook meegegeven. 3x elke 3 weken een pipet ...dus ook 3 voledig ontwormen
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Worden kennelhonden niet uitgelaten?
Laatst gewijzigd door Pemba op 31 jan 2012 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Joop De Microob
Vaste gebruiker

er is ook niemand die gezegd heeft dat het iets met elkaar te maken heeft, of wel?
Selena
Zeer actief

Pemba schreef:Worden kennelhonden niet uitgelaten?
mijne wel, op eigen terrein (weiland) waar poep niet weggeschept wordt. Gebeurt wel eens ongelukje in de kennel dat weggeschept wordt. De kennels met betonnen ondergrond worden eens in de zoveel tijd geschrobt met citronella, degene op houtmot krijgen schoon mot.

Joop De Microob
Vaste gebruiker

Hier ook, maar niet zo vaak als een binnenhond. Vloeren worden eens per week geschrobd met dettol.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
mijne wel, op eigen terrein (weiland) waar poep niet weggeschept wordt. Gebeurt wel eens ongelukje in de kennel dat weggeschept wordt. De kennels met betonnen ondergrond worden eens in de zoveel tijd geschrobt met citronella, degene op houtmot krijgen schoon mot.

hier worden ze ook op eigen terrein (weiland) uitgelaten, poep wordt wel weggeschept. Ongelukjes in de kennel ook. Daarnaast 1x in de week/2weken worden de kennels met citronella uitgedaan.

de honden zitten hier wisselend op straatwerk & beton, ga met allen het zelfde om.

ontwormen als pup in het nest (met 3 & 5 weken) daarna enkel bij vermoeden wormbesmetting na ontlasting onderzoek & de zogende teef doe ik enkele dagen nadat de pups gedaan zijn, dus 3 wk + 2 dagen & 5 wk + 2 dagen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hier wel hoor, net zoveel als de honden die binnenzitten, neem ze nl. allemaal tegelijk mee... :wink:
En ze zijn hier ook kennel zindelijk overigens. Er kan natuurlijk een keer iets mis gaan met diarree oid maar dat is dan het enige... Daarom zitten alle honden hier ook eerst altijd binnen, eerst zindelijk worden...
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Ik ontworm mijn honden nooit, alleen als pup. En ze hebben nog nooit wormen gehad. Ik ent ook niet na de puberteit, behalve tegen Weil.
Mijn kennel honden laat ik net zoveel uit als de rest. En ze ontlasten zich niet in de kennel. Ik zou niet weten waarom je dat preventief zou willen doen bij een gezonde hond, zeker 4 x per jaar, laat staan elke maand.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Joop De Microob schreef:Top Selena

@ Inge O, hoe zit het met advocate. Enerzijds adviseert de DA om 4x per jaar te ontwormen. Maar er is geen probleem om elke 4 weken advocate te geven tegen vlooien e.d., maar dit is tevens een volledig ontwormingsmiddel.
Advocate is geen volledig ontwormingsmiddel :neenee: . Het werkt vooral tegen mijten en ook tegen vlooien, rond-, hart- en longworm. Dus niet tegen bv lintworm.

Als een hond schurft heeft zal je dat middel wel zo vaak in moeten zetten omdat je anders niet van de schurft afkomt. Mijten en vlooien zijn gewoon moeilijker te bestrijden dan wormen.
Dit is nou niet bepaald een onschuldig middel. Het is en blijft gif, wat je hond (ook) binnenkrijgt.

Ik denk overigens niet dat een DA zo gauw Advocate zal voorschrijven alleen tegen vlooien. In de bijsluiter staat dit bij indicatie; Voor honden die lijden aan, of risico lopen op, gemengde parasitaire infecties:.
Tegen vlooien en/of wormen bestaan betere, gerichtere en minder hondbelastende alternatieven.

Ik zou Advocate alleen inzetten als mijn hond een schurftinfectie heeft. Ik vind dat middel over-kill, als het om wormen of vlooien gaat. Ik zou in dat geval wat anders nemen.
Maar zowel voor vlooien als voor wormen geldt voor mij, eerst zien dan behandelen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Joop De Microob
Vaste gebruiker

Doeltreffend tegen:

Vlooien, vlooienlarven en bijtende luizen.
Oormijten, schurftmijten, demodex.
Rondwormen (incl. L4).
Hartwormen en longwormen
Mijn DA adviseerde me advocate als volledige ontwormer voor mn pups op 8 weken en 12 weken oud, om zo ook direct een evt demodex de kop in te drukken, aangezien het ras daar vrij gevoelig voor is.

Is lintworm een voorkomend iets bij pups van die leeftijd, of is een slecht advies geweest van de DA om mee te geven als voledige ontwormer voor pups?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”