Moderator: moderatorteam
Maar ze moeten ook niet van die idiote dingen verzinnen als verplichte showkwalificatiesNanna schreef:Maar als je om te fokken showkwalificaties nodig hebt kun je die niet krijgen omdat ze zich op de show doodlachen om jouw atletische hond en liever zo'n atypische breje bully spierbal zien.Valerie schreef: Met Jigzy kan ik niet op een show komen (te atletisch, en dat voor een staffordshire bull terrier wat atletische honden horen te zijn) maar ze heeft toch een goede FCI stamboom.Tot zover je stamboom.
Maar die showkwalificaties zijn toch alleen nodig om eventueel te voldoen aan de eisen van de rasvereniging? Niet om een stamboom te krijgen. Daarvoor heb je alleen maar twee ouderdieren met stamboom voor nodig.Nanna schreef:Da's weer een heel andere discussieValerie schreef: Maar ze moeten ook niet van die idiote dingen verzinnen als verplichte showkwalificaties
En hoeveel k*t Duitse Herders heb je al gezien uit de broodfok? Op de 1000den honden dat ze verkopen, mag er dan af en toe ook wel eens eentje tussen zitten die EN op het ras lijkt EN die gezond is.Nanna schreef: Zo liep er een Duitse herder met een kaarsrechte rug, beetje Rintintinachtig.
Ach, Nanna is een beetje doorgeslagen. Dat Nanna niks meer heeft met stamboomfokkers is inmiddels wel duidelijk. Alsof alle stamboomfokkers geobsedeerd door geld zijn en de gezondheid van ondergeschikt belang vinden. Ik kan dit topic dan ook niet serieus nemen.renee-uk schreef:laten we vooral de broodfok gaan promoten
hoe heerlijk is het te weten dat er nog meer teven uitgebuit en uitgewoond worden en nog meer reutjes zich het apelazerus dekken en na een paar jaar totaal op zijn om een hamer op hun kop te krijgen en te worden vervangen door een volgende.
geen hand vol maar een land vol immers
alles voor een gezonde rashond nietwaar
Hear hear!renee-uk schreef:laten we vooral de broodfok gaan promoten
hoe heerlijk is het te weten dat er nog meer teven uitgebuit en uitgewoond worden en nog meer reutjes zich het apelazerus dekken en na een paar jaar totaal op zijn om een hamer op hun kop te krijgen en te worden vervangen door een volgende.
als je die honden niet koopt hoe gebruik je dan het goede genenmateriaal?Inge O schreef:maar daar heeft het op zich toch niks mee te maken? niemand zegt toch dat de broodfokkers moeten doorgaan zoals ze bezig zijn maar omdat ze zo fout bezig zijn hoef je toch ook niet het daar nog aanwezige goede genenmateriaal weg te gooien?renee-uk schreef:laten we vooral de broodfok gaan promoten
je vraagt daardoor toch niet dat mensen broodfokpuppen gaan kopen?
het gáát toch juist om dat uitwonen?Nanna schreef: Ik vind die hond er eerlijk gezegd qua uiterlijk (en dan doel ik niet op lichamelijke toestand want ze ziet er uitgewoond uit) béter uitzien dan wat gepromoot wordt als de sublieme kampioen...
Nu trek je ook gelijk wel plaatjes tevoorschijn van de ergste soort fokkers ook.renee-uk schreef:want kijk eens wat een gezonde honden er uit de broodfok komen, en daar doen we het voor immers:
Ik denk het laatste. Als je al broodfok promoot boven stamboomfok, dan ben je je gezonde verstand behoorlijk aan het verliezen ja.renee-uk schreef:het gáát toch juist om dat uitwonen?Nanna schreef: Ik vind die hond er eerlijk gezegd qua uiterlijk (en dan doel ik niet op lichamelijke toestand want ze ziet er uitgewoond uit) béter uitzien dan wat gepromoot wordt als de sublieme kampioen...
ben je nou echt helemaal zo doorgeslagen dat je alle redelijkheid kwijt bent?
Inderdaadbouvierpoedel schreef:Nu trek je ook gelijk wel plaatjes tevoorschijn van de ergste soort fokkers ook.renee-uk schreef:want kijk eens wat een gezonde honden er uit de broodfok komen, en daar doen we het voor immers:
Maar die plaatjes kun je ook zien van de zogenaamde goede fokkers die van het padje af zijn geraakt en hun handel in beslag is genomen.
In mijn ogen praat je hiermee de broodfok goed en steun je daardoor direct (door eventueel bij een broodfokker langs te gaan voor een dekking) en indirect (door een broodfokhond te gebruiken voor een dekking) de broodfokkerij. Als je dan toch nieuw genenmateriaal in zou willen brengen, kijk dan eens naar de pretnesten. Daar lopen ook hele mooie honden tussen die niet onderdoen voor een rashond.Inge O schreef:kan je me uitleggen op welke manier je die ondersteunt door een paar zaadcelletjes af te troggelen van een reu uit hun fok?Muk schreef:Het idee dat je de broodfok nog financieel ondersteunt met zo'n gedachtengang is te absurd voor woorden.
Helemaal mee eens!renee-uk schreef:het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.
in mijn ogen is dat over lijken gaan, letterlijk!
en die plaatjes waren de eerste twee hits op google - broodfok, ik heb niks speciaal uitgezocht om te schockeren
ja inderdaad, helemaal mee eensMuk schreef:In mijn ogen praat je hiermee de broodfok goed en steun je daardoor direct (door eventueel bij een broodfokker langs te gaan voor een dekking) en indirect (door een broodfokhond te gebruiken voor een dekking) de broodfokkerij. Als je dan toch nieuw genenmateriaal in zou willen brengen, kijk dan eens naar de pretnesten. Daar lopen ook hele mooie honden tussen die niet onderdoen voor een rashond.Inge O schreef:kan je me uitleggen op welke manier je die ondersteunt door een paar zaadcelletjes af te troggelen van een reu uit hun fok?Muk schreef:Het idee dat je de broodfok nog financieel ondersteunt met zo'n gedachtengang is te absurd voor woorden.
Ik geloof dat jij teveel de andere en dat is de ergste kant op denkt qua broodfokkers.renee-uk schreef:het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.
en die plaatjes waren de eerste twee hits op google - broodfok, ik heb niks speciaal uitgezocht om te schockeren
broodfokkers hebben geen bordje boven hun hoofd waar 'broodfokker' op staat natuurlijk, niemand zegt dat alle rashondenfokkers goed bezig zijn.bouvierpoedel schreef: Nu trek je ook gelijk wel plaatjes tevoorschijn van de ergste soort fokkers ook.
Maar die plaatjes kun je ook zien van de zogenaamde goede fokkers die van het padje af zijn geraakt en hun handel in beslag is genomen.
En dat zou nog niet zo erg zijn als dat niet bijna onmiddellijk betekend dat een normaal neuzige ChowChow nooit de benodigde kwalificatie voor de fok kan halen omdat de keurmeester vind dat de moderne kop het ideaalbeeld is.Inge O schreef:
zeg nooit 'nooit', in belgië is showen sinds kort wél verplicht om je stamboom verder te kunnen zetten.
Hier ook.Muk schreef:Helemaal mee eens!renee-uk schreef:het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.
Idd.Valerie schreef:Je kunt ook bedenken hoe het komt dat de "broodfokhonden" er anders uitzien? Bv ze komen niet op shows..
Ik geloof dat dat 1 van de optie's zou kunnen zijn van IngeO die jij aanhaald.?Muk schreef:In mijn ogen praat je hiermee de broodfok goed en steun je daardoor direct (door eventueel bij een broodfokker langs te gaan voor een dekking) en indirect (door een broodfokhond te gebruiken voor een dekking) de broodfokkerij. Als je dan toch nieuw genenmateriaal in zou willen brengen, kijk dan eens naar de pretnesten. Daar lopen ook hele mooie honden tussen die niet onderdoen voor een rashond.Inge O schreef:kan je me uitleggen op welke manier je die ondersteunt door een paar zaadcelletjes af te troggelen van een reu uit hun fok?Muk schreef:Het idee dat je de broodfok nog financieel ondersteunt met zo'n gedachtengang is te absurd voor woorden.
ja natuurlijk, het ligt aan mij maar dat zei ik eerder ook albouvierpoedel schreef:Ik geloof dat jij teveel de andere en dat is de ergste kant op denkt qua broodfokkers.renee-uk schreef:het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.
Maar ik kan de gedachtengang van Nanna wel voorstellen.
Je ziet soms hele mooi oude typjes lopen die in de stamboomwereld al lang niet meer voorkomen.
Nu haal jij de ergste handel die je je voor kan stellen in je hoofd ,maar wat te denken van de ergste show/stamboom hondjes zoals de Cavelier.
Die hoeven dan wel niet iedere loopsheid pups te produceren maar de ellende die ze met zich meer dragen kan net zo erg zijn als een broodfok teefje die haar hele leven pups moet baren.
Alle 2 toch een kutleven.??![]()
Dus vanuit die optiek is er niet echt verschil.
En de discussie is ook niet of je ze echt moet gebruiken maar als voorbeeld van hoe het ook zou kunnen.