Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broodfok versus stamboomfok

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Re: broodfok versus stamboomfok

Ongelezen bericht door Kit »

Die onderste Chow is net een Leeuwenwelpje :mrgreen: :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Binnen de stamboomhonden heb je ook show- en werklijnen die ver van elkaar af staan :wink: Met Jigzy kan ik niet op een show komen (te atletisch, en dat voor een staffordshire bull terrier wat atletische honden horen te zijn) maar ze heeft toch een goede FCI stamboom. Ik weet praktisch alles over haar voorouders. Dat heb je met een broodfokhondje niet.
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
Valerie schreef: Met Jigzy kan ik niet op een show komen (te atletisch, en dat voor een staffordshire bull terrier wat atletische honden horen te zijn) maar ze heeft toch een goede FCI stamboom.
Maar als je om te fokken showkwalificaties nodig hebt kun je die niet krijgen omdat ze zich op de show doodlachen om jouw atletische hond en liever zo'n atypische breje bully spierbal zien. :19: Tot zover je stamboom.
Maar ze moeten ook niet van die idiote dingen verzinnen als verplichte showkwalificaties :engel:
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Nanna schreef:
Valerie schreef: Maar ze moeten ook niet van die idiote dingen verzinnen als verplichte showkwalificaties :engel:
Da's weer een heel andere discussie :engel:
Maar die showkwalificaties zijn toch alleen nodig om eventueel te voldoen aan de eisen van de rasvereniging? Niet om een stamboom te krijgen. Daarvoor heb je alleen maar twee ouderdieren met stamboom voor nodig.

Verder vind ik bij veel rassen dat het de uiterlijke kenmerken inderdaad veel te ver zijn doorgeslagen. Maar om nu broodfok als alternatief te pakken lijkt me ook niet de juiste weg. Er zit gelukkig ook nog een heel ruim gebied tussen broodfok en stamboomfokkers die show als prioriteit hebben. Mijn voorkeur (bij de labradors) ligt heel duidelijk bij de stamboomfokker met oog voor karakter, gezondheid, werklust en dan pas uiterlijk.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Nanna schreef: Zo liep er een Duitse herder met een kaarsrechte rug, beetje Rintintinachtig.
En hoeveel k*t Duitse Herders heb je al gezien uit de broodfok? Op de 1000den honden dat ze verkopen, mag er dan af en toe ook wel eens eentje tussen zitten die EN op het ras lijkt EN die gezond is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar waarom heb je honden uit de broodfok nodig om rassen gezonder te maken? Kan dit niet met honden die op z'n minst een fatsoenlijke start hebben gehad, i.p.v. bij een of andere hondenhandelaar achter in een schuur.

Er zijn toch ook duizende 'oeps' nestjes en mensen die 'n keer een nestje willen. Ik begrijp niet zo zeer dat het iedere keer over broodfok gaat, want er zijn meer dan alleen honden met stamboom of honden uit de broodfok.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

laten we vooral de broodfok gaan promoten :ok:
hoe heerlijk is het te weten dat er nog meer teven uitgebuit en uitgewoond worden en nog meer reutjes zich het apelazerus dekken en na een paar jaar totaal op zijn om een hamer op hun kop te krijgen en te worden vervangen door een volgende.
geen hand vol maar een land vol immers :cheer:

alles voor een gezonde rashond nietwaar :piew:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

want kijk eens wat een gezonde honden er uit de broodfok komen, en daar doen we het voor immers:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

renee-uk schreef:laten we vooral de broodfok gaan promoten :ok:
hoe heerlijk is het te weten dat er nog meer teven uitgebuit en uitgewoond worden en nog meer reutjes zich het apelazerus dekken en na een paar jaar totaal op zijn om een hamer op hun kop te krijgen en te worden vervangen door een volgende.

Ach, Nanna is een beetje doorgeslagen. Dat Nanna niks meer heeft met stamboomfokkers is inmiddels wel duidelijk. Alsof alle stamboomfokkers geobsedeerd door geld zijn en de gezondheid van ondergeschikt belang vinden. Ik kan dit topic dan ook niet serieus nemen.
Neeltje

Hear hear!
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:

maar daar heeft het op zich toch niks mee te maken? niemand zegt toch dat de broodfokkers moeten doorgaan zoals ze bezig zijn maar omdat ze zo fout bezig zijn hoef je toch ook niet het daar nog aanwezige goede genenmateriaal weg te gooien?

je vraagt daardoor toch niet dat mensen broodfokpuppen gaan kopen?
als je die honden niet koopt hoe gebruik je dan het goede genenmateriaal?
je gaat leuk ter dekking naar een broodfokker?
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef: Ik vind die hond er eerlijk gezegd qua uiterlijk (en dan doel ik niet op lichamelijke toestand want ze ziet er uitgewoond uit) béter uitzien dan wat gepromoot wordt als de sublieme kampioen...
het gáát toch juist om dat uitwonen?
ben je nou echt helemaal zo doorgeslagen dat je alle redelijkheid kwijt bent?
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Broodfokkers maken al jaren gebruik van de zogenaamde goede stamboom fokkers hun lijnen. :wink:
Die trekken als gezinnetje hun nette zondagse pak aan en gaan kijken bij een stamboom/show fokker zijn nestje en als ze het aan staan dan gaan ze naar huis met die pup.
Of ze laten een keer een teef dekken door een mooie stamboom hond van een gerespecteert fokker.
Ik geloof dat als je willekeurig 100 dekreu eigenaren opbelt met de vraag om een dekking kun je bij een 60 terecht als je maar betaald.
Zal er ook wel aan liggen bij welk ras.
Sommige fokkers verkopen hun overschotten ook aan de handel of broodfokkers om hun imago hoog te houden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Muk

Het idee dat je de broodfok nog financieel ondersteunt met zo'n gedachtengang is te absurd voor woorden.
Gebruik dan het genenmateriaal van pretnesten. Aan doorgefokte honden uit de broodfok heb je sowieso niets, wie weet wat voor een andere ellende je dan inkruist.
bouvierpoedel
Zeer actief

renee-uk schreef:want kijk eens wat een gezonde honden er uit de broodfok komen, en daar doen we het voor immers:

Afbeelding

Afbeelding
Nu trek je ook gelijk wel plaatjes tevoorschijn van de ergste soort fokkers ook.
Maar die plaatjes kun je ook zien van de zogenaamde goede fokkers die van het padje af zijn geraakt en hun handel in beslag is genomen.
Muk

renee-uk schreef:
Nanna schreef: Ik vind die hond er eerlijk gezegd qua uiterlijk (en dan doel ik niet op lichamelijke toestand want ze ziet er uitgewoond uit) béter uitzien dan wat gepromoot wordt als de sublieme kampioen...
het gáát toch juist om dat uitwonen?
ben je nou echt helemaal zo doorgeslagen dat je alle redelijkheid kwijt bent?
Ik denk het laatste. Als je al broodfok promoot boven stamboomfok, dan ben je je gezonde verstand behoorlijk aan het verliezen ja.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Agostini »

bouvierpoedel schreef:
renee-uk schreef:want kijk eens wat een gezonde honden er uit de broodfok komen, en daar doen we het voor immers:

Afbeelding

Afbeelding
Nu trek je ook gelijk wel plaatjes tevoorschijn van de ergste soort fokkers ook.
Maar die plaatjes kun je ook zien van de zogenaamde goede fokkers die van het padje af zijn geraakt en hun handel in beslag is genomen.
Inderdaad :eek:
renee-uk
Zeer actief

het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.
in mijn ogen is dat over lijken gaan, letterlijk!

en die plaatjes waren de eerste twee hits op google - broodfok, ik heb niks speciaal uitgezocht om te schockeren
Laatst gewijzigd door renee-uk op 24 jan 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:Het idee dat je de broodfok nog financieel ondersteunt met zo'n gedachtengang is te absurd voor woorden.
kan je me uitleggen op welke manier je die ondersteunt door een paar zaadcelletjes af te troggelen van een reu uit hun fok?
In mijn ogen praat je hiermee de broodfok goed en steun je daardoor direct (door eventueel bij een broodfokker langs te gaan voor een dekking) en indirect (door een broodfokhond te gebruiken voor een dekking) de broodfokkerij. Als je dan toch nieuw genenmateriaal in zou willen brengen, kijk dan eens naar de pretnesten. Daar lopen ook hele mooie honden tussen die niet onderdoen voor een rashond.
Muk

renee-uk schreef:het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.

en die plaatjes waren de eerste twee hits op google - broodfok, ik heb niks speciaal uitgezocht om te schockeren
Helemaal mee eens!
renee-uk
Zeer actief

Muk schreef:
Inge O schreef:
Muk schreef:Het idee dat je de broodfok nog financieel ondersteunt met zo'n gedachtengang is te absurd voor woorden.
kan je me uitleggen op welke manier je die ondersteunt door een paar zaadcelletjes af te troggelen van een reu uit hun fok?
In mijn ogen praat je hiermee de broodfok goed en steun je daardoor direct (door eventueel bij een broodfokker langs te gaan voor een dekking) en indirect (door een broodfokhond te gebruiken voor een dekking) de broodfokkerij. Als je dan toch nieuw genenmateriaal in zou willen brengen, kijk dan eens naar de pretnesten. Daar lopen ook hele mooie honden tussen die niet onderdoen voor een rashond.
ja inderdaad, helemaal mee eens
gebruik maken van broodfok is de broodfok ondersteuen en er voor zorgen dat er nog meer gebroodfokt wordt.
die broodfokkers zijn echt niet gek, denk je dat die niet nog meer gaan fokken als ze beseffen dat er nog meer vraag naar hun hondjes is?
je verdoemt de moederhonden door broodfokhonden te gebruiken.
ik zou er niet van kunnen slapen in elk geval
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik snap wel wat nanna bedoelt. Het gaat erom dat er in de broodfok genen zitten die bij voldoende rassen wel eens de uitkomst kunnen bieden. En natuurlijk kunnen dit ook genen uit ene pretnest zijn.

Volgensmij scheelt het al een heel stuk als het er een mogelijkheid is tot aankeuren van een look a like.
bouvierpoedel
Zeer actief

renee-uk schreef:het zal wel weer aan mij liggen maar ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat iemand, wie dan ook en op welke manier dan ook, er zelfs maar een seconde over nadenkt die verschrikkelijke broodfok te ondersteunen.

Ik geloof dat jij teveel de andere en dat is de ergste kant op denkt qua broodfokkers.

Maar ik kan de gedachtengang van Nanna wel voorstellen.
Je ziet soms hele mooi oude typjes lopen die in de stamboomwereld al lang niet meer voorkomen.
Nu haal jij de ergste handel die je je voor kan stellen in je hoofd ,maar wat te denken van de ergste show/stamboom hondjes zoals de Cavelier.
Die hoeven dan wel niet iedere loopsheid pups te produceren maar de ellende die ze met zich meer dragen kan net zo erg zijn als een broodfok teefje die haar hele leven pups moet baren.
Alle 2 toch een kutleven.?? :19:
Dus vanuit die optiek is er niet echt verschil.

En de discussie is ook niet of je ze echt moet gebruiken maar als voorbeeld van hoe het ook zou kunnen. :wink:
renee-uk
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Nu trek je ook gelijk wel plaatjes tevoorschijn van de ergste soort fokkers ook.
broodfokkers hebben geen bordje boven hun hoofd waar 'broodfokker' op staat natuurlijk, niemand zegt dat alle rashondenfokkers goed bezig zijn.
Als er van een rashondenfokker net zulke plaatjes beschikbaar zijn is dat ook een broodfokker.
broodfok houdt niet op als er stambomen aan te pas komen.
beetje een nonargument dit.
het één is net zo erg als het ander en ik snap nooit zo waarom er altijd iets anders dat minstens op hetzelfde plan staat bijgehaald moet worden om het ander te verzwakken?

we hebben het hier over broodfok toch?
daar zijn die plaatjes prima voorbeelden van!
Afbeelding

Valerie
Zeer actief

Je kunt ook bedenken hoe het komt dat de "broodfokhonden" er anders uitzien? Bv ze komen niet op shows..
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
zeg nooit 'nooit', in belgië is showen sinds kort wél verplicht om je stamboom verder te kunnen zetten.
En dat zou nog niet zo erg zijn als dat niet bijna onmiddellijk betekend dat een normaal neuzige ChowChow nooit de benodigde kwalificatie voor de fok kan halen omdat de keurmeester vind dat de moderne kop het ideaalbeeld is.
-en vergelijkbaar bij andere rassen-
Neeltje

Muk schreef:

Helemaal mee eens!
Hier ook.

Zitten we eerst met z'n allen tegen de broodfok aan te schoppen en nu zouden we die gaan gebruiken?? De broodfok zal zich in de handjes klappen en lekker grof gaan vragen en nog meer honden gaan uitmelken $$$$$$$$ dat is het enige dat zij zien.

Geef mij dan maar het pret- of oepsnestje.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Valerie schreef:Je kunt ook bedenken hoe het komt dat de "broodfokhonden" er anders uitzien? Bv ze komen niet op shows..
Idd.
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
Inge O schreef:
Ik geloof dat dat 1 van de optie's zou kunnen zijn van IngeO die jij aanhaald.?
Pret nestjes hebben ook heel vaak een broodfok achtergrond.
renee-uk
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:

Ik geloof dat jij teveel de andere en dat is de ergste kant op denkt qua broodfokkers.

Maar ik kan de gedachtengang van Nanna wel voorstellen.
Je ziet soms hele mooi oude typjes lopen die in de stamboomwereld al lang niet meer voorkomen.
Nu haal jij de ergste handel die je je voor kan stellen in je hoofd ,maar wat te denken van de ergste show/stamboom hondjes zoals de Cavelier.
Die hoeven dan wel niet iedere loopsheid pups te produceren maar de ellende die ze met zich meer dragen kan net zo erg zijn als een broodfok teefje die haar hele leven pups moet baren.
Alle 2 toch een kutleven.?? :19:
Dus vanuit die optiek is er niet echt verschil.

En de discussie is ook niet of je ze echt moet gebruiken maar als voorbeeld van hoe het ook zou kunnen. :wink:
ja natuurlijk, het ligt aan mij maar dat zei ik eerder ook al :cheer:

ik geloof dat ik hierna maar helemaal afzie van honden, ik word al beroerd van de gedachte alleen hoeveel ellende er is met dat fokken, maar het gaat natuurlijk allemaal niet om geld, nee vast niet :kotz:
en dat hier op dit forum daadwerkelijk in alle ernst het gebruik van broodfokhonden voor de reguliere fok genoemd wordt maakt me misselijk en heel erg kwaad.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”