Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie bij teven - Update p.10
Moderator: moderatorteam
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Castratie bij teven - Update p.10
Wat zijn jullie ervaringen bij sterilisatie van jullie teven?
Voor- of nadelen?
Merken jullie gedragsverandering na de sterilisatie?
Kan een teef ook meer 'down' worden na sterilisatie of juist niet?
Voor- of nadelen?
Merken jullie gedragsverandering na de sterilisatie?
Kan een teef ook meer 'down' worden na sterilisatie of juist niet?
Laatst gewijzigd door v. 't Brabantse Bont op 11 feb 2012 15:12, 8 keer totaal gewijzigd.
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
Re: Ervaringen sterilisatie gevraagd
volgens mij zijn mijn teven niet veranderd, iig niet nadelig
amy is alleen een beetje jong gebleven (voor de 1ste loopsheid), ze word 8 jaar en ze lijkt nog geen 1, ook in karakter maar dat vind ik bij een staff ook niet nadelig, ze is een sociaal klein meisje
maar goed geen idee of ze anders hadden geweest natuurlijk, ik heb alleen zo ook totaal geen problemen met ze, en met reuen in huis heb ik geen zin in gezeik 

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Je bedoelt castratie neem ik aan?
Wil je Senna laten castreren, geen nest meer dit jaar?
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
heavy, mijn 1e hond (golden retriever) was na de sterilisatie erg van karakter veranderd. was ze eerst een hond die alles toe liet, na de sterilisatie wilde ze niks meer weten van andere honden. werd ee kattekop 1e klas. ze is toen ook begonnen met het vreten van stront en haar vacht werd een drama-vacht. vol pluis en krulhaar. niks meer mee te beginnen.
ellen
ellen
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Tessa was bijna 2 toen ze gecastreerd is. Aan haar heb ik niks gemerkt. Ik was wel wat bang dat ze pinniger zou worden, maar dat is niet gebeurt. Waarschijnlijk heeft eea ook te maken met de leeftijd waarop ze gecastreerd is en het ras.
Maar goed, dat zegt niet dat het bij een andere teef ook zo gaat.
Maar goed, dat zegt niet dat het bij een andere teef ook zo gaat.
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 22 jan 2012 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat ik dat bedoel ja.Panna schreef:Je bedoelt castratie neem ik aan?
Mijn vriend weet nog niet of hij dit wil, omdat hij bang is dat ze dan niet meer de vrolijke Senna blijft.
Waarom we sterilisatie overwegen is omdat ze véél last heeft van schijndracht en we haar met gewoon wandelen, afleiding, minder eten, homeopathisch spul e.d. haar er niet uit kunnen krijgen en ik dus bijna iedere schijndracht een kuur bij de DA moet halen om haar eruit te krijgen. Ze jankt als we haar dan alleen laten (normaal niet), geeft melk, is pieperig en is depressief.
-
Barbabelle
- Actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier
Bij Haike zie ik na de castratie op 6 jarige leeftijd (incl. verwijderen baarmoeder) een tweede jeugd! Ze is veel speelser en actiever. Wel meer gefocust op eten en soms iets dominanter naar andere honden toe. Ik zie dus wel zeker een gedragsverandering bij haar, maar niet ten nadele.

-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Hier was Bel de periode voor haar loopsheid erg saggerijnig naar andere honden.. die mochten amper naar haar kijken dan trok ze lip al op en ook nog periode na loopsheid.. toen heb ik haar laten helpen en ik vond haar veel stabieler .. dus geen spijt..
Van mijn andere teef heb ik geen verandering gemerkt..die bleef hetzelfde..voor en na de sterilisatie..
Van mijn andere teef heb ik geen verandering gemerkt..die bleef hetzelfde..voor en na de sterilisatie..
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Kyra is ook geholpen, puur vanwege medische reden. (daar heb ik je volgens mij wel eens over verteld)
Of ze echt veranderd is qua gedrag kan ik niet zeggen,maar ze was natuurlijk ook nog vrij jong. (nog geen jaar oud)
Je kent haar natuurlijk, en down is niet echt op haar van toepassing haha.
Verder is de operatie wel goed gegaan, alleen bleek ze niet tegen de inwendige hechtingen te kunnen en is dat gaan ontsteken, maar buiten dat is het allemaal vrij soepel verlopen.
Of ze echt veranderd is qua gedrag kan ik niet zeggen,maar ze was natuurlijk ook nog vrij jong. (nog geen jaar oud)
Je kent haar natuurlijk, en down is niet echt op haar van toepassing haha.
Verder is de operatie wel goed gegaan, alleen bleek ze niet tegen de inwendige hechtingen te kunnen en is dat gaan ontsteken, maar buiten dat is het allemaal vrij soepel verlopen.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Hier (uiteraard met een reutje) geen ervaring, maar wat naar dat Senna zoveel last heeft van schijnzwangerschap!
Ik hoop dat jullie eruit komen

Ik hoop dat jullie eruit komen

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor de ervaringen tot nu toe.
Wanneer wordt er gesproken van sterilisatie en wanneer van castratie dan?
- Panna
- Zeer actief
Sterilisatie is eileiders/zaadleiders doorknippen, castratie is het verwijderen van eierstokken (en baarmoeder) of testikels.
Vervelend dat ze zo'n last heeft van schijnzwangerschap! Hoe vaak is ze al loops geweest sinds het nest?
Vervelend dat ze zo'n last heeft van schijnzwangerschap! Hoe vaak is ze al loops geweest sinds het nest?
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
1x (8 maanden na het nest).Panna schreef:Sterilisatie is eileiders/zaadleiders doorknippen, castratie is het verwijderen van eierstokken (en baarmoeder) of testikels.
Edit: waarom wordt er de ene keer gekozen voor castratie en waarom de andere keer voor sterilisatie? Wat wordt er doorgaans gedaan?
- *Marina*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
Dat klinkt als mijn Saartje, 2x per jaar loops en dan een verschrikkelijk schijdracht er achteraan. Met de kuurtjes van de DA werd haar cyclus korter en werd ze 3x per jaar loops, arme meid. Ze had geen leuk leven, 2 weken voorafgaand aan de loopsheid al gedoe met reuen die niet bij haar weg te slaan waren en dik een week er na ook nog dus 6 weken niet los kunnen rennen en dan die depressie met de schijndracht er achteraan.V. ´t Brabantse Bont schreef: Waarom we sterilisatie overwegen is omdat ze véél last heeft van schijndracht en we haar met gewoon wandelen, afleiding, minder eten, homeopathisch spul e.d. haar er niet uit kunnen krijgen en ik dus bijna iedere schijndracht een kuur bij de DA moet halen om haar eruit te krijgen. Ze jankt als we haar dan alleen laten (normaal niet), geeft melk, is pieperig en is depressief.
Uiteindelijk is ze gecastreerd op 4,5 jarige leeftijd. Ze was al een pittige tante en dat is ze nog steeds maar wel met veel minder moodswings, ze is dus stabiel pittig. Ze is wel luier geworden, vooral in huis, buiten is ze nog steeds zeer levendig en rent als een gek achter haal bal aan.
Haar vacht is niet meer te plukken, maar ik heb goede trimmaterialen waardoor ik haar wel netjes kan houden.
Succes met deze beslissing@
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Volgens mij blijft de baarmoeder bij de meeste teven zitten. Bij pasha zit die er ook og, rens vond de ingreep anders te zwaar worden..
Bij pasha is het natuurlijk nog geen 2 maanden geleden, maar die al zoveel vrolijker geworden. Absoluut niet feller, waar ik wel bang voor was. Ze speelt af en toe zelfs met vreemde honden
Ook is ze veel makkelijker te bereiken!
Bij pasha is het natuurlijk nog geen 2 maanden geleden, maar die al zoveel vrolijker geworden. Absoluut niet feller, waar ik wel bang voor was. Ze speelt af en toe zelfs met vreemde honden
Ook is ze veel makkelijker te bereiken!

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Panna
- Zeer actief
Dan zou ik in ieder geval nog één loopsheid afwachten om te zien hoe het dan gaatV. ´t Brabantse Bont schreef:1x (8 maanden na het nest).Panna schreef:Sterilisatie is eileiders/zaadleiders doorknippen, castratie is het verwijderen van eierstokken (en baarmoeder) of testikels.
Edit: waarom wordt er de ene keer gekozen voor castratie en waarom de andere keer voor sterilisatie? Wat wordt er doorgaans gedaan?
Sterilisatie is puur onvruchtbaar maken. Een teef wordt dus nog steeds loops, maar kan niet meer bevrucht worden. Ik denk niet dat het bij teven veel gedaan wordt.
Wat ze bij mensen doen dus eigenlijk.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb soms ook meer het idee dat ze bezig is het hele jaar met loops en schijndrachtig zijn en tussendoor heeft ze even 1 a 2 maanden rust en dan is het weer zover dat ze weer richting loopsheid gaat en dan ook weer wat feller wordt e.d.*Marina* schreef:Dat klinkt als mijn Saartje, 2x per jaar loops en dan een verschrikkelijk schijdracht er achteraan. Met de kuurtjes van de DA werd haar cyclus korter en werd ze 3x per jaar loops, arme meid. Ze had geen leuk leven, 2 weken voorafgaand aan de loopsheid al gedoe met reuen die niet bij haar weg te slaan waren en dik een week er na ook nog dus 6 weken niet los kunnen rennen en dan die depressie met de schijndracht er achteraan.V. ´t Brabantse Bont schreef: Waarom we sterilisatie overwegen is omdat ze véél last heeft van schijndracht en we haar met gewoon wandelen, afleiding, minder eten, homeopathisch spul e.d. haar er niet uit kunnen krijgen en ik dus bijna iedere schijndracht een kuur bij de DA moet halen om haar eruit te krijgen. Ze jankt als we haar dan alleen laten (normaal niet), geeft melk, is pieperig en is depressief.
Uiteindelijk is ze gecastreerd op 4,5 jarige leeftijd. Ze was al een pittige tante en dat is ze nog steeds maar wel met veel minder moodswings, ze is dus stabiel pittig. Ze is wel luier geworden, vooral in huis, buiten is ze nog steeds zeer levendig en rent als een gek achter haal bal aan.
Haar vacht is niet meer te plukken, maar ik heb goede trimmaterialen waardoor ik haar wel netjes kan houden.
Succes met deze beslissing@
De honden vroeger bij mijn ouders zijn ook nooit gecastreerd/gesteriliseerd en 1 van de 2 had ook wel last van schijndracht, maar zo erg als Senna niet. Die gaf wel melk en sjouwde met knuffels, maar was verder nog wel vrolijk en at gewoon prima.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
@ Naomi: Castratie willen we dan voor gaan dus.
We zullen nog sowieso 1 loopsheid moeten wachten, denk ik, want we zitten nu +- 3 maanden na de loopsheid en dan zijn we dus eigenlijk al te laat nu als we het nu nog willen doen vóór de komende loopsheid.
We zullen nog sowieso 1 loopsheid moeten wachten, denk ik, want we zitten nu +- 3 maanden na de loopsheid en dan zijn we dus eigenlijk al te laat nu als we het nu nog willen doen vóór de komende loopsheid.
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat was bij pasha ook, 4 weken loops(lang!), 2 maanden schijndracht, een maand nesteldrang en dan even "vrij". En dan weer een maand voor het loops worden, heel fel naar vreemde honden. Het is dat die tumoren eruit miesten, anders had ik er niks meer aan gedaan, maar nu ben ik blij!
Houd er wel rekening mee dat haar vacht negatief kan veranderen

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, die vacht is jammer maar helaas.nathalie schreef:Dat was bij pasha ook, 4 weken loops(lang!), 2 maanden schijndracht, een maand nesteldrang en dan even "vrij". En dan weer een maand voor het loops worden, heel fel naar vreemde honden. Het is dat die tumoren eruit miesten, anders had ik er niks meer aan gedaan, maar nu ben ik blij!
Daar baal ik ook van.
Maar ik wil gaan voor wat voor Senna het beste is, waar zij zich het beste bij voelt en het meest gelukkig mee eens. Die vacht is jammer, maar daar heeft zij geen last van, alleen wij (het is lelijk, maarja..).
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat snap ikV. ´t Brabantse Bont schreef:Ja, die vacht is jammer maar helaas.nathalie schreef:Dat was bij pasha ook, 4 weken loops(lang!), 2 maanden schijndracht, een maand nesteldrang en dan even "vrij". En dan weer een maand voor het loops worden, heel fel naar vreemde honden. Het is dat die tumoren eruit miesten, anders had ik er niks meer aan gedaan, maar nu ben ik blij!
Daar baal ik ook van.
Maar ik wil gaan voor wat voor Senna het beste is, waar zij zich het beste bij voelt en het meest gelukkig mee eens. Die vacht is jammer, maar daar heeft zij geen last van, alleen wij (het is lelijk, maarja..).

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Thanks voor je puntje in ieder geval.
Wil alles in onze overweging mee nemen en dat gaat er ook in mee, maar weegt voor mij niet zwaar.
Ik vind het wel zonde van mijn prachtige meisje, maar ze wordt er niet minder om.
Ik vind het wel moeilijk hoor om de beslissing te maken. Ik neig naar: doen!, Mas niet omdat hij bang is dat ze 'depressiever', minder vrolijk wordt. (Geen idee waar hij dat op baseert?)
Maar ik vindt het dus belangrijk verschillende ervaringen op te vragen en om na te gaan of zijn idee ook ergens op gebaseerd is.
Wil alles in onze overweging mee nemen en dat gaat er ook in mee, maar weegt voor mij niet zwaar.
Ik vind het wel zonde van mijn prachtige meisje, maar ze wordt er niet minder om.
Ik vind het wel moeilijk hoor om de beslissing te maken. Ik neig naar: doen!, Mas niet omdat hij bang is dat ze 'depressiever', minder vrolijk wordt. (Geen idee waar hij dat op baseert?)
Maar ik vindt het dus belangrijk verschillende ervaringen op te vragen en om na te gaan of zijn idee ook ergens op gebaseerd is.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Op zich wel, maar dan moeten we er wel NU uit zijn.Inge O schreef:hoezo, 3 maanden na de loopsheid is net hét goede moment toch?V. ´t Brabantse Bont schreef:@ Naomi: Castratie willen we dan voor gaan dus.
En... dat zijn we dus nog niet echt.
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat dacht ik ook, daarom dat Akira in Maart, 3 maanden na haar loopsheid, gecastreerd wordt.Inge O schreef:hoezo, 3 maanden na de loopsheid is net hét goede moment toch?V. ´t Brabantse Bont schreef:@ Naomi: Castratie willen we dan voor gaan dus.
Ik herken het bij Akira ook, ze heeft het echt niet leuk voor, tijdens en tot 3 maanden na haar loopsheid.
De knoop is hier al doorgehakt alleen nog maar bellen voor een afspraak
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Liesbeth
- Zeer actief
Dieren worden (bijna) nooit gesteriliseerd, maar gecastreerd. Steriliseren is het onvruchtbaar maken, maar met behoud van hormoonhuishouding. Afbinden van zaad- of eileiders, dus.V. ´t Brabantse Bont schreef:Bedankt voor de ervaringen tot nu toe.
Bij castratie worden de eierstokken of zaadballen verwijderd en veranderd er ook het e.e.a. aan de hormoonhuishouding.
In de wandelgangen wordt het castreren van vrouwelijke dieren steriliseren genoemd, maar technisch gezien klopt dat dus niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wist wel dat het zoiets was, maar heb me er nooit eerder in verdiept, omdat ik altijd fel tegen sterilisatie/castratie was. Voor mij hoeft het ook niet perse, maar ik zie wel hoeveel last Senna heeft van haar hormonen.Liesbeth schreef:Dieren worden (bijna) nooit gesteriliseerd, maar gecastreerd. Steriliseren is het onvruchtbaar maken, maar met behoud van hormoonhuishouding. Afbinden van zaad- of eileiders, dus.V. ´t Brabantse Bont schreef:Bedankt voor de ervaringen tot nu toe.
Bij castratie worden de eierstokken of zaadballen verwijderd en veranderd er ook het e.e.a. aan de hormoonhuishouding.
In de wandelgangen wordt het castreren van vrouwelijke dieren steriliseren genoemd, maar technisch gezien klopt dat dus niet.
Wat is bij degenen die hun teef hebben laten castreren, de reden geweest om het te doen (als je het nog niet vermeld hebt): medisch/hormonen/gedrag/iets anders?
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Ongeveer 5 maanden en 3 weken.Inge O schreef:om de hoeveel tijd is ze normaal loops?
Ze is sinds een paar dagen heel erg in de rui, dus de loopsheid zal over +- 6 a 8 weken weer komen.
- Gon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond
Dan moet je wachten tot drie maanden (ongeveer) na de volgende loopsheid.....Maar het ligt er aan wanneer ze weer loops wordt...V. ´t Brabantse Bont schreef:Op zich wel, maar dan moeten we er wel NU uit zijn.Inge O schreef:hoezo, 3 maanden na de loopsheid is net hét goede moment toch?V. ´t Brabantse Bont schreef:@ Naomi: Castratie willen we dan voor gaan dus.
En... dat zijn we dus nog niet echt.
Ik heb Famke hals over kop laten steriliseren (castreren), een paar manden geleden, omdat het nog net kon voor de volgende loopsheid....Zij had last van schijnzwangerschap en daarna een geiriteerde baarmoeder.....Ze is niet veranderd in gedrag trouwens.....
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bij djenna is er totaal geen verschil te merken tussen voor en na de castratie.
Nog steeds gek en kan nog steeds met alle honden overweg.
Nog steeds gek en kan nog steeds met alle honden overweg.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
lijfje is gecastreerd op haar 3e, best laat maar het was ook niet de bedoeling. alleen werd ze 4 keer per jaar loops en had ze altijd erg last van verdikte melklijsten. en 4 keer per jaar loops is écht niet grappig. ze heeft een énorme K-vacht gekregen, en onder invloed van missende hormonen een gistinfectie waar ze ws niet meer vanaf komt. maar goed, intact laten kon echt niet. qua karakter is ze denk ik wel wat feller geworden maar ze was altijd wel aan tantetje en ze is verder niet aangekomen, ze krijgt nog steeds meer dan gemiddeld eten. ook is ze nog net zo actief.