Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is goede voeding?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Wat is goede voeding?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:denken: Waarom sluit je voeding dan uit terwijl dat je topic titel is?
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Kells schreef: Onze huidige honden zijn kennelijk niet zo gezond en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Voeding lijkt mij niet. Inteelt en erfelijke factoren?
Hoezo "kennelijk niet zo gezond"? Wat mankeert ze dan? Waar baseer je op dat het niet aan de voeding kan liggen?

Ook ik begrijp de topictitel in combinatie met je OP niet...
sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel

Ongelezen bericht door sas&Billy »

gekookt en in de kelder gezet :denken: :denken: en het ruikt zuur :denken: euhmmmmm
wat dacht je van je vlees in de vriezer te steken en het rauw te voeren????of is dat een gek idee.

Een goede brok is op zich niks mis mee, maar als je je een beetje verdiept, een beetje maar, kom je eigenlijk heel snel op vers voeren uit...
Als jouw honden "kennelijk" niet zo gezond zijn kan je best iets veranderen
dagmar88
Zeer actief

Kells schreef: Onze huidige honden zijn kennelijk niet zo gezond en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Voeding lijkt mij niet.
:LOL: En 30 jaar geleden waren vriezers niet 'normaal'.
Goh, óf ik moet me opeens ontiegelijk oud gaan voelen, of je tijdsbesef is een *beetje* scheef gegaan...
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik snap op zich de strekking wel een beetje, want honden hebben eeuwenlang afval gegeten en alles wat ze konden bemachtigen dus met wat ze nu krijgen, eten ze niet veel anders dan vroeger. Ik denk persoonlijk dat afwisseling heel belangrijk is voor honden, want dat zijn ze gewend vanuit hun geschiedenis. Misschien dat daar de tegenwoordige gezondheidsproblemen (ook) mee te maken hebben, dat mensen elke dag dezelfde brokken of voer geven. En daarmee bedoel je waarschijnlijk HD, luchtwegproblemen, epilepsie, staar, allergiën, etc, de veel voorkomende aandoeningen dus.
dagmar88
Zeer actief

Fizgig schreef:Ik snap op zich de strekking wel een beetje, want honden hebben eeuwenlang afval gegeten en alles wat ze konden bemachtigen dus met wat ze nu krijgen, eten ze niet veel anders dan vroeger.
Oh. Dus de gemiddelde pedigree brok is 'niet veel anders dan vroeger'?
Fizgig
Zeer actief

Nee, dat bedoel ik niet, maar ze eten geen nieuwe voedingsstoffen die ze nog niet kende oid. Alles wat ze nu eten, aten ze vroeger ook al, alleen in een andere vorm.
dagmar88
Zeer actief

Fizgig schreef:Nee, dat bedoel ik niet, maar ze eten geen nieuwe voedingsstoffen die ze nog niet kende oid. Alles wat ze nu eten, aten ze vroeger ook al, alleen in een andere vorm.
Ik volg het niet.
Aten ze vroeger dagelijks BHA, BHT, mais en suikerbieten in een andere vorm?
dagmar88
Zeer actief

Kells schreef:
dagmar88 schreef:
Kells schreef: Onze huidige honden zijn kennelijk niet zo gezond en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Voeding lijkt mij niet.
:LOL: En 30 jaar geleden waren vriezers niet 'normaal'.
Goh, óf ik moet me opeens ontiegelijk oud gaan voelen, of je tijdsbesef is een *beetje* scheef gegaan...
Er is niets mis met mijn tijdsbesef. Vrouger ( dat is Gronings, geen spraakgebrek) hadden we kelders. De vriezer heeft destijds weinig toegevoegd. Behalve hoge stroom rekeningen!
Bij ons in het durp zal niet echt representatief zijn voor de rest van de wereld dan.

:19: Vind het toch best prettig dat ik m'n honden geen gekookte zure prut voor hoef te zetten en voor de hele maand ik kan slaan.
En die 60 euro per jaar zal me de das niet om doen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zal ik wel in een lux deel van holland hebben gewoond maar naast de kelder van de ene opa had mijn andere opa naast zijn kelder met wekpotten en flessen ook 2 grote vrieskisten staan en bij ons thuis ook.
Die waren toen al aardig ingeburgert hoor en dat is ook en een dikke 4o jaar geleden.
En na mijn weten waren er toen ook al hondenbrokken .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Haha, 50jr. geleden...kreeg onze poedel Bonzo en aardappels. :LOL:
30jr. geleden heb je het over 1982, toen had je allerlei soorten vriezers zelfs computers (kamer formaat) en diverse complete brokken voor honden :wink:
Mijn honden eten nog steeds behoorlijk gevarieerd, brokjes, vlees(kvv), restjes, yoghurt, wat brood, beetje kaas, wat kattenvoer, vis, verder gaan ze bv. niet onder de douche als ze vieze pootjes hebben, dat droogt wel op. En ze zwemmen midwinter...
Ik heb zelf nog nooit een allergische hond gehad of chronische maag/darmtoestanden, erfelijke dingen zal je wel moeten uitsluiten, maar ik denk dat er wat verkeerde betutteling is en heel slecht fokken, gezondverstand gebruiken lijkt me beter :engel: :ok:
@ in de kelder stonden pakken, blikken en de stofzuiger :cheer:
Aardappels en kolen in de schuur, hihi!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

goede voeding is waar je hond het goed op doet, heel simpel.
en waar je hond het goed op doet is per hond verschillend :19: .
maar hangt wat mijn betreft niet af van de ingrediënten lijst- en de verstandelijke beoordeling daarvan :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Kells schreef:30 jaar geleden kwam de plaatselijke slager nog 1x per week op zijn brommer verse waar afleveren voor onze hond. Ik had geen idee wat er in die zakjes zat, het werd gekookt en in de kelder gezet. Na 4 dagen rook het behoorlijk zuur maar de hond at het evengoed met smaak op. Ik zat destijds op de landbouwschool en de hondenbrokken waren in opkomst. De eerste brokken die ik kocht waren van het merk Pittah. De honden die die mijn ouders vroeger hielden bleven gezond tot op hoge leeftijd.
Onze huidige honden zijn kennelijk niet zo gezond en ik vraag mij af waar dat aan ligt. Voeding lijkt mij niet. Inteelt en erfelijke factoren?
Hoewel erfelijkheid een rol speelt bij het vernaggelen van de hondenrassen, kun je voeding ook niet onderschatten.

Het is niet voor niets dat brokken (die nog niet zo lang bestaan) alweer voorbijgestreefd worden door kvv en helemaal rauw voeren.
Denk alleen al aan de nierproblemen die heeeeeeeeel veel honden krijgen. En als je die nierproblemen dan vergelijkt met brokkenhonden en vershonden, dan zie je ook dat dit bij brokkenhonden verhoudingsgewijs meer voorkomt. Want hondenbrokken bevatten relatief veel zout, om het smakelijker te maken. Net zoals huidproblemen (bij de Newfoundlander dan, want daar zie ik dit vaak voorkomen) of bijvoorbeeld groeipijnen.
Natuurlijk zijn er ook brokkenmerken die vele malen beter zijn dan bijvoorbeeld de Eukanuba, RC, Bonzo, Frolic en Hills brokken, dus dat is wel mooi. Maar er zitten in hondenbrokken nog te vaak chemische rotzooi in die een normale hond nooit zou eten. Daar is eens een hele mooie reportage over gemaakt door (ik meen) de Keuringsdienst van Waarden. Je schrikt je een ongeluk als je dan ziet wat er in een hondenbrok gestopt wordt.

Bij vers vlees kun je minder sjoemelen met de ingrediënten heb ik het idee. Natuurlijk heb je ook hier verschil in kwaliteit tussen de diverse merken.

Dus ik denk dat je voeding nooit kunt uitsluiten als veroorzaker van lichamelijk ongemak bij honden. En dan nog, de ene hond doet het prima op brok en de andere niet. De ene hond is allergisch voor rundvlees en de andere niet. Het is eigenlijk net zoals bij mensen. Zelf heb ik een voorkeur voor vers vlees, omdat ik behalve bij mijn eigen honden, ook bij de honden uit mijn omgeving hele goede resultaten daarmee zie. En ja, ik kan je foto's laten zien van brokkenhonden die er echt heel slecht aan toe zijn en door vleesvoer langzaam beter worden. Net zoals je dat omgekeerd ook vast hebt. Mochten mijn honden het niet goed op kvv doen, dan stap ik net zo lief over op brok. Want de gezondheid van mijn honden gaat altijd voor mijn principes.
inge1968
Actief
Mijn ras(sen): oud duitse herder

Ongelezen bericht door inge1968 »

Onze honden kregen in die tijd ook gewoon hondenvoer volgens mij van die dinner waar heet water over moest en af en toe blikvoer.
Dat van die koelkast kan wel kloppen hoor mijn schoonmoeder was en is er ook zo één.
Er was alleen verwarming in de huikamer dus kippensoep, gehaktballen enz werd koel in de slaapkamer gezet :ugh:
We hadden dus wel eens , he wat raar de kippensoep is zuur gehad.
En toen ze ging verhuisen stonden de gehakballen in de jus (want dan bederft het niet) in het keukenkastje :oohja: ik heb het zo weg gemieterd.
Ook nu, ze is 83 doet ze het nog met in het hele huis centraleverwarming, dan is ze jarig en krijg je lauw drinken en gebak want het staat toch koel in de slaapkamer ?
Fizgig
Zeer actief

Aha, dat was dus de clou. Zeg dat dan, haha. Interessante discussie namelijk. Tegenwoordig moet al het vlees wat dieren eten, ook geschikt zijn voor menselijke consumptie. Dat komt volgens mij door de nieuwe virussen zoals de varkensgriep want die ontstaan waarschijnlijk ergens bij kadavers van dieren waar die in contact komen met mensen. Maar of dat voor honden goed nieuws is, waarschijnlijk niet inderdaad. Die hebben waarschijnlijk bacteriën en virussen van meerdere diersoorten 'nodig' om hun weerstand te kunnen opbouwen, tenminste, dat is een gedachte die bij me opkomt. Weet iemand wat voor vlees er nu dan wordt vernietigd itt vroeger, welk vlees is er niet geschikt voor menselijke consumptie?
Fizgig
Zeer actief

Gatsie! Dus alle katten en honden gingen ook in de mix, bedoel je? Dus eigenlijk een soort kannibalisme dan. Of alleen de prooidieren?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Fizgig schreef:Gatsie! Dus alle katten en honden gingen ook in de mix, bedoel je? Dus eigenlijk een soort kannibalisme dan. Of alleen de prooidieren?
koeien krijgen ook beendermeel( van hun soortgenoten) kunnen ze lekker veel melk geven.
zo leuk bedacht ook :piew:
Babooska

Ongelezen bericht door Babooska »

http://barf-natuurlijk.nl/billinghurst/ ... _1930.html

Hier een interessant stukje over de opkomst van het fabrieksvoer (De brok)
en de gevolgen op het skelet van de hond.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”