Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KVV en brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel
Aantal honden: 1

KVV en brok

Ongelezen bericht door sas&Billy »

We hebben hier nogal een moeilijke eter... nou ja... eentje die weet wat lekker is denk ik eerder.
Hij krijgt nu Orijen brok. Omdat de meeste brok teveel zooi naar mijn zin bevatten en Orijen kwam er nog als beste uit.
en KVV waar hij natuurlijk helemaal gek op is.

De eerste twee dagen was hij helemaal verlekkerd op zijn nieuwe brok en dag drie was het nieuwe eraf...

Ik wil graag dat hij brok blijft eten voor als we eens een paar dagen op hotel gaan. Veel makkelijker... anders zou ik helemaal voor kvv gaan.

Nu heeft de uitbeender tegenover ons van zijn "afval"vlees pakketjes gemalen vlees. Vers ingevroren en helemaal niet duur gezien het deels groothandel is. Paard en kip heeft ie. Maar die is wel alleen vlees natuurlijk, geen groenten of fruit en er zit ook geen bot in denk ik. Dus ik kan het niet altijd voeren. Ideaal zou zijn moest hij ernaast zijn brok eten. Is er iets wat ik kan doen om dit gemalen vlees iets completer te maken? of is gewoon afwisselen met een complete KVV ook ok?

Ook heeft ie na een paar dagen vies te kijken naar zijn brok, gisteren nogal veel gegeten omdat ik een stuk carnivoer had ontdooit. En natuurlijk alles gesmuld heeft ( incluus de brokken in zijn bakje)
ging heel de dag goed, laatste maaltijd om 17u ofzo... en deze morgen heeft ie overgegeven, maar alleen maagzuur en het hondensnoepje dat ie net had gekregen. waarvan zou dat kunnen zijn? Als ie slecht zou reageren op het vlees zou dat toch sneller reactie geven niet?

Ik probeer mijn weg te vinden maar er komen toch vaak veel vraagtekens tevoorschijn, dit zijn er al een paar dus...
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: KVV en brok

Ongelezen bericht door maart »

dat gemalen vlees kun je mengen met zijn brokken, heeft hij beide binnen dan :wink:

en de KVV kun je dan apart geven als je dat eens wil doen.
Dan heeft hij telkens complete maaltijden.

(nu, puur alleen dat vlees geven kan ook, maar dan moet je ook wel paar keer per week complete kvv geven uiteraard)

Dat overgeven zal wel komen omdat hij te lang met een lege maag gezeten heeft.
sas&Billy
Zeer actief

ik heb net gemalen kip gegeven en er kleine stukjes appel onder gedaan... normaal eet hij dit niet en nu was alles op en met smaak!
Vanavond eens proberen met groentjes onder. Dan is het toch iets completer.
Volledig Barf is niks voor mij. Te ingewikkeld en geen plaats genoeg in de vriezer....

Ik heb vaak gelezen dat brok en vlees niet samen mogen... en Orijen is geen geperste brok. Mengen zou inderdaad ideaal zijn.
sas&Billy
Zeer actief

Kan je trouwens zien of een hond misselijk is na zijn eten? Ik ben waarschijnlijk iets overbezorgd maar ja... we zijn pas een maandje ver he.
Ik heb ook heeeel veel moeite moeten doen om het rauwvleesding erdoor te krijgen. 99% van de mensen rondom is van het principe rauw vlees is slecht, krijgen ze wormen van, is ongezond en ook " jaja natuurlijk vinden ze dat lekker maar dan laten ze hun brokken staan"
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Honden zijn hooguit misselijk als ze te snel eten.

Als je die uitbeender nou eens vraagt wat hij precies in die pakketjes doet?
Als hij er kipkarkassen doorheen maalt bv heb je al bot.
Je zou even moeten vragen wat hij erin stopt, dan kun je van daaruit verder.
Over groentes en fruit zijn de meningen verdeeld, ik geef het zelf zelden, maar geef je het dan zul je moeten blenderen anders kan je hond het niet verteren.

Brok en vlees mogen trouwens wel samen hoor, maar als je dat doet is je verhouding nog niet optimaal.
En die paar keer dat jij weg gaat kun je de hond best brok geven, je geeft ook beloningsdingen toch? Dan is ie echt voldoende gewend aan dat soort eten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Als je naar een hotel gaat moet KVV geen probleem zijn.
Veel supermarkten verkopen Smuldier of Rodi.
Gewoon elke dag een pakje mee en op het balkon of in de badkamer van het hotel laten ontdooien in een plastic bak.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
sas&Billy
Zeer actief

oh wat is dat verhaal dan van brokken en vlees en dat dat niet goed is voor je hond omdat de brokken anders zouden verteren?

In de pakketjes met paard zit zeker alleen vlees en geen bot. In de kip heb ik kraakbeen gezien maar in denk niet dat er bot in zit... zal het eens vragen.
Hoezo een hond kan geen groeten en fruit verteren? Nou ben ik helemaal zoek hoor.... Makkelijker voor mij natuurlijk als ik er niks extra hoef bij te doen. Dat vlees komt zowieso ter afwisseling op de kvv en dat wordt normaal gezien smuldier compleet rund.
Een hondentherapeute wist ons te zeggen dat een hond alleen gekookt of gebakken vlees mag eten, havermout met platte kaas, een stuk fruit, soep,pasta en mee van tafel. Naast zijn vaste brok is dat dan.
Ik ben dan al in de fout in hun opziens door kvv en rauw vlees te geven.
Ik merk wel dat ie met veel meer smaak eet en ook veel voldaner in slaap valt erna.
( natuurlijk kan voldaan soms ook dicht tegen zwaar verteerbaar liggen en dan ga je ook niet energiek doen) hij ziet er in elk geval tevreden uit
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

sas&Billy schreef:oh wat is dat verhaal dan van brokken en vlees en dat dat niet goed is voor je hond omdat de brokken anders zouden verteren?
Dat werd ooit gedacht omdat het maagzuur van een hond zou veranderen naar minder zuur als hij brok eet en voor vlees een meer zuurdere maagzuur nodig is.
Dit is niet zo, wel hebben brokken en vlees soms een wat andere verteertijd.
Wel blijft gelden alleen grotere vleesbotten te geven aan honden die dat gewend zijn, want het verteringsgestel moet daar wel even wennen.
Maar gemalen botten of vlees is geen enkel probleem om samen met brok te geven.
In de pakketjes met paard zit zeker alleen vlees en geen bot. In de kip heb ik kraakbeen gezien maar in denk niet dat er bot in zit... zal het eens vragen.
Hoezo een hond kan geen groeten en fruit verteren? Nou ben ik helemaal zoek hoor.... Makkelijker voor mij natuurlijk als ik er niks extra hoef bij te doen. Dat vlees komt zowieso ter afwisseling op de kvv en dat wordt normaal gezien smuldier compleet rund.
Een hondentherapeute wist ons te zeggen dat een hond alleen gekookt of gebakken vlees mag eten, havermout met platte kaas, een stuk fruit, soep,pasta en mee van tafel. Naast zijn vaste brok is dat dan.
Ik ben dan al in de fout in hun opziens door kvv en rauw vlees te geven.
Ik merk wel dat ie met veel meer smaak eet en ook veel voldaner in slaap valt erna.
( natuurlijk kan voldaan soms ook dicht tegen zwaar verteerbaar liggen en dan ga je ook niet energiek doen) hij ziet er in elk geval tevreden uit
Voor zelf samenstellen zou ik je inlezen zodat je weet wat je doet.
Als je merendeel kvv voert (minimaal 4 dagen), kun je de andere niet compleet voeren. Dus bv dat kip of paardmengsel.
Geen probleem.
Een hond kan de cellen in rauwe groente niet verteren, sommige fruitsoorten kan hij wel wat verteren.
Gekookte of gepureerde groente kan een hond wel verteren.

Voor de meeste honden die standaard vers krijgen is het ook geen probleem eens een paar daagjes als je van huis bent brok te eten.
Kun je gewoon even uitproberen of de ontlasting dan normaal blijft.
sas&Billy
Zeer actief

Bedankt voor de goeie info. Weer een fabeltje minder.Misschien zijn er gevoelige hondjes die niet tegen de combinatie kunnen brok en KVV tegelijk.
Bedoeling is zeker merendeel kvv te geven. Maar met een versboer aan de overkant is het aanlokkelijk om een dag van hun te geven. Trouwens voor een kilo kip en een kilo paard was ik geen 3 euro kwijt. en het is best nog mooi vlees....
Niet dat het om de goedkoop gaat ,maar toch een meevaller eigenlijk....

Ik snap de groenten. Ik heb gemengde groentjes bevroren door de blender gedaan zodat het zowat poeder is. Kan dat? of moet het echt eerst gekookt zijn?

Wat vreemd toch he... wetende dat er mensen zijn die hun hond elke dag een stuk fruit laten eten want t is gezond....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor, de blender is voldoende.

Dat een therapeute zegt dat het vlees gekookt of gebakken moet... :ugh:
Maar goed, een gedragstherapeut weet niets van voeding, moet je maar denken.

Hier lees dit eens door: viewtopic.php?f=14&t=20512
Dat gaat wel dingen verhelderen denk ik. :ok:

Afbeelding

sas&Billy
Zeer actief

Ik heb het stuk over de botten gelezen. Ik zou het wel proberen , maar misschien volgende maand. Ik heb het hier al ernstig gepushed met het rauw eten. Maar ik kvv compleet zit gemalen bot, is ok toch?

Wat ik me trouwens ook afvraag.... ik wil smuldier geven maar heb porties van 120 gram ongeveer nodig. hoe krijg je zo n blok in porties verdeeld.... een worst valt nog enigsinds te snijden... nou ja mijn vriend heeft dat gedaan. Maar zo n bevroren baksteen?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rustig aan, hoor ;)
Het gaat er maar om dat duidelijk wordt wat natuurlijk eten is voor een hond en wat niet, en ook waarom.

Wat je kunt doen is het half laten ontdooien, dan in drie stukken snijden en dan de rest weer invriezen.
Maar Smuldier kun je ook best twee dagen in de koelkast bewaren in een afgesloten plastic doos.

Voor meer info over vers kun je ook deze link eens lezen en die ook aan anderen laten lezen.
Dat is van mijn site en je vindt er ook veel links naar weer andere sites.

Inderdaad zit er in kvv gemalen bot, afkomstig van verschillende bronnen, dat verschilt per merk. Maar kompleet is kompleet en daar zit dan dus alles in wat je hond nodig heeft :ok:

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sas&Billy schreef:Ik heb het stuk over de botten gelezen. Ik zou het wel proberen , maar misschien volgende maand. Ik heb het hier al ernstig gepushed met het rauw eten. Maar ik kvv compleet zit gemalen bot, is ok toch?

Wat ik me trouwens ook afvraag.... ik wil smuldier geven maar heb porties van 120 gram ongeveer nodig. hoe krijg je zo n blok in porties verdeeld.... een worst valt nog enigsinds te snijden... nou ja mijn vriend heeft dat gedaan. Maar zo n bevroren baksteen?
(gedeeltelijk) ontdooien en opnieuw invriezen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Of zagen. Wij zagen hier wel eens spiervlees, als het per 10 kg komt bijvoorbeeld.. rotklus! :mrgreen:
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

sas&Billy schreef:Bedankt voor de goeie info. Weer een fabeltje minder.Misschien zijn er gevoelige hondjes die niet tegen de combinatie kunnen brok en KVV tegelijk.
Bedoeling is zeker merendeel kvv te geven. Maar met een versboer aan de overkant is het aanlokkelijk om een dag van hun te geven. Trouwens voor een kilo kip en een kilo paard was ik geen 3 euro kwijt. en het is best nog mooi vlees....
Niet dat het om de goedkoop gaat ,maar toch een meevaller eigenlijk....

Ik snap de groenten. Ik heb gemengde groentjes bevroren door de blender gedaan zodat het zowat poeder is. Kan dat? of moet het echt eerst gekookt zijn?

Wat vreemd toch he... wetende dat er mensen zijn die hun hond elke dag een stuk fruit laten eten want t is gezond....
Voor de groente is het prima als ze rauw gepureerd zijn (echt een papje), dan verteerd de hond ze wel.
Wel je niet pureren kun je grotere stukken groente koken.
Het is of of en niet en koken en pureren.
sas&Billy
Zeer actief

Marjoleine schreef:Rustig aan, hoor ;)
Het gaat er maar om dat duidelijk wordt wat natuurlijk eten is voor een hond en wat niet, en ook waarom.
:mrgreen: :lol1: weet je hoe dat komt. Ik word zovaak door allesweters op de rooster gelegd dat ik bijna verplicht ben mij danig te onderbouwen zodta ik een gedegen uitleg kan geven. Ik heb veel vertrouwen in KVV maar mijn omgeving is niet zo makkelijk. De hondentherapeute is een goede vriendin van mijn vriend en zij durft mij wel eens ernstig in twijfel trekken. En een hondentherapeute verteld altijd het juiste... dus als ik tegen die stroom in wil MOET ik wel zorgen dat ik alles op een rijtje heb.(Ik was degene die al lang een teckeltje wou maar er nooit met haar over sprak dus zij neemt aan dat het een bevlieging was en ik totaal niks van honden weet EN ik wil dan nog eens niet met mijn 6 jarige teckel die alles kan op puppygedragsklas gaan... van haar tegen betaling.... Dus ja ik heb het gedaan hoor)
Dus jullie info is mij waardevol. Maar ik kan dan weer niet zeggen dat ik het van een forum heb want daar is het principe dan weer dat alles wat op een forum staat onzin is. Alsof ik mijn informatie niet naar waarde kan schatten :denken: :denken: :19:

nou ja mijn hondje is dolblij met zijn rauw voer en ik moet minder poep rapen.... ik ook dus.

Vandaag is het dus gemalen paardevlees met brokjes en het was smullen!
sas&Billy
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Dat een therapeute zegt dat het vlees gekookt of gebakken moet... :ugh:
Maar goed, een gedragstherapeut weet niets van voeding, moet je maar denken.

:ok:
Het vreemde is dat de andere therapeut die er was zei dat bakken dan weer ongezond was omwille van de vetstoffen die we gebruiken ...

en geven jullie jullie hond platte kaas met havermout? yoghurt mag dan weer niet, zou erg slecht voor de darmen zijn.....
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

sas&Billy schreef:
en geven jullie jullie hond platte kaas met havermout? yoghurt mag dan weer niet, zou erg slecht voor de darmen zijn.....
Wat is platte kaas? Havermout zou ik zelf niet geven, ik geef liever geen/zo weinig mogelijk granen. En yoghurt is juist prima voor je hond.
Ik zou alles wat die therapeute zegt maar het ene oor in laten gaan en meteen het andere weer uit. :wink:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

stefanie schreef: Ik zou alles wat die therapeute zegt maar het ene oor in laten gaan en meteen het andere weer uit. :wink:

en zo ver als maar mogelijk is uit de buurt van honden houden.
die is niet wijs en heeft dringend bijscholing nodig
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

CharlesvdBerkt schreef:
stefanie schreef: Ik zou alles wat die therapeute zegt maar het ene oor in laten gaan en meteen het andere weer uit. :wink:

en zo ver als maar mogelijk is uit de buurt van honden houden.
die is niet wijs en heeft dringend bijscholing nodig
Nou idd. Zat net Cesar te kijken en daar hadden mensen ook al zo'n goed advies gekregen maar dan tegen een bijtende hond thuis... alle tanden laten trekken... (en die mensen dachten er ook nog serieus over na, ik heb CM nog nooit zo :80: zien kijken maar nu wel)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sas&Billy
Zeer actief

Zo na een weekje KVV, ben ik in ieder geval enorm tevreden, zowel van de brok als de KVV. Hij eet alles met smaak, en trek zijn neus ook niet op als er eens alleen brok ligt.

Ben nog eens flink tegen de regels in gegaan. Normaal mag je een hond geen eten geven voor je zelf gaat eten. Maar pas erna. Maar vrienden van ons met genoeg hondenkennis gaven aan dat dat niet perse hoeft.
Ik geef de hond nu een half uurtje voor we eten. Als we beginnen koken zeg maar. En kijk! normaal staat hij naast tafel te schooien, nu gaat ie in de living op de mat liggen. Wachten je weet nooit natuurlijk ! maar niet meer schooien.
Prima lijkt me...
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Wij geven de honden om heel verschillende tijden te eten.
De ene keer voor wij zelf eten, de andere keer pas veel later. Ze weten dus nooit wanneer ze eten kunnen verwachten, en dat is op zich wel makkelijk. Wij eten ook op verschillende tijden trouwens.
:zweep:
sas&Billy
Zeer actief

dat probeer k ook aan te houden.

Na een paar verschillende vleessoorten heb ik wel een bemerking.Van gemalen kip heeft ie harde poep, zoals het hoort. Van paard en brok wat zachter nog ok, van de smuldier was het eerder platte boel.
Is dit gewenning of kan ie gewoon niet tegen smuldier. Zou dat over gaan?
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

sas&Billy schreef: Het vreemde is dat de andere therapeut die er was zei dat bakken dan weer ongezond was omwille van de vetstoffen die we gebruiken ...

Normale yoghurt komt natuurlijk wel van de koe en daar zit lactose in. Honden kunnen over het algemeen wat minder tegen lactose dan de meeste mensen (wat heel normaal is).
Geitenyoghurt is dan wat veiliger, maar een keertje normale yoghurt kan geen kwaad.

Welke versie van smuldier voer je? Hier geen platte poep ervan, maar de ene hond is de ander niet.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief

smuldier vlees compleet krijgt hij
Echo
Zeer actief

Ik voerde Pens compleet en geen probleem gehad, maar weet niet of het daar aan ligt. Hoe lang geef je het nu al?
Je kunt het nog even aankijken en als het niet beter wordt overstappen op een andere kvv. Is de platte poep dan weg dan weet je waar het aan ligt.
Afbeelding
sas&Billy
Zeer actief

Ja hij heeft het nog maar 1 keer gehad. .. er zaten waarschijnlijk een hoop dingen in die hij nog nooit gegeten had. Opvallend wel dat t met het andere gemalen vlees niet zo is...
Echo
Zeer actief

Even proberen en kijken of het nog beter wordt zou ik zeggen. Misschien was zijn poep wel wat dunner door wat anders, een virusje ofzo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”