Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tebokan, iemand ervaring?
Moderator: moderatorteam
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Tebokan, iemand ervaring?
De kans is klein, maar ik kreeg van iemand het advies om Beetle geen phenoral maar tebokan te geven. Is er iemand hier met ervaring of informatie? Volgens mij is het in Nederland namelijk niet verkrijgbaar, maar wat ik lees, zou dit wel eens het juiste medicijn voor mijn oudje kunnen zijn! Het is oa tegen doorbloedingsstoornissen in de hersenen bij hogere leeftijd.
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Re: Tebokan, iemand ervaring?
Als ik het goed begrijp is phenoral een medicijn met phenobarbital tegen epilepsie. Tebokan is op basis van gingko biloba en zou de doorbloeding in de hersenen verbeteren. Hoewel er voor zover ik weet geen wetenschappelijk bewijs van is dat het daarmee ook het geheugen zou verbeteren of dementie kan voorkomen/vertragen of TIA's voorkomen.
Wat mankeert je hondje dat ie phenobarb krijgt en wat hoop je te bereiken met tebokan in plaats daarvan?
Wat mankeert je hondje dat ie phenobarb krijgt en wat hoop je te bereiken met tebokan in plaats daarvan?
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- Renske
- Zeer actief
Mijn hondje heeft zo'n 14 maanden geleden vestibulair syndroom gehad. Na zo'n 6 weken een epileptische aanval, binnen 24 uur weer een aanval. Toen begonnen met de medicijnen, en geen aanvallen meer gehad. Tot afgelopen weekeinde, weer twee aanvallen.
Bij haar vermoed ik dus dat de oorzaak is de doorbloeding bij de hersenen, dat is verstoord en door de tebokan zou dit genormaliseerd kunnen worden (tebokan samenstelling ). Daarnaast is ze sinds ze aan de phenoral is veel slomer. Vlak voor die aanvallen had ze nog vrij veel energie en activiteit, na het beginnen met de medicijnen vrijwel niet meer. Natuurlijk speelt haar leeftijd mee, maar de overgang van veel energie naar weinig energie was overduidelijk.
Door én de mogelijkheden van tebokan én mogelijk phenoral niet het juiste twijfel ik of ze de juiste medicatie krijgt,
Bij haar vermoed ik dus dat de oorzaak is de doorbloeding bij de hersenen, dat is verstoord en door de tebokan zou dit genormaliseerd kunnen worden (tebokan samenstelling ). Daarnaast is ze sinds ze aan de phenoral is veel slomer. Vlak voor die aanvallen had ze nog vrij veel energie en activiteit, na het beginnen met de medicijnen vrijwel niet meer. Natuurlijk speelt haar leeftijd mee, maar de overgang van veel energie naar weinig energie was overduidelijk.
Door én de mogelijkheden van tebokan én mogelijk phenoral niet het juiste twijfel ik of ze de juiste medicatie krijgt,
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de phenoral haar van haar energie beroofd, het is een barbituraat, werd vroeger ook als slaapmiddel gebruikt.
Heb jij zelf dus het idee dat de epileptische aanvallen veroorzaakt worden door een doorbloedingsstoornis?
Ik denk dat ik zelf niet zo bang zou zijn om de phenoral voorzichtig af te bouwen en te kijken wat er gebeurt. Krijgt ze haar energie terug, komen er weer aanvallen...? Met epilepsie is het zo lastig, ze heeft twee keer een aanval gehad vóór de medicijnen, daarna een hele tijd geen aanvallen mét medicijnen en nu weer wel 2 aanvallen mét medicijnen...Het is zo onvoorspelbaar.
Heb je het idee dat ze minder geniet van het leven door de sufheid van die medicijnen?
Als mijn hondje 15 jaar was zou kwaliteit van leven voorop staan. Dus als ze lijdt onder haar gebrek aan energie dan afbouwen, vooropgesteld dat ze niet super veel aanvallen gaat krijgen. Ik denk niet dat de tebokan veel gaat betekenen voor het aantal aanvallen. Ginko biloba zou alleen een kleine verbetering geven bij etalagebenen, voor de rest is er niks bewezen.
Heb jij zelf dus het idee dat de epileptische aanvallen veroorzaakt worden door een doorbloedingsstoornis?
Ik denk dat ik zelf niet zo bang zou zijn om de phenoral voorzichtig af te bouwen en te kijken wat er gebeurt. Krijgt ze haar energie terug, komen er weer aanvallen...? Met epilepsie is het zo lastig, ze heeft twee keer een aanval gehad vóór de medicijnen, daarna een hele tijd geen aanvallen mét medicijnen en nu weer wel 2 aanvallen mét medicijnen...Het is zo onvoorspelbaar.
Heb je het idee dat ze minder geniet van het leven door de sufheid van die medicijnen?
Als mijn hondje 15 jaar was zou kwaliteit van leven voorop staan. Dus als ze lijdt onder haar gebrek aan energie dan afbouwen, vooropgesteld dat ze niet super veel aanvallen gaat krijgen. Ik denk niet dat de tebokan veel gaat betekenen voor het aantal aanvallen. Ginko biloba zou alleen een kleine verbetering geven bij etalagebenen, voor de rest is er niks bewezen.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- Renske
- Zeer actief
Vandaag bij de dierenarts haar bloed afgenomen voor de waardes van de phynoral te meten. Zelf ben ik ook van mening dat ik de phynoral af wil bouwen. Vorig jaar, toen ze twee aanvallen in korte tijd had en een 6 weken daarvoor het vestibulair syndroom, moest ik voor mijn gevoel iets. Doordat ze dus het vestibulair syndroom een keer heeft gehad en al de 14 gepasseerd bij de eerste aanval denk ik aan een bloedingsstoornis. Ze is nu zo lang zonder aanvallen geweest, behalve dan nu de twee achter elkaar, dus wie zegt dat ze zonder medicijnen ook geen aanval gehad had?
Over een paar dagen de uitslag van de bloedtest en dan verwacht ik dus de medicijnen in overleg met de dierenarts af te bouwen. Tebokan kan volgens haar ook geen kwaad, dus ik denk dat ik dat ga bestellen en haar ga geven.
Vooral nu ik terugkijk zie ik een verschil in activiteit van voor de medicijnen en daarna. Zoals ze nu is leeft ze zeker ook nog hondwaardig, maar zoals je zelf ook aangeeft als ik haar meer levenslust kan geven dat doe ik dat graag. Ze speelde 1,5 jaar geleden zeker nog om de dag met een speeltje, de laatste tijd niet meer. Ook langere wandelingen kan ze niet meer maken. Er is misschien een kans dat ze eerder een toeval krijgt of een zwaardere toeval, maar ik denk dat ik dat risico op haar leeftijd maar moet nemen. Liever iets meer levenslust en korter dan met iets minder levenslust en langer.
Over een paar dagen de uitslag van de bloedtest en dan verwacht ik dus de medicijnen in overleg met de dierenarts af te bouwen. Tebokan kan volgens haar ook geen kwaad, dus ik denk dat ik dat ga bestellen en haar ga geven.
Vooral nu ik terugkijk zie ik een verschil in activiteit van voor de medicijnen en daarna. Zoals ze nu is leeft ze zeker ook nog hondwaardig, maar zoals je zelf ook aangeeft als ik haar meer levenslust kan geven dat doe ik dat graag. Ze speelde 1,5 jaar geleden zeker nog om de dag met een speeltje, de laatste tijd niet meer. Ook langere wandelingen kan ze niet meer maken. Er is misschien een kans dat ze eerder een toeval krijgt of een zwaardere toeval, maar ik denk dat ik dat risico op haar leeftijd maar moet nemen. Liever iets meer levenslust en korter dan met iets minder levenslust en langer.
- Prul
- Zeer actief
Ik deel je mening Renske. Een hond moet nog zichzelf kunnen zijn. Natuurlijk mag het op een wat lager pitje bij het ouder worden maar een hond waarin je zijn of haar 'eigen wezen/persoonlijkheid' niet meer herkend is niet de bedoeling. Ik hoop dat Beetle wat van haar energie terug vindt na het afbouwen en ook dat de aanvallen weg blijven. Dat zou het mooiste zijn. Succes!