Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verkouden (kennelkuch) en schudden met kop?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Verkouden (kennelkuch) en schudden met kop?

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Heb een flinke labrador (40 kg. maar zonder een greintje vet) van 1 jaar en 9 maanden.
Krijgt keurig op tijd zijn inentingen waaronder dus tegen kennelhoest en rabies (verplicht aangezien ik train bij een club en hij wel eens naar pension gaat).
Nu heb ik oktober/november twee opvangpuppies in huis gehad die besmet waren met kennelhoest (achteraf gezien).
Toen deze pups een week of wat in huis waren begon mijn hond opeens te niezen en op een dag zelfs te hoesten (heel eng, leek net of hij ergens in stikte).
Ben toen meteen naar de dierenarts gegaan en deze concludeerde kennelhoest en gaf hem antibiotica mee voor een week, hij dacht dat het van de pups af kon komen dus deze meteen bij het asiel laten nakijken en idd. waren zij de veroorzakers. Pups kregen voor twee weken antibiotica mee en daarna was alles weer helemaal opgeknapt.
Alleen valt me de laatste paar dagen op dat mijn hond weer niest, verder geen hoestklachten ofzo.
Zou dit weer een voorteken van kennelhoest zijn of kan het ook een andere oorzaak hebben?
Is er een natuurlijk middel waarmee ik hem zou kunnen ondersteunen (hij krijgt vers voer en verse snacks en ik wil hem dus niet steeds op antibiotica hebben als dit niet strikt noodzakelijk is)?
Als ik naar de dierenarts terugga weet ik dat ik meteen weer een ab kuurtje krijg....

Verder schudt hij regelmatig met zijn kop maar dit kan ik niet goed plaatsen.
Mijn eerste gedachte is oormijt maar er zit geen viezigheid (is normaal toch bruinig van kleur bij oormijt) in zijn oor en ze stinken ook niet (bij de puppies die ik opvang ruik je meestal dat het oormijt is)?
Kan er een andere reden zijn voor kopschudden?

Tsja anders maken we straks maar weer een ritje naar de dierenarts...
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Verkouden (kennelkuch) en schudden met kop?

Ongelezen bericht door Fizgig »

Hij kan misschien een oorontsteking hebben door de kennelhoest ontstaan. Misschien is er hij er inderdaad nog niet helemaal vanaf en heeft hij nog meer antibiotica nodig. Ik heb wel gelezen van honden die er weken ziek van waren, zou toch kunnen dan?
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Je hoeft niet altijd een kuur te accepteren hoor. Jij beslist altijd nog wat er in je hond gaat. Heb ook wel eens geweigerd, kijken ze je een beetje vreemd aan, nou jammer hoor, hun probleem.
(hond was toen kotsmisselijk en ik wilde eigenlijk alleen iets voor de misselijkheid, geen dieetvoer en een kuur)

Als je het niet vertrouwd gewoon even naar laten kijken bij de da.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Een DA heeft mij ooit verteld dat kennelhoest een virus is en AB werkt niet bij virussen.
Afbeelding
Tinker
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Tinker »

->Chanty<- schreef:Een DA heeft mij ooit verteld dat kennelhoest een virus is en AB werkt niet bij virussen.
Klopt, het begint met een virus en later komen er bacteriën bij, vandaar de antibiotica :wink:
Tinker
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Tinker »

Niezen kan ook een verkoudheid zijn. Honden die niezen hoef je in principe geen zorgen om te maken, alleen als het te lang duurt. Je zou Sinus Compositum kunnen geven, dat is een natuurlijk middel bij luchtwegaandoeningen (dus ook bij kennelhoest of verkoudheid). Als de hond echt gaat hoesten kun je hem een kindersiroopje geven of wat honing. Kennelhoest hoeft niet altijd behandelt te worden door een dierenarts (net als keelontsteking bij mensen). In zeldzame gevallen kan het wel overgaan in een longontsteking, maar dan klopt er al iets niet met het afweersysteem. Maar veel mensen laten het wel behandelen, omdat ze anders de hele nacht wakker liggen van het gehoest van hun hond :oeps:
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

@ Tinker bedankt voor de tips. Hij is verder gewoon gezond dus ik wil niet voor ieder niesje naar de dierenarts rennen en er weer antibiotica voor krijgen (waarom schrijven ze dat toch zo graag voor....ach ja ik weet het eigenlijk wel). Als hij eens misselijk is of diaree heeft geef ik hem eerst ook iets van VSM, mocht het dan niet overgaan dan kan ik al tijd nog naar de dierenarts.
Ga eens kijken of natuurlijke middelen helpen.
@ Nanna, tsja dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Kijk even wat hij de komende week op natuurlijke middelen doet en anders ga ik toch even naar de dierenarts want als er iets in zijn neus zit kan ik het toch zo niet zien ;)
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nogmaals, je hóéft echt geen AB te accepteren als je er zelf niet achter staat hoor. Laat ze maar raar kijken. (oké, ik ben geen da, maar heb wel een nuchter boerenhollandsverstand)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”