Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond krijgt aanvallen
Moderator: moderatorteam
-
Ήυs
Hond krijgt aanvallen
De hond van mijn ouders, een kruising border collie/Friese stabij is al 16 jaar en begint nu wel echt af te takelen.
Vorige week belde mijn moeder op, of ik mee kon naar de DA. Rakker hat een aanval gehad, dit was er gebeurd:
Ze had hem uit gelaten en liep terug naar huis, rakker liep achter haar en ze hoorde ineens zijn nagels heel er over de stenen schuren, dus ze keek om en zag dat hij zijn kop zijwaarts in een vreemde houding had, en een beetje zijwaarts liep. Het leek op epilepsie maar hij viel niet om.
Ze pakte hem vast, zijn ogen rolde niet, hij keek nog gewoon. Maar had verkrampingen en zijn hartslag ging omlaag en viel bijna weg, en toen kwam het weer terug. Ze heeft hem naar huis gedragen. Dit alles duurde maar 10/15 seconden.
Hij heeft hartpillen als medicatie, en die moesten we van de DA verhogen.
Vanochtend had hij weer zo'n aanvalletje.
Herkent iemand dit? En zijn er nog tips?
Vorige week belde mijn moeder op, of ik mee kon naar de DA. Rakker hat een aanval gehad, dit was er gebeurd:
Ze had hem uit gelaten en liep terug naar huis, rakker liep achter haar en ze hoorde ineens zijn nagels heel er over de stenen schuren, dus ze keek om en zag dat hij zijn kop zijwaarts in een vreemde houding had, en een beetje zijwaarts liep. Het leek op epilepsie maar hij viel niet om.
Ze pakte hem vast, zijn ogen rolde niet, hij keek nog gewoon. Maar had verkrampingen en zijn hartslag ging omlaag en viel bijna weg, en toen kwam het weer terug. Ze heeft hem naar huis gedragen. Dit alles duurde maar 10/15 seconden.
Hij heeft hartpillen als medicatie, en die moesten we van de DA verhogen.
Vanochtend had hij weer zo'n aanvalletje.
Herkent iemand dit? En zijn er nog tips?
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: Hond krijgt aanvallen
geriatrisch vestibulair syndroom. gaat vanzelf weer over als het goed is.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Ήυs
Maar hij heeft dus dan zo'n aanvalletje, en is daarna nog wel een poosje van slag, maar na een uur of 2 is het ook weer over en is alles weer normaal.tekkel schreef:geriatrisch vestibulair syndroom. gaat vanzelf weer over als het goed is.
-
Ήυs
Ze had hem vast, en voelde zijn hartslag.Inge O schreef:even om te checken wat zijn hart er (al of niet) mee te maken heeft : als de aanval maar 10 seconden duurde hoe weet ze dan dat zijn hartslag 'omlaag ging en bijna wegviel'?
-
Ήυs
Nee hoor, mijn moeder had hem vast met haar hand op zijn borst, hij weegt overigens nog maar 13 kilo, zo'n groot gewicht is het niet, en ook niet echt een heel groete hond.Inge O schreef:en toch lijkt me dat wat vreemd want meestal moet je toch minstens even zoeken naar de juiste plek en het is nu ook niet zo dat je dit formaat hond op de arm hebt?Fafo schreef:Ze had hem vast, en voelde zijn hartslag.Inge O schreef:even om te checken wat zijn hart er (al of niet) mee te maken heeft : als de aanval maar 10 seconden duurde hoe weet ze dan dat zijn hartslag 'omlaag ging en bijna wegviel'?
zeg ik alleen maar omdat ik het gek vind dat zijn hartmedicatie alleen om deze reden is verhoogd.
Hij moest zijn medicatie verhogen omdat hij volgens de DA epilepsie aanvallen had. Waarom zou dit niet kunnen? Ze had hem gewoon met haar hand op de juiste plaatst vast, ze was niet op zoek geweest naar zijn hart. Dit voelde ze bij toeval.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Waarom het zomaar vastgesteld is als epilepsie zonder meer zie ik ook niet.
En het verband met die hartpillen al helemaal niet.
En het verband met die hartpillen al helemaal niet.
-
Ήυs
Oh. Heb mijn moeder nog even gebeld want nu ging ik zelf twijfelen, het was een verhoging van de plaspillen. Sorry
Furasomide, benacor krijgt hij. En de furasomide is nu verhoogd. En waarom hij er epilepsie van heeft gemaakt, hij zei dat het dat waarschijnlijk is omdat het zo'n korte aanval was, en zijn ogen oid draaide niet weg. Dus dacht hij aan epilepsie.
Vanochtend was de hond aan het poepen en viel gewoon op zijn zij. Mijn moeder heeft hem weer naar huis koeten dragen. Die aanval duurde weer 10 seconde.
Furasomide, benacor krijgt hij. En de furasomide is nu verhoogd. En waarom hij er epilepsie van heeft gemaakt, hij zei dat het dat waarschijnlijk is omdat het zo'n korte aanval was, en zijn ogen oid draaide niet weg. Dus dacht hij aan epilepsie.
Vanochtend was de hond aan het poepen en viel gewoon op zijn zij. Mijn moeder heeft hem weer naar huis koeten dragen. Die aanval duurde weer 10 seconde.
-
Ήυs
Naja, vandaar hier mijn vragenInge O schreef:furosemide is dat.Fafo schreef:Oh. Heb mijn moeder nog even gebeld want nu ging ik zelf twijfelen, het was een verhoging van de plaspillen. Sorry![]()
maar dan begrijp ik het nog niet want plaspillen worden gegeven bij hartklachten, niet bij epilepsie.
Hij had deze medicatie al, want heeft ook hartklachten. En deze medicatie moest ze verhogen.
-
Ήυs
Maar waarom heeft hij dat nu pas?Inge O schreef:het is natuurlijk niet uitgesloten dat hij dan misschien even een zware ritmestoornis heeft waardoor hij even bijna 'weg' is en dat de da daarom zijn plaspillen verhoogt.
-
Ήυs
Mja, dat is waarInge O schreef:maar dat is natuurlijk de eeuwige vraag met alle ouderdomsklachten : waarom ging het tot een gegeven moment nog prima en plots niet meer? tja, omdat een lichaam het probleem plots niet meer kan compenseren, dan heeft hij dat met zijn 16 jaar nog heel lang goed gekund.Fafo schreef:Maar waarom heeft hij dat nu pas?Inge O schreef:het is natuurlijk niet uitgesloten dat hij dan misschien even een zware ritmestoornis heeft waardoor hij even bijna 'weg' is en dat de da daarom zijn plaspillen verhoogt.