Fietsen doe ik al een tijd niet meer omdat hij een tijdje geleden mankte. De DA dacht aan artrose in zijn elleboog maar er zijn geen foto's gemaakt. Hij heeft het ook alleen met naast de fiets lopen (hij draaft alleen), niet na een boswandeling of balspelletjes. Terwijl dat voor mij toch veel belastender lijkt dan rechtlijnig naast de fiets draven in een redelijk continu tempo.
Op dit moment gaat hij ongeveer 1 keer per week met Charlotte naar het bos, en Mark en ik wandelen met hem hier in de buurt. Altijd aangelijnd vanwege zijn onvoorspelbare gedrag. Op zondag probeer ik met hem naar het grasveld bij het ROC te gaan waar bijna nooit mensen met honden komen. Hier gooi ik wat met de bal en kan hij even uitrazen. Hij lijkt hier totaal geen last van te hebben. Nou ja, zijn conditie is niet super natuurlijk, maar hij is al 10 en heeft een hartprobleem, dus om nou te verwachten dat hij het uren volhoudt...
Op het industrieterrein is ook een stuk langs de snelweg waar hij los kan en mag, maar daar kan ik alleen overdag naartoe vanwege het slechte zicht in het donker. Dit is maximaal 1 keer per week in de winter vanwege mijn werk, in de zomer vaker. En eigenlijk ook alleen maar in het weekend want door de week een groot stuk van waar we lopen een druk bezet fiets/bromfietspad.
Hij hoeft zich binnenshuis niet te vervelen trouwens, hij krijgt dagelijks een gevulde kong of een wobblerkong met brokjes. Ook heeft hij eigenlijk altijd iets te knagen liggen en liggen er speeltjes die hij zeer regelmatig even onder de aandacht brengt. Wat dat betreft zou je echt niet denken dat hij al 10 is.
Af en toe heb ik het idee dat hij veel te veel energie heeft. Maar soms denk ik ook dat het misschien teveel beweging is, terwijl dat juist vaak op de dagen is dat hij niet zoveel beweegt. Het gillen van de pijn wat hij heel af en toe doet is ook op hele wisselende momenten. Wel altijd als hij ligt trouwens, maar het is niet duidelijker aanwezig na een boswandeling of een half uur balspelletjes.
Ik vind het erg lastig, ik probeer naar hem te kijken en het daarop aan te passen, maar misschien hebben jullie nog tips of ideeën?
Wat is jullie ervaring met honden met spondylose en hoe stemmen/stemden jullie de beweging daarop af?