Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor beweging bij artrose/spondylose?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Wat voor beweging bij artrose/spondylose?

Ongelezen bericht door moosje »

N.a.v. de uitslag van de rontgenfoto's van Shendor zijn nek en rug ben ik eens na gaan denken over wat hij wel en niet aan zou kunnen qua beweging. Het verslag staat hier: viewtopic.php?f=16&t=231760&p=5196434#p5196434

Fietsen doe ik al een tijd niet meer omdat hij een tijdje geleden mankte. De DA dacht aan artrose in zijn elleboog maar er zijn geen foto's gemaakt. Hij heeft het ook alleen met naast de fiets lopen (hij draaft alleen), niet na een boswandeling of balspelletjes. Terwijl dat voor mij toch veel belastender lijkt dan rechtlijnig naast de fiets draven in een redelijk continu tempo.

Op dit moment gaat hij ongeveer 1 keer per week met Charlotte naar het bos, en Mark en ik wandelen met hem hier in de buurt. Altijd aangelijnd vanwege zijn onvoorspelbare gedrag. Op zondag probeer ik met hem naar het grasveld bij het ROC te gaan waar bijna nooit mensen met honden komen. Hier gooi ik wat met de bal en kan hij even uitrazen. Hij lijkt hier totaal geen last van te hebben. Nou ja, zijn conditie is niet super natuurlijk, maar hij is al 10 en heeft een hartprobleem, dus om nou te verwachten dat hij het uren volhoudt... :wink:
Op het industrieterrein is ook een stuk langs de snelweg waar hij los kan en mag, maar daar kan ik alleen overdag naartoe vanwege het slechte zicht in het donker. Dit is maximaal 1 keer per week in de winter vanwege mijn werk, in de zomer vaker. En eigenlijk ook alleen maar in het weekend want door de week een groot stuk van waar we lopen een druk bezet fiets/bromfietspad.

Hij hoeft zich binnenshuis niet te vervelen trouwens, hij krijgt dagelijks een gevulde kong of een wobblerkong met brokjes. Ook heeft hij eigenlijk altijd iets te knagen liggen en liggen er speeltjes die hij zeer regelmatig even onder de aandacht brengt. Wat dat betreft zou je echt niet denken dat hij al 10 is.

Af en toe heb ik het idee dat hij veel te veel energie heeft. Maar soms denk ik ook dat het misschien teveel beweging is, terwijl dat juist vaak op de dagen is dat hij niet zoveel beweegt. Het gillen van de pijn wat hij heel af en toe doet is ook op hele wisselende momenten. Wel altijd als hij ligt trouwens, maar het is niet duidelijker aanwezig na een boswandeling of een half uur balspelletjes.
Ik vind het erg lastig, ik probeer naar hem te kijken en het daarop aan te passen, maar misschien hebben jullie nog tips of ideeën?
Wat is jullie ervaring met honden met spondylose en hoe stemmen/stemden jullie de beweging daarop af?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Wat voor beweging bij artrose/spondylose?

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb met gina wel altijd gefietst, alleen ging ik niet zo ver en niet zo lang en fietste ik ook niet hard, zorgde ervoor dat ze rustig naast me draafde.
ik fietste 3 tot 4 keer in de week zo'n 10 minuten tot een kwartier met haar en dat ging altijd prima.
verder zwom ze veel, maar niet in de winter.
ik heb met gina het voordeel dat ze heel goed naar haar lichaam luistert en niet over haar grenzen gaat, dus ik kan haar rustig laten rennen, als het teveel wordt stopt ze zelf en komt naast me lopen.

ik zou gewoon goed naar je hond kijken en dingen waar hij last van krijgt -zoals blijkbaar van het fietsen- niet meer doen.
als hij geen last heeft van het rennen zou ik hem lekker zijn gang laten gaan, wordt dat minder kun je hem altijd wat korter laten rennen.
zou wel een zekere regelmaat houden in dat rennen, liever elke dag of om de dag niet zo lang, als een keer in de week flink lang.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Hoeveel beweging krijgt hij op een normale dag? Dit mis ik in je verhaal, terwijl dat volgens mij heel belangrijk is. Aan mijn oudje merk ik dat ze een lange ronde niet meer goed aan kan en haar laat ik dan thuis met voertjes die ze kan zoeken of haar dogtreattrapper. Bij haar is dit jaar de lange ronde opgeknipt in vaker een korte ronde, dus zeg maar 4 of 5 keer per dag een kwartier. Zelf heb ik het idee dat in beweging blijven wel heel goed voor haar is, net als geestelijke activiteiten.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Renske schreef:Hoeveel beweging krijgt hij op een normale dag? Dit mis ik in je verhaal, terwijl dat volgens mij heel belangrijk is. Aan mijn oudje merk ik dat ze een lange ronde niet meer goed aan kan en haar laat ik dan thuis met voertjes die ze kan zoeken of haar dogtreattrapper. Bij haar is dit jaar de lange ronde opgeknipt in vaker een korte ronde, dus zeg maar 4 of 5 keer per dag een kwartier. Zelf heb ik het idee dat in beweging blijven wel heel goed voor haar is, net als geestelijke activiteiten.
Dat wisselt per dag, op dagen dat ik een hele dag werk loopt hij minder. Mark laat hem dan 's middags uit, maar die loopt minder lang met hem dan ik. Ook speelt hij niet met Shen tijdens het uitlaten. 's Morgens loopt Shendor een kwartier, 's avonds ook. 's Middags variërend van een half tot anderhalf uur. Als Charlotte met hem naar het bos gaat is ze zeker een uur aan het wandelen en spelen, en als ik naar het bedrijventerrein ga zijn we ook vaak wel een uur weg. Dat is gemiddeld zo'n 1 keer per week. Soms 2 keer per week en soms 2 weken niet.
Om hem in huis bezig te houden heb ik zoals ik hierboven schreef een kong en een wobbler kong. Daarnaast spelen we binnenshuis regelmatig met een flostouw en doen we zo nu en dan wat denkspelletjes. Maar hij is niet zo slim haha. :engel:
Afbeelding

Tinker
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Tinker »

Je zou met hem kunnen gaan speuren. En dan heel eenvoudig beginnen: zijn lievelingsbal mee nemen naar het bos en verstoppen, eerst makkelijk, achter een boom of struik, dan steeds uitbreiden en onder een stapel bladeren verstoppen, succes verzekerd :lol1: Je kan ook eenvoudige hondenpuzzels kopen (omdat je zegt dat je hond niet zo slim is :wink: ). Ik heb er een hele stapel van in de kast, en ik merk dat als ik 5 of 10 minuten met de honden er mee speel ik ze meer moe maak dan een gewone wandeling. Dit is mijn nieuwste aanwinst en ze zijn weer reuze enthousiast KLIK :mrgreen: Mijn oudste heeft momenteel een kleine blessure (je ziet niets aan haar, maar als ik met een bal ga gooien loopt ze iets onregelmatig) en ik speel nu veel met haar met deze spellen. Ook ben ik haar aan het leren haar speelgoed op de ruimen, heel leuk! Alles bij naam noemen en dan moet ze het goede speeltje pakken en in de doos gooien. Vergt veel geduld van het vrouwtje :wachten: Gebruik je ook medicijnen voor de spondylose en artrose? De Boxer van mijn tante heeft ook Sponylose en krijgt Puur Spondy. Sindsdien heeft hij er een stuk minder last van. Hij krijgt ook aangepaste beweging, maar hou een Boxer van 5 jaar maar eens rustig :LOL:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn Gina had ook spondylose en behalve ttouch-therapie deed ik niets speciaals. Ik liet haar haar gang gaan. Er waren dagen dat ze minder bewoog en dagen dat ze als een gek heen en weer rende en zich op de grond gooide om lekker te rollen.
Ik paste me aan aan wat zij aangaf.
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

onze newfoundlander heeft spondylose in rug en nek we geven haar homeopatische middelen en ik vind wel dat dit helpt. ze heeft veel minder echt pijn.
ook krijgt ze doils visolie.
ik merk bij haar dat alles gewoon niet te lang moet op haar tempo en dan loopt ze lekker mee ze speelt met onze andere hond. Maar onverwachtse bewegingen zijn verkeerd onze jongste hapt en trekt aan haar oren dan moet ze met haar kop heen en weer om van zich af te bijten als dit teveel gebeurd heeft ze weer last van haar nek.

ik merk dit door piepen met opstaan en mank lopen want de zenuw loopt langs de voorpoten en zit dan toch ook wat knel.
een paar dagen rustig aan en dan gaat het weer duurt het telang geef ik een paar dage prednison en pijnstillers die daarbij mogen. dan is het met 4 dagen weer over.
gelukkig heeft ze die nu al een tijd niet meer nodig sinds ze de homeopatische middelen krijgt.

je ziet bij haar wel dat de spieren afnemen door de spondylose want bewegen doet ze nog wel genoeg, maar blijven bewegen is wel belangrijk om de spieren goed te houden. en dan liever 4 keer kort dan 2 keer lang.

morgen ga ik met haar naar een hondenzwembad eens kijken hoe dat gaat dan kan ze ook wat spieren gaan opbouwen. lekker in een warm bad.
Laatst gewijzigd door jessica74 op 13 dec 2011 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Tinker schreef:Je zou met hem kunnen gaan speuren. En dan heel eenvoudig beginnen: zijn lievelingsbal mee nemen naar het bos en verstoppen, eerst makkelijk, achter een boom of struik, dan steeds uitbreiden en onder een stapel bladeren verstoppen, succes verzekerd :lol1: Je kan ook eenvoudige hondenpuzzels kopen (omdat je zegt dat je hond niet zo slim is :wink: ). Ik heb er een hele stapel van in de kast, en ik merk dat als ik 5 of 10 minuten met de honden er mee speel ik ze meer moe maak dan een gewone wandeling. Dit is mijn nieuwste aanwinst en ze zijn weer reuze enthousiast KLIK :mrgreen: Mijn oudste heeft momenteel een kleine blessure (je ziet niets aan haar, maar als ik met een bal ga gooien loopt ze iets onregelmatig) en ik speel nu veel met haar met deze spellen. Ook ben ik haar aan het leren haar speelgoed op de ruimen, heel leuk! Alles bij naam noemen en dan moet ze het goede speeltje pakken en in de doos gooien. Vergt veel geduld van het vrouwtje :wachten: Gebruik je ook medicijnen voor de spondylose en artrose? De Boxer van mijn tante heeft ook Sponylose en krijgt Puur Spondy. Sindsdien heeft hij er een stuk minder last van. Hij krijgt ook aangepaste beweging, maar hou een Boxer van 5 jaar maar eens rustig :LOL:
Zelfs de hele simpele snapt ie niet. :ugh: Heb er een paar liggen, maar hij krijgt het maar niet door. Dus nu is het gewoon een koekje onder een kleedje leggen etc. Erg simpel, maar het werkt. Weliswaar heel even maar, maar toch. Zijn concentratievermogen is vrij laag.
Hij krijgt geen medicijnen, hij heeft een half jaar Puur Spondy en Puur Rust gehad, maar ik merkte geen verschil. Hij krijgt nu op de momenten dat hij veel pijn aangeeft een carprodyl. Is niet verstandig met zijn hartmedicatie, maar op in overleg met de DA mag ik het wel geven. Alleen als het echt nodig is natuurlijk. Shendor is 10 inmiddels, maar nog steeds hyper.
Speuren doen we heel soms, maar hij is nergens gek genoeg op qua speeltjes om er echt vol voor te gaan. Hij is zo lekker simpel soms. Volgens mij denkt ie soms echt, zoek hem zelf maar, ik doe het niet. :smile2:

@ Lieke, ik heb het idee dat hij zelf niet erg goed naar zijn lichaam luistert, hij blijft maar doorgaan. Behalve op de momenten dat hij heeft liggen gillen, nu een keer of 4 in totaal. Dan is hij wel goed kalm.

Ventje heeft oorontsteking nu volgens mij, schudden, wrijven en zijn oor is rood. Heb net even gekoeld, morgen maar even naar laten kijken.
Afbeelding

jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

ik heb ook de puur serie eerst gehad hielp niet voldoende, maar heb nu via een homeopaat voor dieren dit is sterker en helpt beter.
als de pijn terugkomt mag je dit verdubbelen en heb ik geen pijnstiller nodig.

mijn da vertelde dat gewone pijnstillers niet zoveel doen voor deze pijn en als ze dan zo'n pijn moment hebben je een aantal dagen prednison met morfine achtige pijnstillers moet geven.
dat pijnstillers niet zoveel helpen heb ik zel gezien ik gaf de hoogste dosis maar ze bleef maar piepen met opstaan. gelukkig gaat dat nu veel beter.

maar elke hond is natuurlijk weer anders.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”