Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Shows en leed?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een hondje
- Aantal honden: 1
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Re: Shows en leed?
Goed idee!
Om het alvast verder door te trekken. Bij veel rassen is voor de rasvereniging een bepaalde kwalificatie vereist voordat je mag fokken. Hoe bedoel je je gooit op die manier genen weg?
Binnen 'mijn' ras kon je bijv. 15 jaar geleden nog een hondje inzetten die nooit de kwalificatie Zeer Goed zou behalen, ondertussen is dat niet meer toegestaan (en dan was onze Bente dus nooit door Beetle haar vader gedekt).
Shows en fokken wordt vaak niet los van elkaar gezien en dat vind ik erg jammer.
Om het alvast verder door te trekken. Bij veel rassen is voor de rasvereniging een bepaalde kwalificatie vereist voordat je mag fokken. Hoe bedoel je je gooit op die manier genen weg?
Binnen 'mijn' ras kon je bijv. 15 jaar geleden nog een hondje inzetten die nooit de kwalificatie Zeer Goed zou behalen, ondertussen is dat niet meer toegestaan (en dan was onze Bente dus nooit door Beetle haar vader gedekt).
Shows en fokken wordt vaak niet los van elkaar gezien en dat vind ik erg jammer.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Alsof je gezondheid aan de buitekant kunt zien ??
Het is naar mijn idee gewoon een kwestie van rasstandaarden aanpassen voor rassen met extreme uiterlijke kenmerken en keurmeesters goed te instruëren dat ze alleen de juiste type honden plaatsen en dan zou het vanzelf in orde moeten komen.
Als ik kijk bij de newfoundlanders, daar is een periode een bepaalde reu met een veel te weelderige vacht achter bordje nummer 1 geplaatst waardoor veel fokkers achter die reu aan renden. Gevolg is dat er nu veel newfoundlanders rondlopen met een a-typische vacht die de hond zou verzuipen als hij te water valt en die er 3 dagen over doet om te drogen. De keuze van de keurmeester heeft dus erg veel invloed..........
Het is naar mijn idee gewoon een kwestie van rasstandaarden aanpassen voor rassen met extreme uiterlijke kenmerken en keurmeesters goed te instruëren dat ze alleen de juiste type honden plaatsen en dan zou het vanzelf in orde moeten komen.
Als ik kijk bij de newfoundlanders, daar is een periode een bepaalde reu met een veel te weelderige vacht achter bordje nummer 1 geplaatst waardoor veel fokkers achter die reu aan renden. Gevolg is dat er nu veel newfoundlanders rondlopen met een a-typische vacht die de hond zou verzuipen als hij te water valt en die er 3 dagen over doet om te drogen. De keuze van de keurmeester heeft dus erg veel invloed..........
Sandra

- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Daar gaan we weer,
ten gevolge van de extreme gevallen zullen we dan maar iedereen straffen en het volledige showgebeuren verbieden.
Moeten we alle pitbulls afmaken omdat er agressieve honden tussen zitten ?
moeten we alle rotweilers dobermans enz afmaken omdat er agressieve honden tussen zitten ?
Oh neen, zegt men dan, dat zijn extreme gevallen, ze zijn niet allemaal zo
maar als het om rashonden en/of showen gaat dan moet men maar met alles stoppen en alles verbieden.
Beetje kortzichtig volgens mij.
ten gevolge van de extreme gevallen zullen we dan maar iedereen straffen en het volledige showgebeuren verbieden.
Moeten we alle pitbulls afmaken omdat er agressieve honden tussen zitten ?
moeten we alle rotweilers dobermans enz afmaken omdat er agressieve honden tussen zitten ?
Oh neen, zegt men dan, dat zijn extreme gevallen, ze zijn niet allemaal zo
maar als het om rashonden en/of showen gaat dan moet men maar met alles stoppen en alles verbieden.
Beetje kortzichtig volgens mij.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Mwah, ik vind een hond laten keuren op de punten zoals ie er uit zou moeten zien geen verkeerde zaak. Alleen zou ik het anders doen denk ik. Meer zoals bij de paarden. Je neemt een lijst met hoe ze eruit moeten zien en je geeft aan hoeveel ze daarvan afwijkenCleva schreef:Verbieden dat je showtitels moet halen om te mogen fokken lijkt me handiger.

Kan je met een reu uitzoeken dus rekening houden met de mindere punten van de hond. Maaaar!! Gezondheid mag nooit vergeten worden!!
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat kan nu in feite toch ook? Neem een keurverslag, kijk naar de minpunten en zoek een reu waarbij die minpunten verbeterd zijn. Het probleem is dat er tig keurmeesters zijn met tig meningen. Maar dat zal in de paardenwereld niet anders zijn? Je moet dus nogal wat shows lopen om een goed beeld te krijgen. En daarbij dus zelf helder nadenken wat je wel en niet wil in het uiterlijk van je honden.Machie schreef:Mwah, ik vind een hond laten keuren op de punten zoals ie er uit zou moeten zien geen verkeerde zaak. Alleen zou ik het anders doen denk ik. Meer zoals bij de paarden. Je neemt een lijst met hoe ze eruit moeten zien en je geeft aan hoeveel ze daarvan afwijkenCleva schreef:Verbieden dat je showtitels moet halen om te mogen fokken lijkt me handiger.
Kan je met een reu uitzoeken dus rekening houden met de mindere punten van de hond. Maaaar!! Gezondheid mag nooit vergeten worden!!
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een onzin. Dus omdat er excessen voorkomen moeten shows maar verboden worden ?
Dan kun je alles wel gaan verbieden. Bv dat meisjes naar een zwembad gaan, want er kunnen wel eens mannen zijn die daardoor opgewonden raken en foute dingen gaan doen met die meisjes. En autoracen kun je ook wel gaan verbieden want er zijn altijd wel coureurs die de openbare weg verwarren met het circuit. In elk instituut, sport, hobby heb je excessen. Volgens mij moet je die aanpakken voor zover dat gaat. Niet het hele omliggende ding gaan verbieden. Want die shows zijn het hoofdprobleem niet. Het probleem is nog altijd die mensen die de honden kopen en fokken. Een keurmeester kan geen hond vooraan plaatsen die niet bestaat. Die moet er dus eerst zijn. Er mag van mij wel veel strenger opgetreden worden tegen km's die honden vooraan zetten die zichtbaar lijden of die door hun bouw niets meer kunnen. En ook andere wantoestanden op shows mogen van mij hard aangepakt worden. Maar het verbieden gaat ten eerste nooit gebeuren en ten tweede heeft het ook geen enkele zin. Mensen willen blijkbaar toch zo'n gedrocht wel want de puppykennels en broodfok zit er ook vol mee. Ook bij mensen die dus niet showen.
Dan kun je alles wel gaan verbieden. Bv dat meisjes naar een zwembad gaan, want er kunnen wel eens mannen zijn die daardoor opgewonden raken en foute dingen gaan doen met die meisjes. En autoracen kun je ook wel gaan verbieden want er zijn altijd wel coureurs die de openbare weg verwarren met het circuit. In elk instituut, sport, hobby heb je excessen. Volgens mij moet je die aanpakken voor zover dat gaat. Niet het hele omliggende ding gaan verbieden. Want die shows zijn het hoofdprobleem niet. Het probleem is nog altijd die mensen die de honden kopen en fokken. Een keurmeester kan geen hond vooraan plaatsen die niet bestaat. Die moet er dus eerst zijn. Er mag van mij wel veel strenger opgetreden worden tegen km's die honden vooraan zetten die zichtbaar lijden of die door hun bouw niets meer kunnen. En ook andere wantoestanden op shows mogen van mij hard aangepakt worden. Maar het verbieden gaat ten eerste nooit gebeuren en ten tweede heeft het ook geen enkele zin. Mensen willen blijkbaar toch zo'n gedrocht wel want de puppykennels en broodfok zit er ook vol mee. Ook bij mensen die dus niet showen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ja ik denk dat je een hele hoop ellende daarmee voorkomt. Nu zie je dat mensen massaal achter nummer 1 aanrennen, bij mijn ras tenminste wel. Als je alleen keurt op geschikt of niet geschikt met een keurbericht erbij, haal je wel de extremen eruit.Xtine schreef:ten gevolge van de extreme gevallen zullen we dan maar iedereen straffen en het volledige showgebeuren verbieden.
Wel zou ik het keuren toelaten, zodat je wel een beeld krijgt hoe de honden eruit zien en wat de goede en juist zwakke punten zijn.
- Xtine
- Zeer actief
FCI SHOW JUDGES CODE OF COMMITMENT TO THE WELFARE OF PURE BRED DOGS
FCI :circulair 110/1210
Goedgekeurd op FCI General Commitee in Dortmund 13-14 Oktober 2010.
In voegen gegaan 1 Januari 2011, en moet gerespecteerd worden door al de FCI show judges.
Haal hier stukje uit de originele Engelse tekst:
Health and behaviour of the dogs
Article 4:
a. For the preservation and the further development of the breeds he judges, the show judge must, in addition to the conformation and movement qualities, consider as well the health aspects of the breed or the dog and its fitness for functionality. This assessment should be clearly reflected in his critique of the dog.
b. Under no circumstances shall aggressiveness and anxious behaviour during the judging of a dog be tolerated. They will result in the disqualification of the dog(s) concerned.
Judging according to the standard
Article 5:
a. A show judge will apply and take in consideration the official FCI standard of the breed concerned while he is judging.
b. He has to be aware that under all circumstances his judgment has to take into account that extreme features which can cause health, behaviour or movement problems have to be severely punished. These dogs should, by no means, obtain the qualification of excellent and/or a championship title. They can never be awarded a Best of Breed win.
FCI :circulair 110/1210
Goedgekeurd op FCI General Commitee in Dortmund 13-14 Oktober 2010.
In voegen gegaan 1 Januari 2011, en moet gerespecteerd worden door al de FCI show judges.
Haal hier stukje uit de originele Engelse tekst:
Health and behaviour of the dogs
Article 4:
a. For the preservation and the further development of the breeds he judges, the show judge must, in addition to the conformation and movement qualities, consider as well the health aspects of the breed or the dog and its fitness for functionality. This assessment should be clearly reflected in his critique of the dog.
b. Under no circumstances shall aggressiveness and anxious behaviour during the judging of a dog be tolerated. They will result in the disqualification of the dog(s) concerned.
Judging according to the standard
Article 5:
a. A show judge will apply and take in consideration the official FCI standard of the breed concerned while he is judging.
b. He has to be aware that under all circumstances his judgment has to take into account that extreme features which can cause health, behaviour or movement problems have to be severely punished. These dogs should, by no means, obtain the qualification of excellent and/or a championship title. They can never be awarded a Best of Breed win.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Ja, maar de keurverslagen worden nog al positief omschreven.Maeve schreef: Dat kan nu in feite toch ook? Neem een keurverslag, kijk naar de minpunten en zoek een reu waarbij die minpunten verbeterd zijn. Het probleem is dat er tig keurmeesters zijn met tig meningen. Maar dat zal in de paardenwereld niet anders zijn? Je moet dus nogal wat shows lopen om een goed beeld te krijgen. En daarbij dus zelf helder nadenken wat je wel en niet wil in het uiterlijk van je honden.
Als je bv hebt: hoeking achter: gemiddeld is 60 punten. Te weinig gaat naar 0 en te veel naar 120, maak je het al veel inzichtelijker wat er nu precies staat en vooral bedoelt wordt.
In de paardenwereld wordt eigenlijk maar 1 keer echt gekeurd. Tenminste, de meeste paarden. En dat is keuren voor opname in het stamboek.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Zo'n lineair scoreformulier zou ik een prima idee vinden.
Shows in zijn totaliteit verbieden vanwege de excessen bij een aantal rassen vind ik een brug (of wel meerdere) te ver gaan.
Vergeet niet dat shows niet alléén draaien om de kwalificaties en de plaatsingen, het randgebeuren waarbij bezoekers een heleboel verschillende rassen bij elkaar kunnen zien en met alle eigenaren van die honden kunnen praten om zich zo verder te oriënteren op een eventueel toekomstig ras is in mijn ogen ook iets wat bij hondenshows hoort, en wat heel positief is.
Geen shows meer betekent dan ook dat de kans dat iemand een grote verzameling rassen bij elkaar ziet nagenoeg nihil wordt.
Shows in zijn totaliteit verbieden vanwege de excessen bij een aantal rassen vind ik een brug (of wel meerdere) te ver gaan.
Vergeet niet dat shows niet alléén draaien om de kwalificaties en de plaatsingen, het randgebeuren waarbij bezoekers een heleboel verschillende rassen bij elkaar kunnen zien en met alle eigenaren van die honden kunnen praten om zich zo verder te oriënteren op een eventueel toekomstig ras is in mijn ogen ook iets wat bij hondenshows hoort, en wat heel positief is.
Geen shows meer betekent dan ook dat de kans dat iemand een grote verzameling rassen bij elkaar ziet nagenoeg nihil wordt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt titels halen is bij geen één ras verplicht toch ?Cleva schreef:Verbieden dat je showtitels moet halen om te mogen fokken lijkt me handiger.
Er zijn wel rv's die bepaalde kwalificaties verplichten maar titels toch niet ? Die kwalificaties zijn nu ook nog geen voorwaarde om een stamboom te krijgen.
Wij hebben met een groepje fokkers heel hard moeten aandringen om die verplichte showkwalificatie uit het fokreglement te halen. Wat een onzin is dat.
Wij gaven aan dat ten eerste de populatie al klein genoeg is. Ten tweede sluit je mensen uit die niet willen showen en ten derde slaat die hele showkwalificatie nergens op bij zo'n klein aantal honden op shows. Als je je hond laat zien heb je een U en bij een veel mindere hond krijg je wel eens een zg. Maar je titel krijg je ongeveer kado bij aankoop van je hond.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Oei artikel 4b
Billy likte vorige keer het gezicht van de keurmeester, dat mag toch??
Maar serieus, shows zijn volgens mij een soort sport. Fokken vind ik weer wat anders. Ik zou liever zien dat men meer eisen zou stellen aan de gezondheid van de a.s. ouderparen.
Maar als je gezondheid zou willen implementeren in de showwereld denk ik dat je naast een DNAprofiel ook een aantal onderzoeken zou moeten verplichten. En daar sancties aan verbinden zoals aan kleurfouten. Bijv. een hond met hele slechte heupen zou geen BOB kunnen worden of een U krijgen. Ik noem maar wat. De gezondheidsuitslagen zouden in een soort paspoort moeten staan. Een showrijbewijs ofzo.

Billy likte vorige keer het gezicht van de keurmeester, dat mag toch??
Maar serieus, shows zijn volgens mij een soort sport. Fokken vind ik weer wat anders. Ik zou liever zien dat men meer eisen zou stellen aan de gezondheid van de a.s. ouderparen.
Maar als je gezondheid zou willen implementeren in de showwereld denk ik dat je naast een DNAprofiel ook een aantal onderzoeken zou moeten verplichten. En daar sancties aan verbinden zoals aan kleurfouten. Bijv. een hond met hele slechte heupen zou geen BOB kunnen worden of een U krijgen. Ik noem maar wat. De gezondheidsuitslagen zouden in een soort paspoort moeten staan. Een showrijbewijs ofzo.
En de groeten van de mannen 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je toch al zou willen verbieden zou je beter een verbod kunnen maken op het aantal keren gebruiken van een dekreu. Afhankelijk van de grootte van de populatie.duitse herder schreef:Ja ik denk dat je een hele hoop ellende daarmee voorkomt. Nu zie je dat mensen massaal achter nummer 1 aanrennen, bij mijn ras tenminste wel. Als je alleen keurt op geschikt of niet geschikt met een keurbericht erbij, haal je wel de extremen eruit.Xtine schreef:ten gevolge van de extreme gevallen zullen we dan maar iedereen straffen en het volledige showgebeuren verbieden.
Wel zou ik het keuren toelaten, zodat je wel een beeld krijgt hoe de honden eruit zien en wat de goede en juist zwakke punten zijn.
- Machie
- Zeer actief
Eens.LongFields schreef:Zo'n lineair scoreformulier zou ik een prima idee vinden.
Ik vind showen leuk, maar het randgebeuren vooral erg leuk

- Xtine
- Zeer actief
Je moet showen en fokken als twee verschillende zaken bekijken.
Showen is voor mij een sport,
en winnen is uiteraard leuk.
Maar de prestaties op show zullen voor mij nooit mijn fokbeleid bepalen.
Als fokker moet je zelf weten wat je aan je hond hebt.
Wanneer je de keurmeester nodig hebt om te bepalen wat er goed en slecht is aan je hond dan moet je niet fokken.
Showen is voor mij een sport,
en winnen is uiteraard leuk.
Maar de prestaties op show zullen voor mij nooit mijn fokbeleid bepalen.
Als fokker moet je zelf weten wat je aan je hond hebt.
Wanneer je de keurmeester nodig hebt om te bepalen wat er goed en slecht is aan je hond dan moet je niet fokken.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Als je met randgebeuren ook het shoppen bedoeld, daar kom ik juist voorMachie schreef:Eens.LongFields schreef:Zo'n lineair scoreformulier zou ik een prima idee vinden.
Ik vind showen leuk, maar het randgebeuren vooral erg leuk

En de groeten van de mannen 

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nouja dat vind jij, maar niet iedereen is geinteresseerd in dat gedeelte van de hond, het exterieur. En dan is het best lastige stof natuurlijk. Die mensen mogen wat mij betreft best gebruik maken van de mening van een keurmeester om toch een rastypisch nest op de wereld te zetten, ondanks dat hun interesse ergens anders ligt, misschien juist bij karakter of gezondheidXtine schreef: Wanneer je de keurmeester nodig hebt om te bepalen wat er goed en slecht is aan je hond dan moet je niet fokken.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Jaren lang kan het showgebeuren doormodderen maar nu moet er stand pede ineens alles veranderen. Geef de mensen even de tijd om volgens de nieuwe regels te showen zeg. Niet alles hoeft gisteren te gebeuren zolang er vandaag maar wat mee gedaan wordt.
- Xtine
- Zeer actief
Als fokker moet je zelf ook deskundige zijn en je ras kennen.Maeve schreef:Nouja dat vind jij, maar niet iedereen is geinteresseerd in dat gedeelte van de hond, het exterieur. En dan is het best lastige stof natuurlijk. Die mensen mogen wat mij betreft best gebruik maken van de mening van een keurmeester om toch een rastypisch nest op de wereld te zetten, ondanks dat hun interesse ergens anders ligt, misschien juist bij karakter of gezondheidXtine schreef: Wanneer je de keurmeester nodig hebt om te bepalen wat er goed en slecht is aan je hond dan moet je niet fokken.Je kan nou eenmaal niet alles weten, en als er deskundigen rondlopen moet je daar vooral gebruik van maken.
Het kan best zijn dat een hond op show heel goed draait maar toch niet echt geschikt is om mee te fokken.
Daar moet je als fokker weten mee om te gaan.
En,
uiteraard is de gezondheid nr 1. en exterieur nr 2.
Mijn norm om fokken bvb is enkel te fokken met een patella O/O.
Mag ik mij dan niet amuzeren en showen met een hondje dat bvb patella 1/0 heeft ?
Showen is voor mij hobby en sport.
Fokken is iets anders.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is dan het ideaalplaatje ja, een fokker die deskundig is in het exterieur van zijn ras, weet van alle gezondheidsrisicos, gewenste en ongewenste karaktereigenschappen etc. Maar het gros van de fokkers is niet zo. Die willen een nestje fokke omdat dat leuk is, en dan is het al heel wat dat ze dat volgens de regels van de RvB en rasvereniging doen. Wat is er mis mee dat die mensen showen om het oordeel van een deskundige te horen?Xtine schreef:Als fokker moet je zelf ook deskundige zijn en je ras kennen.Maeve schreef:Nouja dat vind jij, maar niet iedereen is geinteresseerd in dat gedeelte van de hond, het exterieur. En dan is het best lastige stof natuurlijk. Die mensen mogen wat mij betreft best gebruik maken van de mening van een keurmeester om toch een rastypisch nest op de wereld te zetten, ondanks dat hun interesse ergens anders ligt, misschien juist bij karakter of gezondheidXtine schreef: Wanneer je de keurmeester nodig hebt om te bepalen wat er goed en slecht is aan je hond dan moet je niet fokken.Je kan nou eenmaal niet alles weten, en als er deskundigen rondlopen moet je daar vooral gebruik van maken.
Het kan best zijn dat een hond op show heel goed draait maar toch niet echt geschikt is om mee te fokken.
Daar moet je als fokker weten mee om te gaan.
En,
uiteraard is de gezondheid nr 1. en exterieur nr 2.
Mijn norm om fokken bvb is enkel te fokken met een patella O/O.
Mag ik mij dan niet amuzeren en showen met een hondje dat bvb patella 1/0 heeft ?
Showen is voor mij hobby en sport.
Fokken is iets anders.
Overigens vind ik jou reden om te showen ook prima hoor. Sterker nog, ik show zelf ook af en toe een hond die niet ingezet gaat worden voor de fok. Maar ik vind het niet perse een slecht plan om showresultaten op te nemen in een fokreglement. Bij ons moeten honden 3 x een ZG behalen voordat er mee gefokt mag worden, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Die norm hoeft ook niet hoger wat mij betreft, maar alleen al dat men 3 keurverslagen heeft is al goed, daar kunnen ze iets mee.
Gezondheid staat nou eenmaal grotendeels los van showen, dat is keuren op exterieur. Ik vind het heel goed dat men momenteel let op overgewicht, ondergewicht en bijvoorbeeld mank lopen, mag men ook best meenemen in de beoordeling. Maar een keurmeester mag geen diagnoses stellen, en dat is maar goed ook. De fokker moet toch ook echt zelf dingen gaan uitzoeken, je kan shows niet overal de schuld van geven.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Ik heb wel eens vaker gezegt dat het mij uitermate wenselijk toelijkt om alle show- en wedstrijdelementen te weren uit alles wat met fokken te maken heeft.
De bijzaken heeft men hoofdzaken laten worden, en dat is funest. En dom.
De bijzaken heeft men hoofdzaken laten worden, en dat is funest. En dom.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Xtine
- Zeer actief
In België werken verscheidene rasverenigingen met een "fokcommissie".
Een dag georganiseerd door de rasvereniging.
Je kan je hond hier voor inschrijven.
Hij wordt dan gekeurd door drie keurmeesters tegelijkertijd.
Je hond wordt zo ongeveer binnenste buiten gekeerd.
Wat de ene niet vind, vind de andere wel hoor.
Het is de bedoeling om alle min en plus punten van de honden te vinden en te bespreken.
Je krijgt bvb de kans om uit te leggen waarom je dit of dat min punt bij deze hond accepteert enz....
Alles word genoteerd, je kan je gezondheidstesten voorleggen en ook deze worden genoteerd.
Dan wordt er nog een kleine socialisatie test gedaan.
Wanneer je hond slaagt, wanneer de keurmeesters hem fokwaardig vinden is hij "geselcteerd".
Dit wordt in België ook op de stamboom vermeld.
Dit is echter geen verplichting,
je moet dit niet hebben om te fokken,
maar ik vind het een meerwaarde en voor mij veel belangrijker dan de showresultaten.
Een dag georganiseerd door de rasvereniging.
Je kan je hond hier voor inschrijven.
Hij wordt dan gekeurd door drie keurmeesters tegelijkertijd.
Je hond wordt zo ongeveer binnenste buiten gekeerd.
Wat de ene niet vind, vind de andere wel hoor.
Het is de bedoeling om alle min en plus punten van de honden te vinden en te bespreken.
Je krijgt bvb de kans om uit te leggen waarom je dit of dat min punt bij deze hond accepteert enz....
Alles word genoteerd, je kan je gezondheidstesten voorleggen en ook deze worden genoteerd.
Dan wordt er nog een kleine socialisatie test gedaan.
Wanneer je hond slaagt, wanneer de keurmeesters hem fokwaardig vinden is hij "geselcteerd".
Dit wordt in België ook op de stamboom vermeld.
Dit is echter geen verplichting,
je moet dit niet hebben om te fokken,
maar ik vind het een meerwaarde en voor mij veel belangrijker dan de showresultaten.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Iets gelijksoortigs heb je ook bij onze rasvereniging, hier heet het een fokinventarisatie en wordt net zoals bij jullie gekeurd door 3 verschillende keurmeesters.
- Xtine
- Zeer actief
Wel leuk om zo eens de verschillende manieren van werken te leren kennen.LongFields schreef:Iets gelijksoortigs heb je ook bij onze rasvereniging, hier heet het een fokinventarisatie en wordt net zoals bij jullie gekeurd door 3 verschillende keurmeesters.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
showen verplicht ok, maar wat mij betreft mogen daar een aantal verplichte gezondheidsonderzoeken bij horen ook
heeft je hond HD B, dan kan die al geen Uitmuntend meer behalen bijvoorbeeld.
heeft je hond HD B, dan kan die al geen Uitmuntend meer behalen bijvoorbeeld.
-
- Zeer actief
bwa, in België moet je nu een goed halen.Cleva schreef:Ik vind het niet oké. Het heeft geen donder met de fokwaarde te maken.maart schreef:showen verplicht ok.
Niets mis met showen maar hang die fok er niet zo aan op.
Dat is heus geen onoverkomelijk probleem.
-
- Zeer actief
ik ken het probleem hoorInge O schreef:toch wel, het probleem is dat je dus ook alleen maar een reu kan gebruiken van reueneigenaren die dit er óók nog een keer bijnemen waardoor nog méér goede reuengenen verloren gaan. een reu-eigenaar moet al gezondheidsonderzoeken doen en eventueel een karaktertest om........misschien zelfs nooit voor een dekking gevraagd te worden.maart schreef:bwa, in België moet je nu een goed halen.Cleva schreef:Ik vind het niet oké. Het heeft geen donder met de fokwaarde te maken.maart schreef:showen verplicht ok.
Niets mis met showen maar hang die fok er niet zo aan op.
Dat is heus geen onoverkomelijk probleem.
en reuen uit het buitenland waarvan de baasjes niet speciaal voor een belgische teef eens een show gaan lopen heb je ook, jammer genoeg.

maar de meeste reuen waarvan ik weet heb, hebben de show gelopen. Zelfs reuen waarvan het nog niet verplicht is.
Het is stom. Maar er zijn wel meerdere regels bij het fokken stom, zeker bij Sint-Hubert.
voor wie echter totaal niet wil gaan showen, kun je altijd met een omweg fokken uiteraard. Bij de border collie is het denk ik wel een pak lastiger om de goed op show te halen. (hoor ik van BC eigenaren, eigen ervaring heb ik daar niet mee)
- irish26
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond
weet niet hoe het altijd in het paardenwereldje gaat. maar met de arabieren keuringen/shows.Nanna schreef:Is het bij paarden niet zo dat op de dag van het showen een paard beoordeeld wordt door een aantal keurmeesters tegelijk?
Ik weet het niet hoor, kan er best naast zitten.
Op zich geen slecht idee, zo kunnen ze elkaar corrigeren of op bepaalde zaken wijzen waar ze anders niet op gelet hadden.
Plus dat er véél minder snel vriendjespolitiek bij komt kijken (een mindere hond toch een U willen geven b.v. omdat je de eigenaar kent), want je staat gewoon voor lul als keurmeester als je dat doet.
Nou nog zien om voor ieder ras drie keurmeesters in één ring te krijgenZal wel een kostbare zaak worden
zijn er 3 keurmeesters(meestal komen ze alle 3 uit een ander land) en hun beoordelen de paarden met punten van bijv 15 tm 20 (20 is het hoogste) . en alle 3 hun eigen visie en punten geven op lopen,bouw,beenwerk , hoofd ,type.
meestal liggen de punten gelijkwaardig aan de andere keurmeesters. maar als er een 15 geeft voor lopen en de ander 20 is dat wel erg vreemd.. maar dat gebeurd ook.
vind dit veel eerlijker.
alle punten worden bij elkaar opgeteld... en de hoogste score is de uiteindelijke winnaar.
soms heb je keurmeesters die bepaalde voorkeuren hebben ipv zich aan de rasstandaard houden.en vaak is het 'ons kent ons'en een onbekende hond+eigenaar die vele malen mooier is. zal dan toch verliezen omdat de keurmeester die niet kent.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): witte herder
- Contacteer:
De heer Bleeker showd zelf ook veel met paarden cq pony's, dus een verbod zal er wel niet komen.
Maar er mogen zeker wel meer regels komen vanuit de regering qua extremiteiten op onze honden populatie.
bv: ze moeten via natuurlijke weg geboren kunnen worden.
In de kleindieren wereld is hier een commissie voor in het leven geroepen, die in over leg is met het ambtelijk apparaat.
En dit gaat heel goed het komt vanuit de fokkers zelf, en dat is wat ze graag zien.
Niet blijven wachten tot dat het niet meer terug te draaien is.
En wat betreft de onder beet bij konijnen ik denk niet dat je een konijn met deze afwijking aan zal treffen met een tatoeage.
En die tatoeage kan nou net alleen de aangesloten en erkende fokker laten plaatsen.
Dus mensen zit je te overwegen om een konijntje te nemen ga dan naar een erkende fokker, de tatoeage is namelijk te herleiden naar de fokker en deze zal er alles aan doen om geen slechte naam te krijgen.
Maar er mogen zeker wel meer regels komen vanuit de regering qua extremiteiten op onze honden populatie.
bv: ze moeten via natuurlijke weg geboren kunnen worden.
In de kleindieren wereld is hier een commissie voor in het leven geroepen, die in over leg is met het ambtelijk apparaat.
En dit gaat heel goed het komt vanuit de fokkers zelf, en dat is wat ze graag zien.
Niet blijven wachten tot dat het niet meer terug te draaien is.
En wat betreft de onder beet bij konijnen ik denk niet dat je een konijn met deze afwijking aan zal treffen met een tatoeage.
En die tatoeage kan nou net alleen de aangesloten en erkende fokker laten plaatsen.
Dus mensen zit je te overwegen om een konijntje te nemen ga dan naar een erkende fokker, de tatoeage is namelijk te herleiden naar de fokker en deze zal er alles aan doen om geen slechte naam te krijgen.