Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heeft een hobby fokker nog zin in een interview????

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

o0erin0o
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Stabij X stabij/kooiker
Boomer
Aantal honden: 2

Heeft een hobby fokker nog zin in een interview????

Ongelezen bericht door o0erin0o »

Hey mensen,

Ik moet voor een verslag een opdracht maken maar ik kan de info nergens vinden...
Ik moet een lijst opstellen waaraan een fokker moet voldoen wil hij legaal en verantwoordt mogen fokken..

Kunnen jullie mij helpen deze lijst op te stellen ik heb echt geen flauw idee....

En ik heb nog iemand nodig die meerder keren een nestje heeft gefokt voor de hobby en niet een erkende honden fokker is!!
Deze lijst bestaat uit ongeveer 20 vragen en wil hem eigenlijks zo snel mogelijk weer terug hebben want ik wil mijn verslag dinsdag middag uitprinten!!

Wie o wie bied zich aan. ( het liefst een rashond maar geen Duitse Herder die heb ik al)

Alvast bedankt iedereen!! :E:
Laatst gewijzigd door o0erin0o op 19 nov 2011 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Ik heb jullie hulp even nodig!

Ongelezen bericht door Naima »

Waar je als fokker aan moet voldoen als je via een RV wil fokken, is denk ik terug te vinden op de sites van de verschillende rasverenigingen. Neem aan dat je dat bedoelt met 'verantwoord'. Legaal fokken is een beetje vreemd want gezien er geen verboden rassen zijn in Nederland is fokken an sich bij mij weten sowieso legaal.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja, ik ben natuurlijk vrij negatief maar als je eerder aan deze opdracht was begonnen had je wat meer tijd gehad.

Ik denk dat je met googelen nog best een heel eind komt; je kunt natuurlijk niet verwachten dat "wij even" je verslag gaan maken....

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

o0erin0o schreef:Hey mensen,

Ik moet voor een verslag een opdracht maken maar ik kan de info nergens vinden...
Ik moet een lijst opstellen waaraan een fokker moet voldoen wil hij legaal en verantwoordt mogen fokken..

Kunnen jullie mij helpen deze lijst op te stellen ik heb echt geen flauw idee....

En ik heb nog iemand nodig die meerder keren een nestje heeft gefokt voor de hobby en niet een erkende honden fokker is!!
Deze lijst bestaat uit ongeveer 20 vragen en wil hem eigenlijks zo snel mogelijk weer terug hebben want ik wil mijn verslag dinsdag middag uitprinten!!

Wie o wie bied zich aan. ( het liefst een rashond maar geen Duitse Herder die heb ik al)

Alvast bedankt iedereen!! :E:
Dat is voor ieder ras weer verschillend qua eisen en regel van de rasvereniging.
De Raad heeft ook weer andere eisen om een stamboom bij je puppen te krijgen.
Ben je hobby fokker of beroeps matig is het ook weer anders.
Ga je zonder stamboom fokken of met dat is ook weer anders.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Tsja, ik ben natuurlijk vrij negatief maar als je eerder aan deze opdracht was begonnen had je wat meer tijd gehad.

Ik denk dat je met googelen nog best een heel eind komt; je kunt natuurlijk niet verwachten dat "wij even" je verslag gaan maken....

Suzanne
Voor een leek is dat nogal behoorlijk lastig en onbegrijpelijk om zich daar doorheen te worsten en het dan ook nog te begrijpen en sluitend op papier te krijgen..

Ik geloof dat je gewoon 1 ras moet nemen en dan de rasvereniging en Raad v Beheer en het daar bij moet houden..
o0erin0o
geregistreerd lid
Boomer

Die interview zou eerst mijn tante maken maar ze laat niks van haar horen dus ja zoek nu snel iemand anders...
Van een man had ik het kynologisch reglement gekregen hij zei dat het daar in zou staan maar het zijn 177 bladzijdes met heel veel dingen
en info maar ik zie geen verantwoord en legaal fokken ertussen staan.. ik zoek ondertussen vrolijk verder maar wat tips ofzo zou fijn zijn...
bouvierpoedel
Zeer actief

o0erin0o schreef:Die interview zou eerst mijn tante maken maar ze laat niks van haar horen dus ja zoek nu snel iemand anders...
Van een man had ik het kynologisch reglement gekregen hij zei dat het daar in zou staan maar het zijn 177 bladzijdes met heel veel dingen
en info maar ik zie geen verantwoord en legaal fokken ertussen staan.. ik zoek ondertussen vrolijk verder maar wat tips ofzo zou fijn zijn...
Kies 1 ras en zoek daar de info op de site van de rasvereniging op zoals fokbeleid.
Dan ga je naar de RvBeheer hun site en dan zoek je ook de regels op aangaande fokken en stambomen aanvragen.
~Suzanne~
Zeer actief

"legaal"... alle rassen mogen gefokt worden, mits men zich houdt aan de eisen van de wet.
Er is een groot verschil tussen een gemiddelde broodfokker / handelaar die zich alsnog aan de regels moet houden van bijvoorbeeld afmetingen van hokken en leeftijd waarop pups wettelijk weg mogen.
(Dat men dat niet altijd doet is tsja.. weer een heel ander verhaal).

"Verantwoord".. .in de basis is dat "zich houdend aan de regels van de rasvereniging" maar ook daar zitten de nodige haken en ogen aan. Niet iedereen die lid is van een rasvereniging houdt zich aan de regels (geschreven en ongeschreven).
Sommige mensen die een eenmalig nestje hebben doen dat verantwoorder dan sommige mensen die veelvuldig fokken.
Sommige fokkers doen een aantal gezondheidsonderzeoekn niet, omdat dat niet vereist wordt vanauit de rasvereniging, terwijl dat soort onderzoeken eigenlijk wel nodig zijn om "verantwoord" bezig te zijn.

Dus tsja... dan hangt er er maar van af wat je zelf "verantwoord" noemt.

Suzanne
o0erin0o
geregistreerd lid
Boomer

Dank je bouvierpoedel dat is inderdaad misschien wel wat slimmer om te doen..
scheelt ook wel weer werk anders moest ik ook nog de erfelijkheidskwalen en gedragskwalen opzoeken van het andere ras ( al is dat vrij makkelijk te vinden)
Zal even op een site van de DH kijken of daar het onderwerp staat wat ik zoek...
o0erin0o
geregistreerd lid
Boomer

Re: Heeft een hobby fokker nog zin in een interview????

Heb alleen nog maar iemand nodig die ik kan interviewen!!!

Iedereen bedankt voor de tips heb de opdracht klaar alleen die interview nog......
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Misschien moet je ook even aangeven wat je precies verstaat onder een erkende fokker en een hobbyfokker. Ik heb een kennelnaam maar beschouw mezelf wel als hobbyfokker. Ik denk dat de meeste fokkers daartoe behoren. Fokken op een manier die het mogelijk maakt om ervan te leven, maakt dat je vaak uiterst bedrijfsmatige te werk moet gaan en dat houdt meestal niet in dat er 3-4 honden in huis gehouden worden waar af en toe een nest mee wordt gefokt. En ik heb wel een kennelnaam, bedoel je dat met erkend?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Voor een leek is dat nogal behoorlijk lastig en onbegrijpelijk om zich daar doorheen te worsten
Nieuw werkwoord?
Ik worst, jij worst, hij/zij/het worst, wij worsten. :LOL:

Salsiccia et emergo! :idea:

Afbeelding
:engel:
o0erin0o
geregistreerd lid
Boomer

Ben nog steeds met spoed opzoek naar een hobby fokker!!!!!
Ja een hobby fokker waaronder ik dat versta?? zo stond het in de opdracht.. Ik denk dat ze daarmee bedoelen iemand die geen kennelnaam heeft en verder niet zo veel doet in de fokkerij maar wel eens een nestje pups heeft of heeft gehad

Wie o wie bied zich aan?????
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

o0erin0o schreef:Ben nog steeds met spoed opzoek naar een hobby fokker!!!!!
Ja een hobby fokker waaronder ik dat versta?? zo stond het in de opdracht.. Ik denk dat ze daarmee bedoelen iemand die geen kennelnaam heeft en verder niet zo veel doet in de fokkerij maar wel eens een nestje pups heeft of heeft gehad

Op dit forum zijn de meeste hobbyfokkers dusdanig serieus dat ze wel een kennelnaam hebben. Ze vallen voor jou dan al weer af.
~Suzanne~
Zeer actief

Mensen die slechts af en toe een nestje hebben of eenmalig hebben in de regel (NIET altijd, maar in de regel) zo weinig verstand van zaken dat je die niet moet willen intervieuwen; ze weten van geen regels, geen idee wat wel of niet verstandig is aan onderzoeken of combinatie tussen lijnen van reu en teef.
Zou je namelijk van zo'n intervieuw uitgaan krijg je een wel heel vertekend beeld is mijn idee.

Ik zou zien dat ik een fokker met kennelnaam vind, die "ook maar af en toe" een nestje doet; dan weer niet 1 die er elk jaar 3 heeft ;-)

Suzanne
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Neem me niet kwalijk,
ik denk dat je een beetje te weinig voorbereidend werk hebt gedaan,
want eigenlijk weet je niet zo goed wat je juist zoekt en wat je juist wil weten.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
bouvierpoedel
Zeer actief

Suzanne123 schreef:

Mensen die slechts af en toe een nestje hebben of eenmalig hebben in de regel (NIET altijd, maar in de regel) zo weinig verstand van zaken dat je die niet moet willen intervieuwen; ze weten van geen regels, geen idee wat wel of niet verstandig is aan onderzoeken of combinatie tussen lijnen van reu en teef.
Zou je namelijk van zo'n intervieuw uitgaan krijg je een wel heel vertekend beeld is mijn idee.

Ik zou zien dat ik een fokker met kennelnaam vind, die "ook maar af en toe" een nestje doet; dan weer niet 1 die er elk jaar 3 heeft ;-)

Suzanne
Met 3 ben je ook nog gewoon een hobby fokker hoor. :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Xtine schreef:Neem me niet kwalijk,
ik denk dat je een beetje te weinig voorbereidend werk hebt gedaan,
want eigenlijk weet je niet zo goed wat je juist zoekt en wat je juist wil weten.

dat denk ik eigenlijk ook...

ik heb 1 nestje gehad, heb een kennelnaam en ben wel op de hoogte.

legaal fokken is een onzin term net als gecertificeerde kennels etc.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Als je er elk jaar 3 hebt vind ik dat eigenlijk al een stuk minder ;-(

Suzanne
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

bouvierpoedel schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Zeg boef, jij fokt toch meer nesten per jaar? Dan val jij al buiten de hobbyfokindeling van Suzanneveelcijfers. :mrgreen:
M@scha
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
bouvierpoedel schreef:[..][..]

Suzanne

dat mag je vinden, maar zelfs voor de belastingdienst ben je in de meeste gevallen dan nog steeds hobby matig bezig.
Afbeelding
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

massam schreef:
Suzanne123 schreef:
bouvierpoedel schreef:[..][..]

Suzanne

dat mag je vinden, maar zelfs voor de belastingdienst ben je in de meeste gevallen dan nog steeds hobby matig bezig.
In België niet.
Wij mogen per jaar maximum twee nestjes hebben.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
M@scha
Zeer actief

Xtine schreef:
massam schreef:[..][..]

In België niet.

al ik mij niet vergis is/was het in nederland altijd 4 nesten of 20 pups
Afbeelding
Muk

Suzanne123 schreef:

Suzanne
Is ook lastig te bepalen. Je kan heel veel fokken en er flink geld mee verdienen en jezelf toch een hobbyfokker vinden. Je kan het fokken ook als inkomen zien, dan ben je een broodfokker. Al klinkt dat gelijk zo negatief, ook als je zorgvuldig fokt. Zelf gaat mijn voorkeur overigens niet naar een fokker die om de haverklap een nest fokt, maar waar de grens ligt is voor iedereen anders.
Muk

massam schreef:
Xtine schreef:
massam schreef:[..][..]

In België niet.

al ik mij niet vergis is/was het in nederland altijd 4 nesten of 20 pups
Per jaar?
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
bouvierpoedel schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Zeg boef, jij fokt toch meer nesten per jaar? Dan val jij al buiten de hobbyfokindeling van Suzanneveelcijfers. :mrgreen:
Ja heb nu toevallig 4 nesten gehad dit jaar.
Maar ik zei ook niet dat ik daar binnen viel of dat ik mee wilde doen met TS vraag. :wink:
o0erin0o
geregistreerd lid
Boomer

De Hobbyfokker
De hobbyfokker heeft af en toe een nestje uit zorgvuldig gekozen combinatie's, waarvan moeder aanwezig is en het nest met
moeder vaak in een werpkist in huiskamer of in een aparte kamer in huis zitten. De hobbyfokker socialiseerd de pups en maakt een
begin aan het zindelijk worden. De hobbyfokker houd van zijn hond en de pups, en kiest meestal selectief de nieuwe baasjes. De
pups van de hobbyfokker zijn in vergelijking met de broodfokker hoog, maar deze honden zijn gezond, geregistreerd en krijgen een
echt papier. De hobbyfokker fokt als ze hier gelegenheid voor hebben en de moeder is te bezichtigen. Ook weet de hobbyfokker
genoeg over de rasstandaard en ziektes die voorkomen bij dit ras en wil hij/zij de koper hier over informeren. De prijs van de pups
van een hobbyfokker zijn gebaseerd om alle kosten die zij maken met het nest en de pups, de hobbyfokker fokt voor zijn hobby
en verdient niet of nauwelijks aan de nestjes door de kosten die hij/zij ook maakt hierdoor. In sommige gevallen, bij kleine nesten,
is het zelfs zo dat een nest de hobbyfokker alleen geld kost, en dat het hem niks opbrengt.

De Echte fokker,
De echte fokkers fokken zeer selectief, hebben meerdere teven, staan ingeschreven bij de rasvereniging en Raad van Beheer,
hebben meestal ook eigen dekreuen, lopen actief shows, honden de houden in huis of (gedeeltelijk) in grote kennels en kunnen
zeer veel vertellen over het ras en doen dit graag door hun liefde voor het ras. Tevens hebben de echte fokkers vaak
eigen fokproducten rondlopen waarmee ze verder fokken en zijn zij selectief in het kiezen van nieuwe baasjes. De pups van
de echte fokkers mogen meestal pas met een leeftijd van 9 of 10 weken weg en als men vraagt deze iets later op te mogen
halen is dit meestal prima. Tevens hebben veel echte fokkers nog contact met oude pupkopers.
Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen

Ongelezen bericht door Diaantje »

Op welke school zit je eigenlijk? Want ik zie dat je in Friesland woont.
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

o0erin0o schreef:De Hobbyfokker
De hobbyfokker heeft af en toe een nestje uit zorgvuldig gekozen combinatie's, waarvan moeder aanwezig is en het nest met
moeder vaak in een werpkist in huiskamer of in een aparte kamer in huis zitten. De hobbyfokker socialiseerd de pups en maakt een
begin aan het zindelijk worden. De hobbyfokker houd van zijn hond en de pups, en kiest meestal selectief de nieuwe baasjes. De
pups van de hobbyfokker zijn in vergelijking met de broodfokker hoog, maar deze honden zijn gezond, geregistreerd en krijgen een
echt papier. De hobbyfokker fokt als ze hier gelegenheid voor hebben en de moeder is te bezichtigen. Ook weet de hobbyfokker
genoeg over de rasstandaard en ziektes die voorkomen bij dit ras en wil hij/zij de koper hier over informeren. De prijs van de pups
van een hobbyfokker zijn gebaseerd om alle kosten die zij maken met het nest en de pups, de hobbyfokker fokt voor zijn hobby
en verdient niet of nauwelijks aan de nestjes door de kosten die hij/zij ook maakt hierdoor. In sommige gevallen, bij kleine nesten,
is het zelfs zo dat een nest de hobbyfokker alleen geld kost, en dat het hem niks opbrengt.

De Echte fokker,
De echte fokkers fokken zeer selectief, hebben meerdere teven, staan ingeschreven bij de rasvereniging en Raad van Beheer,
hebben meestal ook eigen dekreuen, lopen actief shows, honden de houden in huis of (gedeeltelijk) in grote kennels en kunnen
zeer veel vertellen over het ras en doen dit graag door hun liefde voor het ras. Tevens hebben de echte fokkers vaak
eigen fokproducten rondlopen waarmee ze verder fokken en zijn zij selectief in het kiezen van nieuwe baasjes. De pups van
de echte fokkers mogen meestal pas met een leeftijd van 9 of 10 weken weg en als men vraagt deze iets later op te mogen
halen is dit meestal prima. Tevens hebben veel echte fokkers nog contact met oude pupkopers.
:LOL:
En hoe kom je aan deze "wijsheid"?
Er staat echt een heleboel onzin in vrees ik.
Alleen al de verdeling in hobbyfokker en echte fokker, is een hobbyfokker géén echte maar een nepfokker dan? :denken: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”