Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
profender update: MDR-1 lijder bevestigd
Moderator: moderatorteam
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
Re: waarschuwing profendor en MDR-1
Hoe gaat het nu?
Overigens is het al lang bekent dat profender niet geschikt is voor de sheltie/collie achtigen.
Het middel wat slecht is voor hun is de Emodepside die erin zit
Overigens is het al lang bekent dat profender niet geschikt is voor de sheltie/collie achtigen.
Het middel wat slecht is voor hun is de Emodepside die erin zit

- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Profender is niet aan te bevelen bij collie's en collieachtigen, heb hier vorig jaar veel mails van ontvangen
Ik hoop dat ze snel weer beter word
Ik hoop dat ze snel weer beter word

Luna 25-11-2011 27-12-2017
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik kijk ALTIJD alles zelf na!
DA's weten het niet altijd, dat blijkt maar weer ;-(
Sterkte!!!
Suzanne
DA's weten het niet altijd, dat blijkt maar weer ;-(
Sterkte!!!
Suzanne
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
De waarschuwing tegen profender staat al maanden op de site van de Schotse Herdervrienden: http://www.schotseherdervrienden.nl/
Op de site staat trouwens een actueel overzicht van gevaarlijke medicatie bij collies (en dus ook shelties). Raadpleeg de lijst regelmatig!
Sterkte met de kleine!
Op de site staat trouwens een actueel overzicht van gevaarlijke medicatie bij collies (en dus ook shelties). Raadpleeg de lijst regelmatig!
Sterkte met de kleine!

- Xena98
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, Schotse herder
- Contacteer:
Wat een nachtmerrie! Gelukkig dat het nu wat beter gaat met haar! Je zou er toch van uit moeten gaan dat wat de bijsluiter en dierenarts vermelden, klopt. Zelf ben ik, op het paranoïde af, voorzichtig geworden met het toedienen van medicijnen aan mijn shelties. Ik struin eerst het hele internet af voordat ik de hondjes iets geef of laat geven. En helaas, zo blijkt nu weer eens, is dit geen overbodige luxe! Een geprinte lijst van verboden middelen zit trouwens in hun paspoort voor het geval ze naar een andere dierenarts moeten gaan, tijdens een vakantie bijv. En dierenartsen die beweren alles te weten van het MDR-1-defect, geloof ik ook niet meer direct op hun mooie ogen ...
Ik weet trouwens niet eens of Salina en Pipra het MDR-1-defect hebben.
Heel veel sterkte nog met het kleintje!
Groetjes, Anne, de honden Salina, Pipra en Cayenne, en de katten Joshua en Jamie.
- Jacan
- Zeer actief
Dit dus ik zoek ook heel internet af of vraag het na bij andere collie eigenarenXena98 schreef:Wat een nachtmerrie! Gelukkig dat het nu wat beter gaat met haar! Je zou er toch van uit moeten gaan dat wat de bijsluiter en dierenarts vermelden, klopt. Zelf ben ik, op het paranoïde af, voorzichtig geworden met het toedienen van medicijnen aan mijn shelties. Ik struin eerst het hele internet af voordat ik de hondjes iets geef of laat geven. En helaas, zo blijkt nu weer eens, is dit geen overbodige luxe! Een geprinte lijst van verboden middelen zit trouwens in hun paspoort voor het geval ze naar een andere dierenarts moeten gaan, tijdens een vakantie bijv. En dierenartsen die beweren alles te weten van het MDR-1-defect, geloof ik ook niet meer direct op hun mooie ogen ...![]()
Ik was overgestapt naar een nieuwe da omdat deze dichterbij was ook zij beweren alles te weten over het gen defect bij de collie en collieachtigen.
Maar na afgelopen week ga ik weer terug naar mijn eigen da die ook eerst alles uitpluist voor dat hij het geeft

- Jacan
- Zeer actief
In de mail die ik destijds kreeg staat dat de hond na 3 dagen nog vreemde verschijnselen had die deden denken aan epilepsie of te weinig zuurstoftoevoer naar de hersenen.Boutje schreef:Weet iemand of dit nu nog kan terugkomen? Ze heeft gisteren rond 19 uur de profender gehad, om 22 uur begon het, zou het nu echt uit haar systeem zijn of kan dit nog terugkomen eens de valium uitgewerkt is? En hoe lang werkt die valium?
Dierenarts wist niet hoe lang het zou duren voor de profender weg was...

- Xena98
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je in Google Sheltie+Profender intikt, vind je een heleboel hierover. Kan de dierenarts geen contact opnemen met de firma voor meer informatie over duur uitwerking en/of tegenmiddelen?
Groetjes, Anne, de honden Salina, Pipra en Cayenne, en de katten Joshua en Jamie.
- Jacan
- Zeer actief
Die is er helemaal boven op gekomen wat ik begreepBoutje schreef:Jacan schreef:In de mail die ik destijds kreeg staat dat de hond na 3 dagen nog vreemde verschijnselen had die deden denken aan epilepsie of te weinig zuurstoftoevoer naar de hersenen.Boutje schreef:Weet iemand of dit nu nog kan terugkomen? Ze heeft gisteren rond 19 uur de profender gehad, om 22 uur begon het, zou het nu echt uit haar systeem zijn of kan dit nog terugkomen eens de valium uitgewerkt is? En hoe lang werkt die valium?
Dierenarts wist niet hoe lang het zou duren voor de profender weg was...![]()
![]()
![]()
Is het helemaal goed gekomen met dat hondje? Mijn gevoel zegt ook: niet alleen laten, dus dat doe ik dan maar.
Ik zou haar ook niet alleen laten

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wat een handige lijst, geldt deze ook voor border collies?lieke schreef:De waarschuwing tegen profender staat al maanden op de site van de Schotse Herdervrienden: http://www.schotseherdervrienden.nl/
Sterkte met de kleine!

Iedere dag feest!
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Als valium kwaad kan, zou ik haar dat dus NIET geven!!!Boutje schreef:telefoon gehad van de dierenarts, er wordt een dossier ingediend bij de commissie geneesmiddelen en Bayer België betaalt alle kosten, ze had de juiste dosis en dan mag dit gewoon niet, ik mag haar laten hospitaliseren voor 3 dagen (tot de risicoperiode voorbij is) maar ze blijft hier, valium geven kan ik ook en ik kan er 24/24 bij zijn EN... er komt een waarschuwing naar alle dierenartsen! Dan is dit toch voor iets goed.
(Gezien je post even hiervoor)
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ja, en bijv voor Witte Herders.Magic schreef:Wat een handige lijst, geldt deze ook voor border collies?lieke schreef:De waarschuwing tegen profender staat al maanden op de site van de Schotse Herdervrienden: http://www.schotseherdervrienden.nl/
Sterkte met de kleine!
En natuurlijk alle kruisingen met die hondenrassen erin!
Suzanne
- Magic
- Zeer actief
Beterschap met je meisje, wat is dat schrikken zeg!Boutje schreef:telefoon gehad van de dierenarts, er wordt een dossier ingediend bij de commissie geneesmiddelen en Bayer België betaalt alle kosten, ze had de juiste dosis en dan mag dit gewoon niet, ik mag haar laten hospitaliseren voor 3 dagen (tot de risicoperiode voorbij is) maar ze blijft hier, valium geven kan ik ook en ik kan er 24/24 bij zijn EN... er komt een waarschuwing naar alle dierenartsen! Dan is dit toch voor iets goed.

Iedere dag feest!
- Xena98
- Zeer actief
- Contacteer:
Goed zo!
En erg fijn dat het hondje bij jou kan blijven en niet gehospitaliseerd moet worden. Zo ontstaat er tenminste geen extra stress.
- Xena98
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb vanmiddag even gegoogled op sheltie+valium en zag dat valium/diazepam ook bij shelties gebruikt wordt o.a. bij epilepsie. Bijv. hier: http://www.sheltiehealth.whirlwindofsha ... sie001.htm en hier: http://www.collie-in-nood.com/info-collies.html
- **Nancy**
- Zeer actief
http://www.schotseherdervrienden.nl/pro ... cijnen.pdf
Hier staat ie bij,
helemaal naar onderen scrollen
Hier staat ie bij,
helemaal naar onderen scrollen

- Xena98
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: profender en MDR-1 + vraagje valium
Ik heb je een pb'tje gestuurd.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Bij twijfel gewoon niet geven. Simpel toch?
Ik beschouw mijn honden als -/- al zijn ze niet getest. Overigens kunnen ook +/+ honden last krijgen van medicatie die op de "verdachte lijst" staat.
Suzanne
Ik beschouw mijn honden als -/- al zijn ze niet getest. Overigens kunnen ook +/+ honden last krijgen van medicatie die op de "verdachte lijst" staat.
Suzanne
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Suzanne123 schreef:Ja, en bijv voor Witte Herders.Magic schreef:Wat een handige lijst, geldt deze ook voor border collies?lieke schreef:De waarschuwing tegen profender staat al maanden op de site van de Schotse Herdervrienden: http://www.schotseherdervrienden.nl/
Sterkte met de kleine!
En natuurlijk alle kruisingen met die hondenrassen erin!
Suzanne
Australian shepherds en bobtails ook.
Trouwens, het klopt wat je zegt Suzanne: ook bij geteste mdr-1 gen vrije collies bleek dat ze nog overgevoelig konden reageren op de medicijnen op de lijst (lees overgevoeligheid trouwens als 'met de dood ten gevolg'!).
Ik laat mijn honden mede daarom niet testen omdat ik hen sowieso nooit de medicijnen laat geven die op de lijst staan. Er zijn voldoende alternatieven.

- **Nancy**
- Zeer actief
Klopt Lieke,
daarom wordt hier ook niet getest.
Ik beschouw ze hier ook als -/-
daarom wordt hier ook niet getest.
Ik beschouw ze hier ook als -/-

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
heb geen antwoorden op je vragen maar wil toch even beterschap wensen
schrikken is dit. hoop dat ze er niks aan overhoud
schrikken is dit. hoop dat ze er niks aan overhoud
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Jacan
- Zeer actief
Je moet nu niet bang worden om medicatie te gaan gebruiken, ook al zal je dit een tijd wel blijven houden na zo'n voorval
Je gebruikt de medicatie, vlooienmiddel ect gewoon met mate
Sandy is drager van het MDR1-gendefect van Jayjay wacht ik nog op de uitslag maar ook al zal Jayjay misschien vrij zijn dan nog word ze behandelt als een hond met wel het MDR1gen-defect
Ook al zijn ze vrij van het MDR1gen-defect dat betekent niet dat ze dan wel goed op medicatie of narcose ect reageren
Je gebruikt de medicatie, vlooienmiddel ect gewoon met mate
Sandy is drager van het MDR1-gendefect van Jayjay wacht ik nog op de uitslag maar ook al zal Jayjay misschien vrij zijn dan nog word ze behandelt als een hond met wel het MDR1gen-defect
Ook al zijn ze vrij van het MDR1gen-defect dat betekent niet dat ze dan wel goed op medicatie of narcose ect reageren

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Toch, wat Lieke zegt gaat net niet altijd op. Soms kun je niet anders dan een verdacht of gevaarlijk middel toedienen.
Toen bij Guinnie schurft werd geconstateerd bleek er na veel zoeken 1 "pipet" te zijn wat daartegen zou helpen en laat dat nou net een verdacht middel zijn. Hoe de DA en ik ook zochten, in boeken en online, we vonden niets anders. Wassen met een speciale shampoo zou niet afdoende helpen.
Ik kon dus op dat moment niet anders dan dat middel gebruiken; strikt de voorschriften gevolgd natuurlijk, 3 x gekeken of het goede pipet met juiste hoeveelheid op de juiste hond mikte, want ze moesten natuurlijk alle 3 worden behandeld; de shelties uit voorzorg.
Laten we het zo zeggen: ik was NOT amused ;-(((
Het komt dus heel incidenteel voor dat er niets anders te doen valt dan iets "verdachts" gebruiken.
Dat gezegd hebbende; ik heb mijn honden ook niet laten testen. Ik beschouw ze alle 3 als "lijder".
Zou ik ermee gaan fokken zou ik wel laten testen. Niet om het als fok-uitsluiting te gebruiken maar alleen vanwege het "weten".. het "zorgvuldig zijn" met fokken.
Ik zou trouwens ook probleemloos een pup in huis nemen die bewezen lijder is als "de rest van de pup" me aanstaat
Het zou voor mij nooit een argument zijn de hond niet te willen of er niet mee te fokken.
Suzanne
Toen bij Guinnie schurft werd geconstateerd bleek er na veel zoeken 1 "pipet" te zijn wat daartegen zou helpen en laat dat nou net een verdacht middel zijn. Hoe de DA en ik ook zochten, in boeken en online, we vonden niets anders. Wassen met een speciale shampoo zou niet afdoende helpen.
Ik kon dus op dat moment niet anders dan dat middel gebruiken; strikt de voorschriften gevolgd natuurlijk, 3 x gekeken of het goede pipet met juiste hoeveelheid op de juiste hond mikte, want ze moesten natuurlijk alle 3 worden behandeld; de shelties uit voorzorg.
Laten we het zo zeggen: ik was NOT amused ;-(((
Het komt dus heel incidenteel voor dat er niets anders te doen valt dan iets "verdachts" gebruiken.
Dat gezegd hebbende; ik heb mijn honden ook niet laten testen. Ik beschouw ze alle 3 als "lijder".
Zou ik ermee gaan fokken zou ik wel laten testen. Niet om het als fok-uitsluiting te gebruiken maar alleen vanwege het "weten".. het "zorgvuldig zijn" met fokken.
Ik zou trouwens ook probleemloos een pup in huis nemen die bewezen lijder is als "de rest van de pup" me aanstaat
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Dat was iets wat ik mezelf afvroeg: laten veel collie-eigenaren hun collie testen op dit gendefect?lieke schreef:Trouwens, het klopt wat je zegt Suzanne: ook bij geteste mdr-1 gen vrije collies bleek dat ze nog overgevoelig konden reageren op de medicijnen op de lijst (lees overgevoeligheid trouwens als 'met de dood ten gevolg'!).
Ik laat mijn honden mede daarom niet testen omdat ik hen sowieso nooit de medicijnen laat geven die op de lijst staan. Er zijn voldoende alternatieven.
Ik heb heel wat informatie gelezen over het defecte MDR1-gen, maar één ding snap ik niet. Als je de info leest op de site van de collieclub bijvoorbeeld (http://www.collieclub.nl/index.php/gezo ... rcose.html) gaat het over Ivermectine, maar ik vind hier de narcosemiddelen zoals Ketamine en Dormitor niet terug (of vallen ze onder één van de stoffen in het overzicht?). Heeft de overgevoeligheid die er blijkbaar kan zijn bij dit soort narcosemiddelen dan wel te maken met het gendefect, of komt het ergens anders vandaan? Want dan zou testen op het gendefect inderdaad zinloos zijn, voor Ivermectine zijn sowieso voldoende alternatieven.
En welke narcosemiddelen worden wel veilig geacht? Volgens mij werken de meeste dierenartsen met Dormitor en Ketamine. Mijn dierenarts (waar ik nu net ben weggegaan) vond het allemaal een storm in een glas water. Volgens hem moest je inderdaad zeker geen Ivermectine aan collies en shelties geven, maar was het verhaal over de gevoeligheid voor narcosemiddelen nogal overdreven, en had hij het in een aangepaste dosering altijd gewoon voor collies gebruikt. Dit vond ik eerlijk gezegd een beetje nonchalant en niet echt geruststellend klinken (vandaar nu dus ook andere DA).
Zijn jullie collies wel eens onder narcose geweest en was de dierenarts goed op de hoogte van de risico's + welk middel gebruikten ze dan?
Ja, veel vragen, ik weet het, maar ik wil wel graag enigszins weten waar ik het over heb als ik naar mijn nieuwe DA ga...
- Jacan
- Zeer actief
Sandy is mijn eerste collie die ik heb laten testen ook mede omdat wij fokplannen hebbenDeDiana schreef:Dat was iets wat ik mezelf afvroeg: laten veel collie-eigenaren hun collie testen op dit gendefect?lieke schreef:Trouwens, het klopt wat je zegt Suzanne: ook bij geteste mdr-1 gen vrije collies bleek dat ze nog overgevoelig konden reageren op de medicijnen op de lijst (lees overgevoeligheid trouwens als 'met de dood ten gevolg'!).
Ik heb heel wat informatie gelezen over het defecte MDR1-gen, maar één ding snap ik niet. Als je de info leest op de site van de collieclub bijvoorbeeld (http://www.collieclub.nl/index.php/gezo ... rcose.html) gaat het over Ivermectine, maar ik vind hier de narcosemiddelen zoals Ketamine en Dormitor niet terug (of vallen ze onder één van de stoffen in het overzicht?). Heeft de overgevoeligheid die er blijkbaar kan zijn bij dit soort narcosemiddelen dan wel te maken met het gendefect, of komt het ergens anders vandaan? Want dan zou testen op het gendefect inderdaad zinloos zijn, voor Ivermectine zijn sowieso voldoende alternatieven.
En welke narcosemiddelen worden wel veilig geacht? Volgens mij werken de meeste dierenartsen met Dormitor en Ketamine. Mijn dierenarts (waar ik nu net ben weggegaan) vond het allemaal een storm in een glas water. Volgens hem moest je inderdaad zeker geen Ivermectine aan collies en shelties geven, maar was het verhaal over de gevoeligheid voor narcosemiddelen nogal overdreven, en had hij het in een aangepaste dosering altijd gewoon voor collies gebruikt. Dit vond ik eerlijk gezegd een beetje nonchalant en niet echt geruststellend klinken (vandaar nu dus ook andere DA).
Zijn jullie collies wel eens onder narcose geweest en was de dierenarts goed op de hoogte van de risico's + welk middel gebruikten ze dan?
Ja, veel vragen, ik weet het, maar ik wil wel graag enigszins weten waar ik het over heb als ik naar mijn nieuwe DA ga...
Het liefst heb ik dat mijn honden met gasnarcose onderzeil worden gebracht en het liefst geen domitor of ketamine ( slechte ervaring mee)
Maarja gasnarcose kan niet altijd gegeven worden, word er dan wel domitor of ketamine gebruikt dan liever niet na het gewicht van de hond
Er zijn tegenwoordig verschillende narcose middelen maar het is nooit verkeerd om je da op het hard te drukken wat de risico's zijn van narcose en geef hem de lijst met de "verboden" middelen

- Magic
- Zeer actief
- Magic
- Zeer actief
Bedankt voor de toelichting Boutje! We hebben een hondje uit een +/+ en niet-lijder (mogelijk wel drager) combinatie, dus de hond zou hooguit drager kunnen zijn. We gaan tzt wel testen, maar blijven ondanks alles altijd voorzichtig.
Hoe is het met je sheltiedame?
Hoe is het met je sheltiedame?

Iedere dag feest!
- **Nancy**
- Zeer actief
Mijn dierenarts/orthopeed gebruikt altijd gasnarcose.
Toen Candy geopereerd moest worden aan haar poot,
heeft hij haar een ruggeprik gegeven en een lichte gasnarcose.
Wij verdenken Candy ervan dat ze -/- is gezien haar pappie's -/-
Dat was dus wel fijn dat hij het op deze manier kon aanpassen voor Candy.
Ook was ze heel snel weer goed wakker.
Jentle en Senna hebben minimaal +/-
Maar die worden ook gewoon als -/- behandelt
Net zo gemakkelijk alle honden op in lijn trekken.
Toen Candy geopereerd moest worden aan haar poot,
heeft hij haar een ruggeprik gegeven en een lichte gasnarcose.
Wij verdenken Candy ervan dat ze -/- is gezien haar pappie's -/-
Dat was dus wel fijn dat hij het op deze manier kon aanpassen voor Candy.
Ook was ze heel snel weer goed wakker.
Jentle en Senna hebben minimaal +/-
Maar die worden ook gewoon als -/- behandelt
Net zo gemakkelijk alle honden op in lijn trekken.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoewel het natuurlijk voor KAN komen dat epileptie secundair is, en dus het gevolg van wat anders, wordt het door veel fokkers als smoes gebruikt.
Het is ook zeker mogelijk dat een "aanval" die "lijkt op epileptie" dat niet is.
Maar ook hier: je wilt niet weten hoevaak ik dat al als smoes / excuus heb gehoord.
In geval van fokdieren is mijn regel dat als het eruit ziet als epileptie je dat dier niet inzet voor de fok. Gewoon, voorzorg... je moet het niet op je geweten willen hebben dat je wel met het dier fokt (of met diens broers of zussen) en dat er dan bij de pups epileptie voorkomt.
Ik redeneer dus: zolang er niet bewezen kan worden dat het absoluut secundair is, niet fokken met het dier.
De andere kant op wordt door fokkers geredeneerd: zolang ik niet kan bewijzen dat het primair is, is het secundair en kan ik met dit dier / deze lijnen fokken.
Tsja... het is maar net waar je de nadruk legt.
Suzanne
Het is ook zeker mogelijk dat een "aanval" die "lijkt op epileptie" dat niet is.
Maar ook hier: je wilt niet weten hoevaak ik dat al als smoes / excuus heb gehoord.
In geval van fokdieren is mijn regel dat als het eruit ziet als epileptie je dat dier niet inzet voor de fok. Gewoon, voorzorg... je moet het niet op je geweten willen hebben dat je wel met het dier fokt (of met diens broers of zussen) en dat er dan bij de pups epileptie voorkomt.
Ik redeneer dus: zolang er niet bewezen kan worden dat het absoluut secundair is, niet fokken met het dier.
De andere kant op wordt door fokkers geredeneerd: zolang ik niet kan bewijzen dat het primair is, is het secundair en kan ik met dit dier / deze lijnen fokken.
Tsja... het is maar net waar je de nadruk legt.
Suzanne
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Valium is niet het voorkeursmedicijn bij epilepsie bij honden.Boutje schreef:zoals het er naar uit ziet hebben de schotseherdervrienden een foutje gemaakt met de valium
voor zover ik hoor van ervaringsdeskundigen en op Engelstalige sites lees is valium het voorkeursmedicijn bij epilepsie-aanvallen, ook bij die die door medicatie uitgelokt zijn bij MDR1-gen defect lijders
nadeel is wel dat ik ook te weten ben gekomen dat ze nu gevoeliger zou kunnen geworden zijn voor andere triggers, oplettn met onvlooien en vaccinatie dus, voor zover ik dat al niet deed
volgend jaar april rabiës gepland, weet nog niet of dit doorgaat...
Dat is Phenobarbital, maar dan in permanente dosis 2 x per dag elke 12 uur.
Zie www.epilepsiebijhonden.nl
Valium wordt wel gegevan als rectiole om een aanval de couperen.
Maar als een sheltie slecht reageert op valium lijkt me dat niet bar verstandig?
Honden met epilepsie reageren ook vaak op entingen en ongediertebestrijding.