Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klittenkam

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Klittenkam

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb gisteren voor Sancho deze klittenkam gekocht. Hij werkt geweldig, bijna te goed. Is die wel geschikt voor de vacht van een Havanezer? Zijn vacht klit nu doordat de puppyvacht loslaat en gaat vervilten.
Afbeelding
Xtine
Zeer actief

Re: Klittenkam

Ongelezen bericht door Xtine »

Wanneer het de bedoeling is zijn mooie vacht te bewaren is hij totaal niet geschikt.
Dan kan je evengoed met een schaar de klitten doorknippen.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Marie-Josée
Erelid

Xtine schreef:Wanneer het de bedoeling is zijn mooie vacht te bewaren is hij totaal niet geschikt.
Dan kan je evengoed met een schaar de klitten doorknippen.
Ik doe er alleen de klitten mee, om te kammen is hij inderdaad niet geschikt merkte ik. Maar is het dan nog niks?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heb je al zoiets Afbeelding Die werkt bij Yentle uitstekend en na het borstelen goed met de kam er doorheen gaan.

Oh, en iedere twee maanden naar de trimmer, dat maakt het leven tien keer eenvoudiger!
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Reny »

Een les pooch, wij hebben de groene, werkt helemaal top bij de mannen (alleen niet in de liezen :ugh: )
En de groeten van de mannen :zwaai
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Reny schreef:Een les pooch, wij hebben de groene, werkt helemaal top bij de mannen (alleen niet in de liezen :ugh: )
Daar gebruik ik een borstel voor met houten pinnen, trouwens ook vaak voor de rest van de klitten. Mijn honden vinden die borstel een stuk prettiger.
Afbeelding
Xtine
Zeer actief

Neeltje schreef:Heb je al zoiets Afbeelding Die werkt bij Yentle uitstekend en na het borstelen goed met de kam er doorheen gaan.

Oh, en iedere twee maanden naar de trimmer, dat maakt het leven tien keer eenvoudiger!
Deze heb ik ook.
Zeer tevreden over.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Pemba schreef:
Reny schreef:Een les pooch, wij hebben de groene, werkt helemaal top bij de mannen (alleen niet in de liezen :ugh: )
Daar gebruik ik een borstel voor met houten pinnen, trouwens ook vaak voor de rest van de klitten. Mijn honden vinden die borstel een stuk prettiger.
Hmmmmm ik ga eens zoeken
En de groeten van de mannen :zwaai
patricia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

Marie-Josée schreef:Ik heb gisteren voor Sancho deze klittenkam gekocht. Hij werkt geweldig, bijna te goed. Is die wel geschikt voor de vacht van een Havanezer? Zijn vacht klit nu doordat de puppyvacht loslaat en gaat vervilten.
Afbeelding
Je verknalt hier de vacht mee, je snijdt het haar af, dan kun je nog beter een grote klit met je vingers uit elkaar trekken ipv deze mesjeskam gebruiken.
Die les poochs borstels zijn top dingen, dan zou ik de groene of de matzapper met het rode handvat nemen, ze kosten een hoop maar je doet er Sancho's hele leven mee.
http://www.t-maatje.nl/les-poochs

Ik borstel mijn meiden twee keer per week, eerst met een borstel met houten pinnen en daarna met een groffe kam, meer niet en ze mogen gewoon hond zijn.
Groetjes Patries
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Die les poochesborstel zweer ik ook bij. Ik heb alleen voor mijn honden de dubbele maar voor zo'n havanezertje is zo'n enkele wel voldoende denk ik. Bij verviltingen achter het oor (daar waar het haar heel zacht en nogal gauw klit) masseer ik er eerst maizena doorheen, daarna kun je vrij makkelijk met je vingers of met de pooch de klit uitborstelen.
Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Marie-Josée schreef:Ik heb gisteren voor Sancho deze klittenkam gekocht. Hij werkt geweldig, bijna te goed. Is die wel geschikt voor de vacht van een Havanezer? Zijn vacht klit nu doordat de puppyvacht loslaat en gaat vervilten.
Afbeelding
Ik gebruik die ook voor Bumba, alleen de klitten doe ik er mee en ik ben er erg tevreden over.
Wat ik ook weleens doe is een klit inknippen met een uitdunschaar en dan kun je de klit er ook zo uitkammen.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ik trek de klitten met de handen uitelkaar. En gebruik dan een soort borstel als hierboven staat. werkt goed. Helaas ben je tijdens de vacht wissel alleen maar bezig met klitten bestrijden. Gelukkig gaat het over. Wel ben ik soms de schaar nodig hoor. Dan vind ik het zo zielig worden en dan gaat de schaar er in. (ik knip er geen happen uit hoor maar die klitjes die aan van de draadjes hangen) Onder tussen denkent, dit groeit wel weer aan. En dat heeft het ook altijd gedaan.
Afbeelding
gevni havanezers
Marie-Josée
Erelid

blacky schreef:Ik trek de klitten met de handen uitelkaar. En gebruik dan een soort borstel als hierboven staat. werkt goed. Helaas ben je tijdens de vacht wissel alleen maar bezig met klitten bestrijden. Gelukkig gaat het over. Wel ben ik soms de schaar nodig hoor. Dan vind ik het zo zielig worden en dan gaat de schaar er in. (ik knip er geen happen uit hoor maar die klitjes die aan van de draadjes hangen) Onder tussen denkent, dit groeit wel weer aan. En dat heeft het ook altijd gedaan.
Uit elkaar trekken werkt alleen als ik er meteen bij ben, en de klitten verschijnen zo uit het niets lijkt het wel. Ze zitten dan meteen vast op de huid en dan krijg ik ze alleen nog weg met inknippen ( in de lengte) en dan uit elkaar trekken met een kam. Omdat je dan altijd wel ergens aan een haartje trekt begint Sancho meteen te kronkelen en te bijten dus ik moet iets hebben wat snel werkt. Die metalen haakjesborstels doen hier niets af. Ik heb zo'n harkje en dat ging al een stuk beter.
Het is even doorzetten, ik weet het, maar wel twee x daags een marteling voor ons alletwee.Daarom was ik al blij met deze kam.
Ik heb voor Sancho onderhand al een heel rek met verzorgingsartikelen :schrik:
Gelukkig mag hij gewoon hond zijn en gaan we minstens een keer per dag een lange boswandeling maken. Daar doe ik geen concessies aan.
Neeltje

Dat zou ik ook niet doen, maar die groene van pooch zweer ik ook bij en een bezoek aan de trimmer doet echt wonderen, die krijgen het toch net weer een stuk beter als in ieder geval ikzelf en daardoor is de vacht weer makkelijker te onderhouden.

Ik was wel zo gelukkig dat ik de borstel van de fokker heb gekregen......
patricia
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou met Sancho even langs een trimsalon gaan als is het alleen maar om borsteladvies.
Misschien gebruik je niet het juiste materiaal voor zijn vacht of niet op de juiste manier .
Ik heb het idee dat je niet goed tot op de huid kamt/borstelt want twee keer per dag kammen en dan nog iedere keer klitten? :denken:
Groetjes Patries
Afbeelding
Xtine
Zeer actief

patricia schreef:Ik zou met Sancho even langs een trimsalon gaan als is het alleen maar om borsteladvies.
Misschien gebruik je niet het juiste materiaal voor zijn vacht of niet op de juiste manier .
Ik heb het idee dat je niet goed tot op de huid kamt/borstelt want twee keer per dag kammen en dan nog iedere keer klitten? :denken:
Kan hier enkel Patricia gelijk geven hoor.
Denk dat je niet juist borstelt/kamt.
Heeft Chantal je hier geen info over gegeven, kan zij hem niet eens voor je uitborstelen en tonen.
Marie-Josée
Erelid

Het zou kunnen dat ik hem niet goed uitkam. Ik heb een filmpje op internet bekeken en weet hoe ik het moet doen maar Sancho laat het niet makkelijk toe. En ik hoor van meer eigenaren dat je in deze periode de klitten er zowat inkijkt.Als hij door het bos loopt draait er van alles in de vacht.
Ik ken hier geen trimsalon, hoe weet ik welke geschikt is en welke niet? Zijn daar keurmerken voor?
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik zou als ik jou was een afspraak maken bij een trimsalon voor een borsteldemonstratie, en hem dan gelijk laten wassen en fohnen. Je zal zien dat het daarna het onderhoud veel makkelijker gaat (en ik denk ook dat het borstelen en kammen niet helemaal goed gaat omdat je steeds zoveel klitten vindt). Mijn cotonnetje van ruim 10 jaar borstel en kam ik al jaren 2 keer in de week. Afhankelijk van het weer gaat ze iedere 2 á 3 weken in bad. Zo is de vacht ondanks iedere dag een boswandeling goed te onderhouden, al blijft het natuurlijk wel veel werk als ze lekker iedere dag in het bos mogen rondhobbelen.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Marie-Josée schreef:Het zou kunnen dat ik hem niet goed uitkam. Ik heb een filmpje op internet bekeken en weet hoe ik het moet doen maar Sancho laat het niet makkelijk toe. En ik hoor van meer eigenaren dat je in deze periode de klitten er zowat inkijkt.Als hij door het bos loopt draait er van alles in de vacht.
Ik ken hier geen trimsalon, hoe weet ik welke geschikt is en welke niet? Zijn daar keurmerken voor?

Er is idd een keurmerk voor, de ABHB. Alleen zegt dat helaas niet altijd alles. Vraag anders eens als je in jouw ogen een mooi getrimt hondje ziet waar deze behandeld is en ga daar vooraf gewoon eens heen met Sancho om een afspraak te maken. Ziet de trimster meteen hoe het ervoor staat met de vacht (is door de telefoon lastig in te schatten) en kan jij kijken of je er een goed gevoel bij hebt en of je er een afspraak wil maken.
patricia
Zeer actief
Contacteer:

Deze trimsalon heeft zeker ervaring met havanezers, ze fokt ze nl zelf.
http://www.animal-store.nl/ en dan vragen naar Jacqueline.
Groetjes Patries
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Wassen doe ik hem al en ik gebruik anti klit spray. Ik verwacht ook niet dat dit een blijvend probleem is, het is immers zijn puppyvacht die loslaat en dat houdt een keer op.
patricia schreef:Deze trimsalon heeft zeker ervaring met havanezers, ze fokt ze nl zelf.
http://www.animal-store.nl/ en dan vragen naar Jacqueline.
Bedankt, niet echt naast de deur maar ik heb het opgeslagen :ok:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier was de vachtwissel bij Kai ook zo, ik kamde hem juist maar de klitten verschenen even snel als ik ze verwijderde, 2 keer kammen per dag en nog klitten. Bij sommige vachten is dat normaal tijdens de vachtwissel, gelukkig gaat het ook over (grotendeels dan toch, Kai heeft nog altijd geen makkelijke vacht). Ik nam toen een gewone schaar en stak de punt in de klit en sneed ze zo door zonder te knippen, ging niet anders want het waren ook altijd klitten tot op de huid.
Bij Dino heb ik heel weinig gemerkt van de vachtwissel en hij heeft nog altijd een supermakkelijke vacht.
Marie-Josée
Erelid

Linsey schreef:Hier was de vachtwissel bij Kai ook zo, ik kamde hem juist maar de klitten verschenen even snel als ik ze verwijderde, 2 keer kammen per dag en nog klitten. Bij sommige vachten is dat normaal tijdens de vachtwissel, gelukkig gaat het ook over
Dat heb ik dus vaker gehoord en gelezen, ik zie het dus inderdaad als een tijdelijk probleem want Sancho heeft volgens mij niet zo'n moeilijke vacht. Hij laat zich alleen niet makkelijk ontklitten :(
Zijn zusje is ook een keer naar een trimsalon geweest maar nu toch door diezelfde salon korter geknipt. Dat wil ik echter (nog) niet.
Er is net een hele handvol wol uitgekomen en nu ziet hij er weer supermooi uit.
Neeltje

Het wordt ook beter, maar ik merk bij Yente echt dat het bezoek aan de trimmer goed helpt. En je moet gewoon vragen of je erbij mag blijven, gewoon zeggen dat je beter wilt leren hoe hem te borstelen. Ik wil echt niet dat ik straks met een verknipte Tibetaan naar huis moet.
Marie-Josée
Erelid

Neeltje schreef:Ik wil echt niet dat ik straks met een verknipte Tibetaan naar huis moet.
Hou op schei uit. Wat te denken van een verknipte Havanezer :schrik: :mrgreen:
Ik wil er zeker bij blijven want ik wil het juist zelf kunnen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Marie-Josée schreef:
Neeltje schreef:Ik wil echt niet dat ik straks met een verknipte Tibetaan naar huis moet.
Hou op schei uit. Wat te denken van een verknipte Havanezer :schrik: :mrgreen:
Ik wil er zeker bij blijven want ik wil het juist zelf kunnen.
Goede cremespoeling gebruiken na het wassen hielp hier nog het aller beste.
En vaak wassen ongeveer eens in de 4 weken was hier in die periode echt nodig.
Laika is er nu eindelijk door :cheer: ze is drie dus mag ook wel.
Spikey kloot nu weer met zijn vacht omdat zijn chip is uitgewerkt. Maar lang niet zo erg als bij de puppywissel.
Afbeelding
gevni havanezers
Marie-Josée
Erelid

Gisteren was zijn vacht tot op de huid glad uitgekamd.Ik blij!
Maar na een half uurje stoeien met Tomas had hij weer een stuk of wat viltplakkaten dus het ligt niet aan het kammen.
Ik heb ze er weer uit gekregen maar straks had hij er alweer een toen hij zich even gekrabd had.
Echt, je kijkt ze er bijna in :wink:
Nou ja, troost is dat het een keer overgaat.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Oh, Bo heeft ook zo ongelooflijk in de klit gezeten. Dat was echt in een vloek en een scheet gebeurd. Ergens tijdens de vachtwisseling (van pup naar volwassen) in combinatie met het voortraject naar haar eerste loopsheid. Ik kon uiteindelijk niet anders dan haar zeer kort te laten scheren. Dat gaat me dus echt niet nog een keer gebeuren. Bo vond die Les Pooches ook vreselijk maar ik ontdekte dat ik het ding verkeerd gebruikte. Nu ik het goed doe (de pennen moet je niet in de vacht haken maar ahw recht op de huid zetten) vindt ze het geen enkel probleem meer.
Tinker
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Tinker »

Die Pooch borstel, is dat erg scherp? Wat is er zo bijzonder aan? Ik heb honden met heel veel onderwol en gebruik een herderharkje met roterende tanden en een ontwolkam. Ik borstel het na met een borstel die wel erg op die pooch lijkt: KLIK, maar volgens mij is dit gewoon ook een ontwolborstel? Mijn honden klitten gelukkig niet, maar verharen wel vreselijk! Ik borstel/kam ze 1 x per week, soms 2 x ... maar heb begrepen dat als je te vaak borstelt je juist het verharen stimuleerd....
patricia
Zeer actief
Contacteer:

De borstel van jou plaatje is de nep les poochs, het principe is dus hetzelfde maar ik vind de echte beter.
Groetjes Patries
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”