Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
showen van een aan de staart gecoupeerde hond in België
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
mag dat, de hond is legaal (in Dld) gecoupeerd en mag in NL gewoon deelnemen, bij inschrijven online in België komt er nu als we het hokje staart gecoupeerd aanvinken de vraag voor een medisch attest, dat is er natuurlijk niet en dan krijgen we de pop-up dat ze niet mee mag doen vanwege de coupeerde staart.....
wie weet meer?
wie weet meer?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: showen van een aan de staart gecoupeerde hond in België
Het enige wat ik kan bedenken is dat in Belgie de regels anders zijn; dat je daar dus zowiezo niet mag showen met een hond die legaal is gecoupeerd in een ander land.
Suzanne
Suzanne
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Deze tekst vind ik op een Belgisch hondenforum:
4. Ingevolge het KB van 17/05/2001 worden in België honden, waarvan de oren gecoupeerd werden na 01/10/2001 niet meer toegelaten op hondenshows, onafgezien het land van herkomst. Bij wet met ingang vanaf 01/01/2006 is het couperen van de staart verboden. Art. 4 wet 08/12/1992 BD 18/03/1993.
(komt van een inschrijfformulier voor een Belgische show)
En aangezien men er in de kynologie blijkbaar een sport van maakt om onbestaande of ronduit foute woordjes te gebruiken;
nog een tip van VRT Taalnet;
onafgezien *
Algemeen Nederlands zijn:
ongeacht
afgezien van
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
enkel dus oren ongeacht t land van herkomst, maar staart dan????LongFields schreef:Deze tekst vind ik op een Belgisch hondenforum:
4. Ingevolge het KB van 17/05/2001 worden in België honden, waarvan de oren gecoupeerd werden na 01/10/2001 niet meer toegelaten op hondenshows, onafgezien het land van herkomst. Bij wet met ingang vanaf 01/01/2006 is het couperen van de staart verboden. Art. 4 wet 08/12/1992 BD 18/03/1993.
(komt van een inschrijfformulier voor een Belgische show)
En aangezien men er in de kynologie blijkbaar een sport van maakt om onbestaande of ronduit foute woordjes te gebruiken;
nog een tip van VRT Taalnet;
onafgezien *
Algemeen Nederlands zijn:
ongeacht
afgezien van
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nu je het zegt staat het daar niet echt duidelijk in. Heb je in het tentoonstellingsreglement gekeken van de show waar je voor wil inschrijven? misschien staat daar nog iets nuttigs? Ik zoek ook nog even verder voor je.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Lara is ingeschreven voor Hoogstraten, online, maar daar was de vraag nietLongFields schreef:Nu je het zegt staat het daar niet echt duidelijk in. Heb je in het tentoonstellingsreglement gekeken van de show waar je voor wil inschrijven? misschien staat daar nog iets nuttigs? Ik zoek ook nog even verder voor je.
voor Moescron kwam de vraag wel bij de online inschrijving en krijgen we nu dus de foutmelding, dat was bij inschrijven via www.doglle.com, Hoogstraten is via de website van de club zelf
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dit zie ik op het inschrijfformulier voor de show van Brussel staan:
Ik ga er toch vanuit dat de regels die bij de oren vermeld staan tevens gelden voor de staarten, als ik zie waar het stuk over de staart tussen haakjes achter staat. Maar echt duidelijk vind ik het niet neergezet.Het inkorten van de oren is overeenkomstig de Belgische wet van 14/08/86 en het KB van 17/05/01 vanaf 1 oktober 2001 niet meer toegelaten.
Het verbod geldt niet voor honden waarvan de oren ingekortzijn voor vermelde datum, op voorwaarde dat het kan aangetoond worden. (Staart vanaf 01/01/2006)
Belangrijk:
Honden met aangeboren stompstaart of
staartloos geboren: Certificaat bijvoegen!
-
mary-jane
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 3x am staff
1x husky
Naar mijn weten mag er niet geshowd worden met honden die gecoupeerd zijn zonder medische reden

-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
honden gecoupeerd aan de staart mogen niet in België geshowd worden, het schijnt zelfs dat als de organisatie ze toelaten die strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. 
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Hier in Nederland lijkt het ook al moeilijker te worden.
Een in Duitsland legaal aan de staart gecoupeerde hond kreeg hier in Nederland geen beoordeling.
Ondanks dat de baas zijn jachtacte (noodzakelijk voor legale verkoop) kon laten zien en de hond als import was overgeschreven bij de RvB.
het is kennelijk nog lang niet duidelijk, aangezien een gecoupeerde teef in de ring van de teven wel werd beoordeeld en op dezelfde dag bij een andere keurmeester/ringmeester een reu niet werd beoordeeld.

Een in Duitsland legaal aan de staart gecoupeerde hond kreeg hier in Nederland geen beoordeling.
Ondanks dat de baas zijn jachtacte (noodzakelijk voor legale verkoop) kon laten zien en de hond als import was overgeschreven bij de RvB.
het is kennelijk nog lang niet duidelijk, aangezien een gecoupeerde teef in de ring van de teven wel werd beoordeeld en op dezelfde dag bij een andere keurmeester/ringmeester een reu niet werd beoordeeld.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dan zou je dus een medisch attest moeten faken om deel te mogen nemen?Tara schreef:Sorry Crutz, maar je mag met een gecoupeerde hond niet deelnemen aan shows en wedstrijden in België, ook al is de hond gecoupeerd in een land waar dat nog was toegestaan.![]()
Ik vind het echt heel dom dat ze dat in België nu zo doen.
In Nederland was aanvankelijk de regel m.b.t. honden die aan de staart gecoupeerd waren net zoals nu in België.
Ook waren honden uitgesloten van deelname als zij een medisch attest hadden voor het feit dat de staart geamputeerd was.
Maar dat hebben ze onder druk toch maar teruggedraaid, zodat importhonden uit landen waar nog wel gecoupeerd mag worden gewoon deel kunnen nemen.
In plaats van dat ze nu gewoon even over de grens hebben gekeken naar hoe e.e.a. uitgepakt heeft...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Eh... "faken" lijkt me fraude...?
Zou ik me niet aan wagen eerlijk gezegd, maar ja, dat ben ik weer he?
Sorry, het deelnemen in Belgie zit er dus niet in; ik kan me voorstellen dat je daarvan baalt.
Suzanne
Zou ik me niet aan wagen eerlijk gezegd, maar ja, dat ben ik weer he?
Sorry, het deelnemen in Belgie zit er dus niet in; ik kan me voorstellen dat je daarvan baalt.
Suzanne
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze schrijft toch zelf dat hierdoor (medisch attest) honden uit landen waar nog wel gecoupeerd mag worden wel toegelaten kunnen worden, vandaar mijn vraag.Suzanne123 schreef:Eh... "faken" lijkt me fraude...?
Zou ik me niet aan wagen eerlijk gezegd, maar ja, dat ben ik weer he?![]()
Suzanne
Verder vind ik dat ze t best op t inschrijf formulier hadden kunnen melden. Nu kwamen we er achter bij een andere inschrijving, de eerdere inschrijving (ook online, via eigen site vd club) werd t ittt bij NLse inschrijvingen niet gevraagd, dus stonden wij niet bij stil, naar nu blijkt dus 55€ weggegooid dan. Beetje jammer.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Tara schreef:Op dit moment mag je dus in België voor zover mij bekend is niet deelnemen, ook niet met een al of niet gefakete medische verklaring.
op de website die ik hieroven noemde voor t inschrijven vroeg hij dus bij de inschrijving voor Moescroen wel of er een medisch attest bij zat, bij nee mocht je niet deelnemen, bij ja wel....
op de site van Hoogstraten stond er dus niets over vermeld & geen vraag bij de inschrijfvelden....
lekker handig allemaal....55 eurotjes weggegooid...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Over die 55 euro zou ik even bellen met de organisatie; dat ze die even terugstorten!
Suzanne
Suzanne
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Suzanne123 schreef:Over die 55 euro zou ik even bellen met de organisatie; dat ze die even terugstorten!
Suzanne
oh, heb niet de illusie dat ze dat doen, maar idd maandag even over bellen
vorig jaar ook een heel gezeur gehad met de Winner, 4 honden die we in wilden schrijven, waren wat fanatiek, geld overgemaakt, maar niet online ingeschreven, maar alles via de post. Dus savonds overgemaakt en envelop zou de volgende dag gepost worden....komen we er ineens achter dat we ten tijde van de Winner in de VS zaten....oops, maar goed, inschrijving was nog niet weg....hebben ze toch geprobeerd om het overmaken van het geld al als een bindende inschrijving te zien....uiteindelijk hadden we het geld pas in februari of zo terug...
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
misschien eens naar sint hubertus bellen? als je wilt kan ik het maandag wel vragen, ik moet toch naar hen bellen
ik heb overlaatst naar hun gebeld ivm een gecoupeerde (oren) dekreu, die uit Polen komt, maar nu in Belgie woont
hier moet je showen voor je mag fokken, maar aangezien hij gecoupeerd is, mocht hij niet mee doen op de "normale" shows
nu zou de reu de show "toelating voor losh-fok" wel kunnen/moeten doen, omdat hij dus gecoupeerd is en dan mag/kan hij gewoon dekken
ik weet dat het niet hetzelfde is, maar misschien dat sint hubertus je daar iets meer over kan vertellen, want het lijkt me raar dat je in Hoogstraten wel mee kan doen en in Moeskroen niet
ik heb overlaatst naar hun gebeld ivm een gecoupeerde (oren) dekreu, die uit Polen komt, maar nu in Belgie woont
hier moet je showen voor je mag fokken, maar aangezien hij gecoupeerd is, mocht hij niet mee doen op de "normale" shows
nu zou de reu de show "toelating voor losh-fok" wel kunnen/moeten doen, omdat hij dus gecoupeerd is en dan mag/kan hij gewoon dekken
ik weet dat het niet hetzelfde is, maar misschien dat sint hubertus je daar iets meer over kan vertellen, want het lijkt me raar dat je in Hoogstraten wel mee kan doen en in Moeskroen niet