Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Neem je een pup dan wel of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Een vriendin van me is dit weekend met een kennis mee geweest om haar pup op te halen. Ze waren daar tijdens de nestperiode nog niet geweest, vanwege de afstand.
Tijdens het contact met de fokker leek alles goed, maar mijn vriendin is daar heel erg geschrokken. Het was een groot nest, 13 puppies. Het was er ontzettend smerig. Veel poep in de puppenren buiten, geen waterbak, pups die poep aten en pups die besmeurd waren met poep. Geen speeltjes voor de pups.
Ik de huiskamer stond de werpkist, waar de pups tijdens het uitzoeken even in mochten. Hier ook weer poep, waar even een krantje overheen werd gelegd. De pups stonken ontzettend.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Neem je zo'n pup dan wel mee en betaal je de fokker de volle prijs, of bedank je feestelijk en zoekt ergens anders een pup? Ook al moet je daar vanwege het ras waarschijnlijk lang op wachten.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Neem je een pup dan wel of niet?

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat laatste!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Je gevoel volgen en dus hartelijk bedanken.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Absoluut dat laatste.... WEGWEZEN!
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

ik zou ook bedanken en ergens anders een pup uitzoeken
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zou bedanken voor de eer. Nee dus ik zou de pup niet meenemen hoe sneu en hoe rot ik het ook zou vinden om ze in die situatie achter te laten.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Mijn verstand zegt: niet doen. Ik hoop écht dat ik ernaar zal luisteren, mocht ik in een dergelijke situatie komen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Een tijdje geleden hebben we er voor gekozen niet te kopen bij een broodfokker.
Het was zijn huishond en goed verzorgd, maar we stonden niet achter de manier waarop hij zijn bedrijf voerde.

Nu moeten we érg lang wachten voor we weer hetzelfde ras zouden kunnen aanschaffen.

Maar...
1 van mijn katertjes komt bij een goed aangeschreven fokker vandaan.
Alleen gingen die mensen inmiddels richting bejaard en trokken ze het schoonmaken en de verzorging van de katten niet meer :ugh:
Die heb ik wel gekocht, ook al had ik dat eigenlijk niet moeten doen.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Nee, dat zou ik zeker niet doen.
En de afstand zou mij niet tegen houden om tenminste 1 keer te gaan kijken (maar liefst veel vaker),
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Op basis van wat hierboven staat kan ik niet oordelen.
Waarom is er geen waterbak?
Waarom zijn er geen speeltjes?
Vies van poep en plas wordt het met 13 pups erg snel. Zie je in totaal 13 hoopjes, os drie keer zo veel?
Als je geen goed gevoel hebt, dan zou ik nee zeggen, maar alleen op bovenstaande kan ik dat niet.
falkje
Zeer actief
Contacteer:

De kennis heeft de pup wel meegenomen....... En het was geen "broodfokker". Of tenminste dan niet wat daar algemeen onder verstaan wordt. Eerste nest, teef en dekreu (van andere fokker) alle testen gehad.
(Maar alles bij elkaar opgeteld kun je hem eigenlijk niet anders noemen.)

Ik hoop dat ik nooit in zo'n situatie kom, lijkt me erg moeilijk om de pup waar je al op foto's verliefd op bent geworden dan in zo'n stinkende bende achter te laten. Toch zou ik dat zelf ook doen, denk ik. Ik zou ook echt het liefste zeker één keer gaan kijken. Ik kan me bij sommige afstanden wel voorstellen dat je niet van tevoren gaat kijken, ze moesten bijna 1000 km rijden.

Zo zie je maar weer dat het beeld van telefoon en internet en foto's ontzettend kan vertekenen.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Odi schreef:Nee, dat zou ik zeker niet doen.
En de afstand zou mij niet tegen houden om tenminste 1 keer te gaan kijken (maar liefst veel vaker),
Inderdaad, ik zou al een keer gaan kijken zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je een pup uit gaat kiezen. Voor onze tweede hond zijn wij eerst naar de fokker gegaan om te kijken hoe haar honden er bij zaten, en dat was in Engeland. Nu snap ik best dat mensen niet zo ver willen/kunnen reizen, maar als we dat niet hadden willen doen dan had ik een fokker dichterbij huis gezocht. Dus nee, ik zou dat niet doen.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
falkje
Zeer actief
Contacteer:

Zie je in totaal 13 hoopjes, os drie keer zo veel?
Nee, veel meer. De pup was bijna niet te harden op schoot, zo stonk ie.
Afbeelding
Phantom

Ongelezen bericht door Phantom »

Nee, ik zou direct afhaken: ik vind de verzorging van de pups ontzettend belangrijk.
Maar sowieso zou ik vaker gaan kijken bij een fokker, al moet ik nog zo ver reizen...
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

oeh, mijn verstand zegt niet doen maar ik weet niet of ik dan nog sterk in mijn schoenen zou staan.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

miekmiek schreef:oeh, mijn verstand zegt niet doen maar ik weet niet of ik dan nog sterk in mijn schoenen zou staan.
Om dat te voorkomen zou ik dan ook eerder gaan kijken, want dat lijkt me ook heel erg moeilijk. Als ze nog heel klein zijn heb je toch minder snel een band dan wanneer ze tegen de 8 weken zijn denk ik.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Pool »

Mijn verstand zou direct zeggen om de pup niet te nemen en rechtsomkeer te maken. Waarschijnlijk zou ik me echt in moeten houden om niet verschrikkelijk boos te worden. Overigens vind ik het wel heel moeilijk oordelen, misschien doen die mensen waanzinning hun best maar groeit het ze boven het hoofd. Dertien pups is natuurlijk ook best erg veel.
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

falkje schreef:
Zie je in totaal 13 hoopjes, os drie keer zo veel?
Dat is dan wel triest, maar wat ik al aangaf, ik zou naar het totaalplaatje kijken. Ik kan dus ook prima begrijpen dat ze de hond hebben meegenomen.
Als het een ras is wat zo weinig voorkomt, dan heb je me nu wel nieuwsgierig gemaakt om welk ras het gaat.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik ben bij verschillende fokkers thuis geweest. Heb ook diverse nesten gekeken. Veel mensen vinden pups lekker ruiken, dus de eerste keer dacht ik ook echt dat pups niet zouden stinken. Nou, daar heb ik mij in vergist. Wat kunnen die stinken naar pies en poep zeg!

De ene fokker is inderdaad netter met schoonmaken dan de andere, dat vind ik niet zoveel zeggen. En al helemaal niet op basis van 1 bezoek. Als dat nu structureel zou zijn, maar dat weet je dus niet op basis van 1 bezoek. En al helemaal niet als je alleen de fokker bezoekt bij het ophalen van een pup.
En als de pup er prima uitziet (goed op gewicht, helder uit de oogjes kijkend enz.) dan zegt mij dat veel meer dan of er wel of geen bakje drinken in de werpkist staat of niet.

Als een fokker structureel zijn / haar honden in de stront laat leven (ook de ouderdieren, dus als er geen pups zijn), dan zou ik daar geen pup van willen hebben. Hoe goed de fokker verder ook mag zijn.

En als de werpkist / omgeving van de werpkist er vreselijk uitziet bij een pupbezoek, dan vind ik dat niet erg, zolang dat niet structureel bij elk bezoek is. Sterker nog, ik zie liever een fokker die wat minder netjes is, dan een fokker die alles superblinkend schoon heeft. Daar wordt ik zelf nerveus van. Pups maken er nu eenmaal een puinhoop van en dat mag je best laten zien. Daar hoeft een fokker zich, in mijn ogen, niet voor te schamen. Zolang het maar geen ontzettend smerige puinbak is, vind ik het dus wel best.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

falkje schreef:
Ik heb eens bij een Newfoundlanderfokker nestfoto's gemaakt. Een aantal pups hadden in de poep en pies lopen rollen, dus die roken niet bepaald naar roosjes toen ik daar kwam. En sommigen waren ook nog wat nat van de plas. En toch zou ik zo een pup van die fokker kopen, mochten wij een newfoundlanderpup zouden kopen.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

miekmiek schreef:oeh, mijn verstand zegt niet doen maar ik weet niet of ik dan nog sterk in mijn schoenen zou staan.
Dit, ook.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Muk schreef:Ik ben bij verschillende fokkers thuis geweest. Heb ook diverse nesten gekeken. Veel mensen vinden pups lekker ruiken, dus de eerste keer dacht ik ook echt dat pups niet zouden stinken. Nou, daar heb ik mij in vergist. Wat kunnen die stinken naar pies en poep zeg!

De ene fokker is inderdaad netter met schoonmaken dan de andere, dat vind ik niet zoveel zeggen. En al helemaal niet op basis van 1 bezoek. Als dat nu structureel zou zijn, maar dat weet je dus niet op basis van 1 bezoek. En al helemaal niet als je alleen de fokker bezoekt bij het ophalen van een pup.
En als de pup er prima uitziet (goed op gewicht, helder uit de oogjes kijkend enz.) dan zegt mij dat veel meer dan of er wel of geen bakje drinken in de werpkist staat of niet.

Als een fokker structureel zijn / haar honden in de stront laat leven (ook de ouderdieren, dus als er geen pups zijn), dan zou ik daar geen pup van willen hebben. Hoe goed de fokker verder ook mag zijn.

En als de werpkist / omgeving van de werpkist er vreselijk uitziet bij een pupbezoek, dan vind ik dat niet erg, zolang dat niet structureel bij elk bezoek is. Sterker nog, ik zie liever een fokker die wat minder netjes is, dan een fokker die alles superblinkend schoon heeft. Daar wordt ik zelf nerveus van. Pups maken er nu eenmaal een puinhoop van en dat mag je best laten zien. Daar hoeft een fokker zich, in mijn ogen, niet voor te schamen. Zolang het maar geen ontzettend smerige puinbak is, vind ik het dus wel best.
Dat dus.
Maar net op wat voor moment loop je binnen natuurlijk.
Net schoongemaakt en met 13 vetlellen heb je je tent zo weer onder de poep en pies liggen.
Daarnaast zijn sommige rassen gewoonn viespeuken die in hun eigen poep en pies gaan liggen en sommige zie je hun neus op halen bij 1 drolletje in de ren.
En met 13 puppen stink je snel de tent uit want je gaat ze ook niet alle 13 iedere x in bad doen.
Als je 1 hond in huis hebt lopen hebben sommige mensen al van zoooo je ruikt hond dus wat te denken van zo'n aantal wat overal doorheen raust .
Als de puppen de vrijheid hebben gehad en leuke goede karakters hebben en er met liefde mee om gegaan is dan zou ik een pup mee nemen.
Je zou je eigen ook af kunnenn vragen als je een brandschoon en fris huis binnen stapt of daar wel 13 pups zijn grootgebracht.??
Misschien maakt die fokker wle schoon maar niet speciaal voor ieder bezoek.??
Krantje even snel over een drolletje doen heel veel wel even zodat er niet ingetrapt kan wordenm.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Kennissen hadden een nest Duitse Doggen.....dat is een zooitje...het was alleen schoon te maken door ze regelmatig van A naar B te verhuizen en de pups af te spoelen.
Ik heb zelf ooit 2 drie maanden oude doggen in huis gehad, allen in de huiskamer, ik dorst s'morgens niet eens naar binnen, wat een troep, daar hoefde je ook geen speeltje bij te leggen dat verdween zo in de poep.
Ik geef het het voordeel van de twijfel, zijn de pups verder gezond en vrij zou ik er zo 1 meenemen, mits de rest ook klopt.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb het ook gehad met Zarah dr laatste nest.
Vlak voor de mensen kwamen kijken had zarah de kranten opzij gekrabt, het tuig had lopen poepen en piesen en er daarna vrolijk doorheen gewaggeld. Alle 8 pups smerig en plakkerig, en ik vond ze nog te jong om ze te wassen. Gelukkig konden ze er om lachen, en is de pup later gewoon mee naar huis gegaan. Bij de volgende bezoeken waren de pups natuurlijk wel gewoon schoon, maar ik vond het heel vervelend...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Moeilijk om te zeggen op basis van deze gegevens.
Het kan, zoals gezegd, best een goede fokker zijn.
Ik zou naar gedrag en algemene indruk van de pups kijken, en door een beetje poep of pies kijk ik dan wel heen.
Pups kunnen ontzettend gore wezens zijn ;)

Maar het is dus dé reden dat ik zo'n nest vaker zou willen bezoeken.
Met Skadi zijn we elke week wezen kijken, en dat was in totaal (heen en weer) zo'n 5 uur rijden.
Nou snap ik wel dat dat niet altijd mogelijk is, maar ik zou tijdens de nestperiode minimaal één keer gaan kijken.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Elk adres, waar men NIET uit liefde met dieren omgaat (dat is wel duidelijk hier lijkt mij) zou je links moeten laten liggen. Misschien zelfs overwegen om aangifte te doen vanwege verwaarlozing?
Wel zal er ook een stuk emotie meespelen denk ik. Dat je een pup uit die dieronwaardige situatie willen redden? Dat is een lastige keuze.
Verstand zegt het 1e, je hart het andere.
Ik zou het erg moeilijk vinden om op dat moment het juiste te doen, maar ik vermoed als het zo'n verschrikkelijke tegenvaller is, dat uit boosheid over het feit dat je voor de gek bent gehouden gewoon denkt:
Vent, zak maar in elkaar met je mooie verkoop verhaaltjes. :boos:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ArCee schreef:Elk adres, waar men NIET uit liefde met dieren omgaat (dat is wel duidelijk hier lijkt mij) zou je links moeten laten liggen. Misschien zelfs overwegen om aangifte te doen vanwege verwaarlozing?
Wel zal er ook een stuk emotie meespelen denk ik. Dat je een pup uit die dieronwaardige situatie willen redden? Dat is een lastige keuze.
Verstand zegt het 1e, je hart het andere.
Ik zou het erg moeilijk vinden om op dat moment het juiste te doen, maar ik vermoed als het zo'n verschrikkelijke tegenvaller is, dat uit boosheid over het feit dat je voor de gek bent gehouden gewoon denkt:
Vent, zak maar in elkaar met je mooie verkoop verhaaltjes. :boos:
Ik ken zat mensen waar de hondden bij tijd en weile zo vies en vet als spek zijn ,maar die houden evenwel van hun hond hoor.
Dus het 1 heeft nog niet zozeer met het andere te maken.
Als jouw hond in de baggersloot heeft gelegen en schik gehadd wil dat ook niet zeggen dat je niet van je hond houd.
Babytjes liggen soms ook in hun poep/plasluier. :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Daarom wel in een vroeg stadium gaan kijken. Maar heb je dat niet gedaan, dan zou dit op zich niet direct een nee voor mij zijn om eerlijk te zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

vorig jaar 7 wk pups, werden 3 keer per dag verschoond, maar binnen de kortste keren lag alles weer vol.
Drinkbak kiepten ze gewoon om met zijn allen, gevolg dat alle kranten vaak meteen na het verschonen weer verzopen waren.
Banjerden door de bak met vlees.
Moest ze ook geregeld eens in bad steken.
Ik probeerde ook alles nog eens xtra te verschonen voor de pupkopers kwamen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

loony schreef:vorig jaar 7 wk pups, werden 3 keer per dag verschoond, maar binnen de kortste keren lag alles weer vol.
Drinkbak kiepten ze gewoon om met zijn allen, gevolg dat alle kranten vaak meteen na het verschonen weer verzopen waren.
Banjerden door de bak met vlees.
Moest ze ook geregeld eens in bad steken.
Ik probeerde ook alles nog eens xtra te verschonen voor de pupkopers kwamen.
Leuk hè;-) daarom dat ik ze liever buiten op gras heb & in de kennel op stro/hennep, blijven de pups veel schoner;-)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”