Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cavom versus smuldier

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Cavom versus smuldier

Ongelezen bericht door Asterix »

Ik wil Queen en Hummer een aantal dagen in de week alleen smuldier geven. (vlees compleet) Ze krijgen het nu af en toe bij hun Cavom.
Queen krijgt 700 gram Cavom per dag en Hummer tussen de 900 en 1000
Als ik dat wil vervangen voor smuldier, hoeveel moeten ze dan per dag krijgen?
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Cavom versus smuldier

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Hoe zwaar zijn ze?
Afbeelding
Asterix
Zeer actief

Queen 62 kg. (is gecastreerd en aanleg om dik te worden) en Hummer is een volle reu en weegt 75 kg.
Afbeelding Afbeelding

Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik geef alleen s'avonds 1 maaltijd Smuldier, de andere brokjes..
Beide krijgen 100 gram per maaltijd, dus het is dan 200 gram pd. bij eind gewicht 10kg. (Ollie groeit nog)
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Dan zou ik Queen 1,5% geven dus 930 gram en Hummer 2% dus 1,5kg. Maar je moet natuurlijk op het oog voeren, je kunt het makkelijk aanpassen.

Mijn honden krijgen beide ongeveer 2% en daar doen ze het goed op. Ze krijgen ook regelmatig smuldier. Maar dat is natuurlijk bij alle honden verschillend.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik ga even terug denken wat ik gaf met cavom, volgens mij 180 gram p/d en ik gaf 450 -500 gram vergelijkbaar met voedingswaarde smuldier...
dus dat is een verhouding van 2.5
Ik zou dan van queen op 1750 komen en hummer op een respectievelijke 2250. en dan te bedenken dat je met Cavom al tegen de bovengrens aan zit...

Maar als je de 2% en 1.5% aanneemt van Sanner (wat overigens veel logischer is qua vers voeren) komt dat meer in de richting.
Elke hond kan anders reageren op vers namelijk. Ik ben benieuwd want mijn hond is nu op bijna 100% vers (lotgering/smuldier) en is teruggevoerd naar 400 gram p/d maar bewoog een tijdje minder. (en dan is de verhouding 2.2)
Afbeelding
MaartenDivaBoefje

Ongelezen bericht door MaartenDivaBoefje »

Op de verpakking van smuldier staat altijd hoeveel je (volgens hen) moet geven.
Dat is echter veel meer dan de standaard 1 a 2% bij kvv.
(ik gaf ze wel 1 a 2% vh lichaamsgewicht per dag: ging prima)

Toen ik nog brok en smuldier gaf, beviel mij het beste om een "brokkendag" en een "smuldierdag" te doen.
Zodoende hoef je ook geen mix-berekeningen te maken, maar gewoon de gebruikelijke hoeveelheden brok en smuldier.
Asterix
Zeer actief

Bedankt voor de adviezen, we komen er zo wel uit denk ik :wink:
Afbeelding Afbeelding

Annette1986
Actief
Mijn ras(sen): beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Annette1986 »

hey
als je al 'zoveel' aan cavom voert zou ik toch eerder gaan denken aan Lotgering dan aan Smuldier. Aangezien je van Smuldier waarschijnlijk meer moet voeren (mijn hond stond op 1200 gram smuldier (34kilo) en krijgt nu 750 gram Lotgering, en hier valt hij zeker niet van af omdat hij minder krijgt. omdat je 2 erg grote honden hebt zou ik sneller kiezen voor een hoogwaardiger voer, waarvan je minder hoeft te voeren, en dus minder kans op problemen als maagtorsie denk ik ?
Plus het prijsverschil tussen Lotgering en Smuldier is te verwaarlozen, zeker omdat je van Lotgering dus minder hoeft te voeren. Je moet er echter wel wat meer ruimte voor hebben in je vriezer (vind ik, omdat je moet bestellen vanaf 9 kilo )
Afbeelding
Many people will walk in and out of your life, but only few will leave footprints in your heart
Asterix
Zeer actief

Hoe zit het met Duck. En is dat sowieso goede voeding?
Afbeelding Afbeelding

Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik hou gemiddeld 20 gram kvv (voornamelijk Smuldier) per kilo lichaamsgewicht aan.
Lotgering is nogal vet en daar heb je idd veel minder van nodig om je hond op gewicht te houden. Luuk hier kan niet tegen zoveel vet en Lotgering is voor ons dus geen optie.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Asterix
Zeer actief

Liesbeth schreef:Ik hou gemiddeld 20 gram kvv (voornamelijk Smuldier) per kilo lichaamsgewicht aan.
Lotgering is nogal vet en daar heb je idd veel minder van nodig om je hond op gewicht te houden. Luuk hier kan niet tegen zoveel vet en Lotgering is voor ons dus geen optie.
Aha, hier verkopen ze Duck bij een dierenwinkel, vandaar mijn vraag en het is goedkoper dan smuldier compleet. Queen doet het erg goed op smuldier.
Verder kan ze niet eens tegen een kauwbot. Ze is erg snel aan de race.
Afbeelding Afbeelding

wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Ik betaal voor smuldier vlees compleet 59 cent bij de hoogvliet en jumbo.
Dat is veel goedkoper dan duck en moeten ze nog een beetje moeite doen om het te verteren.
In duck zit veel pens en is veel te fijn gemalen ( vind ik )
Voor duck betaal ik hier 3,45 ofzo de kilo en smuldier 1,48 de kilo ( verpakt in 400 gram bakjes )
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Asterix schreef:
Liesbeth schreef:Ik hou gemiddeld 20 gram kvv (voornamelijk Smuldier) per kilo lichaamsgewicht aan.
Aha, hier verkopen ze Duck bij een dierenwinkel, vandaar mijn vraag en het is goedkoper dan smuldier compleet. Queen doet het erg goed op smuldier.
Ik kan me niet voorstellen dat Duck goedkoper is dan Smuldier. Maar dan heb ik het over de Smuldier die je in de supermarkt koopt. De verpakkingen die je in een dierenwinkel koopt zijn anders en duurder (gek genoeg).
Persoonlijk vind ik Duck te fijn gemalen, ik mag graag wat herkenbaars zien.

Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Asterix schreef:
Als Duck bij jullie goedkoper is zou ik het gewoon eens proberen, mijn honden vinden Duck erg lekker en het is volgens mij ook prima voer. Of afwisselen met smuldier, want Duck is wel heel fijngemalen. Bij Smuldier heb ik altijd wel het gevoel dat ik heel 'natuurlijk' en goed voer, vooral 's ochtends op mijn nuchtere maag als ik al die onherleidbare stukjes bot en orgaanvlees enzo in die bakken zie liggen. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
DoortjeDartel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Diversen
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door DoortjeDartel »

Wanneer je van een bepaald merk minder moet geven omdat het zo vet is, hou er dan wel rekening mee dat je hond dan ook minder voedingstoffen binnen krijgt. Als je hond al aanleg heeft om dik te worden, dan zou hij/zij nog minder moeten hebben en dan heb je zelfs de kans dat hij/zij ondervoed raakt.
Asterix
Zeer actief

DoortjeDartel schreef:Wanneer je van een bepaald merk minder moet geven omdat het zo vet is, hou er dan wel rekening mee dat je hond dan ook minder voedingstoffen binnen krijgt. Als je hond al aanleg heeft om dik te worden, dan zou hij/zij nog minder moeten hebben en dan heb je zelfs de kans dat hij/zij ondervoed raakt.
Hier heb je een punt. Weet nog niet hoe dat op te lossen?

Voorlopig houden we het bij smuldier. Ze mag echt niet te zwaar worden ivm haar artrose.
Haar vacht glanst en wat eruit komt zie je amper van zo'n grote hond terug, terwijl ze op 1600 gram smuldier stond.
Dat is duidelijk teveel. We gaan nu eerst terug naar de ene dag 800 en de andere 1200.
Afbeelding Afbeelding

DoortjeDartel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Diversen
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door DoortjeDartel »

Asterix schreef:
DoortjeDartel schreef:Wanneer je van een bepaald merk minder moet geven omdat het zo vet is, hou er dan wel rekening mee dat je hond dan ook minder voedingstoffen binnen krijgt. Als je hond al aanleg heeft om dik te worden, dan zou hij/zij nog minder moeten hebben en dan heb je zelfs de kans dat hij/zij ondervoed raakt.
Hier heb je een punt. Weet nog niet hoe dat op te lossen?

Voorlopig houden we het bij smuldier. Ze mag echt niet te zwaar worden ivm haar artrose.
Haar vacht glanst en wat eruit komt zie je amper van zo'n grote hond terug, terwijl ze op 1600 gram smuldier stond.
Dat is duidelijk teveel. We gaan nu eerst terug naar de ene dag 800 en de andere 1200.
Voor zover vermeld op de verpakking of op de website's van verschillende KVV-leveranciers, zou ik kiezen voor de KVV met het minste vetpercentage.
Wellicht kun je ook eens kijken of je via Google het één en ander hierover kunt vinden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

afwisselen tussen smuldier en lotgering... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Liesbeth
Zeer actief

malinois schreef:afwisselen tussen smuldier en lotgering... :ok:
Dan zou ik die twee eerder mengen, dan afwisselen, in mijn geval. Lotgering is voor Luuk echt te vet, gemengd verdraagd hij het net wel.
Ik hou het even bij Smuldier en Tammenga. Die 2 lijken erg veel op elkaar, niet te vet, grovere enigszins herkenbare stukken.

SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Zit met verbazing te lezen dat Duck goedkoper zou zijn dan smuldier? Ik betaal voor Duck 3,5 euro per kilo! Smuldier compleet is omgerekend 1,47 euro de kilo...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”