Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe vererft doofheid?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Hoe vererft doofheid?

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Heeft iemand enig idee hoe doofheid vererft? Een witte herder fokker in het buitenland heeft een nestje gehad waar 1 halfzijdig doof pupje in zat (had ook een scheef koppie) en ze wil graag zoveel mogelijk te weten zien te komen over hoe doofheid vererft. Bij de witte herder komt doofheid wel sporadisch voor.
Heb je twee dragers nodig? Kan het van één kant komen? Kan het generaties overslaan en dan toeslaan? Wat is erover bekend?
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Re: Hoe vererft doofheid?

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Was het maar simpel in vererving dan zouden er een hoop problemen de wereld uit zijn. Horend x horend geeft geen garantie op 100% horende pups. Door dit wel consequent te doen verklein je wel de kans op den duur op dove of eenzijdig dove pups.

Bij diverse rassen is dit een groot probleem. Ook bij de Dogo. Een vriend van ons had bijv een nest met pups. Beiden ouders horend aan beiden kanten. Resultaat: 1 dove pup, 2 aan 1 kant doof en 3 horend gelukkig.

Ik vind het een ingewikkelde materie qua vererving. Door een dove pup in te laten inslapen en vervolgens na te laten kijken, kom je er achter of het een pigment probleem is of niet. Doofheid is namelijk niet alleen maar aan witte honden voorbehouden. Het is wel het meest bekend maar er zijn ook genoeg gekleurde honden die doof zijn geboren.
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

heeft de rasveeninging mischien info en is er niet veel meer mis met het pupje als ze ook een scheef koppie heeft
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

dogo4ever schreef:Was het maar simpel in vererving dan zouden er een hoop problemen de wereld uit zijn. Horend x horend geeft geen garantie op 100% horende pups. Door dit wel consequent te doen verklein je wel de kans op den duur op dove of eenzijdig dove pups.

Bij diverse rassen is dit een groot probleem. Ook bij de Dogo. Een vriend van ons had bijv een nest met pups. Beiden ouders horend aan beiden kanten. Resultaat: 1 dove pup, 2 aan 1 kant doof en 3 horend gelukkig.

Ik vind het een ingewikkelde materie qua vererving. Door een dove pup in te laten inslapen en vervolgens na te laten kijken, kom je er achter of het een pigment probleem is of niet. Doofheid is namelijk niet alleen maar aan witte honden voorbehouden. Het is wel het meest bekend maar er zijn ook genoeg gekleurde honden die doof zijn geboren.
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat het complex is en dat er geen eenduidig antwoord zal zijn. De fokker waar ik contact mee heb vertelde alleen dat het 100% zeker is dat beide ouderdieren drager zijn (dat had een DA haar verteld)...waarbij ik dan weer denk: dan zouden we het binnen het ras véél meer zien. Maar misschien denk ik veel te simplistisch hoor.
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

miekemuis schreef:heeft de rasveeninging mischien info en is er niet veel meer mis met het pupje als ze ook een scheef koppie heeft
Bij ons ras is er maar héél weinig openheid, zeker bij onze oosterburen waar deze fokker dus woont. Heel veel wordt onder het tapijt geschoven. De RV daar overweegt nu (beslissing wordt op 20 nov. genomen) om de betreffende teef (moeder van de pups) uit de fok te nemen. Haar eerste nest was prima, maar twee nestgenoten van haar hebben ook al eens dove pups gegeven. De vader ook aldus die fokker.

We horen het de laatste tijd wel meer en meer, dove pups.

Een andere fokker zei dat een DA die zich veel met witjes bezighoudt had gezegd dat een scheef koppie in combinatie met doofheid het gevolg is van het herpes virus?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

dogo4ever schreef:Doofheid is namelijk niet alleen maar aan witte honden voorbehouden. Het is wel het meest bekend maar er zijn ook genoeg gekleurde honden die doof zijn geboren.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat doofheid in witte honden te maken heeft met gebrek aan pigment? :scratch: Correct me if i'm wrong.. Volgens mij had ik dat in een ander topic hier gelezen. Ik ga even zoeken..
luna2906
Zeer actief

Dit is wat ik kon vinden (niet op dit forum), maar of het klopt weet ik niet... Er is inderdaad weinig over te vinden. Misschien dat mensen die wat meer verstand van genetica hebben ook meer kunnen zeggen over onderstaande theorie:

Doofheid bij witte honden wordt veroorzaakt door leucistisch wit en het W-gen. Leucistisch is een allel sw dat extreem wit vererft en zit op het S-locus (in de kleurenreeks in de erfelijkheidsleer). Het tweede gen dat wit veroorzaakt is het W-gen, een dominante remmer van pigment. Honden die van beide ouders het dominante W-gen en het sw gen vererven zijn wit en doof. . Als zij van 1 van de ouders een recessief w-gen erven, van een van de ouders een dominant W-gen (witte ouder) en van beide ouders een sw-gen, zijn ze wit en doof. Krijgen ze van beide ouders het dominante W-gen (beide wit) en van 1 van de ouders het sw-gen, dan zijn ze wit en doof. De swgenen kunnen ook door gekleurde ouders doorgegeven worden. De dominante W-genen alleen door witte honden. Krijgen ze van beide ouders het sw-gen en van beide ouders het recessief w-gen, dan zijn ze wit en horend. Beide ouders zijn dan gekleurd, of helemaal recessief wit (geboren uit gekleurde ouders). Een leucistisch witte hond (veroorzaakt door het sw-gen) is van een door het dominante W-gen witte hond te onderscheiden door lichaamsvlekken (op oren.ogen, of de achterhand). Die vlekken worden veroorzaakt door genen die niet door het sw-gen worden onderdruk en wel door het dominante W-gen. Vandaar dat witte honden met vlekken vaak wel kunnen horen.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

zeta-jones schreef:
miekemuis schreef:heeft de rasveeninging mischien info en is er niet veel meer mis met het pupje als ze ook een scheef koppie heeft
Bij ons ras is er maar héél weinig openheid, zeker bij onze oosterburen waar deze fokker dus woont. Heel veel wordt onder het tapijt geschoven. De RV daar overweegt nu (beslissing wordt op 20 nov. genomen) om de betreffende teef (moeder van de pups) uit de fok te nemen. Haar eerste nest was prima, maar twee nestgenoten van haar hebben ook al eens dove pups gegeven. De vader ook aldus die fokker.

Een andere fokker zei dat een DA die zich veel met witjes bezighoudt had gezegd dat een scheef koppie in combinatie met doofheid het gevolg is van het herpes virus?
Interessant, dus dan is het een invloed van buitenaf..
luna2906
Zeer actief

Lillith schreef:
zeta-jones schreef:

Interessant, dus dan is het een invloed van buitenaf..
Je bedoelt omdat het gaat om het Herpes-virus? CHV is een dna-virus, dus dan heeft het nog steeds te maken met genetische factoren en niet met invloeden van buitenaf. Daarbij denk ik dat één dove pup met een scheef hoofdje t.g.v. herpes niet gelijk een steekhoudend argument is om de genetische theorie 'weg te gooien'.
luna2906
Zeer actief

Inge O schreef:
luna2906 schreef: Je bedoelt omdat het gaat om het Herpes-virus? CHV is een dna-virus, dus dan heeft het nog steeds te maken met genetische factoren en niet met invloeden van buitenaf.
hoe bedoel je dat :scratch: ?
Een virus bestaat toch uit nucleïnezuur-elementen, die vervolgens in cellen delen etc.? Maar ik bedenk met net dat dat natuurlijk niks af doet aan de invloed van buitenaf, aangezien het virus natuurlijk wel van buiten af komt. :blont: Soms moet ik eerst nadenken en dan pas typen :wink:
luna2906 schreef:Daarbij denk ik dat één dove pup met een scheef hoofdje t.g.v. herpes niet gelijk een steekhoudend argument is om de genetische theorie 'weg te gooien'.
Inge O schreef:ik denk ook niet dat lillith bedoelt dat het altijd een invloed van buitenaf is maar wel in dít specifieke geval :wink: .
ah, dan had ik dat verkeerd begrepen. :ok:
luna2906
Zeer actief

Inge O schreef: :F:

daarbij verandert dat virus (meestal tenminste) natuurlijk niks aan onze genen - als je het hebt over 'genetische factoren' bedoel je factoren die in onze genen zijn ingebouwd (en dus ook doorgegeven worden) :wink: .
Je hebt helemaal gelijk Afbeelding

Weet jij trouwens of de theorie hierboven een gevestigde theorie is?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Bij de dalmaat komt het ook voor. Pups krijgen altijd met 5 weken ong. de bear-test. Er wordt niet gefokt met eenzijdige dove honden, beiderzijds worden meestal ingeslapen.

Ik vind het heel raar. Dalmatenpups met prachtig pigment, maar toch doof. Of kopvlekken en ook doof zijn.
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

luna2906 schreef:
Inge O schreef:
luna2906 schreef: Je bedoelt omdat het gaat om het Herpes-virus? CHV is een dna-virus, dus dan heeft het nog steeds te maken met genetische factoren en niet met invloeden van buitenaf.
Een virus bestaat toch uit nucleïnezuur-elementen, die vervolgens in cellen delen etc.? Maar ik bedenk met net dat dat natuurlijk niks af doet aan de invloed van buitenaf, aangezien het virus natuurlijk wel van buiten af komt. :blont: Soms moet ik eerst nadenken en dan pas typen :wink:
luna2906 schreef:Daarbij denk ik dat één dove pup met een scheef hoofdje t.g.v. herpes niet gelijk een steekhoudend argument is om de genetische theorie 'weg te gooien'.
Inge O schreef:ik denk ook niet dat lillith bedoelt dat het altijd een invloed van buitenaf is maar wel in dít specifieke geval :wink: .
:LOL: ik ben begrepen :oeps: :mann:

Iets anders en nu kan ik de plank volkomen misslaan....een witte herder is die genetisch wit???
Ik dacht dat er hier ooit eens ergens stond dat ze dat niet waren....
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Lillith schreef:
luna2906 schreef:
Inge O schreef:
:LOL: ik ben begrepen :oeps: :mann:

Iets anders en nu kan ik de plank volkomen misslaan....een witte herder is die genetisch wit???
Nee, een witte herder is genetisch geel ee en dus niet wit, wat doofheid bij een aantal genoemde rassen kan veroorzaken
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

luna2906 schreef:Dit is wat ik kon vinden (niet op dit forum), maar of het klopt weet ik niet... Er is inderdaad weinig over te vinden. Misschien dat mensen die wat meer verstand van genetica hebben ook meer kunnen zeggen over onderstaande theorie:

Doofheid bij witte honden wordt veroorzaakt door leucistisch wit en het W-gen. Leucistisch is een allel sw dat extreem wit vererft en zit op het S-locus (in de kleurenreeks in de erfelijkheidsleer). Het tweede gen dat wit veroorzaakt is het W-gen, een dominante remmer van pigment. Honden die van beide ouders het dominante W-gen en het sw gen vererven zijn wit en doof. . Als zij van 1 van de ouders een recessief w-gen erven, van een van de ouders een dominant W-gen (witte ouder) en van beide ouders een sw-gen, zijn ze wit en doof. Krijgen ze van beide ouders het dominante W-gen (beide wit) en van 1 van de ouders het sw-gen, dan zijn ze wit en doof. De swgenen kunnen ook door gekleurde ouders doorgegeven worden. De dominante W-genen alleen door witte honden. Krijgen ze van beide ouders het sw-gen en van beide ouders het recessief w-gen, dan zijn ze wit en horend. Beide ouders zijn dan gekleurd, of helemaal recessief wit (geboren uit gekleurde ouders). Een leucistisch witte hond (veroorzaakt door het sw-gen) is van een door het dominante W-gen witte hond te onderscheiden door lichaamsvlekken (op oren.ogen, of de achterhand). Die vlekken worden veroorzaakt door genen die niet door het sw-gen worden onderdruk en wel door het dominante W-gen. Vandaar dat witte honden met vlekken vaak wel kunnen horen.

Bij bepaalde rassen is het idd leukisme. Maar dat honden met vlekken vaak wel kunnen horen gaat ook weer niet op. Om zeker te weten dat het om een pigment probleem gaat, zou je dus de betreffende pup open moeten laten snijden om te kijken of er pigment zit op de delen die er toe doen in de gehoorgang. Iemand schreef het hier al boven met Dalmaten. Er zijn er met genoeg zichtbaar pigment die dan toch doof zijn. Zeer waarschijnlijk als je dan de onderdelen van het oor aan de binnenkant gaat bekijken, zit daar te weinig pigment.

Het is trouwens niet nieuw dat het onder het tapijt wordt geschoven hoor. Ken veel meer van dat verhalen. Eigen belang voor rasbelang is dat helaas.
Lillith
Zeer actief

Elly* schreef:
Lillith schreef:

Nee, een witte herder is genetisch geel ee en dus niet wit, wat doofheid bij een aantal genoemde rassen kan veroorzaken
[/quote]

Dan kan je dus van de factor kleur (wit) afstappen in dit geval..of bij de witte herder in het algemeen.
Voor de rest, het interesseert me maar :U:
Elmo/maureen
Zeer actief

Lillith schreef:
Dan kan je dus van de factor kleur (wit) afstappen in dit geval..of bij de witte herder in het algemeen.
Nee want zoals de dogo of de dalmaat gaat het juist om het wit. Maar hoe het precies zit :19:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:
Lillith schreef:
Nee want zoals de dogo of de dalmaat gaat het juist om het wit. Maar hoe het precies zit :19:
:lees: de factor wit gaat niet op voor de "witte herders". :19:
Elmo/maureen
Zeer actief

Lillith schreef: :lees: de factor wit gaat niet op voor de "witte herders". :19:
:mrgreen: :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”