Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorkomen

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Voorkomen

Ongelezen bericht door Yai »

Ik vind Boris voorkomen niet netjes genoeg (hij gaat te ver voor me zitten, ik wil het dichterbij hebben) dus heb besloten weer helemaal vanaf het begin te beginnen. Oftewel, op een stoel en voor roepen.
Maar het probleem is nu dat Boris te veel op een voertje gericht is en alleen maar het voertje volgt (of een hand waarvan hij denkt dat het voertje in zit). Als ik zeg 'voor' en ik hou mijn handen (met of zonder voertje) voor mijn borst op kop hoogte dan komt hij heel netjes voorzitten. Maar zodra ik mijn handen ook maar iets verplaats gaat hij scheef zitten met zijn kop naar mijn handen/het voertje of gaat hij gewoon naast me zitten (omdat hij dan dichter bij mijn handen/het voertje terecht komt).

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij écht voorkomt en niet alleen gefocused is op mijn handen?
Ik was van plan om mijn handen van voor mijn borst steeds iets verder naar de zijkant te bewegen totdat mijn handen naast mijn lichaam hangen en Boris netjes voorkomt. Maar zelfs als ik mijn handen maar een paar centimeter beweeg gaat Boris al scheef zitten.
Moet ik gewoon meer geduld hebben en nog langer oefenen met mijn handen op borsthoogte? Ik wil dit eigenlijk ook weer niet té lang doen, want dan ben ik bang dat hij het straks helemaal niet meer kan als mijn handen niet voor mijn borst zijn.

Iemand tips?
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Re: Voorkomen

Dank je wel!

Het maakt Boris niet zo veel uit of ik wel of niet een voertje in mijn handen heb. Als ik mijn handen maar voor mijn borst houd.
Dus zonder voertje in mijn handen gaat deze oefening prima.

Misschien wil ik wel te graag dat hij het goed doet, en moet ik gewoon nog wat geduld hebben en langzamer mijn handen afbouwen.
Maar ik ben dan ook weer bang dat hij zo gewend raakt aan mijn handen dat ik dat niet meer afgeleerd krijg.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Inge O schreef:
Yai schreef: Misschien wil ik wel te graag dat hij het goed doet, en moet ik gewoon nog wat geduld hebben en langzamer mijn handen afbouwen.
het afbouwen van dit soort lichaamstaal moet je altijd in hele kleine stapjes doen :wink: .
Ja, je hebt gelijk. Ik moet het gewoon rustiger aanpakken.

Toch maar flink door oefenen dan. :D
Afbeelding
MrsKaia
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel

Ongelezen bericht door MrsKaia »

Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Wat bij Misty goed werkte is om bij het voorkomen in beide handen een voertje te hebben, gewoon je handen langs het lichaam. En als ze naar de rechterhand kijkt, de beloning uit de linkerhand geven en andersom. (dat voorkomt het scheef zitten naar de hand waar de beloning altijd uit komt)
Afbeelding
Yai
Zeer actief

MrsKaia schreef:Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.
Dat is ook wel een idee! Ga ik proberen. :ok:
Afbeelding
Yai
Zeer actief

mito schreef:Wat bij Misty goed werkte is om bij het voorkomen in beide handen een voertje te hebben, gewoon je handen langs het lichaam. En als ze naar de rechterhand kijkt, de beloning uit de linkerhand geven en andersom. (dat voorkomt het scheef zitten naar de hand waar de beloning altijd uit komt)
Zonet even geprobeerd maar Boris ging steeds maar zoeken in de ene hand en dan weer zoeken in de andere hand. En vervolgens toen hij niks kreeg ging hij maar weer een meter voor me zitten. Niet op de plek waar ik hem wil hebben.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MrsKaia schreef:Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.
Kan zeker goed werken.
Dat is hij gericht op de mond en hoef je je handen niet meer te gebruiken :ok:

Er wordt ook wel gewerkt met een bal onder de kin.
Werkt mooi als je hond een beetje ballengek is :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yai
Zeer actief

ranetje schreef:
Kan zeker goed werken.
Dat is hij gericht op de mond en hoef je je handen niet meer te gebruiken :ok:

Er wordt ook wel gewerkt met een bal onder de kin.
Werkt mooi als je hond een beetje ballengek is :wink:
Boris is zeker ballengek. Tennisballen vindt hij geweldig. Ik ga dat eens proberen. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”