Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voorkomen
Moderator: moderatorteam
- Yai
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
- Aantal honden: 1
Voorkomen
Ik vind Boris voorkomen niet netjes genoeg (hij gaat te ver voor me zitten, ik wil het dichterbij hebben) dus heb besloten weer helemaal vanaf het begin te beginnen. Oftewel, op een stoel en voor roepen.
Maar het probleem is nu dat Boris te veel op een voertje gericht is en alleen maar het voertje volgt (of een hand waarvan hij denkt dat het voertje in zit). Als ik zeg 'voor' en ik hou mijn handen (met of zonder voertje) voor mijn borst op kop hoogte dan komt hij heel netjes voorzitten. Maar zodra ik mijn handen ook maar iets verplaats gaat hij scheef zitten met zijn kop naar mijn handen/het voertje of gaat hij gewoon naast me zitten (omdat hij dan dichter bij mijn handen/het voertje terecht komt).
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij écht voorkomt en niet alleen gefocused is op mijn handen?
Ik was van plan om mijn handen van voor mijn borst steeds iets verder naar de zijkant te bewegen totdat mijn handen naast mijn lichaam hangen en Boris netjes voorkomt. Maar zelfs als ik mijn handen maar een paar centimeter beweeg gaat Boris al scheef zitten.
Moet ik gewoon meer geduld hebben en nog langer oefenen met mijn handen op borsthoogte? Ik wil dit eigenlijk ook weer niet té lang doen, want dan ben ik bang dat hij het straks helemaal niet meer kan als mijn handen niet voor mijn borst zijn.
Iemand tips?
Maar het probleem is nu dat Boris te veel op een voertje gericht is en alleen maar het voertje volgt (of een hand waarvan hij denkt dat het voertje in zit). Als ik zeg 'voor' en ik hou mijn handen (met of zonder voertje) voor mijn borst op kop hoogte dan komt hij heel netjes voorzitten. Maar zodra ik mijn handen ook maar iets verplaats gaat hij scheef zitten met zijn kop naar mijn handen/het voertje of gaat hij gewoon naast me zitten (omdat hij dan dichter bij mijn handen/het voertje terecht komt).
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij écht voorkomt en niet alleen gefocused is op mijn handen?
Ik was van plan om mijn handen van voor mijn borst steeds iets verder naar de zijkant te bewegen totdat mijn handen naast mijn lichaam hangen en Boris netjes voorkomt. Maar zelfs als ik mijn handen maar een paar centimeter beweeg gaat Boris al scheef zitten.
Moet ik gewoon meer geduld hebben en nog langer oefenen met mijn handen op borsthoogte? Ik wil dit eigenlijk ook weer niet té lang doen, want dan ben ik bang dat hij het straks helemaal niet meer kan als mijn handen niet voor mijn borst zijn.
Iemand tips?

- Yai
- Zeer actief
Re: Voorkomen
Dank je wel!
Het maakt Boris niet zo veel uit of ik wel of niet een voertje in mijn handen heb. Als ik mijn handen maar voor mijn borst houd.
Dus zonder voertje in mijn handen gaat deze oefening prima.
Misschien wil ik wel te graag dat hij het goed doet, en moet ik gewoon nog wat geduld hebben en langzamer mijn handen afbouwen.
Maar ik ben dan ook weer bang dat hij zo gewend raakt aan mijn handen dat ik dat niet meer afgeleerd krijg.
Het maakt Boris niet zo veel uit of ik wel of niet een voertje in mijn handen heb. Als ik mijn handen maar voor mijn borst houd.
Dus zonder voertje in mijn handen gaat deze oefening prima.
Misschien wil ik wel te graag dat hij het goed doet, en moet ik gewoon nog wat geduld hebben en langzamer mijn handen afbouwen.
Maar ik ben dan ook weer bang dat hij zo gewend raakt aan mijn handen dat ik dat niet meer afgeleerd krijg.

- Yai
- Zeer actief
Ja, je hebt gelijk. Ik moet het gewoon rustiger aanpakken.Inge O schreef:het afbouwen van dit soort lichaamstaal moet je altijd in hele kleine stapjes doenYai schreef: Misschien wil ik wel te graag dat hij het goed doet, en moet ik gewoon nog wat geduld hebben en langzamer mijn handen afbouwen..
Toch maar flink door oefenen dan.

- MrsKaia
- Actief
- Mijn ras(sen): grote poedel
Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
Wat bij Misty goed werkte is om bij het voorkomen in beide handen een voertje te hebben, gewoon je handen langs het lichaam. En als ze naar de rechterhand kijkt, de beloning uit de linkerhand geven en andersom. (dat voorkomt het scheef zitten naar de hand waar de beloning altijd uit komt)
- Yai
- Zeer actief
Dat is ook wel een idee! Ga ik proberen.MrsKaia schreef:Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.

- Yai
- Zeer actief
Zonet even geprobeerd maar Boris ging steeds maar zoeken in de ene hand en dan weer zoeken in de andere hand. En vervolgens toen hij niks kreeg ging hij maar weer een meter voor me zitten. Niet op de plek waar ik hem wil hebben.mito schreef:Wat bij Misty goed werkte is om bij het voorkomen in beide handen een voertje te hebben, gewoon je handen langs het lichaam. En als ze naar de rechterhand kijkt, de beloning uit de linkerhand geven en andersom. (dat voorkomt het scheef zitten naar de hand waar de beloning altijd uit komt)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Kan zeker goed werken.MrsKaia schreef:Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.
Dat is hij gericht op de mond en hoef je je handen niet meer te gebruiken

Er wordt ook wel gewerkt met een bal onder de kin.
Werkt mooi als je hond een beetje ballengek is

- Yai
- Zeer actief
Boris is zeker ballengek. Tennisballen vindt hij geweldig. Ik ga dat eens proberen.ranetje schreef:Kan zeker goed werken.MrsKaia schreef:Of een voertje tussen je lippen klemmen. Ik ken op gehoorzaamheidscursus iemand die dat doet. In eerste instantie mee begonnen om 'aandacht' te trainen, maar ik zie haar bij iedere oefening met een voertje in haar mond. Als de oefening klaar is, spuugt ze het voertje richting hond. Komt geen hand aan te pas.
Dat is hij gericht op de mond en hoef je je handen niet meer te gebruiken
Er wordt ook wel gewerkt met een bal onder de kin.
Werkt mooi als je hond een beetje ballengek is