Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoesten en braken ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

Hoesten en braken ?

Ongelezen bericht door abmiS »

Hallo,

Ik werd vanochtend wakker omdat pumba de hele tijd zat te hoesten en proberen om over te geven, nou heeft hij wel geel spul overgegeven in het begin maar daarna niks meer, alleen blijft hij wel doorgaan ermee !
Ik dacht eerst mischien heeft hij een haartje of iets in zijn keel maar dan zou het wel weg gaan met drinken of iets toch ?

Oh en nou precies als ik dit berichtje typ hoor ik even geen gehoest en dergelijke... hhmzz nouja ik plaats het bericht toch maar ! you never know.

Dus weet iemand wat het kan zijn of maak ik me gewoon druk om niks :mann: ?
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Hoesten en braken ?

Ongelezen bericht door gonnie »

Geel spul, dat is gal. Meestal als je ze na het kotsen een klein beetje eten geeft is het over.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Klinkt als kennelhoest. Hoestdrank geven en in de gaten houden.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
abmiS
Zeer actief

Oke hij heeft net al wat gegeten, maar wat apart dat hij daar de hele tijd om ligt te hoesten en te braken het zag er meer uit alsof er iets dwars zat ofzo. Maaar hij slaapt inmiddels dus ik denk dat het weer over is :cheer:
Mn hele leven zijn er al honden maar dit nog nooit meegemaakt eigenlijk xD nouja zo zieje maar weer je leert elke dag wat bij :E:
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Klinkt inderdaad als kennelhoest.
Als hij straks weer begint, dan is het bijna zeker kennelhoest.
Kennelhoest is besmettelijk voor andere honden en kan dodelijk zijn voor oude/zieke honden en jonge pups.
Uitlaten aan een tuig (ivm irritatie van de halsband aan de keel), rust geven hoe meer ze hijgen hoe meer de keel geirriteerd wordt.
En om het te verzachten de kinderdosering van hoestsiroop geven of een lepeltje honing.
Afbeelding
abmiS
Zeer actief

Judith-Diesel schreef:Klinkt inderdaad als kennelhoest.
Kennelhoest is besmettelijk voor andere honden en kan dodelijk zijn voor oude/zieke honden en jonge pups.
Uitlaten aan een tuig (ivm irritatie van de halsband aan de keel), rust geven hoe meer ze hijgen hoe meer de keel geirriteerd wordt.
En om het te verzachten de kinderdosering van hoestsiroop geven of een lepeltje honing.

Oke correct me if i'm wrong, maar kennelhoest krijgen ze toch door andere honden ? En hebben ze dan ook de hele tijd braakneigingen?
Pumba heeft gister wel met een newfoundlanderpup gespeelt maar verder komt hij eigenlijk alleen bij mn eigen honden omdat hij elke andere hond afsnauwt. Ik hoorde hem net namelijk alweer een paar keer hoesten en nu is het weer stil. Honing hebben we wel in huis dus als hij daarlijk wakker word en weer gaat hoesten dan geef ik hem wel een lepeltje honing !

- fresku
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Simba's pride schreef:
Judith-Diesel schreef:Klinkt inderdaad als kennelhoest.

Oke correct me if i'm wrong, maar kennelhoest krijgen ze toch door andere honden ? En hebben ze dan ook de hele tijd braakneigingen?
Pumba heeft gister wel met een newfoundlanderpup gespeelt maar verder komt hij eigenlijk alleen bij mn eigen honden omdat hij elke andere hond afsnauwt. Ik hoorde hem net namelijk alweer een paar keer hoesten en nu is het weer stil. Honing hebben we wel in huis dus als hij daarlijk wakker word en weer gaat hoesten dan geef ik hem wel een lepeltje honing !
Helaas kan kennelhoest ook door hond-mens-hond over gedragen worden en kan het volgens mij ook een aantal uren overleven buiten. Dus aan grasjes/blaadjes enz.
Ook zit er bij kennelhoest een incubatie tijd aan van 3 tot 10 dagen, dus voor het zelfde geld heeft hij 9 dagen geleden met een hond gespeeld die de symptomen nog niet had, maar wel het virus bij zich droeg. Het is dus niet te zeggen waar ze het vandaan hebben.
Toen Diesel het had was het eerst wat hij deed een half uur hoesten en proesten en kokhalzen en geel/groen slijm uitspugen. Daarna was het een aantal keer op een dag dat hij hoeste en af en toe slijm op gaf. Wij zijn met Diesel niet naar de Da geweest, soms krijgen ze een antibiotica, maar wij hebben hem de kinder dosering hoestsiroop gegeven en toen was het met een weekje over.
Houd er ook rekening mee dat het ook nog minimaal 10 dagen nadat de symptomen weg zijn nog besmettelijk kan zijn.
Afbeelding
abmiS
Zeer actief

Oh wat apart zeg, heb dat nooit geweten ! best dom eigenlijk zoiets hoor ik wel te weten.
Oh dus het minder braken/hoesten dat zegt alsnog niet echt iets ! ggut ik dacht echt die heeft een haartje dwars zitten ofzo !
Ik ga straks meteen naar de winkel voor hoestsiroop, en met de kinderdosering bedoel je toch dat er achterop de fles staat hoeveel en hoevaak, niet dat het een speciale andere fles is ofzo ?
Dat geef ik namelijk liever dan een antibiotica kuur als dat ook werkt ! Als ik me echt zorgen maak kan ik altijd nog naar de DA.

Oke maar als dit het dus wel is, moet ik dan onze andere twee honden ook hoestsiroop geven of gewoon afwachten of ze niet gaan hoesten ?
En 10 dagen besmettelijk, dan kan ik nog wel gewoon naar buiten met de hond of niet ? Gewoon ergens waar geen andere honden wandelen, die plekken zijn hier zat

- fresku
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

kan soms ook zijn dat ze dat krijgen door een lege maag, ( misselijk en gal spugen)als dit de eerste dag is dat je dit meemaakt.
misschien als de rest van de dag niet gehoest word, in de avond nog iets te eten geven en dan kijken hoe het morgen ochtend gaat :denken:
abmiS
Zeer actief

S@ndr@ schreef:kan soms ook zijn dat ze dat krijgen door een lege maag, ( misselijk en gal spugen)als dit de eerste dag is dat je dit meemaakt.
misschien als de rest van de dag niet gehoest word, in de avond nog iets te eten geven en dan kijken hoe het morgen ochtend gaat :denken:

Oke ! Als het goed is heeft hij geen lege maag maar ik zal hem zo nog wat eten geven ! Dit is inderdaad de eerste dag en eerste keer ooit dat ik dit meemaak ! maar ik moet ook eerlijk zeggen dat de chihuahua elke paar maanden wel iets heeft en onze andere honden eigenlijk nooit iets in al die jaren. Het is ook echt proberen te braken, heb net een likje honing gegeven en hij gaat nu weer slapen denk ik haha ! nouja ik kijk het wel even aan en koop zowieso hoestdrank voor mezelf dus als het nodig mocht zijn kan ik dat nog aan hem geven later ! Bedankt voor het meedenken enzo, en ik hoop dat ik vanavond of morgen kan zeggen dat het over is :lol1: Maar voor nu kijk ik het eerst nog even aan

Edit: we zijn de afgelopen paar dagen wel elke dag de hele dag wezen zwemmen kan hij ook water binnen hebben gekregen ofzo ? ( haha ik doe maar een rare gok hoor)

- fresku
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Misschien dat hij door het zwemmen meer behoefte heeft aan iets meer voeding( kost toch energie)
dit klinkt voor mij gewoon als lege maag hoest/kots ( gal) reflex :wink: sorry
abmiS
Zeer actief

Oh geen sorry nodig hoor heb liever dat hij het heeft van een lege maag dan van kennelhoest ! ik hoor hem trouwens al meer dan 20 minuten niet meer ! nadat ik een lepeltje honing gaf en wat kvv. Nouja ik hoop dat het nu over is :D

- fresku
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Bij kennelhoest kunnen ze hoesten maar ook schrapen alsof er een visgraatje in de keel zit, vaak tot kokhalzend aan toe. Als je je hond aan de riem uitlaat en hij trekt even (wel met halsband om) en het is kennelhoest dan reageert ie ook op de druk van halsband.
Er zijn wel weer veel gevallen van kennelhoest dus ja, het kan wel. Gewoon even goed in de gaten houden meer kun je gewoon niet doen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

flatcoat schreef:Bij kennelhoest kunnen ze hoesten maar ook schrapen alsof er een visgraatje in de keel zit, vaak tot kokhalzend aan toe. Als je je hond aan de riem uitlaat en hij trekt even (wel met halsband om) en het is kennelhoest dan reageert ie ook op de druk van halsband.
Er zijn wel weer veel gevallen van kennelhoest dus ja, het kan wel. Gewoon even goed in de gaten houden meer kun je gewoon niet doen.

Sandy heeft als pup ook kennelhoest gehad, met dezelfde symptomen. Er is wel wat aan te doen hoor, antibiotica kuur heeft Sandy gekregen. (wellicht omdat ze puppy was)
abmiS
Zeer actief

Het klinkt inderdaad alsof er iets in zn keel zit met hoesten erbij, ik zal het inderdaad even goed in de gaten houden en dan kijk ik wel verder !
Hij heeft nu in iedergeval al meer dan een uur niet gehoest of gekokhalzd ? t ?

- fresku
abmiS
Zeer actief

Nou hij heeft sinds gister in iedergeval helemaal niet meer gehoest of gekokhalzd maar hij heeft net alwel vier keer weer van dat gele spul/gal ? gespuugd, maar zijn maag kan niet leeg zijn hij heeft net nog wat gegeten.

- fresku
abmiS
Zeer actief

Hij heeft vandaag nog gegeten en gedronken en daarna meteen weer uitgekotst en hij heeft ook bloed gepoept dus we zijn net naar de DA geweest en hij heeft twee prikken gehad en moet nog een paar tabletjes slikken, ze hebben ook een echo gemaakt van zn buik maar daar zat verder niks verkeerds ofzo in ..

- fresku
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Het klinkt als een maag/darminfectie
abmiS
Zeer actief

Dat dacht de DA ook inderdaad, hij dacht dat het lag aan het drinken van natuurlijk drinkwater,
Ik moet er altijd nog goed aan wennen dat mijn chihuahua met alles net iets anders is en niet als elke andere normale hond gewoon water kan drinken of andere dingen.

- fresku
Annestiekje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Annestiekje »

Och arme sloeber.
Hopelijk gaat het nu een stuk beter. Gal overgeven is natuurlijk ook geen pretje dat brand in je keel en daar krijg je dan ook hoest/kokhals neigingen van. Ga maar bij je zelf na.
Er heerst op dit moment heel veel maag-darminfecties bij honden.
Ik hoop dat het goed gaat nu en dat hij/zij langzaam aan weer opknapt.
Afbeelding
My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”