Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 jaar oud en nu al tandsteen, normaal?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

hondje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier
Aantal honden: 1

1 jaar oud en nu al tandsteen, normaal?

Ongelezen bericht door hondje »

Mijn hondje is in augustus een jaar geworden. Tot mijn schrik zag ik gister dat ze tandsteen (van die bruine aanslag net of ze zware shag heeft gerookt) heeft op de binnenkanten van haar snijtanden en de onderkanten (dus onderaan bij het tandvlees) van haar kiezen. Is ze daar niet veeeeeel te jong voor?

Toen ze pup was heb ik wel gedacht aan tandenpoetsen aanleren maar uiteindelijk niet gedaan. Ging er vanuit dat dat toch niet zou lukken bij voorbaat. Stom, stom, stom dus :oohja:
Nu zit ik dus met de gebakken peren. Heb vandaag meteen een poetset van Virbac besteld hopende dat ik het haar nog kan leren. In haar bek kijken kan ik maar even, ze is erg bewegelijk en eigenwijs ha ha. Kan haar snuitje niet echt vasthouden. Ben benieuwd.

Moet ik nu direct morgen een afspraak met de dierenarts maken of kan het wachten tot de enting? Krijgt ze einde van de maand pas namelijk. Wil niet dat ze haar tanden en/of kiezen gaat verliezen of een zeer/ontstoken mondje krijgt.

Ze heeft altijd een runderhuidbotje liggen (meestal van Biofood of Rawhide van die kauwrollen en anders van die kleine geperste botjes) daar maakt ze altijd flink gebruik van, heeft een flostouw waar ze flink mee speelt en een zwarte kong (bijt andere speeltjes stuk) maar blijkbaar is dit dus niet voldoende om tandsteen tegen te gaan :(: .

Iemand nog tips om het tandenpoetsen aan te leren of andere tips?
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
S@ndr@
Zeer actief

Re: 1 jaar oud en nu al tandsteen, normaal?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

af en toe een flinke penslap geven, werkt ook als een tandenborstel, maar ja dat is toch net even anders, en sommige mensen vinden het niet zo fris :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

inderdaad. wij voeren vers en brokken. maar een tijdje op vers, en de tanden blijven veeel witter.

en tandenpoetsen? onze herplaatser Jack Hussel, stonk eens zo uit haar lieftallig bekje ( iets heeel smerigs gegeten) dat ik zonder pardon haar bekje heb opengedaan, en met een oude tandenborstel gewoon haar tanden heb gepoetst. niks aanleren hoor, huppakee is het hier. Luca keek me wel even heel raar aan, wat gebeurd er nu weer ??, maar ach, ze laten het hier wel over ze heen komen. ze zijn mij wel gewend :engel:
hondje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:af en toe een flinke penslap geven, werkt ook als een tandenborstel, maar ja dat is toch net even anders, en sommige mensen vinden het niet zo fris :wink:
Waar haal je die makkelijk? Ze krijgt nu 1 x per week de Smuldier compleet variant met pens (1 bakje eet ze 2 dagen achtereen van) vind ik ook wel wat stinken al. Zo'n echte lap stinkt zeker nog meer?
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
hondje
Zeer actief

Nanna schreef:Het allerhandigst is om vers te gaan voeren. Dan hebben ze geen of weinig aanslag. De aanslag ontstaat door het gruis dat brokken heet.
De aanslag die hij nu heeft kun je wel wegkrijgen met zo'n poetsset. Niet pontificaal bekken opentrekken en aan de slag gaan, wel met beleid doen. Maar vastbesloten.
Ze krijgt eigenlijk bijna nooit brokken. Soms een daagje Orijen als we onderweg zijn maar dat is al een tijd terug. Ze krijgt Smuldier.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
hondje
Zeer actief

Emma schreef:inderdaad. wij voeren vers en brokken. maar een tijdje op vers, en de tanden blijven veeel witter.

en tandenpoetsen? onze herplaatser Jack Hussel, stonk eens zo uit haar lieftallig bekje ( iets heeel smerigs gegeten) dat ik zonder pardon haar bekje heb opengedaan, en met een oude tandenborstel gewoon haar tanden heb gepoetst. niks aanleren hoor, huppakee is het hier. Luca keek me wel even heel raar aan, wat gebeurd er nu weer ??, maar ach, ze laten het hier wel over ze heen komen. ze zijn mij wel gewend :engel:
Ha ha overompeld dus. Goede tactiek lijkt mij. Ga het ook proberen zodra ik de set binnen heb :goeie:

Op zich zijn de rest van haar tanden wit daarom schrok ik zo gister toen ik het ontdekte. Je ziet het pas als je haar onderlippen naar beneden doet en echt goed in de bek kijkt. Vind ze al niet leuk ha ha en heel eigenwijs haar bekkie wegdraaien.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Als je al vers voert kan je niet zo heel veel meer doen denk ik. Tenzij je wel brokjes/snacks ofzo als beloning geeft? Ik zou dan nog overstappen op puur gedroogd vlees. Dus iets zonder granen of andere zooi toevoeging.
En die penslap 1x per week erbij misschien?

Ik zou verder niet te snel de dierenarts het gebit laten doen. Als je hond er echt aanleg voor heeft ga je het helaas toch vaker moeten doen en dan kan je het maar beter zo lang mogelijk uitstellen. Anders moet je hond zo vaak onder narcose.

Mijn teckel heeft vreselijk aanleg voor tandsteen. Die zat met 1 jaar helemaal onder. Andere teckel, zelfde voer, had tot haar dood perfecte tandjes :19:
Ik heb me door de dierenartsen laten vertellen hoe je met zo'n krabbertje zelf te werk kan gaan. Vond ie niet leuk maar beter dan telkens door de dierenarts!
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik zou als ik jou was toch eens vaker in der smoeltje kijken hoor, tandsteen komt niet spontaan ''aanwaaien''
Koop eens een schenkel dat is ook goed tegen tandsteen, runderhuidbotjes worden zacht en daar worden de tanden niet schoon van.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Sommige honden hebben nu eenmaal meer aanleg voor tandsteen. Mijn reu van vijf en een half is al drie keer voor een tandsteenbehandeling onder narcose geweest. Hij krijgt hetzelfde voer als de anderen die stralende gebitjes hebben (en járen ouder zijn). Poetsen is bij hem helaas geen optie want ik denk er niet aan om mijn hand in zijn bek te steken. :mrgreen:
Dus is hij eens in de twee jaar de sigaar bij de da. Want hij heeft ook regelmatig ontstoken tandvlees. :ugh:
Afbeelding
hondje
Zeer actief

pioenroos schreef:Als je al vers voert kan je niet zo heel veel meer doen denk ik. Tenzij je wel brokjes/snacks ofzo als beloning geeft? Ik zou dan nog overstappen op puur gedroogd vlees. Dus iets zonder granen of andere zooi toevoeging.
En die penslap 1x per week erbij misschien?

Ik zou verder niet te snel de dierenarts het gebit laten doen. Als je hond er echt aanleg voor heeft ga je het helaas toch vaker moeten doen en dan kan je het maar beter zo lang mogelijk uitstellen. Anders moet je hond zo vaak onder narcose.

Mijn teckel heeft vreselijk aanleg voor tandsteen. Die zat met 1 jaar helemaal onder. Andere teckel, zelfde voer, had tot haar dood perfecte tandjes :19:
Ik heb me door de dierenartsen laten vertellen hoe je met zo'n krabbertje zelf te werk kan gaan. Vond ie niet leuk maar beter dan telkens door de dierenarts!
Ze krijgt als snack meestal ook gedroogde dingen zoals kipfiletsnacks en van die Boxby snacks zonder gluten en veel vlees erin. Alleen met hondenschool krijgt ze kaas, knakworst en van die rondjes (oranje groen goedkoop supermarktvoer, ben even de naam kwijt kan ik beter wel achterwege gaan laten denk ik) andere dingen doet ze niet veel voor tijdens de lessen.

Ik heb stage gelopen 2 jaar terug bij een dierenarts en bij een hond een deel mogen krabben en polijsten dus op zich zou ik dat wel durven weet alleen niet hoe de dierenarts hier daar over denkt. Maar kan wel wachten tot de enting einde van de maand met dat vragen?
Laatst gewijzigd door hondje op 02 okt 2011 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
hondje
Zeer actief

->Chanty<- schreef:Ik zou als ik jou was toch eens vaker in der smoeltje kijken hoor, tandsteen komt niet spontaan ''aanwaaien''
Koop eens een schenkel dat is ook goed tegen tandsteen, runderhuidbotjes worden zacht en daar worden de tanden niet schoon van.
Ben bang dat het er al langer zit inderdaad. Stom he dat ik nooit verder in haar bekkie keek. Zo op het eerste gezicht als ze haar mond opendoet zie je stralend witte tanden. Nooit aan gedacht verder te kijken dan mijn neus lang is :oeps: :oops:

Een schenkel heeft dat ook een andere naam kan het denk ik niet zo 1,2,3 voor mij halen namelijk. Is koe toch? Kun je die in een dierenwinkel kopem?
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
hondje
Zeer actief

lieke schreef:Sommige honden hebben nu eenmaal meer aanleg voor tandsteen. Mijn reu van vijf en een half is al drie keer voor een tandsteenbehandeling onder narcose geweest. Hij krijgt hetzelfde voer als de anderen die stralende gebitjes hebben (en járen ouder zijn). Poetsen is bij hem helaas geen optie want ik denk er niet aan om mijn hand in zijn bek te steken. :mrgreen:
Dus is hij eens in de twee jaar de sigaar bij de da. Want hij heeft ook regelmatig ontstoken tandvlees. :ugh:
Gaat die van jou bijten in je hand als je hem wilt poetsen?
Ik heb echt geen idee wat die van mij gaat doen als ik haar ga dwingen. Als ik nu in haar bekkie wil kijken kan dat heel even en met geduld. Als ik haar snuit vast houd gaat ze heel hard wurmen en met haar hoofdje alle kanten op om weg te komen. :engel:
Nageltjes knippen is mij ook maar 2x gelukt in haar leven daarna niet meer. Mag haar pootjes ook maar even vasthouden. Daarna gaat ze wurmen en als ik langer vasthield zelfs een keer grommen. Nu ze wat ouder is kan ik haar pootjes wel weer langer vasthouden gelukkig. Doe ik iedere keer als ze wat rozig is van de slaap.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen

Ongelezen bericht door Diaantje »

hondje schreef: Een schenkel heeft dat ook een andere naam kan het denk ik niet zo 1,2,3 voor mij halen namelijk. Is koe toch? Kun je die in een dierenwinkel kopem?
Een schenkel kun je gewoon in de supermarkt kopen. ;) Google maar eens op schenkel.
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou voor de zekerheid bij bv zooplus.nl kijken of er niet iets gedroogd is waar ze ook voor wil trainen. Hier doen ze een moord voor de gedroogde visjes (sprot). Die knip ik in stukjes. Het is een grote zak dus je doet er dan lekker lang mee.
Maar 1x per week trainen met frolicjes zal niet veel kwaad doen denk ik.
Gedroogde pensstaafjes zijn ook wat taaier om te kluiven, dus dat is misschien een idee als je niet aan verse pens wil.

Zo lang het tandvlees niet geïrriteerd is en/of je merkt dat hij minder kluift zou ik best durven wachten met naar de DA gaan.

Bij mijn Olivier is het nu bar en boos :ugh: Maar ik durf niet meer te behandelen. hij is nu 13 1/2 en vorige keer moest hij snel uit het roesje gehaald worden omdat z'n ademhaling haperde :schrik:
Ik zou dus zeker kijken hoever je zelf komt voordat ze onder narcose moet :ok:
Afbeelding
hondje
Zeer actief

Diaantje schreef:
hondje schreef: Een schenkel heeft dat ook een andere naam kan het denk ik niet zo 1,2,3 voor mij halen namelijk. Is koe toch? Kun je die in een dierenwinkel kopem?
Een schenkel kun je gewoon in de supermarkt kopen. ;) Google maar eens op schenkel.
Ok goede tip ga ik eens voor kijken bij de appie. Dat bot wat eraan zit is dat niet gevaarlijk of moet je er bij blijven als ze dat eet?
Geef ik dat dan 1 keer per week of vaker?
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Mijn hond heeft het ook. We hebben gepoetst, pens gegeven, botten gegeven, denta sticks gegeven, speciaal mondwater gegeven maar uiteindelijk heeft hij ook met 2 jaar zijn eerste behandeling voor tandsteen bij de dierenarts gehad. Wat ik later van de dierenarts hoorde was dat het zou kunnen dat hij zo jong al tandsteen had omdat hij als pup antibiotica gehad heeft. Maar goed nu is het ook weer terug aan het komen en ik denk dat hij gewoon een "slecht" gebit heeft.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
hondje
Zeer actief

pioenroos schreef:Ik zou voor de zekerheid bij bv zooplus.nl kijken of er niet iets gedroogd is waar ze ook voor wil trainen. Hier doen ze een moord voor de gedroogde visjes (sprot). Die knip ik in stukjes. Het is een grote zak dus je doet er dan lekker lang mee.
Maar 1x per week trainen met frolicjes zal niet veel kwaad doen denk ik.
Gedroogde pensstaafjes zijn ook wat taaier om te kluiven, dus dat is misschien een idee als je niet aan verse pens wil.

Zo lang het tandvlees niet geïrriteerd is en/of je merkt dat hij minder kluift zou ik best durven wachten met naar de DA gaan.

Bij mijn Olivier is het nu bar en boos :ugh: Maar ik durf niet meer te behandelen. hij is nu 13 1/2 en vorige keer moest hij snel uit het roesje gehaald worden omdat z'n ademhaling haperde :schrik:
Ik zou dus zeker kijken hoever je zelf komt voordat ze onder narcose moet :ok:
He pensstaven niet aan gedacht. Gaf ik vroeger aan haar toen ze nog klein was voor als ze alleen thuis moest zijn. Ze deed een moord voor die dingen maar vond ze zooooo stinken dus overgestapt op van die gedroogde kipstaven. Die staven zijn nog duurder ook. Maar ga het wel weer halen voor haar want als het goed voor haar is dan bijt ik wel even door de zure appel heen. Geef ik het haar wel ipv een kong ofzo voor als ze alleen thuis moet blijven.

Tjee wat eng joh met die narcose en jouw hond :(: . Zou ik dan ook niet zo snel meer doen.

Meld het wel even als ze voor haar enting gaat. Hoop dat het lukt dat ik haar tanden kan poetsen zelf en dat het ergste misschien dan al weg is tegen het einde van de maand. Even duimen maar.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
hondje
Zeer actief

Mara Roulette schreef:Mijn hond heeft het ook. We hebben gepoetst, pens gegeven, botten gegeven, denta sticks gegeven, speciaal mondwater gegeven maar uiteindelijk heeft hij ook met 2 jaar zijn eerste behandeling voor tandsteen bij de dierenarts gehad. Wat ik later van de dierenarts hoorde was dat het zou kunnen dat hij zo jong al tandsteen had omdat hij als pup antibiotica gehad heeft. Maar goed nu is het ook weer terug aan het komen en ik denk dat hij gewoon een "slecht" gebit heeft.
Oef dus zelfs poetsen kan niet alles voorkomen? :( Sommige mensen hebben ook veel tandsteen. Moet zeggen dat ik dat zelf ook gauw heb want heb mijn mond vaak open doordat ik niet echt veel door mijn neus adem (ook in mijn slaap bekkie open ha ha).
Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan balen zeg.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
MaartenDivaBoefje

Ongelezen bericht door MaartenDivaBoefje »

Ik ben ook begonnen met alle varianten van smuldier, maar alleen de vlees compleet glutenvrij beviel echt goed, de rest bijzonder matig.
Nu op Lotgering en dat vind ik ronduit geweldig: ook hun gebitten zijn er mooier dan ooit door.

Misschien is het ook een idee om het te zoeken in de mond- en darm-flora?
(Misschien is jullie leidingwater bijv niet helemaal top? Kun je bijv. eens een tijdje bronwater proberen)
Of bijv door pro-biotica te geven e/o yoghurt/karnemelk?
Janie
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Janie »

Hier nu ook heeeeel iets aanslag op de aller achterste kiezen.
Tussen een groef van de kies, beide kantten.
Lijkt wel alsof dat met kauwen niet aan de beurt komt.

Hij krijgt kvv, en zo min mogelijk beloningen met granen.
Ik poets geen tanden, ik was in de veronderstelling dat vers voeren met veel kluiven (rahwide, pezen enzovoort), voldoende zouden zijn!

Shit.. zit er erg veel rommel in de hondentandpasta?
Anders maar eens urtekram proberen oid.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Je kunt ook een tandsteenkrabbertje kopen en zelf de tandsteen er af krabben, gewoon zonder narcose.
Groetjes, Marjan
hondje
Zeer actief

Nawosh schreef:Je kunt ook een tandsteenkrabbertje kopen en zelf de tandsteen er af krabben, gewoon zonder narcose.
Waar kun je die kopen?
Tandenpoetsen lukt trouwens nog steeds niet. Madam is eigenwijs en houd haar mondje niet stil.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

hondje schreef:
Nawosh schreef:Je kunt ook een tandsteenkrabbertje kopen en zelf de tandsteen er af krabben, gewoon zonder narcose.
Waar kun je die kopen?
Tandenpoetsen lukt trouwens nog steeds niet. Madam is eigenwijs en houd haar mondje niet stil.
Ik heb er een gekocht op een show maar ze zijn vaak ook wel te koop bij (online) dierenwinkels of winkels waar ze trimbenodigdheden verkopen.
Groetjes, Marjan
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Even voor de zekerheid; een schenkel is veel te hard bot; dat moet je echt niet geven.

Dit dus niet geven:
Afbeelding

en dit ook niet; dwz het bot eruit niet geven.
Afbeelding

Dan is gewoon een penslap of evt dingen als een kipnekje ofzo beter. Zeker als de hond geen bot gewend is, maar al is de hond bot gewend; het hierboven afgebeelde bot is ALTIJD te hard!!

Suzanne
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Suzanne123 schreef:Even voor de zekerheid; een schenkel is veel te hard bot; dat moet je echt niet geven.

Dit dus niet geven:
Afbeelding

en dit ook niet; dwz het bot eruit niet geven.
Afbeelding

Dan is gewoon een penslap of evt dingen als een kipnekje ofzo beter. Zeker als de hond geen bot gewend is, maar al is de hond bot gewend; het hierboven afgebeelde bot is ALTIJD te hard!!

Suzanne
Schenkels krijgen ze mij al tig jaar, niks mis mee hoor, hier hebben ze hagelwitten tanden :wink:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Hier geen vers maar brok, en geen tandsteen :ok: Nell (8 jr) krijgt zo om de week een knietje (met vlees) bij de slager vandaan :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
hondje
Zeer actief

Ze krijgt nu regelmatig weer een pensstaafje, vindt ze erg lekker. Zijn nog best betaalbaar ook.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Als je nou toch al rauw voert zou ik overgaan op zelf samenstellen.
Kijk daarvoor bijv. eens op www.voernatuurlijk.nl

Door grote dingen te voeren waar ze echt op moeten kauwen (i.p.v. hap-slik-weg werk) poetsen ze hun tanden zelf elke dag en het masseert het tandvlees waardoor deze ook gezonder is over het algemeen.

Een penslap is ook goed poets materiaal maar dat geef je niet elke dag.
Zeker honden die gevoelig zijn voor aanslag en tand/kaak problemen zou ik met grote stukken vlees en bevleesd bot dagelijks laten kauwen.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Petra_NR
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Barbet en Sheltie

Ongelezen bericht door Petra_NR »

Ik geef onze honden hoefjes om op te kauwen en ze hebben beide hagelwitte, schone tanden.
Groetjes,
Petra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”