Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijwerkingen Tramadol

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Bijwerkingen Tramadol

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack zit weer even op 3 in plaats van 2 Tramadol per dag. Tot voor kort werd hij van 3 wel erg stuiterig en een tikje hyper, maar dat stuiteren zit ook in z'n karakter. Jack met 3 Tramadol was eigenlijk altijd zoiets als Jack van anderhalf jaar oud in plaats van 10.

Maar sinds eergister ofzo is hij echt heel blafferig en loopt hij soms ook te piepen. Niet van pijn, maar rusteloos, een beetje vergelijkbaar met als er loopse teven in de buurt zijn. :roll:

Dochter merkte vanavond op dat hij ook raar uit z'n ogen keek, en ze heeft gelijk, hij kijkt wat, tsja, 'wazig'. Hij focust wel goed, maar het is effe niet die intelligente alerte blik die we van hem gewend zijn, zal ik maar zeggen.

Nou herinner ik me van na zijn operatie dat hij van de morfine destijds ook zo wazig en pieperig was.

Ik ga vanaf morgen in elk geval weer terug naar 2 Tramadol, want zowel wij als Jack worden hier niet blij van. Maar ik baal er wel ontzettend van. Hij krijgt sinds, effe denken, voorjaar 2009, die tramadol, het ging alsmaar helemaal prima, en nou plotseling bijwerkingen?

Ik zit ook van alles te bedenken, hij heeft momenteel een oorontsteking en krijgt nu voor de tweede week Aurizon, verder is er niks veranderd. Maar het lijkt me sterk dat dat invloed heeft?

Ik kijk het effe aan, en uiteraard zit ik weer bij de DA als het allemaal niet beter gaat.

Nog even edit: hij loopt als een tierelier nu, en hij heeft ook nauwelijks weet van dat ontstoken oor. Kreeg vanochtend ook weer allemaal commentaar in het park omdat hij zo liep te rennen (en allerlei bekende mensen ongeveer om hun nek vloog :roll:).
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Annestiekje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 1

Re: Bijwerkingen Tramadol

Ongelezen bericht door Annestiekje »

Hallo Hanneke,

Ze kunnen inderdaad een beetje waazzzaaaaa worden van de tramadol, en het is een heftige pijnstiller natuurlijk omdat het onder de morfineachtigen valt. Sommige medicijnen kunnen uitwerking op elkaar hebben als ze gelijktijdig worden gebruikt. Of ze versterken de werking of zwakken juist de werking af. Jij moet doen wat jouw het beste lijkt.

Dit vindt kenmerkend omdat ik zelf ook tramadol heb als pijnstilling, dus dat hyper en wazzzaa gevoel ken ik ook bij me zelf.
Afbeelding
My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
Hanneke2
Zeer actief

Annerieke schreef:Hallo Hanneke,

Ze kunnen inderdaad een beetje waazzzaaaaa worden van de tramadol, en het is een heftige pijnstiller natuurlijk omdat het onder de morfineachtigen valt. Sommige medicijnen kunnen uitwerking op elkaar hebben als ze gelijktijdig worden gebruikt. Of ze versterken de werking of zwakken juist de werking af. Jij moet doen wat jouw het beste lijkt.

Dit vindt kenmerkend omdat ik zelf ook tramadol heb als pijnstilling, dus dat hyper en wazzzaa gevoel ken ik ook bij me zelf.
En hoe ervaar jij dat? Als opgejaagd/vervelend of als helemaal enthousiast manisch?
Annestiekje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Annestiekje »

Ik denk toch het laatste bij de 50 mg , en als ik de 100 mg voor de nacht in neem wordt ik er wel loom van
Afbeelding
My home is .... where my dog is..........
Wat missen we je lieve kleine brompot.... 20-12-2002 - 22-09-2011
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik slik als standaardmedicatie 300 mg tramadol, daar merk ik niks van.
Als ik er als extra 50 of 100 mg bij slik (dat mag indien nodig en dagjes strand vind ik nodig :mrgreen: ) dan merk ik wel dat ik wat enthousiaster wordt.
Niet hyper oid. Wat blijer.
Maar natuurlijk heb ik dan ook minder pijn, dus ik weet niet helemaal zeker waar dat effect vandaan komt.

Mensen reageren al verschillend op tramadol, en mensen zijn geen honden, dus ik weet niet of dit verhaal ook maar iets over Jack zegt ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): misselijkheid, duizeligheid. Vaak (1-10%): obstipatie, braken, droge mond, zweten, verwardheid, hoofdpijn, slaperigheid. Soms (0,1-1%): dyspepsie, kokhalzen, diarree, moeheid, jeuk, huiduitslag, urticaria, orthostatische hypotensie (m.n. na snelle i.v. toediening), cardiovasculaire deregulering (palpitaties, tachycardie). Zelden (0,01-0,1%): dyspneu, wazig zien, stemmingsveranderingen, hallucinaties, verwardheid, angst, nachtmerries, cognitieve en sensorische stoornissen, tremor, paresthesieën, anorexie, mictiestoornissen, motorische spierzwakte, coördinatiestoornis, syncope, convulsies. Zeer zelden (< 0,01%): bradycardie, vertigo, voorbijgaande roodheid van het gezicht en hals, allergische reacties (bv. bronchospasme, angio-oedeem), anafylaxie, stijging van leverenzymwaarden. Ademhalingsdepressie kan optreden. Verder zijn gemeld: spraakstoornissen, mydriasis.

;-)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:Bijwerkingen
Ja, het is nogal een lijst he?
Zeer vaak (> 10%): misselijkheid, duizeligheid.
Daar zie ik bij Jack niks van.
Vaak (1-10%): obstipatie, braken, droge mond, zweten, verwardheid, hoofdpijn, slaperigheid.

Hij poept goed, hij kotst niet, zweten en hoofdpijn zijn moeilijk te meten, hij is zeker niet slaperig, maar verwardheid... ja, soms lijkt hij 'vergeetachtig'. Dat zou ook ouderdom kunnen zijn, het is moeilijk in te schatten omdat een podenco enerzijds fluitend heel oud kan worden, maar Jack wel een beetje buiten de standaard valt. :roll:
Soms (0,1-1%): dyspepsie, kokhalzen, diarree, moeheid, jeuk, huiduitslag, urticaria, orthostatische hypotensie (m.n. na snelle i.v. toediening), cardiovasculaire deregulering (palpitaties, tachycardie).
Nou, voorzover ik met lekenogen kan bekijken heeft hij daar allemaal geen last van.
Zelden (0,01-0,1%): dyspneu, wazig zien, stemmingsveranderingen, hallucinaties, verwardheid, angst, nachtmerries, cognitieve en sensorische stoornissen, tremor, paresthesieën, anorexie, mictiestoornissen, motorische spierzwakte, coördinatiestoornis, syncope, convulsies.

Ik heb eerder die lijst met bijwerkingen zitten bekijken, maar nou zie ik opeens anorexie, en misschien komt het afvallen dus toch van de tramadol? Het is hoe dan ook geen groot probleem, hij krijgt inmiddels wat meer vreten en hij zit echt heel mooi op gewicht wat alleen maar prima is voor z'n poten.
Zeer zelden (< 0,01%): bradycardie, vertigo, voorbijgaande roodheid van het gezicht en hals, allergische reacties (bv. bronchospasme, angio-oedeem), anafylaxie, stijging van leverenzymwaarden. Ademhalingsdepressie kan optreden. Verder zijn gemeld: spraakstoornissen, mydriasis.

;-)
Spraakstoornissen in elk geval niet, hij kan nog steeds MAMMA zeggen. :D

Maar in elk geval, hij zit niet helemaal 100% lekker in z'n vel momenteel. Ook nu hij weer terug zit op 2 per dag blijft hij voor mijn gevoel hyper en niet helemaal met vier poten op de grond. Ik kijk het nog even aan, en als het met een week of wat niet verbetert, ga ik met de DA overleggen om hem desnoods tijdelijk af te laten bouwen met tramadol en op een forse dosis reguliere pijnstiller te zetten. Ik kan prima leven met stuiteren, en als het iets van beginnende dementie is, so be it, maar ik wil gewoon weten waar het vandaan komt.
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Ik zelf heb dagelijks tramadol nodig maar ik reageer er heel heftig op, heel erg down gevoel, sloom het werkt bij mij alsof ik zwaar dronken ben.
Tramadol kent erg veel bijwerkingen die kunnen.
Onze hond heeft het in het verleden ook even gehad daar ben ik mee gestopt, hij had welliswaar geen pijn meer maar zichzelf was hij totaal niet, hij zat zichzelf in de weg, was heel zielig om te zien, stoppen met tramadol en het was over.

yvonne
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik moest ook tramadol geven als pijnstiller voor kaiyou na die operatie. Dit was maar een half tablet per dag. Maar de dierenarts zei ook al dat als het niet hoeft, liever niet. Ze kunnen er nogal stoned van worden en idd best wat bijwerkingen.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ik weet van alle mogelijke bijwerkingen, maar Jack slikt het al anderhalf jaar zonder problemen, het is echt van de laatste tijd dat ík dingetjes zie.

Ik vind het ook wel lastig omdat ik er met m'n neus bovenop zit en nu ook heel erg let op alles wat maar neigt naar 'afwijkend gedrag'. Ik wil een hond zonder pijn, maar ik wil geen zombiehond, Jack mot wel zoveel mogelijk Jack blijven.

Maar ik moet zeggen dat hij vandaag wat minder pieperig/blafferig leek. Hij liep ook lekker (dat is uiteindelijk waar we het voor doen), dus ik hou voorlopig goeie moed.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Als hij het al anderhalf jaar slikt zonder bijwerkingen, lijkt het me niet dat hij ineens wel last van bijwerkingen krijgt.
Die bijwerkingen zijn de eerste weken het ergst, daarna worden ze steeds minder, zo is althans mijn ervaring.
Ik zou in een andere hoek gaan zoeken.

Zelf ben ik bijvoorbeeld persoonlijk geneigd om alles waar ik last van krijg op de EDS te schuiven, en dus op voorhand, zonder een arts te consulteren, maar besluiten dat er niks aan te doen is.
Dan kan soms heel vervelend uitpakken, terwijl dat niet nodig is.

Even naar de DA dus, lijkt mij hier wel op z'n plek.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”