Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In TROS Radar: erfelijke aandoeningen rashonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Aanstaande maandag 19 september 2011 om 20.30 zal Radar een extra lang item uitzenden over rashonden. Door inteelt en fokken op een onnatuurlijk uiterlijk ontstaan steeds meer doodzieke hondenrassen. Als u een rashond op straat tegenkomt, is de kans meer dan 40% dat deze hond aan één of meerdere erfelijke aandoeningen lijdt. Rashonden leven gemiddeld dan ook vaak minder lang dan een niet raszuivere hond.

Kijk ook op: www.trosradar.nl/uitzending

TROS Radar, 19 september 20.30 op NEDERLAND 1
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Re: In TROS Radar: erfelijke aandoeningen rashonden

Ongelezen bericht door Xtine »

Spijtig genoeg dat alle rashonden weer eens over dezelfde kam geschoren worden.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Xtine schreef:Spijtig genoeg dat alle rashonden weer eens over dezelfde kam geschoren worden.
Ja, dat gebeurd nu eenmaal, maar daar maakt men het ook wel zelf een beetje naar natuurlijk.
Jij en ik weten dat er best rassen zijn die verschoont zijn gebleven van erfelijke afwijkingen, maar kijk nu gewoon eens naar de meest populaire rashonden zoals Duitse herders, Berner Sennen, Rottweiler, labradors, jack Russels etc.

Daar komen steeds meer, en in steeds grotere getallen problemen voor. Omdat dit de rassen zijn die het meest worden aangeschaft, komen daar ook de meeste problemen vandaan. Zij zijn verantwoordelijk voor het gros van de klachten en problemen.
Daarbij zijn rasverenigingen absoluut niet op de top van kun kunnen, of willen, bezig om de problemen op te lossen. geld is voor de meeste fokkers nog steeds de grootste drijfveer om te fokken met een ras.
Het moet opleveren, niet gaan kosten. :piew:

Hierdoor worden veel problemen ontkend, onder het tapijt geveegt of gewoon voor lief genomen.
Alleen omdat met op schoonheid fokt, en om het geld fokt.
Ik weet het, ook bij de genoemde rassen zijn er uitzonderingen te vinden, maar deze blijven zoals het woord al zegt, uitzonderlijk, zoals onze Rottweiler hayleigh die, met artrose, 12 is geworden.
Dat is niet omdat ze bij zo´n goede fokker vandaan komt, anders had ze geen artrose gehad op haar 5e jaar.

Dit is exact de reden waarom wij bewust voor een kruising Rottweiler hebben gekozen, of anders had ik voor een niet populair, en deels onbekend ras gekozen. :W:
Je hebt nergens garantie op, maar door geen rashond te nemen van de populaire rassen, of rassen waarvan bekend is dat zij problemen hebben, hoop je de dans te ontspringen.
Of dat gelukt is, dat weet je pas als je hond een jaar of 12 is, of je dan een probleemloze hond hebt gehad. :denken:
Wijsheid achteraf. :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb nu de eerste rashond van mezelf. Ze is gezond en bewust gekozen voor een toch wel als gezond bekend staand ras. Hierna neem ik weer een kruising waarschijnlijk. Niet omdat deze rashond niet bevalt maar vooral omdat ik ook wel ga voor de gezonde hond zonder erfelijke toestanden. Dus ik neem geen rashond meer waarschijnlijk. :wink:
Ik begrijp het geklaag ook niet zo. Er zijn genoeg rasloze honden te vinden als je geen erfelijk gedoe wil uit bepaalde rassen. Ik had best graag een DH oid gewild maar daar durf ik echt niet aan te beginnen. Een kruising herder durf ik echter zo te nemen....

Weet dat HD altijd kan maar echt gekke dingen als allergische reacties, bloederziekte ed komen toch echt minder voor bij kruisingen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ArCee schreef:
Xtine schreef:Spijtig genoeg dat alle rashonden weer eens over dezelfde kam geschoren worden.
Ja, dat gebeurd nu eenmaal, maar daar maakt men het ook wel zelf een beetje naar natuurlijk.
Jij en ik weten dat er best rassen zijn die verschoont zijn gebleven van erfelijke afwijkingen, maar kijk nu gewoon eens naar de meest populaire rashonden zoals Duitse herders, Berner Sennen, Rottweiler, labradors, jack Russels etc.

Daar komen steeds meer, en in steeds grotere getallen problemen voor. Omdat dit de rassen zijn die het meest worden aangeschaft, komen daar ook de meeste problemen vandaan. Zij zijn verantwoordelijk voor het gros van de klachten en problemen.
Daarbij zijn rasverenigingen absoluut niet op de top van kun kunnen, of willen, bezig om de problemen op te lossen. geld is voor de meeste fokkers nog steeds de grootste drijfveer om te fokken met een ras.
Het moet opleveren, niet gaan kosten. :piew:

Hierdoor worden veel problemen ontkend, onder het tapijt geveegt of gewoon voor lief genomen.
Alleen omdat met op schoonheid fokt, en om het geld fokt.
Ik weet het, ook bij de genoemde rassen zijn er uitzonderingen te vinden, maar deze blijven zoals het woord al zegt, uitzonderlijk, zoals onze Rottweiler hayleigh die, met artrose, 12 is geworden.
Dat is niet omdat ze bij zo´n goede fokker vandaan komt, anders had ze geen artrose gehad op haar 5e jaar.

Dit is exact de reden waarom wij bewust voor een kruising Rottweiler hebben gekozen, of anders had ik voor een niet populair, en deels onbekend ras gekozen. :W:
Je hebt nergens garantie op, maar door geen rashond te nemen van de populaire rassen, of rassen waarvan bekend is dat zij problemen hebben, hoop je de dans te ontspringen.
Of dat gelukt is, dat weet je pas als je hond een jaar of 12 is, of je dan een probleemloze hond hebt gehad. :denken:
Wijsheid achteraf. :W:
Dus omdat jouw hond artrose heeft gekregen komt zij bij een slechte fokker vandaan.?? :denken:
Kom zeg dat is wel heel erg kort door de bocht.
Je moet gewoon ook kunnen accepteren dat niet alles maakbaar is en te voorkomen ook al fok je nog zo goed en test je op van alles en nog wat.
Je kunt ook zeggen dat we de lat te hoog leggen en een beetje aan het doorslaan zijn met te verwachten dat alle hondenn gezond gefokt kunnen worden ,terwijl we zelf wel gewoon door blijven fokken en dat wel gewoon accepteren dat we zieke/ gehandicapte nazaten op de wereld zetten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Je snapt het niet.
Ze scheren niet alle rashonden over 1 kam, en het gaat ook helemaal niet om de honden zelf en om de rassen zelf.

Het gaat om problemen, om inteelt, om uiterlijk, om ziektes die steeds vaker te vinden zijn binnen vele rassen.
Het gaat erom dat er meer bekendheid komt over de problemen etc etc etc.
Ze zeggen toch ook dat het gemiddeld genomen is, en dat klopt gewoon. Ontzettend veel rassen vallen van narigheid uit elkaar, en dat zijn juist de rassen die je het meest ziet, en waar er de meeste van rondlopen, en waarvan de gemiddelde mens dus een pup koopt en denkt goed te doen door bij een goede fokker zo'n hond aan te schaffen. Helaas blijkt dat dus lang niet altijd op te gaan. Ik vind het zeer goed dat ze hier een uitzendig over gaan laten zien.

Ik vind de opmerking van jou nogal dommig overkomen, sorry als ik je daarmee beledig, dat is nml niet de bedoeling.
Maar je lijkt wel meteen op je teentjes getrapt, en je reactie komt op mij over alsof je wilt zeggen: 'nou hoor, mijn ras is gewoon gezond, ze moeten met hun poten van mijn hondjes afblijven want nu ben ik beledigd'
Nogmaals, misschien is dit totaal niet wat je bedoelt, maar wel hoe ik het lees.
:zweep:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: Weet dat HD altijd kan maar echt gekke dingen als allergische reacties, bloederziekte ed komen toch echt minder voor bij kruisingen.
Ligt er aan wat je op elkaar gooit he.
Maar wat betreft onherleidbare kruisingen ben ik het met je eens.
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Ik ben blij met deze aandacht, wat mij betreft mag dit elke week, het probleem is dat mensen denken dat als ze een hond kopen met boom en goeie fokker, ze een goede hond krijgen en dan heb ik het niet eens over honden die qua uiterlijk al afwijkingen hebben.
Als ik alleen al kijk naar mijn eigen ras wordt ik niet vrolijk, veel te veel honden gaan op een jonge leeftijd dood ( tuurlijk zijn er ook die 12 jaar worden, de uitval moet het goed maken) Maar over het algemeen worden honden die bij een "goeie" fokker ook echt niet ouder.
Het probleem is ook dat men het accepteert; een leonberger wordt nu eenmaal niet ouder dan een jaar of 7 a 8 , (gemiddeld, maar denk dat de gemiddelde leeftijd misschien nog lager ligt) we vinden het normaal dat de hond niet ouder wordt. mentaliteit van fokkers moet veranderd worden.
Tuurlijk bij grote nesten zoals ons, zullen niet alle honden heel oud worden, maar er gaan te veel honden op jongere leeftijd dood, of hebben ziektes waar je niet vrolijk van wordt, wat veel verdriet / kosten bij de eigenaren geeft.
We hebben een database voor gezondheid, maar ja open is dat niet ( volgend probleem is als de database toegankelijk is voor iedereen of mensen ( fokkers) dan wel hun gegevens geven voor de database, want tja als je ziet dat er problemen hebt dan verkoop je niet of worden jouw honden niet meer gebruikt oid.
Er zijn fokkers ( heel grote fokkers) die gewoon zeggen dat ze nooit problemen hebben.
Terwijl iedereen weet wat er voor problemen spelen... er wordt veel te weinig gedeeld met elkaar, echt openbaar gemaakt.
Echt samenwerken, en kijken hoe we de problemen kunnen aanpakken gebeurd gewoon niet.
Zolang dit niet gebeurd zal "mijn" ras echt niet verbeteren, vraag me ook af of we niet al te laat zijn, het zit allemaal al zo door het ras heen. waar je ook kijkt.. Zou niet weten waar je nu nog een goeie leonberger vandaan kan halen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

irmaLeo schreef:Ik ben blij met deze aandacht, wat mij betreft mag dit elke week, het probleem is dat mensen denken dat als ze een hond kopen met boom en goeie fokker, ze een goede hond krijgen en dan heb ik het niet eens over honden die qua uiterlijk al afwijkingen hebben.
.......
Er zijn fokkers ( heel grote fokkers) die gewoon zeggen dat ze nooit problemen hebben.
Natuurlijk denken de meeste mensen die een rashond willen aanschaffen dat een hond met boom van een goede fokker een goede en gezonde hond is.

Want dát is toch precies hetgeen hen voorgespiegeld wordt door diezelfde fokkers.

Of zou bvb. zo'n goeie fokker (wat dat dan ook in moge houden) die deze mensen op een hondenshow leren kennen en wiens honden zij zo mooi vinden hen vertellen dat de kans op erfelijke afwijkingen bij zijn honden reëel is?

Ben het dan ook met je eens dat het goed is dat er onafhankelijke aandacht geschonken wordt aan de bagger onder het vloerkleedje van hondenfokkend Nederland, hoe meer hoe beter.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dat een kruising gezonder is, is natuurlijk ook niet zomaar waar. Als hond A toevallig een slecht gestel heeft en hond B allergieen en beide geven dit door, dan heb je toch een aantal puppen ertussen met een slecht gestel en allergieen.

Bij kruisingen word per definitie niks getest dus juist daar is het altijd maar afwachten, niet alleen vwb gezondheid, maar ook qua karakter.

Vwb de rasfokkerij, ze moeten de regels gewoon is aanscherpen, er word maar wat aangefokt en dat komt de rassen niet ten goede.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
irmaLeo
Zeer actief

Wil de hond schreef:
irmaLeo schreef:Ik ben blij met deze aandacht, wat mij betreft mag dit elke week, het probleem is dat mensen denken dat als ze een hond kopen met boom en goeie fokker, ze een goede hond krijgen en dan heb ik het niet eens over honden die qua uiterlijk al afwijkingen hebben.
.......
Natuurlijk denken de meeste mensen die een rashond willen aanschaffen dat een hond met boom van een goede fokker een goede en gezonde hond is.

Want dát is toch precies hetgeen hen voorgespiegeld wordt door diezelfde fokkers.

Of zou bvb. zo'n goeie fokker (wat dat dan ook in moge houden) die deze mensen op een hondenshow leren kennen en wiens honden zij zo mooi vinden hen vertellen dat de kans op erfelijke afwijkingen bij zijn honden reëel is?

Ben het dan ook met je eens dat het goed is dat er onafhankelijke aandacht geschonken wordt aan de bagger onder het vloerkleedje van hondenfokkend Nederland, hoe meer hoe beter.
Ja dat is het probleem, mensen worden niet echt voorgelicht door de verkopers, vertel maar gewoon wat de risico's zijn als je een bepaalde rashond koopt. Daar zou ook veel meer aandacht aan moeten worden besteed ook door de club, vertel maar gewoon wat er in het ras zit op je website, Ook al doe je nog zo je best als fokker, problemen zitten gewoon in het ras, of je nou linksom gaat of rechtsom, een keer een paar nesten hebt met redelijk gezonde honden, en oeps daar zijn ze weer de problemen.
Denk dat er bijna niet uit te komen is... daarom dat velen het gewoon "gelaten" accepteren, "het hoort erbij".
Laatst gewijzigd door irmaLeo op 17 sep 2011 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

IK ben ook blij dat het onder de aandacht is van het grotere publiek...
Bij de Sharpei kun je in mijn ogen namelijk totaal niet meer uitgaan van stamboom = verantwoorde fokker cq. onderzoeken cq gezonde hond.

Waar ik wel aan twijfel is of het programma uberhaupt bekeken wordt door mensen die op zondag MP afstruinen omdat ze een sharpeitjuh met van die rimpuls willuh :vaag:
bouvierpoedel
Zeer actief

De kans dat foute genen elkaar tegen komen bij 2 verschillende rassen xsen is kleiner als binnenn een ras.
Dus er zit een kern van waarheid in.

Maar moeten we gewoon niet accepteren dat geen 1 ras meer schoon te fokken is.?
Al die testen binnen een ras zeggen natuurlijk ook dat het alleen maar slechter en niet beter kan gaan.
Plus dat je niet zomaar kan zeggen of er van uitgaan dat als een ras gemiddelt 10 jaar word dat het per definitie gezond is.
De gezondheids zorg voor dieren is er ook flink op vooruit gegaan om leeftijden op te rekken.
Als je wilt blijven fokken met rassen moet je ook nuchter blijven en realistiesch zijn op de toekomst en we veel meer kunnen verwachten dan wat er nu al in zit.
Breed genetisch fokken kan al niet meer , die word alleen maar minder en zal het risico op alleen maar vergroten bij de volgende generatie.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
Lunatic schreef: Vwb de rasfokkerij, ze moeten de regels gewoon is aanscherpen, er word maar wat aangefokt en dat komt de rassen niet ten goede.
Ik ben voor het omgekeerde. Laat die debiele regels maar eens een eind varen.
Want waar sláát het op dat je een zwarte poedel niet met een abrikooskleurige mag kruisen? Dat je een standaard teckel niet mag kruisen met een dwergteckel?
Witte Puli's alleen onderling gekruist mogen worden en vèr buiten de veel grotere genenpool van de andersgekleurden gehouden dienen te worden?
Allemaal raaskallerij die nergens over gaat.
:E:
bouvierpoedel
Zeer actief

mercedes2803 schreef:IK ben ook blij dat het onder de aandacht is van het grotere publiek...
Bij de Sharpei kun je in mijn ogen namelijk totaal niet meer uitgaan van stamboom = verantwoorde fokker cq. onderzoeken cq gezonde hond.

Waar ik wel aan twijfel is of het programma uberhaupt bekeken wordt door mensen die op zondag MP afstruinen omdat ze een sharpeitjuh met van die rimpuls willuh :vaag:
En toch ook al klinkt het misschien vreemd geloof ik dat het grote publiek wat dan voor een broodfokje of niet geteste ouders gaat een realistischer beeld van het leven schetst dan de zwijmelende topfokker die alles wel goed en recht kan fokken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Ik snap dat heiligverklaren van "testen" nooit zo.
Goed, je kunt er de lijders van de niet-lijders mee onderscheiden en de lijders flikker je dus aan de kant qua fokkerij. Maar je ziet dan zelf toch ook wel dat door al dat onkruid wieden datgene dat je overhoudt steeds kleiner wordt?
Het gekke is nu dat hoe meer je kunt en gaat testen het lijkt of je dan een gezonder ras hebt en meer grip op zaken hebt.
Voor al die ziektes en erfelijke gebreken waar je nu grip op denkt te hebben selecteer je gewoon het veelvuldige aan andere troep tevoorschijn.
.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef:
Lunatic schreef: Vwb de rasfokkerij, ze moeten de regels gewoon is aanscherpen, er word maar wat aangefokt en dat komt de rassen niet ten goede.
Want waar sláát het op dat je een zwarte poedel niet met een abrikooskleurige mag kruisen? Dat je een standaard teckel niet mag kruisen met een dwergteckel?
Witte Puli's alleen onderling gekruist mogen worden en vèr buiten de veel grotere genenpool van de andersgekleurden gehouden dienen te worden?
:80: hier ben ik het ook helemaal mee eens hoor, ik ben niet zo thuis in andere rassen en wist dit dan ook niet.

Ik doelde meer op een max. aantal nesten per jaar per fokker ofzo, sommige "goede fokkers" zijn ondertussen gewoon puppymills geworden, tig teven en hoppa fokken maar :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
bouvierpoedel
Zeer actief

Lunatic schreef:
Nanna schreef:
:80: hier ben ik het ook helemaal mee eens hoor, ik ben niet zo thuis in andere rassen en wist dit dan ook niet.

Ik doelde meer op een max. aantal nesten per jaar per fokker ofzo, sommige "goede fokkers" zijn ondertussen gewoon puppymills geworden, tig teven en hoppa fokken maar :ugh:
Waarom word het aantal zo negatief bekeken en bekritiseert.?
Een groter aantal fokhonden heeft ook heel veel voordelen.
Je hebt ten eerste een groot aantal verschilllende geno en feno typische honden lopen waar je uit kunt selecteren en verschillende stammen op kunt bouwen.
En je hebt inzicht wat er in je nesten ligt over de hele linie en daardoor meer kennis en inzicht wat je bij een hondje of dekking bij een andere fokker vandaan niet hebt.
Van die pup of dekreu moet je ook maar geloven op de blauwe ogen van de fokker dat het allemaal gezonde nestgenootjes waren/zijn.
bouvierpoedel
Zeer actief

Lunatic schreef:
Nanna schreef:

Ik geloof dat Nanna je wel kan vertellen wat een voordelen een grote kennel met xxxx aantal honden voor een voodelen heeft.
Die heeft vroeger in een grote teckel kennel gewerkt .
Het verrotte is dat alles zo emotioneel word bekeken en alles in huis geboren moet worden en bij een huis/tuin en keuken fokker vandaan ,en vanuit die emotie gaat er dan ook al een heleboel mis.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

bouvierpoedel schreef:
Lunatic schreef:
Je hebt ten eerste een groot aantal verschilllende geno en feno typische honden lopen waar je uit kunt selecteren en verschillende stammen op kunt bouwen.
En je hebt inzicht wat er in je nesten ligt over de hele linie en daardoor meer kennis en inzicht wat je bij een hondje of dekking bij een andere fokker vandaan niet hebt.
Van die pup of dekreu moet je ook maar geloven op de blauwe ogen van de fokker dat het allemaal gezonde nestgenootjes waren/zijn.
Het probleem is, iig bij de labrador, dat er wel veel fokteven zijn, die dan jammer genoeg bijna allemaal zusjes zijn, dus niet veel toevoegen, maar er hooguit 5 dekreuen gebruikt worden, de top 5 die het goed doen op shows. Daar word de fokbasis niet echt groter van naar mijn idee. Misschien is dit in andere rassen anders, dat hoop k maar, maar iedereen (nogmaals ik heb het even over de labrador) staart zich blind op die paar show kampioenen, daar willen ze allemaal een hond van :roll:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Ik geloof dat Nanna je wel kan vertellen wat een voordelen een grote kennel met xxxx aantal honden voor een voodelen heeft.
Die heeft vroeger in een grote teckel kennel gewerkt .
Het verrotte is dat alles zo emotioneel word bekeken en alles in huis geboren moet worden en bij een huis/tuin en keuken fokker vandaan ,en vanuit die emotie gaat er dan ook al een heleboel mis.
Ik hèb honden gekocht bij een heel grote fokker. Van de Wijsterhoeve. Die man had een uniek inzicht in de langharige teckel mede doordat hij zoveel honden had en zoveel fokte.
Hij kende trouwens de stambomen van de honden van zijn medefokkers beter dan die hele fokkers zelf ;-)
Hij selecteerde streng, ook op karakter. Een kampioenshond die een kind zou bijten zou hij "mee afmaken" heeft ie weleens gezegd. Hij had een zeer herkenbaar type, prachtige langharen. Die man was toen hij nog in NL woonde een godheid in teckelland.
Heeft ook geworsteld met gezondheidsproblemen (epilepsie) maar is daar weer uitgekomen. Natuurlijk niet nadat hij eerst door andere fokkers uitgekotst en neergesabeld was, maar dat is gebruikelijk in fukkerland. :engel:
Ik ben geen teckel fanaat ,maar weet dat Wijsterhoeve een begrip was.
Ik geloof of weet ook zeker dat zowat wel alle rassen hun herkenbaarheid en status hebben te danken aan de grotere fokkers die heel veel hebbben betekend voor een ras..
Ik ga ook zo een hond halen uit een grote kennel hoor.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Dat kruisingen per definitie gezonder zijn slaat natuurlijk nergens op. Maar inventariseren wat er in een ras voorkomt, dan met die informatie een verstandige keuze maken lijkt me een goed ding. Alle honden van het nest testen om een totaalbeeld te krijgen van wat je geproduceerd hebt en niet alleen die ene (of twee) uit het nest waarmee je wilt fokken. Natuurlijk hoef je niet alle dragers van een bepaalde afwijking uit je genenpoel te gooien, want daarmee versmal je de genenpoel en gooi je tevens alle goede eigenschappen ook weg. Fok bewust en probeer te verbeteren, dan heb ik het niet over een kleurtje van de vacht want dat vind ik wel het minst belangrijke.
bouvierpoedel
Zeer actief

Lunatic schreef:
bouvierpoedel schreef:
Lunatic schreef:
Het probleem is, iig bij de labrador, dat er wel veel fokteven zijn, die dan jammer genoeg bijna allemaal zusjes zijn, dus niet veel toevoegen, maar er hooguit 5 dekreuen gebruikt worden, de top 5 die het goed doen op shows. Daar word de fokbasis niet echt groter van naar mijn idee. Misschien is dit in andere rassen anders, dat hoop k maar, maar iedereen (nogmaals ik heb het even over de labrador) staart zich blind op die paar show kampioenen, daar willen ze allemaal een hond van :roll:
Dan heb jij het binnen het show en clubverband wereldje.
Maar buiten dat worden er ook veel honden gefokt en goede die niet allemaal terug vallen op die paar genen.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

bouvierpoedel schreef:De kans dat foute genen elkaar tegen komen bij 2 verschillende rassen xsen is kleiner als binnenn een ras.
Dus er zit een kern van waarheid in.

Maar moeten we gewoon niet accepteren dat geen 1 ras meer schoon te fokken is.?
Al die testen binnen een ras zeggen natuurlijk ook dat het alleen maar slechter en niet beter kan gaan.
Plus dat je niet zomaar kan zeggen of er van uitgaan dat als een ras gemiddelt 10 jaar word dat het per definitie gezond is.
De gezondheids zorg voor dieren is er ook flink op vooruit gegaan om leeftijden op te rekken.
Als je wilt blijven fokken met rassen moet je ook nuchter blijven en realistiesch zijn op de toekomst en we veel meer kunnen verwachten dan wat er nu al in zit.
Breed genetisch fokken kan al niet meer , die word alleen maar minder en zal het risico op alleen maar vergroten bij de volgende generatie.
:ok:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Paulala schreef:
Je snapt het niet.
Ze scheren niet alle rashonden over 1 kam, en het gaat ook helemaal niet om de honden zelf en om de rassen zelf.

Het gaat om problemen, om inteelt, om uiterlijk, om ziektes die steeds vaker te vinden zijn binnen vele rassen.
Het gaat erom dat er meer bekendheid komt over de problemen etc etc etc.
Ze zeggen toch ook dat het gemiddeld genomen is, en dat klopt gewoon. Ontzettend veel rassen vallen van narigheid uit elkaar, en dat zijn juist de rassen die je het meest ziet, en waar er de meeste van rondlopen, en waarvan de gemiddelde mens dus een pup koopt en denkt goed te doen door bij een goede fokker zo'n hond aan te schaffen. Helaas blijkt dat dus lang niet altijd op te gaan. Ik vind het zeer goed dat ze hier een uitzendig over gaan laten zien.

Ik vind de opmerking van jou nogal dommig overkomen, sorry als ik je daarmee beledig, dat is nml niet de bedoeling.
Maar je lijkt wel meteen op je teentjes getrapt, en je reactie komt op mij over alsof je wilt zeggen: 'nou hoor, mijn ras is gewoon gezond, ze moeten met hun poten van mijn hondjes afblijven want nu ben ik beledigd'
Nogmaals, misschien is dit totaal niet wat je bedoelt, maar wel hoe ik het lees.

Ik ga nooit beweren dat ik een goed fokker ben,
wel dat ik mijn uiterste best doe.
Ik ga nooit beweren dat mijn ras helemaal gezond is.
Er komen nl ziekten voor in elk ras,
Maar er komen ook ziekten voor bij stamboomloze honden hoor,
en hoeveel ziekten komen er voor bij de mensen ?

Tegenwoordig hoor je gewoon zoveel over de ongezonde rashonden (lees hond met stamboom)
dat dit pure publiciteit is voor de broodfokker.
Broodfokkers fokken met honden die niet gecontroleerd zijn.
Dit zijn immers allemaal honden zonder stamboom.

Wel ben ik 100% voorstander van het verscherpen van de reglementen.

Ik zit in België in de fokcommissie van de Bichonrassen en in het Bestuur van de Bichonclub.
Zowel de fokcomissie als de club raden aan te testen op PRA/Cataract en Patella Luxatie.

Inderdaad, "raden aan", maar wij kunnen niets verplichten.
Enkel puppybemiddeling weigeren, en publiciteit van fokkers die dit niet doen weigeren.

Wij kunnen niet tegenhouden dat er inderdaad toch nog met niet geteste honden gefokt wordt.

Gelukkig zijn er andere, die wel hun best doen, en die dus best wel gezonde hebben hoor,
en dan,
wanneer je zo mee vecht om gezonde honden te hebben,
dan kwetst het om weer eens een programma waarin men zegt dat rashonden ongezond zijn.

Ik weet best hoor dat er vele ongezonde rashonden zijn,
of ongezonde rassen zijn,
maar geef dan in zulk een programma ook een een pluim aan die mensen die wel voor hun ras vechten.
Ga wat meer in detail over de problemen.

De doorsnee kijker van dit programma haalt er maar één boodschap uit.
Hond zonder stamboom is gezonder dan hond met stamboom.

Je zou soms verschieten van de tel die we krijgen hoor.
- Hebben jullie puppies ?
- Ja.
- Met stamboom ?
- Uiteraard, dit is een rasvereniging.
- Oh, hebben jullie geen leden die puppies zonder stamboom of kruisingen hebben want die zijn gezonder hebben
ze op TV gezegd.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
bouvierpoedel
Zeer actief

Cleva schreef:
bouvierpoedel schreef: Breed genetisch fokken kan al niet meer , die word alleen maar minder en zal het risico op alleen maar vergroten bij de volgende generatie.

Het kan natuurlijk wel maar dan moeten we eerst van die vermaledijde obsessie met rastype af.
Als dat een onsje minder mag en er een keer in de paar generaties best een keer een aanverwant ras doorgekruisd mag worden ben je overal vanaf.

Gewoon een kwestie van overschakelen op een systeem zoals bij paarden allang gebruikelijk is, dat je je hond voor verschillende stamboeken kunt laten aankeuren.
De laekense deelt origine met de hollander en de bouvier. Om over de andere belgen maar niet eens te spreken. Waarom zou je verbieden dat er teruggegrepen wordt op zo'n heel brede genenpoel?
Qua uiteindelijke hond maakt het amper uit. Ja, hij ziet er anders uit en het is geen exacte laekense meer. Klopt. Maar het is wel een hond waar je hetzelfde mee kunt als met een laekense en de kans dat het mis is mer de genetische gezondheid is is veel kleiner.

Los je er alles mee op? Nee. Maar geen inteelt bedrijven is een prima start.

En binnen een ras op kleur en maat gaan selecteren is natuurlijk helemaal te achterlijk voor woorden.

Ga dan gewoon klonen.
Ik had het puur binnen het ras blijven fokkken.
Maar dat is ook mogelijk om binnen een variateit te kunnen fokken of ander ras binnen halen.
Nadeel daarvan is weer dat je na de eerste generatie weer terug moet fokken en je dat andere ras qua uiterlijk wel wegfokt en zijnn goede genen toevoegt ,maar ook zijn foute.
En met 1 ander rashondje binnen halen in een ras ter verbetering ben je er ook niet.
Dan zul je er meerdere binnen moeten halen ,maar daar haal je ook van die kant een stukkie inteelt binnen waar je zo dan ook weer op terug fokt..
Het beste is gewoon 2 rassen te xsen die wat verder van elkaar afstaan en dan het bij die eerste generatie te houden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Het is ergens natuurlijk ook gewoon zo dat iemand die een huishond wil maar dan wél eentje van een uitverkoren ras aan overkill doet.

Gewoon een fijne hond is op zich toch meer dan voldoende, dat hoeft toch helemaal niet precies aan een ideaal-plaatje te voldoen?

In mijn ogen zijn zieke rashonden een luxe-probleem van extreem verwende mensen met geld teveel en net even dat beetje te weinig begrip van en voor het fenomeen hond.

Doe rashonden nou maar lekker alleen voor mensen die daar echt iets speciaals mee willen.
irmaLeo
Zeer actief

reactie Raad op Radar ( geen reactie dus)
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... 01cd74cc5/

De raad blijft maar hameren op look a likes, MAAR zegt ook: Er is geen wetenschappelijk bewijs voor een verschil in gezondheid tussen rashonden met stamboom en (ras)honden zonder stamboom, de zogenaamde look-a-likes. Voor de media en het publiek wordt geen onderscheid gemaakt in deze twee groepen honden. In onze optiek is dat onderscheid van groot belang.

Kijk en daar gaan ze wat mij betreft de fout in, aan de ene kant propaganderen ze dus dat stamboomhonden beter zijn, maar zeggen zelf dat er geen bewijs is.

Als ik kijk naar mijn eigen ras, waar bijna geen look a likes voorkomen... ze zullen er wel zijn, broodfokhonden uit puppiemills zonder stamboom maar... waar ik nou somber van word zijn juist de "goed gefokte honden met stamboom" daar hebben we gegevens van... En die zouden nou "beter" moeten zijn. Ik weet niets van honden zonder stamboom.
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Is het eigenlijk een herhaling van verleden jaar ? Toen was er ook een uitzending, toen zat er iemand met een caveliertje en een bulldog.
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
Nanna schreef:Ik ben zwaar tegen broodfok omdat die dieren meestal in miserabele omstandigheden gehouden worden. Maar toch, als ik zo hier alleen al es om me heen kijk en de broodfokhonden bezie dan bevalt me dat eigenlijk prima.
Fraaie, ouderwetse types. Herders met rechte ruggen, Boxers met lange neuzen en nog de ouderwetse Cocker Spaniël. Nergens overdrijvingen die op de show zo graag gezien worden.
Broodfokkers hebben nl. helemaal niks te schaften met een paar showgenen en prijsjes op tentoonstellingen.
Misschien dat het ooit nog eens zo ver komt dat juist die broodfokkers de redding zullen zijn van een heel aantal rassen.....
zo is het, jammer genoeg :( .
Xtine schreef:Ik zit in België in de fokcommissie van de Bichonrassen en in het Bestuur van de Bichonclub.
ach, breek me de bek niet open over die zogezegd alles goed wetende en goedmenende rasclubs - het enige wat je moet doen om in het bestuur van een rasclub te komen is..........je kandidaat stellen :roll: .

terwijl er de laatste jaren steeds luider geroepen wordt over de (inteelt-)problemen waar we het nu over hebben doet de hovawartclub wat? een cacib-wedstrijd inrichten waar nota bene de drie kleuren apart gekeurd worden :wall: . waar sláát dat in's hemelsnaam op :oohja: ? moet zogezegd van de fci zeggen ze bij st.hubertus, jaja, :blah: het zal allemaal wel, maar we zijn toevallig wel het enige land waar het moet, blijkbaar, want het gebeurt nergens anders, goddank.

kijk en dat is waarin een club zich nuttig 'zou kunnen' maken - 'zou kunnen' want wat doen ze? niks, braaf ja en amen knikken en in kleurgroepen keuren in plaats van te zeggen dat st.hubertus die cacib-wedstrijd dan kan stoppen waar het licht niet schijnt :evil: .

en van zo'n mensen zou je dan moeten verwachten dat ze het verstand hebben om stamboeken open te gooien? laat me niet lachen :jank: .
Effe tussendoor.
3 kleuren.??
Ken alleen de blonde en bl&tan.??
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”