Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

insulinoom alvleesklier

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

danja
Actief
Contacteer:

insulinoom alvleesklier

Ongelezen bericht door danja »

Danja is nu 12,5 jaar en heeft sinds hjaar 6de een insulinoom aan haar alvleesklier. Eerst werd er nierfalen geconstateert door de da. Waarna Danja over ging op een nierdieet. Dit ging redelijk goed met zo nu en dan een toevalletje, wat al gauw gezien wordt als een epileptiesche aanval. @ jaar terug kreeg zij vaker een toeval en geregelt naar de da, maar moest een beschrijving geven hoe de toevallen eruit zagen, dit heb ik uiteindelijk gefilmt en ben met de film naar de da gegaan, die verwees me meteen door naar DSA-a'dam, daar een buikecho laten meken en bloed laten afnemen en ze dacht al dat ze een insulinoom had aan haar alvleesklier, daar de addison test negatief was. Haar bloed is toen naar Engeland opgesuurt voor een insuline onderzoek. Het bleek inderdaad om een insuline produserende tumor aan de alvleesklier te gaan. Moest alleen nog naar Utrecht voor een ct scan, omdat A'dam dat nog niet had. Haar tumor was een centimeter en zat aan de bevestigingspunten van de alvleesklier. In Utrecht zouden ze haar wel willen opereren en hun nieuwe apparaat testen, maar heb van de operatie afgezien, omdat Danja geen hondje is wat ik dit allemaal aan moest gaan doen. Het risico dat ik haar niet meer mee zou krijgen was te groot en A'dam zei dat ze al uitzaaiingen had en Utrecht zei weer van niet. Ben toen op mijn gevoel afgegaan en besloten het niet te doen en de paar maanden die ze dan nog had van haar te genieten. Nu geniet ik al 2,5 extra van haar en ze doet het nog hartstikke goed. Ze heeft een honden wagentje, omdat de lange wandelingen kan ze niet meer aan, maar als je d'r ziet dat zie je niks aan haar, veel mensen denken dan ook dat ik haar voor de lol in een wagentje heb zitten. Ze vindt het heerlijk om gereden te worden.
Ze krijgt diabetes versvlees eten 3 keer per dag en ze krijgt 3 maal daags proglicem ook door wat lekkers, dit is een menselijk medicijn om haar insuline en suiker waarde gelijk te houden.
We genieten iedere dag, want de tijd vliegt al voorbij.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: insulinoom alvleesklier

Ongelezen bericht door crutz »

dan heb je geluk, ben mijn Ace er aan verloren en dat was vnl omdat alle onderzoeken steeds niet wezen in de richting van een insulinoom tot enkele dagen voor zijn dood....

fijn dat je er ruchtbaarheid aan geeft, want het wordt te vaak over het hoofd gezien & ik liep toch in Wageningen met hem.
het medicijn wat jij noemt was ook een optie voor Ace, alleen de dag dat we daarover hoorden heeft hij zo'n zware hypo gehad dat ik het niet fair vond hem nog door te laten gaan...
danja
Actief
Contacteer:

Ik hoor en lees inderdaad over zware hypo's, maar Danja wankelt op haar beentjes en schud met haar hoofdje als de toeval wat minder is. Ze geeft het heel goed aan en komt tegen mijn been leunen dat ze zich niet lekker voelt.

Wat erg dat ze te laat bij jouw er achter kwamen, maar dat is ook zo er wordt gauw gezegt epileptie en bij Danja in eerste instantie nierfalen, omdat haar ureum in haar bloed te hoog was. Haar suiker was bij alle onderzoeken 4,5, maar daar zit ook nog verschil in moet je bloed laten testen nuchter of niet, bij mijn da maakte het niet uit zegt hij, ik weet in het vervolg beter.

Hoe geregelt houd jouw hond een toeval, of hoeveel per dag?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

danja schreef:Ik hoor en lees inderdaad over zware hypo's, maar Danja wankelt op haar beentjes en schud met haar hoofdje als de toeval wat minder is. Ze geeft het heel goed aan en komt tegen mijn been leunen dat ze zich niet lekker voelt.
hij had hele zware hypo's, maar als ik dan een uur later zijn bloed liet testen was zijn bloedsuiker al weer normaal, de rest vt bloed gaf ook totaal geen afwijkingen, het is uiteindelijk gevonden omdat ik hem midden in een aanval om 0100 in de auto gezet heb en naar de DA gereden ben voor een bloedonderzoek.
Wat erg dat ze te laat bij jouw er achter kwamen, maar dat is ook zo er wordt gauw gezegt epileptie en bij Danja in eerste instantie nierfalen, omdat haar ureum in haar bloed te hoog was. Haar suiker was bij alle onderzoeken 4,5, maar daar zit ook nog verschil in moet je bloed laten testen nuchter of niet, bij mijn da maakte het niet uit zegt hij, ik weet in het vervolg beter.
zowel nuchter als niet nuchter geprikt, op een gegeven moment meerdere malen per dag, is ook niets uitgekomen. Ik liep in Wageningen bij Paul Mandigers & die doet veel op het gebied van epileptie bij Belgen, dat sloot hij ook direct uit, dat was het volgens hem totaal niet.
Hoe geregelt houd jouw hond een toeval, of hoeveel per dag?
in het begin bij inspanning, later eens in de 6 weken, de laatste week heeft er 2 dagen tussen gezeten...
danja
Actief
Contacteer:

Jeetje, er is ook zo weinig over bekent en bij Danja was pas in het DSA in Amsterdam, dat haar bloed werd geprikt om 13 uur smiddags dat ze 2,5 aangaf dus toen werd er meteen wel duidelijk dat ze het had, mocht haar smorgens wel vla geven, maar ze was de hele ochtend apatisch. Na de onderzoeken mochten we haar meteen eten geven, dus broodje met rosbief gehaalt en ik had eten mee. Meteen de rosbief tussen het broodje uitgevist en gegeven en ze knapte meteen op, ze was meteen de oude weer, maar dat vondt ik ook zo naar om te zien.
Bij Danja verschilt het dan weer 1 keer per week dan weer 2 weken niet soms 2 keer in de week, maar kan altijd terug zien waarom ze er 1 gehad heeft. Of ze heeft de medicijnen niet geheel op of visite gehad, ze is echt een routine hondje geworden, zolang je dat aanhoud gaat het goed, maar de tumor wint het uiteindelijk.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”