Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaasstenen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Djarro
Actief
Mijn ras(sen): Anatolische herder en XMastin
Aantal honden: 2

Blaasstenen

Ongelezen bericht door Djarro »

Even snel een vraag, het hele verhaal komt later.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat een blaassteen ontstaat?
Is dat in een tijdsbestek van maanden/weken/dagen??
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Re: Blaasstenen

Ongelezen bericht door jessica74 »

hallo,

mijn hond heeft blaasstenen gehad en is daaraan geopereerd.
er zijn verschillende soorten stenen sommige vormen zich in lage ph en ander in een hoge ph van de urine.
voor er stenen ontstaan heeft de hond last van kristallen dit kan je nalaten kijken in de urine.
voor er echt een steentje is gevormd duurt denk wel 3/4 maanden.

op een foto zijn de stenen goed te zien.

ben benieuwd waarom je dit wilt weten.
Djarro
Actief

Het gaat om mijn kat. Is 4 weken geleden geopereerd, 4 blaasstenen verwijderd. Nu zijn er complicaties, de wond is weer open gegaan en dus moest ze helemaal weer opengemaakt worden. De dierenarts vond weer een blaassteen en volgens haar kunnen die in zo'n kort tijdsbestek ontstaan. Mijn idee was misschien dat ze die steen de vorige keer over het hoofd hadden gezien dus vandaar mijn vraag.
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

wat eten ze?
jessica74
Zeer actief
berner senner

dat zou je dan eens aan een andere dierenarts moeten vragen.
bij mijn hond zeiden ze dat ik na 4 maanden een foto moest maken mocht er dan iets van grijs zitten dan was het nog uit te spoelen.
bij een kat is het allemaal nauwer dus dan is een klein gruisje al genoeg om vast te zitten.
ze kunnen dan niet meer plassen dus erg gevaarlijk.

het is van belang te weten welke stenen het waren en hem op een dieet te zetten voor het voorkomen van die stenen.
een verkeerd dieet bij een verkeerde steen werkt avenrechts mdat de ph van belang is.
mijn hond moet een zuurdere ph hebben dus krijgt ze dieetvoer die de ph zuurder maakt,
dit helpt bij mijn hond heel goed.
verder gebruik ik nog wat natuurlijke middelen om de blaas sterker te maken en vocht goed af te drijven.
Djarro
Actief

Ze heeft na de eerste operatie Hills SD gehad de uitslag van de stenen is er nog niet dus ze weten nog niet precies om welke soort het gaat maar ze denken aan struviet. Nu heb ik Royal Canine Urinary SO gekregen omdat dat 2 soorten aanpakt.
Het gaat hier om een kat maar ik neem aan dat dit probleem hetzelfde is bij honden als katten.
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Misschien eens even zoeken op barfplaats?
Daar is enorm veel info te vinden...
Djarro
Actief

dagmar88 schreef:Misschien eens even zoeken op barfplaats?
Daar is enorm veel info te vinden...
tnx ja ik heb daar wel het één en ander gelezen. Ik heb ook met de DA over versvoer gehad en ze staat er niet negatief tegenover maar ze wil nu eerst dit proberen omdat ze daar controle op heeft wat er in zit?? Als ze het probleem getackeld heeft mag ik haar ook vers gaan geven. Zij zegt dat er nog te weinig mensen vers voeren om echt aan te kunnen tonen of het beter is of niet, overigens werken zij veel samen met stichting kattenbos en daar wordt vers voer gegeven en ze zei van daaruit komen bijna geen blaaskatten bij hun dus het helpt vast!
Komt nog bij dat dit echt een brokkenkat is, heb al heel vaak geprobeerd om vers te geven maar mevrouw prefereert toch de brokken boven vers. :pffff: Blikvoer ook niet echt super. Ze eet er wel wat van maar niet genoeg (zowel vers als blikvoer).
Zo na de operatie wil ik toch wel dat ze genoeg binnenkrijgt want ze is ook wat afgevallen door dit hele gedoe. Nu moet ik zeggen dat ze het blikvoer van Royal Canine gisteren wel at, niet alles maar ze begon er wel aan nadat ze brokken had gehad.

Als het nu mijn andere kat was die had ik gelijk helemaal over gezet op vers, die krijgt nu in het weekend meestal vers en de rest brokken, die vreet echt alles!
Groetjes Petra
Djarro en Suus
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
berner senner

denk wel dat hetzelfde werkt als bij de hond.

ik heb zelf ook urinary s/o dit voer verzuurd de urine en ze gaan meer drinken dus doorspoelen.

ik was zelf helemaal geen voorstander van het dieetvoer en heb gekeken voor versvlees mijn hond bleef kristallen houden met versvlees.
de dierenarts is een voorstander van versvlees maar raad mij dit af voor een hond die deze problemen al heeft.
ik ga het risico ook niet nemen ook met versvlees moet je dan goed opletten dat de ph goed blijft ze genoeg drinken en dan is het vocht in vlees niet genoeg want ze drinkt nu wel 2 liter denk.
de juiste samenstelling niet teveel calcium, manesium goede eiwitten.

er is 1 versvlees merk met een nierdieet wat ook bij strufiet kan worden gegeven dat is van bandit geloof ik.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”