Ik zag bij de bieb een 'nieuw' boek (2010) van Martin Gaus over agressie bij honden. Ik vind dat allemaal wel interessant, en wie weet steek je nog wat op.
Bij het lezen irriteerde me meteen die typische 'ik zeg het dus zo is het'-stijl van dhr Gaus al, maar goed, je leest nog even door. Stond er een stukje in over een hond (malamute) die agressief was tegen de baas, en dus bij hem in training kwam. Na 3 weken werd de hond dominant-agressief tegen hun kleinzoon, "...en dus rest er nog maar 1 optie: euthanasie.".

Of je gaat daar op trainen...

maar goed, spuit plat die handel, volgende.
Zat er ook een dvd bij, dus die maar in de speler gegooid. Eerste hoofdstuk ging over een rottweiler-reu die iemand had gebeten (geschampte pink) en nu dus in therapie kwam bij de Gausjes. Hoe frustrerend kan een dvd zijn???
Ik ben absoluut geen expert op hondengebied, maar zoals dit allemaal ging...

Hond mocht bij hun in huis, leerde andere honden kennen. Mevrouw Gaus (neem ik aan) laat de hond zitten en vraagt aan de eigenaar of ie een poot kan geven. Kan ie. Zij zegt tig keer "poot, geef poot" waarop de hond af en toe wat met een poot wappert, maar geen poot geeft. En dus drukt dat mens er een snoepje in.
Vervolgens komt later de kleinzoon van Gaus op bezoek (wat een bloedirritant kind, met zo'n schelle schreeuwerige rotstem! en niemand die dat corrigeert.

). Hond blijft rustig, beetje gespannen, maar dat was deels omdat de verhoudingen met de bordeauxdog van gaus zelf nog niet duidelijk waren. Maar goed, de hond moest "even gedwongen worden te gaan liggen" dus hij lag naast dochter (?) Gaus. Die hem op zijn buik kriebelde, waarna hij, zodra ze dr hand wegtrok, zachtjes in haar hand hapte en zij ging dan een beetje met zijn bek spelen. Commentaargevende gaus zegt: "door te happen, dwingt hij iemand om hem te aaien." Terwijl die hond met het happen begon, omdat dat wief met zn bek ging spelen!
Later nog een stukje over voerbakagressie aanpakken... Geef hond bak voer, sta klaar met volgende bak. "Jaaa, kijkes!" duw tweede bak in zn smoel zodat je de eerste (lege) weer kunt pakken. "Zo wordt geleerd dat je kunt ruilen." Volgens mij leer je dan gewoon dat als de bak leeg is, komt er een volgende. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Ik heb het nu al wel gehad met de dvd en dat boek... Gaat vanmiddag nog terug naar de bieb.