Voor mij is het deels toeval en deels een soort moreel verhaaltje.
Ik ben op buitenlandse sites en organisaties terecht gekomen omdat ik in eerste instantie als volgende hond een (kruising) Mastin Espanol wilde. Die zijn amper of gewoon niet te vinden in Nederland, dus via MP kwam ik in contact met organisaties die in veelal in Spanje zitten.
Uiteindelijk is dat idee van tafel geveegt, de hond bleek toch ff te groot en qua karakter niet helemaal te zijn wat we wilde, maar ik had in de tussentijd al veel andere honden in die zogenaamde shelters"" zien zitten.
In de jaren voorafgaand hieraan had ik via televisie regelmatig honden voorbij zien komen waarin een Rottweiler gekruist zat (denk ik). Vrij forse honden, Black & Tan vacht, iets langer als de echte Rottweiler. Prachtig vind/vond ik die. Daarbij is de Rottweiler mijn favoriete ras van alle honden.
1 + 1 = 2, dus toen mij beide honden overleden waren, en mijn vrouw en ik het eens werden over een volgende hond ging ik juist op dat soort kruisingen zoeken. Ik had dus echt een zeer duidelijk plaatje in mijn hoofd qua verschijning, leeftijd, afmeting en karakter.
Ik heb alles in Nederland afgezocht, ik denk zowat alle sites die er zijn, maar alles wat maar een beetje in de buurt van mijn voorkeur kwam zat in het buitenland.
Vraag me niet waarom of hoe dat kan, maar het is zo.
Ook bleken er veel meer teefjes in de opvang te zitten, of te worden aangeboden als reutjes, terwijl ik liever een reu heb, maar goed, die handreiking wilde ik wel maken als de teef al geholpen was.
In de loop der jaren is bij mij wel het idee ontstaan, ik wil eens 1 x in mijn leven een kansloze hond uit het buitenland opvangen om deze een goed leven bij mij te geven. Honden in buitenlandse opvang zijn vaak slechter af als in Nederlandse opvang (vergelijk het maar met een buitenlandse gevangenis of met de Bijlmer Bajes), en honden in andere landen die al volwassen zijn, zijn vaak veel kanslozer om te worden geadopteerd door de eigen bevolking omdat deze hele ander ideeen, normen en waarden hebben over honden in het algemeen. Ik oordeel niet over het feit dat dit goed of slecht is, ze zijn gewoon anders met honden opgegroeid en opgevoed, of het is een kwestie van religie, maar en hebben er daarom dus andere ideeen over, ondanks dat het ons als Nederlanders vaak tegen de borst stoot.
Afijn, vanuit mijn gevoel wil ik dus zo'n hond helpen en daar ben ik dus nu mee bezig.
Niets is nog 100% zeker, maar ik heb nu in ieder geval 3 buitenlandse kandidaten op het lijstje staan, een short-list zeg maar.
1 uit Bulgarije, en 2 uit Spanje.
Het is voor alsnog afwachten welke kant het opgaat en of 1 van de 3 het daadwerkelijk gaat worden. Het is toch alemaal iets lastiger omdat je dus alleen maar zaken van de hond te weten komt via foto's, filmpjes en de mail. Even de hond bekijken, even mee lopen en dan beoordelen is er dus niet bij. Hierdoor duurt het (in mijn geval althans) allemaal wat langer, omdat ik een hoop vragen heb en ik beslis niets zolang er nog vragen open staan.
Ik wil eigenlijk geen twijfels meer hebben op het moment dat ik
JA zeg tegen een hond, waar dan ook vandaan.
Dit om er voor te zorgen dat het geen teleurstelling word.