Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voeding en ontlasting...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

voeding en ontlasting...

Ongelezen bericht door Machie »

Sinds we Dumas hebben hebben we hem overgezet op vlees. Eerst smuldier, nu lotgering. Lotgering voer ik willekeurig. Ik heb de kratten in de vriezer omgegooit en heb dus geen idee welke soort hij welke dag krijgt. Ik voer totaalvoer vlees, totaalvoer pens, totaalvoer vis en totaalvoer paard.

Mar ook sinds we Dumas hebben is hij eigenlijk altijd een beetje aan de dunne. Om de dag ongeveer. En dat is met zijn vacht echt niet handig.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Luca heeft elke dag mooie donkere stevige drollen en Dumas dus vaak wat dunne ontlasting. Niet altijd, maar voor mijn gevoel wel te vaak.
Kan het zijn dat hij bv nog steeds moet wennen aan vlees? (we hebben hem sinds april) Of is hij gewoon niet geschikt voor vlees? Of moet ik wat extra bot bijvoeren? (kippennekken?)
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Re: voeding en ontlasting...

Ongelezen bericht door Meike »

Ik zou toch eens gaan bijhouden welke varianten je voert, misschien dat je daar al uit kan halen welke varianten niet goed vallen (qua ontlasting dan). Of staat het niet op de pakjes?

Lotgering is vrij vet heb ik gehoord, dat kan zorgen voor slappe ontlasting. Daarnaast kan pens ook laxerend werken (ik weet niet hoeveel pens er in de pensvariant zit, maar veel pens kan dus laxerend werken) en ook vette vis kan laxerend werken. Wat vleesbot erbij zou inderdaad voor betere ontlasting kunnen zorgen, bij Lotgering kun je bijvoorbeeld ook eendennekken bestellen, dan heb je meteen nog een diersoort erbij. Maar kippennekken of kipkarkas is natuurlijk ook prima, dat kun vaak bij slagers ook bestellen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Bij de vorige lading wist ik precies wat ik ze voerde (nee, het staat niet op d everpakkingen) en ook toen maakte het geen donder uit wat hij kreeg.
Ik ga denk ik gewoon een poosje wat bot erbij voeren en kijken of dt helpt.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Giardia?
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Ik lees even mee iig, loop met Lotus tegen hetzelfde probleem aan. Kippennekken erbij voeren helpt hier niet, voer nu Lupa ipv Carnibest maar ook dat lijkt nog geen verbetering te geven. Geen giardia, groeit verder prima. Ik weet niet hoe het met Dumas zit maar Lotus heeft niet echt diarree, ze poept ongeveer 3 keer per dag maar het is wel met grote regelmaat aan de dunne kant (ik kan het dan niet oppakken allemaal)
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Machie
Zeer actief

Valerie schreef:Giardia?
Op brokken geen dunne ontlasting ;)
Machie
Zeer actief

Expecting schreef:Ik lees even mee iig, loop met Lotus tegen hetzelfde probleem aan. Kippennekken erbij voeren helpt hier niet, voer nu Lupa ipv Carnibest maar ook dat lijkt nog geen verbetering te geven. Geen giardia, groeit verder prima. Ik weet niet hoe het met Dumas zit maar Lotus heeft niet echt diarree, ze poept ongeveer 3 keer per dag maar het is wel met grote regelmaat aan de dunne kant (ik kan het dan niet oppakken allemaal)
idd, net zo. Giarda denk ik niet aangezien hij 2 weken ivm vakantie brokken heeft gehad en toen geen dunne ontlasting had.
Het is zeg maar aan het einde van de drol dun. Beetje kleffe poep is het. Niet mooi stevig zoals de drollen van Luca. Die kan ik makkelijk pakken en zijn echt mooi stevig. Dumas poept ongeveer 2x per dag. s morgens en s avonds meestal :)
Valerie
Zeer actief

Dan zou ik voor een eliminatie dieet gaan :wink:
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Misschien inderdaad toch eens proberen bot erbij te voeren? Heb wel de ervaring dat sommige honden het beter doen op meer of minder bot. Ik voer Bo bijvoorbeeld juist meer spiervlees omdat hij anders snel van die krijt-drollen krijgt.
Machie
Zeer actief

Valerie schreef:Dan zou ik voor een eliminatie dieet gaan :wink:
op basis van een niet perfecte ontlasting?
Hij geeft nergens verder uitingen van een allergie. Nergens rode bultjes of veel jeuk ofzo...
laura86 schreef:Misschien inderdaad toch eens proberen bot erbij te voeren? Heb wel de ervaring dat sommige honden het beter doen op meer of minder bot. Ik voer Bo bijvoorbeeld juist meer spiervlees omdat hij anders snel van die krijt-drollen krijgt.
Luca krijgt na 200 gram kippennekken al krijtpoep. Ik denk idd dat ik morgen even kippennekken, karkassen en eendennekken ga regelen en hem daar iets van bijvoeren om te kijken of dat helpt
Valerie
Zeer actief

Ja kan ook een uiting van intolerantie zijn.
Machie
Zeer actief

Valerie schreef:Ja kan ook een uiting van intolerantie zijn.
hmm, ik neem het iig mee :)
Maar ik ga toch eerst proberen of iets bot bijvoeren ook helpt.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

En anders vezels toevoegen (in de vorm van noten/groente)
Afbeelding
Machie
Zeer actief

minhie schreef:En anders vezels toevoegen (in de vorm van noten/groente)
Dat is ook een goede idd :ok:
Dat heb ik bij Luca in het begin toen ik met smuldier begon ook gedaan. Hielp super (maar ik was het alweer vergeten :oeps: )
Machie
Zeer actief

Ondertussen zijn we al een hele poos verder, met goede ontlasting :cheer:

Bot bijvoeren was het hele probleem dus. Sinds Dumas elke dag een karkasje of nekje oid krijgt is zijn ontlasting prima. Nu mag ik alleen nog aan het zelf drogen van vlees gaan beginnen want na een training met simpel spul uit de supermarkt is zijn ontlasting wel weer dun...
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Machie schreef:Ondertussen zijn we al een hele poos verder, met goede ontlasting :cheer:

Bot bijvoeren was het hele probleem dus. Sinds Dumas elke dag een karkasje of nekje oid krijgt is zijn ontlasting prima. Nu mag ik alleen nog aan het zelf drogen van vlees gaan beginnen want na een training met simpel spul uit de supermarkt is zijn ontlasting wel weer dun...
:E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”