Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat kan en wat is een no go bij honden van bijna 6 maanden.
Dan heb ik het weer over beweging. Ik heb al een keer eerder gevraagd over het wandelen hoelang.
Ik wandel nu best vaak gewoon rondjes van driekwartier tot een uur.
Maar hoevaak doen jullie dat per dag? 1x?
En wat mag daarnaast nog?
Dus mijn vraag wat kan en wat kan niet qua beweging allemaal bij een pup van een half jaar.
kijk vooral naar je hond. als hij moe is dan moet je stoppen. het scheelt ook of jij dat uur vol aan het lopen bent of op een bankje zit waarbij puppemans een beetje rondstruint. of maakt hij dat uur vol met beuken en spelen met andere honden.
massam schreef:kijk vooral naar je hond. als hij moe is dan moet je stoppen. het scheelt ook of jij dat uur vol aan het lopen bent of op een bankje zit waarbij puppemans een beetje rondstruint. of maakt hij dat uur vol met beuken en spelen met andere honden.
Ik wandel dan met hem alleen dan kan hij heerlijk los lopen. Hij rent dan vaak een stuk voor mij uit en wacht even tot ik weer bij hem ben. Dan rent hij weer achter een stok aan of vlinders. Dan maken we eens een stop tussendoor voor foto's of even lekker het water in te duiken. (water natuurlijk niet altijd alleen als het lekker warm is)
Ik wandel veel om foto's te maken en om te genieten van de omgeving en voor de conditie.
djee01 schreef:ik zou het gewoon nog bij wandelen houden en bijvoorbeeld nog niet aan de fiets mee, of met skeelers en nog niet te veel laten springen,
de richtlijn is volgens mij bij iedere week oud ongeveer 1 min wandelen. Maar dat kon bij de mijne ook niet, dan had ze echt te veel energie
Ik wilde aan de fiets lopen inderdaad nog niet uitproberen ik wist niet of dat al kon. Vanaf wanneer kan je dat doen (1jaar?)?
En dat springen vanaf welke leeftijd zou dat kunnen. Hij doet nu soms bij ons wel eens een sprongetje over een drafbalk van de paarden maar dat is ook niet veel.
volgens mij kan je inderdaad met fietsen gaan beginnen na een jaartje, maar dat verschilt wel per hond. Het is belangrijk dat je hond uitgegroeid is en dat duurt bij grote rassen wat langer.
Een keer springen maakt ook niet uit maar ik was in het begin erg enthousiast met een frisbee en toen werd ik er ook op geattendeerd dat met name bij het veelvuldig springen naar de frisbee dit beter later pas kon gaan doen
djee01 schreef:volgens mij kan je inderdaad met fietsen gaan beginnen na een jaartje, maar dat verschilt wel per hond. Het is belangrijk dat je hond uitgegroeid is en dat duurt bij grote rassen wat langer.
Een keer springen maakt ook niet uit maar ik was in het begin erg enthousiast met een frisbee en toen werd ik er ook op geattendeerd dat met name bij het veelvuldig springen naar de frisbee dit beter later pas kon gaan doen
Volgens mij kan je beter fietsen met je hond dan bijvoorbeeld je hond laten spelen met andere honden..
Bij het fietsen maakt de hond een rechte beweging. Met spelen vliegt de hond alle kanten op...
Ik denk dat fietsen wel kan... Maar niet te lang en heel langzaam opbouwen..
Ik vind "hondse hoogstandjes" van Marcel Nijland een leuk en informatief boek, waar je veel uit kunt leren over beweging/belasting bij honden. Het grootste deel van het boek leest ook best makkelijk.
Afgezien daarvan, als je hondje na de wandeling instort, heb je teveel gedaan. Een uur los, rustig snuffelen, wandelen en af en toe een sprongetje moet ' ie prima kunnen. Wat je aan kunt houden: wat hij uit zichzelf doet (zonder dat iemand hem uitdaagt of stimuleert), kan hij (en mag hij ook).
Turrie schreef:Volgens mij kan je beter fietsen met je hond dan bijvoorbeeld je hond laten spelen met andere honden..
Bij het fietsen maakt de hond een rechte beweging. Met spelen vliegt de hond alle kanten op...
Ik denk dat fietsen wel kan... Maar niet te lang en heel langzaam opbouwen..
Is dat slecht ja als ze met andere honden spelen?
Ik ben er al wel voorzichtig mee ja met morris want dat kan er echt zeer lomp aan toe gaan ..
Honden kunnen soms als dolle tekeer gaan met elkaar. Hierdoor kunnen gewrichten etc het behoorlijk op hun donder krijgen tijdens het spel. Zeker als de andere hond een stukkie groter en zwaarder is.
Toen die van mij jonger waren liet ik dat meestal maar ff doen, voor de sosialisatie, maar je moet ze soms tegen zichzelf beschermen. Gewrichten zijn best kwetsbaar, met als onderontwikkelde pezen, spieren, beenderen, kruisbanden etc. Eigenlijk alles wat het lichaam sterk maakt en nog niet ten volle is ontwikkeld bij een pup.
Alles met mate is mijn advies.
Zal de pup niet altijd leuk vinden, maar de jaren erna pluk je er de vruchten van.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Dan ben ik altijd erg slecht geweest voor pups... hier mochten ze vanaf de dag dat ze hier waren alles... spelen, rennen, balletje gooien, springen over lage schutting dan nog... etc.
Allemaal kerngezonden honden geworden.
Xavi is nu 13 maanden en springt al met gemak over de meterhaag met trainen... dat is dus vanaf 8 weken al opgebouwd met 1 plankje en daarna steeds hoger...
Hij fietste vanaf 9 a 10 maanden oud en fietst nu elke dag ruim 7 km en zwemt daarbij ook nog dagelijks.
Verder liep hij vanaf dag 1 met mijn volwassen honden mee...
Beetje je gezonde verstand gebruiken maar wat er niet in zit komt er ook niet uit imo.
Bowie van mij liep ook best lekker flink mee hoor, en die liet ik makkelijk elke dag 45 minuten spelen met andere honden, uiteraard wel goed opletten en als het te wild was dan gingen we verder lopen.
Als ze lekker los kunnen en je neemt een pauze tussendoor dan kan je makkelijk elke dag een klein uurtje weg hoor als je hond dat goed trekt.. fietsen zou ik juist absoluut niet doen totdat ze 1 jaar zijn of ouder.. je belast dan toch meer dan dat d ehond zou dan als deze lekker zelf losloopt.. dan gaan ze vaak tussendoor ook even liggen en naast een fiets forceer je juist... dus daar zou ik zeker mee wachten.
Dankjewel weer voor alle tips, ervaringen en adviezen!
Ik ben met fietsen idd voorzichtig.
Lucky is een type die niet snel aangeeft dat hij moe is hij loopt gewoon door. Dus vaak moet ik zeggen nee tot hier en niet verder. Als ik hem dan eenmaal in zijn bench heb gelegd dan ligt hij ook meteen lekker te slapen.
Gon schreef:Mij is verteld, ze mogen 5 min. per maand leeftijd, lopen. Dus met 6 maanden 30 min....Fietsen idd pas met een jaar, en dat heel rustig op bouwen.....
die regel heb ik dus altijd totale onzin gevonden, hoe doen ze dat dan in het wild, horloge erbij?
Ik dwing honden overigens niks, pups dus zeker niet, die geven het zelf wel aan als je een beetje je hond kent.
malinois schreef:
Hij fietste vanaf 9 a 10 maanden oud en fietst nu elke dag ruim 7 km en zwemt daarbij ook nog dagelijks.
Heb je daar een filmpje van Malinois?
Ik heb nog nooit een hond zien fietsen
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kijk naar je hondje zou ik zeggen. Stewie is nu ook 6 maanden en daar loop ik gerust 5km mee heeft na de wandeling nog genoeg energie over. Ik maak zelke wandelingen niet iedere dag maar toch wel een 2/3 keer in de week.
En de gewone rondjes zijn minimaal een half uur, het is een erg energiek mannetje dit hebben we met vorige pups nooit gehad die waren op die leeftijd na een 3kwartier bos behoorlijk moe.
Stewie die heeft na 5km nog zoveel energie dat je bijna zegt van we lopen nog een ronde.
Is je hondje echt moe dan is het lang genoeg is ie nog fit kun je langer lopen
Ik heb een pup van 7 maanden, ik heb haar nog maar drie weken en het is nog een beetje zoeken hoe het zit met haar energie. Ze heeft volgens ons een laag energieniveau (zoals cesar zegt) maar dat kan zeker nog veranderen. Pups hebben verschillende momenten waarop ze hard aan het groeien zijn en dan hebben ze wat meer slaap nodig. Dat is toch een beetje aanvoelen, hun beschikbare energie kan dus sterk wisselen. Dat blijft zo tot ze volwassen zijn. Shelly heeft nog een klein zindelijkheidsprobleempje dus lopen we elke dag wel 5-6 kleine loopjes van een paar minuten, en één langere wandeling. Meestal een half uur. Of we gaan in plaats van een lange wandeling naar het park waar ze los mag lopen, of naar het losloopveld. Doen we ongeveer drie keer in de week en daar zijn we dan drie kwartier ongeveer. Spelen met andere honden kost veel meer energie dan wandelen alleen. Want dat is niet alleen lichamelijk vermoeiend. Pups worden ook moe van al indrukken die ze opdoen, niet alleen van de lichamelijke inspanning. Dus dat tel ik mee, als ze erg veel indrukken heeft opgedaan, is ze meer vermoeid. Bijvoorbeeld, we zijn laatst s' ochtends naar het park geweest, s' middags naar de dierenwinkel voor een nieuw tuigje en s' avonds op visite bij mensen die ze nèt kende. Sliep als een blok die nacht, en had ook een paar nare droompjes. Dat hoort er allemaal bij, opgroeien gaat niet vanzelf!
Sommige pups moet je wat meer beweging geven, zoals herders, border collies, nou noem maar op, de drukkere hondensoorten. Maar dan loop je gewoon wat meer korte wandelingetjes. Mijn tip, vergeet nooit een fles water mee te nemen voor je hond, ze hebben echt dorst na een langere wandeling. Bij warm weer worden ze sneller moe, net als wij. Als je pup gaat treuzelen met lopen, of zelfs een beetje door de achterpoten zakt, heb je teveel gedaan. Ik had laatst met Shelly dat ze moeite had met de trap op lopen na een vermoeiende dag. Trap lopen moet je ook voorzichtig mee zijn trouwens, dat mogen ze alleen doen met beleid, dus rustig aan en goed de poten op de treden zetten en niet hoppen als een konijn.
Sommige mensen vinden dat je pups lekker alles moet laten doen wat ze willen. Maar sommige vinden dat je dat niet moet doen omdat je nooit weet of ze hd of ed hebben en het heel erg kan worden als je ze onbeperkt laat springen en spelen. En omdat ze dan blessure gevoeliger zijn. Ik denk er zelf zo over: een kind laat je ook niet een flikflak maken als die dat nog nooit heeft gedaan. Dan scheurt alles. Dat moet je netjes langzaam opbouwen, pezen rekken, spieren opbouwen op de juiste plekken. Anders loop je meer kans op blessures. Bij mensen zijn we ook erg voorzichtig: eerst een warming up doen voor je gaat sporten. Kinderen hebben minder sterke spieren en pezen en kunnen nog niet alles wat volwassenen kunnen. Nou, zelfde verhaal bij honden. Maar daar verschillen de meningen nogal over zoals je merkt. Ik denk wel dat als je een hele drukke pup hebt, je wel gedwongen wordt om een beslissing te nemen over springen en spelen. Mijn pup is eigenlijk erg rustig en springt alleen als ik even boodschappen ben wezen doen.
@malinois: best eigenwijs om zo'n standpunt te hebben met herders die zo gevoelig zijn voor Hd en Ed, of zie ik dat verkeerd? Bij deze ziektes kun je toch alleen garanderen bij de fok dat de ouders het niet hebben? Het uitsluiten kun je het daarmee helaas niet heb ik begrepen. Dus als je ze als pup teveel belast en ze blijken toch Hd of Ed te hebben, neem je dan niet teveel risico dat ze veel erger beschadigd kunnen raken dan? Ik heb ook een herder mix pupje dus dat zou ik graag willen weten. Ik weet niks over haar afkomst, ik ga wel een dna test laten doen om te kijken welke rassen erin zitten. Ik sprak laatst iemand, was wel een beetje een weirdo, die vertelde dat hij drie keer een mechelse herder pup had moeten laten inslapen vòòrdat ze één jaar oud waren, omdat ze zo erg Hd hadden dat er niks mee aan te doen was, zelfs geen operatie. Is dat lariekoek of gebeurt dat wel eens? Vond ik wel een eng verhaal!
Toen mijn vorige hond nog heel jong was, hield een man, die mij bijna elke dag zag lopen, mij aan....Hij vertelde mij uit eindelijk, dat ik, als ik zo door zou blijven gaan, de hond als hij wat ouder zou worden last van zijn gewrichten kon krijgen. De spieren en gewrichten zijn totdat ze een jaar zijn nog niet volgroeid, en worden te veel belast, waardoor ze er op latere leeftijd last van kunnen krijgen.....
Hij foktte honden, en die kregen een garantiebewijs mee, maar ook allerlei informatie o.a. over hoe lang ze mogen lopen per maand oud.....Hij was verbaasd, dat het laatste mij niet verteld was.....
Ik heb hier wel van geleerd......
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Gon schreef:Toen mijn vorige hond nog heel jong was, hield een man, die mij bijna elke dag zag lopen, mij aan....Hij vertelde mij uit eindelijk, dat ik, als ik zo door zou blijven gaan, de hond als hij wat ouder zou worden last van zijn gewrichten kon krijgen. De spieren en gewrichten zijn totdat ze een jaar zijn nog niet volgroeid, en worden te veel belast, waardoor ze er op latere leeftijd last van kunnen krijgen.....
Hij foktte honden, en die kregen een garantiebewijs mee, maar ook allerlei informatie o.a. over hoe lang ze mogen lopen per maand oud.....Hij was verbaasd, dat het laatste mij niet verteld was.....
Ik heb hier wel van geleerd......
Dat zal best en er zal ook ongetwijfeld een theoretische basis voor zijn, maar die 5 minuten regel is m.i. meer een richtlijn. Daarbij speelt ook de grootte van je hond nog mee, want kleine rassen zijn eerder uitgegroeid dan de grotere rassen. Zo lang je alles met mate doet en goed naar je hond kijkt dat hij niet moe wordt, kom je met gezond verstand denk ik verder dan met zo'n "horloge-regel". Met die 5-minuten regel had ik hier in ieder geval een stuiterbal in huis, dus ik liep langer dan die regel. Ik denk dat het maatwerk is, dus dat je niet blind moet staren op een regel die iemand ooit eens heeft bedacht.
Fizgig schreef:Ik heb een pup van 7 maanden, ik heb haar nog maar drie weken en het is nog een beetje zoeken hoe het zit met haar energie. Ze heeft volgens ons een laag energieniveau (zoals cesar zegt) maar dat kan zeker nog veranderen. Pups hebben verschillende momenten waarop ze hard aan het groeien zijn en dan hebben ze wat meer slaap nodig. Dat is toch een beetje aanvoelen, hun beschikbare energie kan dus sterk wisselen. Dat blijft zo tot ze volwassen zijn. Shelly heeft nog een klein zindelijkheidsprobleempje dus lopen we elke dag wel 5-6 kleine loopjes van een paar minuten, en één langere wandeling. Meestal een half uur. Of we gaan in plaats van een lange wandeling naar het park waar ze los mag lopen, of naar het losloopveld. Doen we ongeveer drie keer in de week en daar zijn we dan drie kwartier ongeveer. Spelen met andere honden kost veel meer energie dan wandelen alleen. Want dat is niet alleen lichamelijk vermoeiend. Pups worden ook moe van al indrukken die ze opdoen, niet alleen van de lichamelijke inspanning. Dus dat tel ik mee, als ze erg veel indrukken heeft opgedaan, is ze meer vermoeid. Bijvoorbeeld, we zijn laatst s' ochtends naar het park geweest, s' middags naar de dierenwinkel voor een nieuw tuigje en s' avonds op visite bij mensen die ze nèt kende. Sliep als een blok die nacht, en had ook een paar nare droompjes. Dat hoort er allemaal bij, opgroeien gaat niet vanzelf!
Sommige pups moet je wat meer beweging geven, zoals herders, border collies, nou noem maar op, de drukkere hondensoorten. Maar dan loop je gewoon wat meer korte wandelingetjes. Mijn tip, vergeet nooit een fles water mee te nemen voor je hond, ze hebben echt dorst na een langere wandeling. Bij warm weer worden ze sneller moe, net als wij. Als je pup gaat treuzelen met lopen, of zelfs een beetje door de achterpoten zakt, heb je teveel gedaan. Ik had laatst met Shelly dat ze moeite had met de trap op lopen na een vermoeiende dag. Trap lopen moet je ook voorzichtig mee zijn trouwens, dat mogen ze alleen doen met beleid, dus rustig aan en goed de poten op de treden zetten en niet hoppen als een konijn.
Sommige mensen vinden dat je pups lekker alles moet laten doen wat ze willen. Maar sommige vinden dat je dat niet moet doen omdat je nooit weet of ze hd of ed hebben en het heel erg kan worden als je ze onbeperkt laat springen en spelen. En omdat ze dan blessure gevoeliger zijn. Ik denk er zelf zo over: een kind laat je ook niet een flikflak maken als die dat nog nooit heeft gedaan. Dan scheurt alles. Dat moet je netjes langzaam opbouwen, pezen rekken, spieren opbouwen op de juiste plekken. Anders loop je meer kans op blessures. Bij mensen zijn we ook erg voorzichtig: eerst een warming up doen voor je gaat sporten. Kinderen hebben minder sterke spieren en pezen en kunnen nog niet alles wat volwassenen kunnen. Nou, zelfde verhaal bij honden. Maar daar verschillen de meningen nogal over zoals je merkt. Ik denk wel dat als je een hele drukke pup hebt, je wel gedwongen wordt om een beslissing te nemen over springen en spelen. Mijn pup is eigenlijk erg rustig en springt alleen als ik even boodschappen ben wezen doen.
@malinois: best eigenwijs om zo'n standpunt te hebben met herders die zo gevoelig zijn voor Hd en Ed, of zie ik dat verkeerd? Bij deze ziektes kun je toch alleen garanderen bij de fok dat de ouders het niet hebben? Het uitsluiten kun je het daarmee helaas niet heb ik begrepen. Dus als je ze als pup teveel belast en ze blijken toch Hd of Ed te hebben, neem je dan niet teveel risico dat ze veel erger beschadigd kunnen raken dan? Ik heb ook een herder mix pupje dus dat zou ik graag willen weten. Ik weet niks over haar afkomst, ik ga wel een dna test laten doen om te kijken welke rassen erin zitten. Ik sprak laatst iemand, was wel een beetje een weirdo, die vertelde dat hij drie keer een mechelse herder pup had moeten laten inslapen vòòrdat ze één jaar oud waren, omdat ze zo erg Hd hadden dat er niks mee aan te doen was, zelfs geen operatie. Is dat lariekoek of gebeurt dat wel eens? Vond ik wel een eng verhaal!
De mechelaar is niet 'zo' gevoelig voor HD en ED... ze hebben het of ze hebben het niet... wat er niet in zit komt er ook niet uit imo...
dus ik kan ze wel in een glazen kastje zetten maar als ze aanleg voor hd hebben krijgen ze het toch wel... hebben ze dat niet krijgen ze het ook niet door de beweging. Hier heb ik alle pups dus gewoon hun gang laten gaan, zowel mechel als dober... en ze waren allemaal vrij.
Je kunt idd. alleen kijken of de (voor)ouders vrij zijn meer kun je niet doen. En dan nog kan een hond hd hebben.
Net zo goed je een vrije hond kunt hebben uit 2 zware hd ouders.
Ik ken ook iemand die een hond van een jaar heeft moeten laten inslapen, dat komt voor ja... maar voor een dergelijke uitzondering ga ik mijn honden niet beperken.
Er wordt altijd gezegd dat je met jonge honden voorzichtig moet zijn, niet teveel doen, ze moeten nog groeien... Maar bot en kraakbeen worden niet sterk als het niet belast wordt! Het skelet, kraakbeen en de spieren ontwikkelen zich "naar behoefte" en niet naar leeftijd. Als dat laatste het geval was zouden alle honden moeten opgroeien tot gespierde atleten (behalve dan degenen met erfelijke afwijkingen aan skelet/gewrichten) en dat gebeurt ook niet.
Als jij je spieren niet gebruikt, worden ze slapper en kleiner, astronauten, die lang in de ruimte verblijven (waar geen zwaartekracht is) hebben zonder uitzondering te kampen met botverlies en die moeten hard werken om de stevigheid van hun skelet en spieren terug op peil te brengen, om maar wat voorbeelden te noemen.
Bij paarden heeft onderzoek uitgewezen dat veulen die de hele dag vrij mogen bewegen, dikker gewrichtskraakbeen en dikkere buigpezen ontwikkelen en bij jonge beagles nam de dikte van het kraakbeen met ruim 10% toe als ze elke dag 4km op een lopende band renden.
Ja pups, met ED of HD zijn minder belastbaar en voor hen is het beter om de beweging te beperken en te controleren, maar gezonde pups kunnen en mogen best wat meer, het zijn geen porseleinen poppetjes
.44
dus ik kan ze wel in een glazen kastje zetten maar als ze aanleg voor hd hebben krijgen ze het toch wel... hebben ze dat niet krijgen ze het ook niet door de beweging
dat dus, alleen kun je pups met hd wel langer klachtenvrij houden door hun beweging te beperken.
kipo schreef:Er wordt altijd gezegd dat je met jonge honden voorzichtig moet zijn, niet teveel doen, ze moeten nog groeien... Maar bot en kraakbeen worden niet sterk als het niet belast wordt! Het skelet, kraakbeen en de spieren ontwikkelen zich "naar behoefte" en niet naar leeftijd. Als dat laatste het geval was zouden alle honden moeten opgroeien tot gespierde atleten (behalve dan degenen met erfelijke afwijkingen aan skelet/gewrichten) en dat gebeurt ook niet.
Als jij je spieren niet gebruikt, worden ze slapper en kleiner, astronauten, die lang in de ruimte verblijven (waar geen zwaartekracht is) hebben zonder uitzondering te kampen met botverlies en die moeten hard werken om de stevigheid van hun skelet en spieren terug op peil te brengen, om maar wat voorbeelden te noemen.
Bij paarden heeft onderzoek uitgewezen dat veulen die de hele dag vrij mogen bewegen, dikker gewrichtskraakbeen en dikkere buigpezen ontwikkelen en bij jonge beagles nam de dikte van het kraakbeen met ruim 10% toe als ze elke dag 4km op een lopende band renden.
Ja pups, met ED of HD zijn minder belastbaar en voor hen is het beter om de beweging te beperken en te controleren, maar gezonde pups kunnen en mogen best wat meer, het zijn geen porseleinen poppetjes
.44
dus ik kan ze wel in een glazen kastje zetten maar als ze aanleg voor hd hebben krijgen ze het toch wel... hebben ze dat niet krijgen ze het ook niet door de beweging
dat dus, alleen kun je pups met hd wel langer klachtenvrij houden door hun beweging te beperken.
aangepaste beweging geven, zwemmen, naast de fiets lopen... dus rechtlijnige beweging is voor een hond met hd zeker niet slecht.... juist die spieren zijn zo belangrijk bij hd
malinois schreef: aangepaste beweging geven, zwemmen, naast de fiets lopen... dus rechtlijnige beweging is voor een hond met hd zeker niet slecht.... juist die spieren zijn zo belangrijk bij hd
Precies. Ook bij artrose trouwens.
Een goede bespiering is zooooo belangrijk!
And few will ever climb the great world-tree from which we've grown But those who seek will find the rhythm that vibrates high and far