Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vers, brok en blessures... verband?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

vers, brok en blessures... verband?

Ongelezen bericht door malinois »

Er stond in het nieuwe NBG blad een interessant onderzoek naar wat het verschil is qua blessures bij honden die geheel op kvv of vers (barf of nrv) zijn grootgebracht en honden die dat zijn op alleen brok...
Dat onderzoek wees uit de de 'vlees' honden vele malen minder risico liepen als ik het goed gelezen heb dan brokken honden. Helaas kan ik het stukje nu niet inscannen dat wordt op zn vroegst vrijdag...
Hoe denken jullie erover. (ps. het onderzoek is verricht onder honden die diverse hondensporten deden, agility, IPO, schapendrijven etc.)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dogo4ever
Zeer actief

Re: vers, brok en blessures... verband?

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Zeer interessant. Ik hoop dat het je lukt om het stuk in te scannen. Ik wil het heel graag lezen (wordt alleen na mijn vakantie). Ik leer graag.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Dat is nou precies waarom ik telkens hamer op die natuurlijke onbewerkte calciumbron ;-).
Zou wel tof zijn als je het artikel in kunt scannen :ok: .
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Dat klinkt inderdaad interessant! Ben ook erg benieuwd.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Hier ook heel benieuwd naar dat stukje

en het zou me ook niks verbazen
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ook benieuwd naar het stukje en de schrijver.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ook zeer nieuwsgierig...
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

heel benieuwd, dusse scannen die hap!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het niet goed gelezen ff vluchtig op de club... daarna meegenomen.. maar als ik me niet vergis (maar pin me er niet op vast) had het ook te maken met bloedwaardes die behoorlijk verschilden van de 2 geteste groepen honden. Creatine etc. wat erg hoog was bij brokken honden en bij de kvv en verse honden overduidelijk een stuk lager. En die lagere bloedwaardes zorgden voor minder kans op blessures...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ben ook wel benieuwd. Ik met twee versgevoerde honden met blessures (wie weet hoe erg het was geweest op brok :F: ).
bennie
Zeer actief
Border Collie

laura86 schreef:Ben ook wel benieuwd. Ik met twee versgevoerde honden met blessures (wie weet hoe erg het was geweest op brok :F: ).
Zijn ze ook op vers afgespeend?
bennie
Zeer actief
Border Collie

malinois schreef:Ik heb het niet goed gelezen ff vluchtig op de club... daarna meegenomen.. maar als ik me niet vergis (maar pin me er niet op vast) had het ook te maken met bloedwaardes die behoorlijk verschilden van de 2 geteste groepen honden. Creatine etc. wat erg hoog was bij brokken honden en bij de kvv en verse honden overduidelijk een stuk lager. En die lagere bloedwaardes zorgden voor minder kans op blessures...
Weet je of het over het onderzoek door Erwin van Gijtenbeek gaat?
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

bennie schreef:
laura86 schreef:Ben ook wel benieuwd. Ik met twee versgevoerde honden met blessures (wie weet hoe erg het was geweest op brok :F: ).
Zijn ze ook op vers afgespeend?
Half/half, daarna de ene vanaf 7, de andere op 8 weken niks anders meer gehad dan vers. Maarja, domme pech houd je ook als je vers voert :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik ben wel erg benieuwd naar het artikel :ok:
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Heel interessant, ben ook heel benieuwd!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:
malinois schreef:Ik heb het niet goed gelezen ff vluchtig op de club... daarna meegenomen.. maar als ik me niet vergis (maar pin me er niet op vast) had het ook te maken met bloedwaardes die behoorlijk verschilden van de 2 geteste groepen honden. Creatine etc. wat erg hoog was bij brokken honden en bij de kvv en verse honden overduidelijk een stuk lager. En die lagere bloedwaardes zorgden voor minder kans op blessures...
Weet je of het over het onderzoek door Erwin van Gijtenbeek gaat?
ik heb geen idee, heb niet naar de naam gekeken....
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Interessant;ik wil het ook wel lezen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik ben ook benieuwd! :ok:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ben ook benieuwd. Ergens heb ik het idee dat versvlees teveel opgehemeld word, lijkt alsof alle problemen erdoor verdwijnen :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

duitse herder schreef:Ben ook benieuwd. Ergens heb ik het idee dat versvlees teveel opgehemeld word, lijkt alsof alle problemen erdoor verdwijnen :hmmm:
Misschien zijn veel problemen voedingsgerelateerd, dan kunnen ook veel problemen voorkomen of opgelost worden met de juiste voeding...
bennie
Zeer actief
Border Collie

duitse herder schreef:Ben ook benieuwd. Ergens heb ik het idee dat versvlees teveel opgehemeld word, lijkt alsof alle problemen erdoor verdwijnen :hmmm:
Wat dit verhaal betreft kan ik weinig over eigen ervaring meedelen, want we hebben slechts een hond die vers is afgespeend en die is pas anderhalf.
We hebben echter ook een veteraantje van 11, die op haar 9de is overgezet van brok naar barf en er twee jaar later een stuk jonger en energieker uitziet. Zij krijgt overigens een zelf samengesteld leverdieet, wat wel iets van de brokken ingredienten wegheeft, maar doet het daar dus veel beter op dan op brok.
Qua katten heb ik inmiddels wat meer ervaring. Ik heb drie PKD katten gehad, waarvan er eentje nog steeds leeft. Kat een is overleden op 2.5 jarige leeftijd, toen is PKD geconstateerd bij autopsie (cystes in de nieren waardoor de nieren niet 100% kunnen werken) en zijn ook de andere twee op PKD getest en positief bevonden. Kat nummer twee heeft een nierdieetbrok gekregen en is daar een kleine twee jaar geleden op achtjarige leeftijd (de levensverwachting voor PKD katten) aan overleden. Kat nummer drie heeft eerst een jaar KVV gekregen en krijgt sinds een jaar of twee een zelf samengesteld nierdieet en die doet het nog steeds. Ze is inmiddels zo'n 10 jaar oud en haar bloedwaardes zijn volledig gestabiliseerd. Rauw voer is dus in ieder geval voor de organen minder belastend dan brokken. Verder heb ik al eens gelinkt naar onderzoeken over groei in relatie tot kunstmatige danwel natuurlijke calciumbron, waarbij die laatste voor een gelijkmatigere groei zorgt en het zou mij niet verbazen als dat beter is voor de gewrichten en dus resulteert in minder blessures op latere leeftijd.

Ik zou graag wat jij zegt omdraaien. Ik denk dat er veel te weinig belang wordt gehecht aan het geven van goede voeding aan honden en andere huisdieren ;-).
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Ik ben ook wel benieuwd, ook onder hoeveel honden er onderzoek is gedaan en of er nog onderscheid is gemaakt op soort brok en soort vlees (kvv, barf, nrv).
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Interessant! Ik ben wel benieuwd hiernaar. Een onderzoek hiernaar lijkt me niet simpel en ook niet altijd heel betrouwbaar. Er spelen natuurlijk een heleboel dingen mee.
Het kan ook dat mensen die barfen en speciaal voor een op rauw afgespeende hond gaan gewoon meer belang hechten aan zorgvuldig sporten ook. Als ik zie hoeveel mensen er hun sporthond zo uit de tent/bench auto trekken om een rondje agility te lopen dan vraag ik me af hoe het kan dat er niet meer blessuren voorkomen.
Ook het opbouwen van een sport verschilt van eigenaar. Ik kan me zo voorstellen dat een eigenaar die heel zuinig is op zijn hondje qua opbouw in de sport zich ook meer verdiept heeft in goed voer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Hier 3 kvv hondjes....
voor 2 zou het opkunnen gaan maar voor onze Candy niet.
Die haalt met een simpele "naast" oefening heel haar poot aan gort :O:
We zijn allang blij dat ze weer kan lopen.
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Kun je het artikel niet even inscannen?
bennie
Zeer actief
Border Collie

AnnSophie schreef:Kun je het artikel niet even inscannen?
malinois schreef:Er stond in het nieuwe NBG blad een interessant onderzoek naar wat het verschil is qua blessures bij honden die geheel op kvv of vers (barf of nrv) zijn grootgebracht en honden die dat zijn op alleen brok...
Dat onderzoek wees uit de de 'vlees' honden vele malen minder risico liepen als ik het goed gelezen heb dan brokken honden. Helaas kan ik het stukje nu niet inscannen dat wordt op zn vroegst vrijdag...
Hoe denken jullie erover. (ps. het onderzoek is verricht onder honden die diverse hondensporten deden, agility, IPO, schapendrijven etc.)
:pffff:
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik denk dat de grote brokkenmerken een ijzersterke marketing hebben en dat veel mensen daarom niet willen geloven dat brok niet het beste is dat er bestaat :wink:

Verder ben ik het met Sonja eens dat het lastig te meten is maar wellicht wordt daar wel duidelijkheid over gegeven in het artikel, ben benieuwd! :ok:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Hier wel goede ervaringen met vers ,maar goed ook met een kat die nu 27 is en absoluut geen vers blieft :mrgreen:
De andere poes die op hoge leeftijd wel overstapte is ''maar'' 18 jaar oud geworden.
Micron eet zijn hele leven al vers en doet het daar goed op ,Rio het grootste gedeelte van zijn leven en doet het er ook goed op ,en eerlijk is eerlijk ,nooit geen gewrichtsproblemen.
Net als Orson trouwens,maar ja die ging weer vroeg dood aan wat anders :ugh:
Beau een 9 jaar oude boxer ,ook geen ras wat uitblinkt in goede gezondheid ,doet het ook goed op vers ,hij eet het ook al jaren en ook geen gewrichtsproblemen bij hem.
Maar goed Spok daarentegen weer wel en Sien in het verleden ook.
Dat het goed is dat geloof ik zondermeer ,anders zou ik het niet geven ,maar het is geen garantie op een hond die per definitie oud wordt zonder problemen.
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

tineke schreef:Hier wel goede ervaringen met vers ,maar goed ook met een kat die nu 27 is en absoluut geen vers blieft :mrgreen:
De andere poes die op hoge leeftijd wel overstapte is ''maar'' 18 jaar oud geworden.
Micron eet zijn hele leven al vers en doet het daar goed op ,Rio het grootste gedeelte van zijn leven en doet het er ook goed op ,en eerlijk is eerlijk ,nooit geen gewrichtsproblemen.
Net als Orson trouwens,maar ja die ging weer vroeg dood aan wat anders :ugh:
Beau een 9 jaar oude boxer ,ook geen ras wat uitblinkt in goede gezondheid ,doet het ook goed op vers ,hij eet het ook al jaren en ook geen gewrichtsproblemen bij hem.
Maar goed Spok daarentegen weer wel en Sien in het verleden ook.
Dat het goed is dat geloof ik zondermeer ,anders zou ik het niet geven ,maar het is geen garantie op een hond die per definitie oud wordt zonder problemen.
27 ? :O:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

frank-bobby schreef:27 ? :O:
Ja ongelofelijk he maar echt waar.
In 1996 uit het asiel gehaald ,hij woont nu bij mijn expartner :wink: maar hij doet het nog prima.
Al jaren roepen we ,ach geef hem zijn zin maar die korte tijd dat hij er nog is,zo'n beetje 10 jaar lang roepen we dat nu al :LOL: :LOL: :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”