Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lotgering vraag
Moderator: moderatorteam
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Lotgering vraag
Hoi,
Onze honden (hoewel, hond meer... Rhodi) en KVV; het is steeds een heel dubbel verhaal geweest. Daarom dit topic.
Het begon met het ontdekken van Rodi in de supermarkt. Meegenomen, de honden smúlden ervan. Maar het was te duur om volledig op over te stappen, dus kregen ze af en toe eens een keer Rodi voor de afwisseling.
Toen werd Rhodi (de hond, niet de KVV, hihi) een keer flink ziek, een hele akelige kennelhoest waar hij echt beroerd van was. Brokken eten ging niet (keelpijn?) en dus mocht hij gedurende zijn hele ziekteperiode over op Rodi. En het beviel uitstekend!
Daarna de smaak te pakken gekregen... maar vanwege de kosten hebben we toen Smuldier geprobeerd. Dit experiment verliep anders dan gepland; eerst vonden ze het wat minder lekker dan Rodi, maar uiteindelijk werd het gegeten. Ik ZAG qua ontlasting weinig verschil, de ontlasting was op de brokken ook stevig en goed en werd eerder iets zachter dan steviger, helaas. En kennelijk ging het dus ook daarom fout, want toen kreeg Rhodi plotseling last van de anaalklieren! Dat had hij nog nooit gehad, en gezien zijn angst voor de dierenarts was het uitknijpen een vervelende ervaring. Smuldier gestopt, terug op zijn brokken (Smolke) en gelukkig sindsdien ook geen problemen meer gehad.
Kortom; Smuldier gaf echt het probleem. Googlen leerde me later dat Rhodi niet de enige was die last kreeg van de anaalklieren met Smuldier. Dit werd later door de KVV-mensen verklaard met verschillende verhalen, oa. dat het teveel orgaanvlees was en dat dat niet goed was.
Eind van het liedje... we waren weer bij af. Brokken en af en toe eens Rodi.
Nu zou ik graag eens Lotgering willen proberen. Maar... ik vraag me verschillende dingen af. Allereerst; ik zag op de website geen mogelijkheid om een pakje te proberen, om te zien wat de honden ervan denken en of ze het graag eten. Ook vraag ik me af of ik straks wéér met die anaalklier ellende te maken krijg; ik wil dat niet nog eens, dan maar geen KVV. Kortom, veel twijfels.
Wie heeft gerichte adviezen? Meningen en ideeen waarom Smuldier problemen gaf, en of dit nu weer te verwachten kan zijn bij Lotgering? (En zoja/zonee waarom?)
Onze honden (hoewel, hond meer... Rhodi) en KVV; het is steeds een heel dubbel verhaal geweest. Daarom dit topic.
Het begon met het ontdekken van Rodi in de supermarkt. Meegenomen, de honden smúlden ervan. Maar het was te duur om volledig op over te stappen, dus kregen ze af en toe eens een keer Rodi voor de afwisseling.
Toen werd Rhodi (de hond, niet de KVV, hihi) een keer flink ziek, een hele akelige kennelhoest waar hij echt beroerd van was. Brokken eten ging niet (keelpijn?) en dus mocht hij gedurende zijn hele ziekteperiode over op Rodi. En het beviel uitstekend!
Daarna de smaak te pakken gekregen... maar vanwege de kosten hebben we toen Smuldier geprobeerd. Dit experiment verliep anders dan gepland; eerst vonden ze het wat minder lekker dan Rodi, maar uiteindelijk werd het gegeten. Ik ZAG qua ontlasting weinig verschil, de ontlasting was op de brokken ook stevig en goed en werd eerder iets zachter dan steviger, helaas. En kennelijk ging het dus ook daarom fout, want toen kreeg Rhodi plotseling last van de anaalklieren! Dat had hij nog nooit gehad, en gezien zijn angst voor de dierenarts was het uitknijpen een vervelende ervaring. Smuldier gestopt, terug op zijn brokken (Smolke) en gelukkig sindsdien ook geen problemen meer gehad.
Kortom; Smuldier gaf echt het probleem. Googlen leerde me later dat Rhodi niet de enige was die last kreeg van de anaalklieren met Smuldier. Dit werd later door de KVV-mensen verklaard met verschillende verhalen, oa. dat het teveel orgaanvlees was en dat dat niet goed was.
Eind van het liedje... we waren weer bij af. Brokken en af en toe eens Rodi.
Nu zou ik graag eens Lotgering willen proberen. Maar... ik vraag me verschillende dingen af. Allereerst; ik zag op de website geen mogelijkheid om een pakje te proberen, om te zien wat de honden ervan denken en of ze het graag eten. Ook vraag ik me af of ik straks wéér met die anaalklier ellende te maken krijg; ik wil dat niet nog eens, dan maar geen KVV. Kortom, veel twijfels.
Wie heeft gerichte adviezen? Meningen en ideeen waarom Smuldier problemen gaf, en of dit nu weer te verwachten kan zijn bij Lotgering? (En zoja/zonee waarom?)

-
Kimmie
Re: Lotgering vraag
als de ontlasting zacht is van kvv,kan je af en toe wat voeren waar wat meer bot in zit (bv kipkarkas oid) door dat bot wordt de ontlasting harder en legen ze de anaal klieren mee.
lotgering heeft vanzichzelf bot in het vlees zitten en mss maakt dat de ontlasting van je hond wat harder? je kan eens vragen of iemand in de buurt wat pakjes over heeft,plus dat door het hele land wel dealers zitten waar je een paar pakjes kan kopen
lotgering heeft vanzichzelf bot in het vlees zitten en mss maakt dat de ontlasting van je hond wat harder? je kan eens vragen of iemand in de buurt wat pakjes over heeft,plus dat door het hele land wel dealers zitten waar je een paar pakjes kan kopen
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Ik geloof dat ik hem gewoon af en toe ook wat botten zou geven, zodat hij wat harder moet drukken. 
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Ik geef een paar keer per week wat eendenekken/kippennekken of een kippenpoot aan mijn honden zodat ze ook wat bot binnenkrijgen wat goed is voor een wat hardere ontlasting zodat de anaalklieren leeggedrukt worden bij het ontlasten. Door lotgering zit ook bot vermalen. Wat ik begrepen heb zit en in smuldier geen bot maar een calcium supplement. Misschien dat jouw honden daarom last van hun anaalklieren krijgen. In het begin kunnen ze inderdaad een wat zachtere ontlasting krijgen, maar dat veranderd al snel in goede stevige ontlasting. Maar als je dus regelmatig wat bot geeft helpt dat ook de anaalklieren leeg te drukken.Maar dan moeten ze natuurlijk wel tegen bot kunnen.
Ik weet niet waar je woont (Ik woon in Friesland), maar anders kan je van mij wel een paar pakjes krijgen om te proberen. Anders even zoeken naar een verkooppunt van lotgering bij jou in de buurt of lotgering mailen of je niet wat minder pakjes af kan nemen. Je kan volgens mij ook wel een halve krat bestellen.
succes!
Ik weet niet waar je woont (Ik woon in Friesland), maar anders kan je van mij wel een paar pakjes krijgen om te proberen. Anders even zoeken naar een verkooppunt van lotgering bij jou in de buurt of lotgering mailen of je niet wat minder pakjes af kan nemen. Je kan volgens mij ook wel een halve krat bestellen.
succes!
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
blondie
- Zeer actief
Ik geef af en toe dus ook kippenbout of ander bot en merk dat ze dan hardere ontlasting krijgen meer moeten drukken en de anaalklieren legen dan ook gelijk mee.
En ik moet zeggen dat ik wel geniet van hoe de honden genieten van het verse vlees, de eendennekken, kipkarkassen etc.
Maar toen ik overwegend brok gaf was de ontlasting ook goed en glommen de honden ook. De brokken gaan er overigens ook met smaak in hier. Het is niet dat ze de neus ophalen voor een bak brok omdat ze nu wat vaker vers krijgen.
Ontlasting die ze hebben van de brok is gewoon goed en stevig. Bij de verschillende soorten versvoer van lotgering merk ik wel eens dat er soms wat zachtere ontlasting is. Afhankelijk denk van wat de ingredienten zijn
En ik moet zeggen dat ik wel geniet van hoe de honden genieten van het verse vlees, de eendennekken, kipkarkassen etc.
Maar toen ik overwegend brok gaf was de ontlasting ook goed en glommen de honden ook. De brokken gaan er overigens ook met smaak in hier. Het is niet dat ze de neus ophalen voor een bak brok omdat ze nu wat vaker vers krijgen.
Ontlasting die ze hebben van de brok is gewoon goed en stevig. Bij de verschillende soorten versvoer van lotgering merk ik wel eens dat er soms wat zachtere ontlasting is. Afhankelijk denk van wat de ingredienten zijn
- Nakisha
- moderator
Bedankt voor alle antwoorden! Ik woon inderdaad ook in Friesland en er zit een verkooppunt hier in het dorp. Maar is het dan mogelijk een enkel, of enkele pakjes te kopen om te proberen?
En verder; bot dus! Heel erg bedankt voor de tips!

- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Bij zo'n verkooppunt wel
Je bent waarschijnlijk iets meer kwijt per pakje, maar je kunt zo wel smaakjes uitproberen
Je bent waarschijnlijk iets meer kwijt per pakje, maar je kunt zo wel smaakjes uitproberen
En de groeten van de mannen 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat super werkt voor die anaalklieren is een pakje enkelvoudige smuldier kip, daar even de kook over en dat geven.
Meestal is een dag voldoende, per week dus.
Ik geef ook kippennekken en kalfsribben voor dit gedoe maar dan heb je het al over deels barf, en dat vroeg je niet
Ik geef ook kippennekken en kalfsribben voor dit gedoe maar dan heb je het al over deels barf, en dat vroeg je niet
- Nakisha
- moderator
Oh, om te proberen wil ik best even wat meer betalen.
Ik moet er maar eens langsgaan, eens vragen.
Smuldier kip... dat verkopen ze hier niet, dus dat gaf ik nooit.
Jammer, anders had ik het graag geprobeerd.
Kan een hond die niet barft ook kippennekken eten, of gaat dat niet goed? Zijn die een beetje veilig...?
Smuldier kip... dat verkopen ze hier niet, dus dat gaf ik nooit.
Kan een hond die niet barft ook kippennekken eten, of gaat dat niet goed? Zijn die een beetje veilig...?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, kippennekken zijn beginnersdingen 
Je kunt als je het eng vindt de eerste paar keer een nekje vasthouden om te zien of ze het kraken.
Maar hier gaan ze na één krakje zo naar binnen, en bij erge honger zelfs zonder krakje, gaat prima.
Alleen Fien kraakt iets beter maar dat is zuiver omdat het anders letterlijk niet past
Ik geef het als maaltijd, gewoon het normale gewicht aan nekjes, en ik heb nog geen hond ontmoet die het niet goddelijk lekker vindt.
Veel poeliers gooien het weg, dus ik zou het gewoon eens vragen bij een kippenboer.
Je kunt als je het eng vindt de eerste paar keer een nekje vasthouden om te zien of ze het kraken.
Maar hier gaan ze na één krakje zo naar binnen, en bij erge honger zelfs zonder krakje, gaat prima.
Alleen Fien kraakt iets beter maar dat is zuiver omdat het anders letterlijk niet past
Ik geef het als maaltijd, gewoon het normale gewicht aan nekjes, en ik heb nog geen hond ontmoet die het niet goddelijk lekker vindt.
Veel poeliers gooien het weg, dus ik zou het gewoon eens vragen bij een kippenboer.
-
blondie
- Zeer actief
Finn had nooit gebarft en die gaf ik ook eens een kippenbout rauw, hij wist er prima raad meeNakisha schreef:Oh, om te proberen wil ik best even wat meer betalen.Ik moet er maar eens langsgaan, eens vragen.
Smuldier kip... dat verkopen ze hier niet, dus dat gaf ik nooit.Jammer, anders had ik het graag geprobeerd.
En later bij de fokster van Bluf die ook veel vers gaf heeft hij meer dingen ontdekt en uiteraard ik ook. Ik ben toen veel meer rauw gaan voeren en via dit forum eigenlijk bij lotgering terecht gekomen en ik ben er meer dan tevreden over.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Hoe ontdek je dat dan weer?Marjoleine schreef:Wat super werkt voor die anaalklieren is een pakje enkelvoudige smuldier kip, daar even de kook over en dat geven.
En: hoe kan het dat (meer) bot in de voeding ervoor zorgt dat de hond de anaalklieren zelf leegt? Zit hem dat in 'echte'/complete botten of kippenbout of -nek voeren of volstaat het in gemalen toestand zoals bij Lotgering?

Groetjes,
Sandra
-
S@ndr@
- Zeer actief
Van Gils had alleen maar slappe zooi op de smuldier, nu met Lotgering eigenlijk bijna nooit, alleen als hij zich heel druk maakt
maar je zou ook iets van runderknasr mee kunnen nemen daar krijgen ze ook hele harde ontlasting van ( meestal)
meer bot - hardere ontlasting
maar je zou ook iets van runderknasr mee kunnen nemen daar krijgen ze ook hele harde ontlasting van ( meestal)
meer bot - hardere ontlasting
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Romis had ook altijd erg weke ontlasting van kvv (welke soort dan ook).
Nu geef ik hem er een paar keer per week een stukje runderkraakbeen bij en poept hij mooi stevig.
Nu geef ik hem er een paar keer per week een stukje runderkraakbeen bij en poept hij mooi stevig.
Groetjes, Marjan
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
De eerste keer dat Bob kippenek kreeg heb ik er eerst met een hamer op staan meppen, een beetje voorbewerken.
En de groeten van de mannen 

- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Ik koop sinds kort mijn lotgering via het verkooppunt in Franeker(Pets-Passion) Super service! Je kan er kleinere hoeveelheden bestellen. Als je zelf naar een verkooppunt gaat kan je dat denk ik wel overleggen. Gewoon even mailen of bellen en uitleggen waarom je het wilt proberen. Dan kan dat vast wel.Nakisha schreef:Bedankt voor alle antwoorden! Ik woon inderdaad ook in Friesland en er zit een verkooppunt hier in het dorp. Maar is het dan mogelijk een enkel, of enkele pakjes te kopen om te proberen?
Ik denk wel dat jouw honden het lekker gaan vinden. En als je regelmatig wat bot geeft hebben ze denk ik ook geen last meer van de anaalklieren
edir* toevoeging
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het komt doordat de ontlasting harder wordt van meer kalk. Dan drukt de ontlasting de anaalklieren leeg.[Sandra] schreef:Hoe ontdek je dat dan weer?Marjoleine schreef:Wat super werkt voor die anaalklieren is een pakje enkelvoudige smuldier kip, daar even de kook over en dat geven.
Meestal is een dag voldoende, per week dus.![]()
En: hoe kan het dat (meer) bot in de voeding ervoor zorgt dat de hond de anaalklieren zelf leegt? Zit hem dat in 'echte'/complete botten of kippenbout of -nek voeren of volstaat het in gemalen toestand zoals bij Lotgering?
En als je het (in geval van gemalen kip) even kookt werkt dat nog sterker.
En als ze geen last meer hebben als je het af en toe geeft weet je dat het werkt
Overigens moet je normaal botten natuurlijk NOOIT koken. Maar gemalen kipkarkas is te fijn, dat splintert er niet door.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nakisha schreef:Oh, om te proberen wil ik best even wat meer betalen.Ik moet er maar eens langsgaan, eens vragen.
Smuldier kip... dat verkopen ze hier niet, dus dat gaf ik nooit.Jammer, anders had ik het graag geprobeerd.
Kippennekken kan best.Als je een Islamitische winkel in de buurt hebt heb je dikke kans dat die ze ook verkoopt.Waarschijnlijk ook voordeliger dan een gewone poelier.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
OK, dankMarjoleine schreef:[Sandra] schreef:Hoe ontdek je dat dan weer?Marjoleine schreef:Wat super werkt voor die anaalklieren is een pakje enkelvoudige smuldier kip, daar even de kook over en dat geven.
Meestal is een dag voldoende, per week dus.![]()
Het komt doordat de ontlasting harder wordt van meer kalk. Dan drukt de ontlasting de anaalklieren leeg.
En als je het (in geval van gemalen kip) even kookt werkt dat nog sterker.
En als ze geen last meer hebben als je het af en toe geeft weet je dat het werkt
Overigens moet je normaal botten natuurlijk NOOIT koken. Maar gemalen kipkarkas is te fijn, dat splintert er niet door.

Groetjes,
Sandra
- Nakisha
- moderator
Heel erg bedankt voor alle antwoorden, ik ga er eens achteraan.
Updates komen later! 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Je kunt in de supermarkt vragen of ze de kipversie van smuldier kunnen bestellen. De jumbo hier verkocht alleen maar vlees compleet en enkelvoudige pens en hart.
Ik kocht daar altijd 10 dozen pens/vlees compleet en een paar dozen kip enkelvoudig ook al hadden ze het niet in de winkel liggen.
Ik kocht daar altijd 10 dozen pens/vlees compleet en een paar dozen kip enkelvoudig ook al hadden ze het niet in de winkel liggen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Esmay87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier
Hebben jullie honden bij lotgering de ervaring dat de honden hongeriger lijken?
Ik was zojuist op het stafford forum en daar geven een aantal mensen aan dat hun honden op lotgering veel meer honger lijken te hebben dan op bijvoorbeeld KIVO of CB.
Ik was zojuist op het stafford forum en daar geven een aantal mensen aan dat hun honden op lotgering veel meer honger lijken te hebben dan op bijvoorbeeld KIVO of CB.

Made by _Inge_
- dana
- Actief
- Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url] - Aantal honden: 1
Ik heb juist het idee dat mijn cavalier langer vol zit van Lotgering.
Zij heeft s´morgens nogal eens rommelende darmen en gras eetbuien en ze heeft dit dus niet als ze Lotgering heeft gegeten . Aan de andere 2 merk ik geen verschil dus van meer honger geen sprake hier.
Ik had dit ook op het staffordforum gezet en heb daar ook gelezen dat veel mensen het niet meer geven maar dat blijf je toch houden. Wat de 1 goed vind vind de ander weer niks
.
Zij heeft s´morgens nogal eens rommelende darmen en gras eetbuien en ze heeft dit dus niet als ze Lotgering heeft gegeten . Aan de andere 2 merk ik geen verschil dus van meer honger geen sprake hier.
Ik had dit ook op het staffordforum gezet en heb daar ook gelezen dat veel mensen het niet meer geven maar dat blijf je toch houden. Wat de 1 goed vind vind de ander weer niks
Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
- hondje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier
Smuldier kip geven helpt inderdaad. Mijn hondje krijgt iedere dag Smuldier Compleet en geef dan 1 of 2x per week Smuldier Kip. Vind ze erg lekker maar omdat het niet volledig is geef ik het ernaast. Snijd een blok in kleine vierkantjes a 100 gram pst ongeveer en vries het zo in. De dagen dat ze kip heeft gegeten zijn haar drollen wat harder en moet ze wat meer persen. Mijn hondje heeft ook soms wat last van de anaalklieren want zie ze wel eens sleetje rijden.

Daisy 12-08-2010
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
hier niet hongerig....alleen begin nu (voer sinds januari dus lotgering) toch echt te zien dat het goed aanzet....langzaamaan gaan er steeds meer op rantsoen...maar das niet erg, ze waren hier altijd aan de schrale kant, wat ik ook voerde 
maar als ik bv kijk naar de puppen die op lotgering zijn afgespeend, ze zijn nu 10 wk (heb er nog 3 die wat langer moeten blijven) en eten sochtends met zijn 3-en een kilo en savonds 1 kilo, maar nu over naar 1x per dag 1,5 kilo, want ze groeien dicht...
maar als ik bv kijk naar de puppen die op lotgering zijn afgespeend, ze zijn nu 10 wk (heb er nog 3 die wat langer moeten blijven) en eten sochtends met zijn 3-en een kilo en savonds 1 kilo, maar nu over naar 1x per dag 1,5 kilo, want ze groeien dicht...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier zeker geen honger, Xena staat al op rantsoen die kon je bijna rollen en Xavi krijgt ook al wat minder.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi