Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Waarom?

Ongelezen bericht door Judith »

Even voorop gesteld dat ik er totaal geen verstand van heb, en dat ik misschien rare aannames doe.

Waarom worden de gefokte showhonden steeds extremer in uiterlijk? Waarom zie je bijna geen gelijkenis meer tussen bijvoorbeeld een show labrador en een werklijn labrador? Waarom zien (of zien ze het wel maar willen het niet zien) keurmeeester de extreme lichamelijke klachten die door het fokken met zulke extreme uiterlijke niet?
Waarom worden er allerlei cosmetische ingrepen (o.a ooglid correcties, pigment tatoueren enz) gedaan om de hond er maar "beter" uit te laten zien.
Waarom wordt dit allemaal door de FCI geaccepteerd, wat heeft de showhond daadwerkelijk nog te maken met een hond. Om even in extreme gevallen te praten, poedels die alleen maar op stenen/beton mogen lopen en vooral niet spelen, omdat ze anders vuil worden... :U:

Ik weet dat het allemaal met geld, en veel geld te maken heeft. Maar gaat het daadwerkelijk fokken met kampioenshonden niet helemaal de verkeerde kant op?

[size=85]Ik wil hier dus niet mee zeggen, dat iedereen die showt maar slecht is...[/size]

En nog een vraagje, er was laatst een topic over dat de regels m.b.t het showen aangepast was. Dus het niet meer half op mogen hangen van honden enz. Hoe gaat dat nu daadwerkelijk in zijn werk? Worden die regels ook echt opgevolgd?
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Waarom?

Ongelezen bericht door SannePP »

Goeie vragen Judith! Ik denk dat het inderdaad all about the money is. En egoisme!
RIP Cena :roos:
    Lizzie.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Judith-Diesel schreef:Even voorop gesteld dat ik er totaal geen verstand van heb, en dat ik misschien rare aannames doe.

Waarom worden de gefokte showhonden steeds extremer in uiterlijk? Waarom zie je bijna geen gelijkenis meer tussen bijvoorbeeld een show labrador en een werklijn labrador? Waarom zien (of zien ze het wel maar willen het niet zien) keurmeeester de extreme lichamelijke klachten die door het fokken met zulke extreme uiterlijke niet?
    Waarom worden er allerlei cosmetische ingrepen (o.a ooglid correcties, pigment tatoueren enz) gedaan om de hond er maar "beter" uit te laten zien.
    Waarom wordt dit allemaal door de FCI geaccepteerd, wat heeft de showhond daadwerkelijk nog te maken met een hond. Om even in extreme gevallen te praten, poedels die alleen maar op stenen/beton mogen lopen en vooral niet spelen, omdat ze anders vuil worden... :U:

Ik weet dat het allemaal met geld, en veel geld te maken heeft. Maar gaat het daadwerkelijk fokken met kampioenshonden niet helemaal de verkeerde kant op?

Ik wil hier dus niet mee zeggen, dat iedereen die showt maar slecht is...

En nog een vraagje, er was laatst een topic over dat de regels m.b.t het showen aangepast was. Dus het niet meer half op mogen hangen van honden enz. Hoe gaat dat nu daadwerkelijk in zijn werk? Worden die regels ook echt opgevolgd?
    Tja... waarom.... misschien omdat veel mensen een heelll grooootttttt ego hebben en helaas worden de honden nog steeds ''opgehangen'' tijdens het showen :(:
    Afbeelding
    daywalker
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
    Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

omdat mensen over alles controle willen hebben, zelfs over het uiterlijk van een hond met alle gevolgen vandien. :(:
    mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
    Lunatic
    Erelid
    Mijn ras(sen): Labrador retriever
    Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Goede vraag idd. Nou kan ik alleen over de labrador spreken, aangezien ik van andere rassen te weinig afweet. Op shows zie hoofdzakelijk formaatje tank/bijzettafel, deze honden kunnen amper nog rennen, laat staan werken :(: Waarom dit zo gegroeit is dat de honden steeds forser en lager op de poten moeten zijn, om goed te kunnen scoren op een show vraag ik me al heel lang af.

Nou ga ik eind aug. mijn reu uit werklijn showen (omdat dit moet, aangezien hij anders zijn werktitel niet zou mogen dragen) en ondanks dat hij prachtig is, mooi slank, atletisch, super bespierd en nog rasstypisch ook, staat nu al vast dat hij nooit hoger dan een ZG zal scoren, omdat hij niet fors genoeg is, niet genoeg bone heeft (lees vet) enz. Een ZG is met dit type hond al erg moeilijk te krijgen, dus ik mag m'n handen dicht knijpen als hij een G krijgt, terwijl hij dus gezond is, rastypisch en de sterren van de hemel werkt, dat is toch waar de labrador uiteindelijk voor gemaakt is, maarja het oog wil schijnbaar ook wat.... En de portomonee ook natuurlijk :mep:
    Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
    Jaap*
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Omdat er een wedstrijd van gemaakt is.
    En omdat er publiek is dat wil betalen voor rariteiten. Om maar iets bijzonders te hebben.
    Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
    Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
    kipo
    Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Omdat men nu eenmaal zoekt naar apart/bijzonder en uniek en omdat veel rasstandaards te algemeen omschreven zijn, waardoor er teveel ruimte voor vrije interpretatie is. Omdat individuele keurmeesters teveel macht hebben, wat zij mooi vinden wordt de nieuwe norm. En omdat voor (te) veel mensen het geld en prestige belangrijker is dan (de gezondheid van) de hond of het ras.

De mensen die werken met hun hond, zoeken naar eigenschappen die hem geschikt maken voor het werk en dat zijn lang niet altijd dezelfde eigenschappen die het in de showring goed doen, maar ook bij de werklijnen gaat het soms mis, dat zijn dan wel gezondere honden, maar soms lijken ze nog maar weinig op het ras wat ze zijn.
    Judith
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Nog een rare vraag, aangezien het vaak aan de keurmeesters ligt welke honden mooi zijn, in combinatie met de te algemene rasstandaard.
    Een keurmeester is toch ook een mens, die ziet toch het zelfde als wat wij zien? Die zien toch ook dat het er steeds vreemder en extremer uit ziet?

Net zoals wat heeft het zo op borstelen van een hond nog te maken met hoe een hond qua bouw er uitziet. Dat als je een hond zo opborsteld dat je de "slechte" bouw kan verdoezelen (als de keurmeester alleen naar de hond kijkt en niet bevoelt).
    Afbeelding
    carine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

goh...ik zie ook meer en meer "getoiletteerde" Lagotti verschijnen doch in de rasstandaard staat dat het niet mag, dat ze hun rustieke uiterlijk moeten bewaren...
    afhankelijk van keurmeester tot keurmeester en land tot land wordt je er al dan niet op afgerekend...
    wat betreft het "ophangen" heb ik zelfs tot in de erering aanmerkingen horen maken...
    en op mijn twee laatste shows honden de ring weten uitgestuurd worden wegens happen naar de km...dus er veranderd miz toch wel wat, maar Rome is ook niet op één dag gebouwd en er is nog een lange weg te gaan.
    Ellen.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Lunatic schreef:*knip*
    Een ZG is met dit type hond al erg moeilijk te krijgen, dus ik mag m'n handen dicht knijpen als hij een G krijgt, terwijl hij dus gezond is, rastypisch en de sterren van de hemel werkt, dat is toch waar de labrador uiteindelijk voor gemaakt is, maarja het oog wil schijnbaar ook wat....
    En tóch zijn er werklijn types die een ZG halen, zoals Moose.. 'Abbotsross-Mayo' 5 juni dit jaar in Emmen.

Ik heb wel gehoord dat de keurmeesters meer op het gewicht letten, en dat dikke honden geen ZG meer mogen krijgen.. Maar of dat werkelijk veel gebeurd?
    Dianavdberkt
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

ik snap ook niet meer wat deze keurmeesters bezielt. ook de keurmeesters bij de VDH die de hond op exterieur moeten beoordelen doen hier aan mee. Zware grote teven en reuen waar je geen verschil meer in ziet. Die alleen maar kunnen draven en meer niet. Ze zijn te grof om over een haag of schutting te gaan. doodzonde van het ras.

De honden hier zijn een stuk ranker en slanker maar dan ook gemaakt en gefokt voor het werken. Zij zouden misschien net iets meer bone mogen hebben. ondanks dat scoren ze hier toch een ZG op een clubmatch. Sommige van mijn fokproducten ( meestal alle reuen) krijgen een Keurklasse 1 en de teven een keurklasse 2. Dan zou je toch zeggen dat ze aan de standaard voldoen

maar als de werkhonden en de kynologen beiden aan de standaard voldoen maar ze lijken geen meter op elkaar hoe zit dat dan in vredesnaam.
    duitse herder
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dianavdberkt schreef:ik snap ook niet meer wat deze keurmeesters bezielt. ook de keurmeesters bij de VDH die de hond op exterieur moeten beoordelen doen hier aan mee. Zware grote teven en reuen waar je geen verschil meer in ziet. Die alleen maar kunnen draven en meer niet. Ze zijn te grof om over een haag of schutting te gaan. doodzonde van het ras.
    Ik heb juist idee dat ze steeds kleiner en fijner worden, de reuen juist steeds groffer. Moet bekennen dat ik eigenlijk nooit meer naar cm ga hoor, misschien dat het sinds paar jaar wel veranderd is. De laatste keren zag ik juist hele fijne compacte teven en juist logge reuen waarvan ik me afvraag of ze niet steeds meer richting mollosser gaan
    Perry en Noah

Afbeelding
    kipo
    Zeer actief

Dianavdberkt schreef:ik snap ook niet meer wat deze keurmeesters bezielt. ook de keurmeesters bij de VDH die de hond op exterieur moeten beoordelen doen hier aan mee. Zware grote teven en reuen waar je geen verschil meer in ziet. Die alleen maar kunnen draven en meer niet. Ze zijn te grof om over een haag of schutting te gaan. doodzonde van het ras.

De honden hier zijn een stuk ranker en slanker maar dan ook gemaakt en gefokt voor het werken. Zij zouden misschien net iets meer bone mogen hebben. ondanks dat scoren ze hier toch een ZG op een clubmatch. Sommige van mijn fokproducten ( meestal alle reuen) krijgen een Keurklasse 1 en de teven een keurklasse 2. Dan zou je toch zeggen dat ze aan de standaard voldoen

maar als de werkhonden en de kynologen beiden aan de standaard voldoen maar ze lijken geen meter op elkaar hoe zit dat dan in vredesnaam.
    Naar mijn idee komt dat dus door de te vage bewoordingen waarin de rasstandaard is opgesteld, alhoewel bij de duitse herder staat er volgens mij toch echt zwart op wit: schofthoogte teef 55-60cm en reu 60-65cm, dus die reuzen die je tegenwoordig regelmatig ziet, zouden nooit goed moeten kunnen scoren :lees: :U:
    Anne&Taar
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik moet zeggen dat ik een hoop werklijn-Goldens ken die ik beslist lelijk vindt; atletisch of niet. :schrik:
    Ik heb nu zelf 3x geshowd met Fenna, ook een echte werklijn, en krijg echt wel een ZG, dus t kan best. t Is dan wel zoeken, want de nadruk ligt niet op uiterlijk bij de werkers; heel begrijpelijk, maar een slecht resultaat op de show ligt niet altijd alleen aan de bouw en 'bone'. (Ik had overigens zelf gewoon mazzel; ik had geen show-intenties maar die ZG vond ik wel ff leuk. :mrgreen: )
    Maar waarom überhaupt showen? Je krijgt ook zo wel een stamboom voor je pups, hoor.
    Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 16 jul 2011 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
    Flevo Bordertje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Zelfs bij de border terriër, nu niet echt een populair hondje of een hond die gemaakt is om te showen, zie je dat ze steeds groter en zwaarder worden. Steeds minder "moderne" BT's zullen nog in een vossenhol passen zonder shocking klem te komen zitten :roll: Boyke is ook al iets te groot voor een reu (maar wel goed slank), maar ik heb wel eens reuzen gezien... :80:
    Voor een deel komt het volgens mij gewoon omdat de meeste honden helemaal niet meer gebruikt worden voor het werk waar ze eens voor bedoeld waren (zoals de poedel, de lab enz), dus die werkeisen zijn minder relevant. Maar wat mij betreft zouden juist keurmeesters hier een belangrijke rol in moeten hebben om dit binnen de perken te houden en dus afwijkingen van de standaard af te keuren. Als ik lees van mega zware labjes... dat is toch gewoon ontzettend zielig :ugh: Meer publiciteit, zou dat helpen om het publiek duidelijk te maken dat sommige doorgefokte uiterlijkheden (zoals extreem platte snuiten, veel te zware honden en te kleine schedels) minder gevraagd en dus minder wenselijk te maken?? Zolang er pups worden verkocht met deze kenmerken, blijven ze gefokt worden :( En zolang er ZH's op worden uitgedeeld of hoger blijven sommige fokkers er mee bezig, helaas.
    MrsKaia
    Actief
    Mijn ras(sen): grote poedel

Ongelezen bericht door MrsKaia »

Kennen jullie deze documentaire? >>Pedigree Dogs Exposed<<

Zitten schokkende beelden tussen, dus misschien minder geschikt voor mensen die snel last krijgen van tranende ogen :cry:
    Anne&Taar
    Zeer actief

MrsKaia schreef:Kennen jullie deze documentaire? >>Pedigree Dogs Exposed<<

Zitten schokkende beelden tussen, dus misschien minder geschikt voor mensen die snel last krijgen van tranende ogen :cry:
    Ja, maar selecteren op excessieve kenmerken doen zowel de showers als de werkers. Dus daarin zit geen verschil, een erfelijke afwijking kunnen ze er beiden wel in fokken...
    Dianavdberkt
    Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik moet zeggen dat ik een hoop werklijn-Goldens ken die ik beslist lelijk vindt; atletisch of niet. :schrik:
    Ik heb nu zelf 3x geshowd met Fenna, ook een echte werklijn, en krijg echt wel een ZG, dus t kan best. t Is dan wel zoeken, want de nadruk ligt niet op uiterlijk bij de werkers; heel begrijpelijk, maar een slecht resultaat op de show ligt niet altijd alleen aan de bouw en 'bone'. (Ik had overigens zelf gewoon mazzel; ik had geen show-intenties maar die ZG vond ik wel ff leuk. :mrgreen: )
    Maar waarom überhaupt showen? Je krijgt ook zo wel een stamboom voor je pups, hoor.
    Liever niet dan wel maar wij zijn verplicht een show te lopen met minimaal een G en een fokgeschiktheids keuring. Show plus werk.
    Anne&Taar
    Zeer actief

Dianavdberkt schreef: Liever niet dan wel maar wij zijn verplicht een show te lopen met minimaal een G en een fokgeschiktheids keuring. Show plus werk.
    O? das dan anders dan bij ons...Maar als je eigen hond een stamboom hebt, kan je dan niet gewoon bij de RvB een stamboom voor de pups aanvragen? Dat kan toch altijd? Gewoon buiten de rasvereniging om, bedoel ik. Zo heb ik mijn honden allemaal gekocht, eigenlijk. Ik ben zelf ook niet van t showen.
    Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 16 jul 2011 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
    marian*
    Erelid
    Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ook Drentsche Patrijshonden verschijnen al een poosje op shows na getrimd te zijn :jank:
    Een borstel er doorheen hoort voldoende te zijn.
    Afbeelding
    Uit het oog maar nooit uit het hart
    Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
    Dianavdberkt
    Zeer actief

Anne&Taar schreef:
    Dianavdberkt schreef: Liever niet dan wel maar wij zijn verplicht een show te lopen met minimaal een G en een fokgeschiktheids keuring. Show plus werk.
    O? das dan anders dan bij ons...Maar als je eigen hond een stamboom hebt, kan je dan niet gewoon bij de RvB een stamboom voor de pups aanvragen? Dat kan toch altijd? Gewoon buiten de rasvereniging om, bedoel ik. Zo heb ik mijn honden allemaal gekocht, eigenlijk. Ik ben zelf ook niet van t showen.
    Tuurlijk kan dat maar liever niet. als ik fok via de rasvereniging krijg ik een certificaat foknivo voor de puppen en heb aan alle voorwaarden voldaan. Op deze manier weet ik ook als werkhonden fokker of ze nog steeds voldoen aan de ras standaard. t valt niet mee om ranker en slanker te fokken en dan toch Duitsers te hebben die echt nog op Duitsers lijken.
    Anne&Taar
    Zeer actief

Dianavdberkt schreef:[
    Tuurlijk kan dat maar liever niet. als ik fok via de rasvereniging krijg ik een certificaat foknivo voor de puppen en heb aan alle voorwaarden voldaan. Op deze manier weet ik ook als werkhonden fokker of ze nog steeds voldoen aan de ras standaard. t valt niet mee om ranker en slanker te fokken en dan toch Duitsers te hebben die echt nog op Duitsers lijken.
    die moraal hebben ze bij de werklijn-Goldens dan wel achter zich gelaten. :mrgreen: Terecht, want een 'G' is daar onvoldoende. :roll: Bij de werklijnen is t overigens wel mogelijk om via de Rasvereniging te fokken, maar dan moeten de werkprestaties wel uitzonderlijk zijn. Nou ja; een aparte rasvereniging voor de showers en de werkers zal de nieuwe toekomst wel worden.
    Dianavdberkt
    Zeer actief

Anne&Taar schreef:
    Dianavdberkt schreef:[
    die moraal hebben ze bij de werklijn-Goldens dan wel achter zich gelaten. :mrgreen: Terecht, want een 'G' is daar onvoldoende. :roll: Bij de werklijnen is t overigens wel mogelijk om via de Rasvereniging te fokken, maar dan moeten de werkprestaties wel uitzonderlijk zijn. Nou ja; een aparte rasvereniging voor de showers en de werkers zal de nieuwe toekomst wel worden.
    Dat is dus het verschil binnen de rasverenigingen. Binnen de duitsers heb je dus de fokgeschiktsheids keuring waar zowel de africhtings en kynologische lijnen aan mee doen. Het zou allemaal 1 maat moeten zijn maar helaas. Wat mij betreft mogen ze de zaak ook splitsen maar dat zal niet of nooit gebeuren.
    Lunatic
    Erelid
    Mijn ras(sen): Labrador retriever
    Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ellen. schreef:
    Lunatic schreef:*knip*
    Een ZG is met dit type hond al erg moeilijk te krijgen, dus ik mag m'n handen dicht knijpen als hij een G krijgt, terwijl hij dus gezond is, rastypisch en de sterren van de hemel werkt, dat is toch waar de labrador uiteindelijk voor gemaakt is, maarja het oog wil schijnbaar ook wat....
    En tóch zijn er werklijn types die een ZG halen, zoals Moose.. 'Abbotsross-Mayo' 5 juni dit jaar in Emmen.

Ik heb wel gehoord dat de keurmeesters meer op het gewicht letten, en dat dikke honden geen ZG meer mogen krijgen.. Maar of dat werkelijk veel gebeurd?
    Klopt beide :D Een ZG is haalbaar, als je maar een keurmeester treft die naar de verhoudingen van de hond kijkt.
    En er schijnt de laatste tijd idd wat meer op gewicht gelet te worden, steeds meer mensen krijgen hier een opmerking over en dan is ZG ook het hoogst haalbare, een veel te dikke hond kan nou eenmaal niet Uitmuntend zijn :wink: Werd een keer tijd dat ze daar op gingen letten :cheer:
    Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
    duitse herder
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

duitse herder schreef:
    Ik heb juist idee dat ze steeds kleiner en fijner worden, de reuen juist steeds groffer. Moet bekennen dat ik eigenlijk nooit meer naar cm ga hoor, misschien dat het sinds paar jaar wel veranderd is. De laatste keren zag ik juist hele fijne compacte teven en juist logge reuen waarvan ik me afvraag of ze niet steeds meer richting mollosser gaan
    ik neem mijn woorden terug :oeps: Ik ben nu wat uitslagen aan het bekijken van afgelopen 2 jaar en zie alleen maar teven met grote reuenkoppen :schrik:
    Perry en Noah

Afbeelding
    renee-uk
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kipo schreef: Naar mijn idee komt dat dus door de te vage bewoordingen waarin de rasstandaard is opgesteld, alhoewel bij de duitse herder staat er volgens mij toch echt zwart op wit: schofthoogte teef 55-60cm en reu 60-65cm, dus die reuzen die je tegenwoordig regelmatig ziet, zouden nooit goed moeten kunnen scoren :lees: :U:
    Het is al een tijd geleden maar mijn Jan die 65 cm schofthoogte heeft en dus aan de max zit werd bij elke show en CM waaraan hij meegedaan heeft gekwalificeerd als een middelgrote hond!
    Ik weet dat ze er later op zijn gaan letten en de te grote honden niet meer lieten winnen, maar of die trend zich doorgezet heeft weet ik dan weer niet.
    Ik ben al in geen eeuwigheid meer op een CM of een show geweest en volg het showgebeuren ook niet meer.

edit: ouch :ugh:
    Laatst gewijzigd door renee-uk op 16 jul 2011 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
    Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
    kipo
    Zeer actief

ik kom nooit op shows, weet ook niet of daar nu wel op de grootte gelet wordt, maar ik zie buiten het showgebeuren om regelmatig enorme DH en toevallig wist ik dat de schofthoogte van de DH zo in de rasstandaard staat. Op DH-forum zitten een paar honden die 70 en zelfs 80cm schoft hebben (naar eigen zeggen van hun bazen) en dat moet wat mij betreft toch niet de richting worden waarin het ras zich begeeft.
    renee-uk
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kipo schreef:ik kom nooit op shows, weet ook niet of daar nu wel op de grootte gelet wordt, maar ik zie buiten het showgebeuren om regelmatig enorme DH en toevallig wist ik dat de schofthoogte van de DH zo in de rasstandaard staat. Op DH-forum zitten een paar honden die 70 en zelfs 80cm schoft hebben (naar eigen zeggen van hun bazen) en dat moet wat mij betreft toch niet de richting worden waarin het ras zich begeeft.
    dat was het op een gegeven moment wel, dat blijkt dan ook wel als ze een hond die qua hoogte aan de top zit van de in de rasstandaard gestelde hoogte kwalificeren als middelgroot.
    Ik hoop echt dat ze daarvan terug komen (en van andere vreemde voorkeuren ook trouwens)
    Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
    carine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Naast het aanmerkingen geven op het "ophangen" en de diskw. bij happen naar de km heb ik ook al honden de ring zien uitgaan omdat ze te groot zijn, andere km's geven dan een ZG ongeacht of het nu een kampioenshond is of niet maar nog anderen kijken er niet naar en dus krijg je regelmatig te grote honden..dus imo mag daar rustig naar gekeken worden, een Lagottoreu hoeft niet echt 52 cm schoft te hebben :oohja:
    bij de labjes heb ik de laatste tijd toch regelmatig de opmerking gehoord van "te dik" wat door menig baasje als nonsens wordt aanzien en da's jammer...
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”